رواية كسرة روح جميلة الفصل السادس 6 – بقلم مصطفى جابر

رواية كسرة روح جميلة الفصل السادس 6 – بقلم مصطفى جابر

احنا اللي جايين نعلمك الادب والاصول يزبالة المجتمع.
رحمة بخوف: انتو مين بعتكم جمال مش كدا عاوز يبوظ الليلة دي ولا مستعجل علي انه اخلص من حسام واخد فلوسه.
الست بخبث: احنا مش تبع حد احنا جايين نديكي درس عمرك ما هتنسيه في حياتك كلها.
رحمة بغضب: درس اي اطلعي برا انتي وهي وهي احسن والله العظيم هبلغ عنكم البوليس.
الست ببرود: بلغي اللي تبلغيه فكرانا هنخاف ولا اي امسكوها كويس يا نسوان.
طلعت مقص وقالت: معروف ان اكتر حاجه تقهر الست وتكسرها هو لما شعرها اللي مربياه وصارفه عليه طول عمرها ده يتشال مره واحده واحنا عندنا أمر أننا نكسروكي بالطريقه دي .. هشيلهولك زيرو من جدوره.
رحمة بصدمة: جت تصرخ كتمو صراخها ووقعوها عالارض ومسكوها
الست بجمود شغلت مكينة الحلاقه وبدءت تشيل شعرها من جدوره
ست تانيه بعصبيه : حرام كده مينفعش ازاي تشيلي شعرها زيرو كده؟ اتفضلي شيلي حواجبها بقي علشان تبقي لايقه عالقرعه الجديده
رحمة منهارة وبتصرخ وصوتها مكتوم.
الست بضحك : بس كده من عيووني
رحمه فضلت تعافر لحد ما اغمي عليها..
واحده من الستات بتتصل علي جميلة تطلع
أهو اتفضلي يا جميله هانم عملنا كل اللي طلبتيه ولو عايزانا نضربوها ونكسرو عضمها بسيطه
جميله بجمود : لا اوعي.. لو ضربناها هتروح تعمل محضر وممكن نتمسكو… فا سيبوها علي كده لحد ما اشوف انا هعمل معاها اي لأني لسه مشافتش غليلي منها هيا وجوزي… وحياة كل اللي عملوه فيا لأخليهم يندمو
الست بهدؤء: يلا نمشي قبل ما تصحي ولا عاوزة تعملي حاجه تاني.
جميله بقرف: خشوا جوا هتلاقوا دهبي وفلوس هاتوهم
الست دخلت وفتشت وطلعت بالفلوس والدهب
جميلة بأبتسامة الفلوس دي من نصيبكم اما الدهب ليا
الست بصدمه : ايوه بس المبلغ دا كتير جدا عن اللي كنا متفقين عليه
جميله بهدؤء: مش كتير علي وقفتكم جنبي يلا امشو وانا رايحه لحسام
بعد شويه..
عند حسام صحي بدوخه: اه يا دماغي انا فين مين جابني هنااا واي الغمامة اللي علي عيني دي
الحارس: اخيرا فوقت الباشا بتاعنا عايز يكلمك في الفون
الحارس بيحط الفون علي ودن حسام
منور يحسام..جرا اي يا راجل هو انا لازم اجيبك عندي هنا عشان نتفق علي كل حاجه.
حسام بزعيق: نتفق علي اي وانت مين اصلا وجاييني هنا ليييه.
جميله بخبث: انا التاجر اللي بعت لك مدير اعمالي من يومين وطلب يشتري شركتك والمصنع وانت رفضت.
حسام بغل: وعشان رفضت تقوم تخطفني وتبهدلني عشان تجبرني أني ابيع لك.
الشخص بخبث : دي طريقتي وده اسلوبي ولو موافقتش بالذوق هعمل فيك اللي عملته في رحمه مراتك بس بطريقتي انا.
حسام بغضب وزعيق: يابن الكلب عارف لو تكون مسيت شعره منها والله العظيم ما هسيبك.
الشخص بضحك : شعره واحده؟ههههه هتتفاجئ لما تشوفها وبعدين مش عيب تشتمني وانت روحك تحت ايدي دلوقتي… انت هتتنازل علي كل اللي عندك عربيتك شركتك مصنعك وهسيبلك البيت ك هدية مني علشان متنامش في الشارع انت والسنيورة .
