رواية تاني مجرة على اليمين – الفصل الثالث
وائل : بس احنا مش عاوزين نتعامل مع الفابريكان من تاني
الكوماندا بغضب : انا بس اللى اقول نتعامل مع مين و مين لأ ، انتم مالكوش انكم تتدخلوا فى اللي مايخصكمش
فجأة سمعوا صوت جمعة بيقول بقوة : لأ ليهم يا جناب الكوماندا ، دي حياتهم و قوتهم و قوت عيالهم ، ماهماش عاوزين حد يتحكم فيهم و يملى عليهم شروط تعجزهم
الفابريكان طالبين منهم حاجة مايملكوهاش عشان يتحكموا فيهم و يخلوهم يطاطوا راسهم ، لكن انا عمري ماهسمح لاي مخلوق انه يعمل كده فى اهل بكر ، و عشان كده .. انا هقف معاهم بكل قوتي و كل ما املك المرة دي على ما نشوف الدنيا رايحة على فين
و ان كان على بيض الفقس اللى الفابريكان عاوزينه ، فانا و كل ما املك لكل اهل كوكب بكر 
بسنت بصت لجمعة باستغراب و قالت : تقصد ايه يا عم جمعة
جمعة ابتسم و قال : اصل التجارة يابنتي تسع اعشار الرزق زي ماقال رسولنا الكريم
الكوماندا بريبة : برضة تقصد ايه يا جمعة ، هتديني بيض الفقس اللى الفابريكان عاوزينه
جمعة : ايوة يا كوماندا ، بس كله بتمنه
الكوماندا بترصد : و ايه بقى التمن اللى انت عاوزه
جمعة : عاوز بقيمة البيض اللى هتاخده علف ليا و لكل اللى ناويين يربوا البهلوان
الكوماندا : و لو قلت لك ماعنديش
جمعة : هقول لك يبقى ماتلومنيش
الكوماندا : مش فاهم
جمعة : افهمك .. البذور عند الفابريكان و ابو الروس و صاين ، و بيض الفقس عندي ، يعني الحكاية مش محتاجة وسيط ، و هيبقى مني للى هقرر انى اخد منه التقاوى و العلف كمان ، اديهم البيض و يدوني التقاوى
اوزع منه على المزارعين و اخد بعد كده العلف اللى محتاجينه من الفرز ، و طبعا هيكفى و يفيض
بسنت و وائل و رامي و حتى مسعد بصوا بابتسامة اعجاب لجمعة و بعد كده عينهم راحت على وش الكوماندا اللى وشه جاب الوان و مابقاش عارف يرد يقول ايه ، بس بعد ما سكت شوية قال : طب اديني فرصة يا جمعة اخد و ادي مع نفسى و اشوف اللى ممكن يتعمل
واحد من العمال : طب واحنا يا جناب الكوماندا ، وضعنا ايه دلوقتي، هنرجع شغلنا و اللا هنروح نقعد فى بيوتنا و اللا نشتغل مع حد تاني و اللا ايه
جمعة بصوت عالي : يا رجالة ، انتو شغلكم موجود ماتقلقوش ، الرزق على الله ، لو الكوماندا وافق على كلامى يبقى المصنع هيفضل شغال بيكم ، و لو ماوافقش .. فانتم برضة شغالين مع اللى هيتفق على البذور و يجيبها
الكوماندا بص للعمال و قال بحدة : كل واحد على عنبره و ماكنته ، و لما توصل البذور الشغل هيبتدى من تاني
مسعد : خلاص يا رجالة ، كله على مكانه ، و اديكم اتطمنتم ان مرتباتكم ماشية زي ما هي ، و اللا ايه يا جناب الكوماندا
الكوماندا بزهق : ماقلنا خلاص ، فضوها سيرة بقى و سيبوني اشوف اللى ورايا
جمعة ابتسم و قال : مستني ردك يا كوماندا ، و ياريت النهاردة قبل بكرة
مشي جمعة تحت عينين الكوماندا اللى بتطق شرار و عينين بسنت و وائل و رامى و مسعد اللى ماليها ابتسامة انتصار هم بس اللى فاهمينها ، و اول ما جمعة اختفى عن عين الكوماندا ، طلع مكتبه و قفل عليه ، و بسرعة لمس شاشة قدامه و اول ما نورت ظهر عليها عزرا اللى قال : ابعتله موافقتك
الكوماندا بدهشة : بس لو وافقنا نبقى كده بنحط ايدنا فى ايده ، و مش هيبقالنا حجة ننفذ اللى احنا عاوزينه
عزرا : ماتبقاش غبي ، احنا لو رفضنا .. اهل بكر هياخدوا صف جمعة و هيمشوا وراه فى اي كلمة يقولها
الكوماندا : بس اما هيدينا بيض الفقس ، هنفضل مش فاهمين سر الدهب و لا بيجيبه منين
عزرا : و دى مهمتك الفترة اللى جاية
الكوماندا : مهمة ايه مش فاهم
عزرا : لازم نزرع حد فى مزرعة جمعة يقدر ينقل لنا اسرارها