حسام بغضب: انت بتحلم انا مستحيل اديك اي حاجه من تعبي وشقايا خلينا نتفق زي مكنت عايز من يومين وشوف هتدفع كام وانا موافق
الشخص بسخرية: تعب وشقا مين ده كان زمان.. دلوقتي هتتنازل بكل ادب عن شركتك والمصنع وتكتبهم بأسمي؟ ولا عايزني افضحك واقول للكل ان البيه قتل مراته عشان يتجوز عشيقته
حسام بتوتر: اي التخاريف دي انت جيبت الكلام ده منين؟
الشخص ببرود: انا اعرف كل حاجه عنك ها..هتمضي ولا تلبس الكلبشات ولا أعمل اللي في دماغي وأخلص عليك أحسن؟
حسام ببرود: متقدرش تقرب مني ولا تأذيني البلد فيها قانون وأهلي مش هيسكتو..وبالنسبه للكلبشات انت هتبلغ عني بتهمة اي انا معملتش حاجه وحتي لو عملت اي الدليل اللي معاك؟ ولا انت فاكر ان الحكومه هتاخد ب كلامك ده.
الشخص بضحك : اول حاجه سواق النقل اللي انت امرته يقتل مراتك تحت ايدي ومتكتف ومعترف بكل حاجه وعنده استعداد يشهد ان انت اللي امرته بكده وتروح في ستين داهيه.. اما بالنسبة عرفت كل ده ازاي فا هقولك ان انا عيني عليك من زمان وكنت مستني فرصة واحده بس علشان احطك تحت درسي واضغط عليك..لكن علشان ضميري الحنين ده جيتلك بالمعروف وقولت لو رضي خلاص لكن لو مرضيش يبقي هو اللي جني علي روحه .
حسام بغضب وخوف: واي يضمن لي اني بعد ما اتنازلك علي كل حاجه متبلغش عني.
الشخص ببرود: دخولك السجن او خروجك منه ده ميشغلنيش ولا يفرق معايا
حسام بحزن: تمام هات العقود علسان امضيها
بعد شوية
الحارس بيجيب العقود وبيشيل الغمامة من علي عنيه وبيخليه يمضي بأسمه علي كل الورق ويخليه يبصم
حسام مضي وهو دموعه نازلة..
الشخص ببرود: كده تمام.. الحارس بتاعي هيفكك دلوقتي ويوصلك معزز مكرم لحد بيتك .
تاني يوم..
حسام طلع العمارة بتعب وفتح الشقة ودخل.
حسام بتعب: رحمة انتي روحتي فين.
رحمة جت وهيا منهارة حسام اتخض من منظرها: اي اللي حصل لك دا مين عمل فيكي كدا.
رحمة بدموع: نسوان هجموا عليا وشوهوني كده وسرقو كل الدهب والفلوس
حسام بغيظ: هو اللي عمل كل دا بن الكلب .. بس انا مش هسكت
رحمة باستغراب: هو مين دا؟
حسام بجمود: واحد معرفوش بعت لي حد يشتري مني المصنع والشركه اللي عندي وانا رفضت فا خطفني وبعت النسوان ليكي وهددني وخلاني اتنازل له علي كل حاجه مبقاش حيلتي غير الشقة دي.
رحمة بصدمة: حد مين وازاي تعمل كدا انت مجنون.
حسام بهدؤء: الراجل دع عارف عني وعنك كل حاجه وعارف ان انا اللي قتلت جميلة وماسك الراجل بتاع عربية النقل.. فا يا اتنازل يا هتسجن
رحمة بزعيق: ما يهددك ولا يبلغ ازاي تتنازل عن الفلووس؟
حسام باستغراب: انتي عاوزاني اتسجن يا رحمة.
رحمة بتوتر: اكيد لا بس انت كدا خسرت كل حاجه..طب متعرفش هو مين.
حسام بجمود: لا كان مغمي عيوني وبيكلمني في التليفون يعني مسمعتش غير صوته والحارس بتاعه هو اللي مضاني
رحمة في نفسها: مفيش غيره جمال اكيد هو اللي عمل كده عشان يلهف كل حاجه بس والله ما هسيب حقي.
رحمة سابته ودخلت اوضتها
عند جميله..
امها بهدؤء: مش كفاية لحد هنا يا جميله ولا اي.
جميله بهدؤء: اي يا ماما هم صعبوا عليكي ولا اي؟.
امها بحزن: لا مصعبوش انا مش عاوزاكي تكوني زيهم يا ضنايا انا خايفه عليكي.
جميله بابتسامة: متخفيش انا هكون كويسة واه كل املاكه بقت تحت ايدي اول ما اخلص تاري منهم هنسافر بعيد انا وانتي عن هنا.
امها بهدؤء: ماشي يا بنتي الا صحيح انتي مشوفتيش امجد النهارده.
جميله بهدؤء: لا بتسالي لي.
امها بخبث: اصله كان تعبان اوي و الدكتور جاله في شقته اللي فوق وانا مش قادره اقوم اطمن عليه مسكين يا حبيبي معندهوش حد يساعده ولا ياخد باله منه.
جميله بخضة: تعبان طب انا هطلعله فوق اشوفه مش هتاخر عليكي.
طلعت عليه جري..
جميله بقلق: امجد انت كويس ماما قالتلي انك تعبان مالك في اي.
امجد بكحه: شوية برد وكحه طمنيني عملتي اي.
جميله بغيظ: دا علي اساس انك مش ممشي ورايا اربع رجالة يعرفوا لك كل حاجه.
امجد بابتسامة: انتي فاهمه غلط انا مخليهم حراسه ليكي عشان اكون مطمن.
جميله بغيظ: وانا مش صغيرة عشان تعمل كدا انا اصلا كلها كام يوم واسافر انا وماما.
امجد ببرود: انا مش موافق.. لو هتسافري يبقا تسافري معايا
جميله ببرود: لا مش معاك ويلا انا هنزل انت زي القرد اهو بطل دلع.
امجد بضحك طب انا عايزك في موضوع:
جميله ببرود: لو اللي في بالي فا موضوعنا خلص من زمان وانت اللي خلصته وانا مش هأمن ادي قلبي لأي حد تاني عن اذنك.
امجد بحزن: بس انا لسه بحبك وعاوزاك جنبي يا جميله اديني فرصة تانية.
جميله بسخرية: قديمة غيرك طلبها وكان عاوز يخلص عليا انا اتعلمت الدرس خلاص.
امجد بحنان: انا مش زيه وانتي عارفه كدا كويس.
جميله ببرود: مش عارفه حاجه ومش عاوزه اعرف ومتنساش اني لسه علي ذمته يا امجد.
خرجت وهو بص لطيفها بحزن: والله العظيم عمري ما حبيت غيرك ولا هعرف احب غيرك انا حمار اني ضيعتك وهعمل كل اللي اقدر عليه عشان اثبت لك اني لسه بحبك.
بليل…
عند رحمة..
رحمة بغضب: احنا متفقناش علي كدا يا جمال انا شريكتك في كل اللي لهفته من حسام.
جمال باستغراب: شريكه اي ولهفت اي انا مش فاهم حاجه وضحي كلامك واي البروكه اللي انتي لابساها دي مداريه شعرك ليه
رحمة بسخرية: اه مثل عليا بقا انت فاكر الشويتين دول هيخيلوا عليا تبقي عبيط انا عاوزة نصيبي من الفلوس واللي عملتو فيا ده هندمك عليه يا جمال
جمال بهدؤء: فهميني ومتبقيش جاموسة كدا اي اللي حصل.
رحمة بغيظ: شوف الراجل وجبرووته… يعني انت عايز تفهمني انك متعرفش انه حد خطف حسام ومضاه علي تنازل لكل املاكه وبقي محلتوش غير الشقة اللي احنا فيها دي؟
جمال بصدمة: نعمممم؟ انتي بتقولي اي يا روح امك؟ تنازل اي واملاك اي اللي راحت انتي هتشتغليني؟؟؟
رحمة بغضب: بقولك اي فوق لنفسك وبطل تمثيل انا اتجوزته عشان اخد كل دا ونقسمه ونرجع انا وانت لبعض مش عشان اكون طعم ليك تصطاد انت و اترمي انا.
جمال بغضب: قسما بالله ما عملت اللي بتقوليه ده عاوزة تصدقي صدقي مش عاوزه براحتك انتي حره بس انا معملتش كدا
رحمة بغيظ: لو مش انت اللي عملتها هيكون مين؟ لا لا محدش يعملها غيرك والنسوان اللي انت بعتهم يسرقوا دهبي وفلوسي ويشوهوا شكلي عشان حسام يكرهني دول انا هجيبهم و هوريك هعمل فيك وفيهم اي.
جمال بصدمه : لا ده كده في حد تالت بيلعب معانا وعينه علي املاك جوزك
رحمى ببرود: خلصت كلام؟ بكرا الصبح نصيبي يكون في حسابي في البنك يجمال والا هتشوف وش مش هيعجبك وهبلغ عن كل حاجه اعرفها عن تجارتك وشغلك اللي من تحت التربيزة.
جمال بغضب: انتي بتهدديني يا رحمة دي اخرتها.
رحمة ببرود: اه بهددك وهنفذ لو معملتش اللي بقولك عليه.
جمال بغل: ماشي هبقي اجيلك البيت لما المحروس جوزك يخرج وهديكي نصيبك كاش.
رحمة ببرود: ايوا كدا يلا سلام..
بصت وراها لاقت حسام واقف
رحمة بصدمة: ح حساام؟

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية كسرة روح جميلة) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق

error: Content is protected !!