الكوماندا : القلق اللى حصل يوم الفقس ، هيخليهم يركزوا مع كل وش غريب عليهم ، الحكاية دي بعد اللى حصل اشبه بالمستحيل
عزرا : و عشان كده اللى هنزرعه لازم يبقى منهم مش مننا ابدا
الكوماندا : تقصد حد من اهل بكر
عزرا : و مش اي حد ، لازم حد يكون قريب من جمعة و بيثق فيه ، نشتريه و نعمي عينيه بالخير اللى هنديهوله ، تخليه مايشوفش غيرك و غير طلباتك و بس
الكوماندا بتردد : ايوة ، بس الحكاية مش سهلة ابدا ، جمعة جمايله على كل اهل بكر ، كلهم بيتمنوا له الرضا يرضى
عزرا : شوف افقرهم ، اكتر واحد فيهم محتاج البيضة و مابيلاقيهاش ، اقلهم تعليم و وعي ، حد يكون يومه كله ازاي يقدر يجيب البيضة لعياله
الكوماندا و هو زي مايكون بيكلم نفسه : مسعد
عزرا بابتسامة خبيثة : ابتديت تشغل دماغك
الكوماندا : طب و البيض اللى جمعة هيبعته ، ابعته على عندك و اللا عند موشية
عزرا : لأ.. ماتبعتش حاجة دلوقتى عند موشية ، موشية مش فاضي .. بيأدب العدنانيين
الكوماندا : حصل حاجة جديدة
عزرا بسخرية : ما انت عارف ، بيحتاجوا قرصة ودن كده على الماشي من وقت للتاني عشان ماينسوش روحهم
الكوماندا : يعني مافيش ولا بيضة هتروح المعامل عند موشية ، طب يبقى لزمته ايه ، احنا كده ما استفدناش حاجة
عزرا بزهق : هتفضل طول عمرك غبي ، هو مش كفاية اننا على الاقل هنعمل له عجز فى الانتاج بتاعه
الكوماندا بتدارك : عندك حق
عزرا بسخرية : و كمان احنا هنبيع البيض بنفسنا ، بسعر اعلى بكتير و هنكسب من وراه
الكوماندا باعجاب : احييك
عزرا : خلاص ، ماتضيعش وقت اكتر من كده
الكوماندا : تمام .. انا هبعت ردي لجمعة حالا
الكوماندا قفل شاشته ، و خرج من مكتبه نده على رامي و وائل و قال لهم : روحوا لجمعة خلوه يحضر البيض ، و بلغوه ان الفابريكان موصيين على الجودة العالية ، و خدوا مسعد معاكم و خلوه يبص على البيض و يتأكد انه تمام و جودته عالية
مسعد باستغراب : طب و انا هتأكد ازاى من الحكاية دي يا جناب الكوماندا
الكوماندا : انت اكتر حد هنا يا مسعد اتعاملت مع البيض بحكم عيالك و عيشتك ، فاكيد عندك خبرة عن غيرك ، و عشان كده اعتبر نفسك من هنا و رايح ريس العمال ، و يوميتك من النهاردة و من هنا و رايح زادت بيضتين
مسعد بذهول : انت بتتكلم جد ، اقصد يعني سعادتك بتتكلم جد
الكوماندا بتصنع الطيبة طبطب على كتف مسعد و قال بود مصتنع : طول عمري و انا عيني و قلبي معاك يا مسعد ، انت بالذات ماقدرش استغنى عنك ، ياللا اتوكلوا انتو و شوفوا اللى قلتلكم عليه
بسنت : طب و انا يا جناب الكوماندا
الكوماندا : انتي ايه مش فاهم
بسنت : مش هروح معاهم عشان لو هيحملوا .. احمل معاهم
الكوماندا : اما نبقى نعرف الاول هترسي على ايه
مسعد : ماتسيبها معانا جنابك ، دي حتى ليها دلال على عم جمعة ، و بتعرف تحافظ على البيض و هى بتغلفه
الكوماندا : انت بقيت ريس العمال يا مسعد ، و انت حر ، اللى انت شايفه فى مصلحة الشغل اعمله
مسعد التفت لبسنت و قال لها : خلاص يا بسنت تعالي معانا
مشي مسعد و بسنت مع رامي و وائل فى المكوك بتاعه و فضلوا ساكتين طول الطريق ، و لما وصلوا عند جمعة ، و طلبوا على البوابة انهم يقابلوه .. خرج لهم و قبل ما ياخدهم على المزرعة من جوة قال لهم
لازم تسيبوا كل اجهزة الاتصال بتاعتكم برة ابواب المزرعة
وائل باستغراب : اشمعنى يعني
جمعة بابتسامة : اجهزة الاتصال بتأثر على المكن بتاع التفريخ
كلهم سابوا اجهزة الاتصال بتاعتهم فى خزنة صغيرة و هم مستغربين و لقوا موظف الامن ادى مفتاحها لرامي ، اللى لما استغرب جمعة قال له ببساطة : عشان تبقوا متطمنين على خصوصية الاجهزة بتاعتكم
بعد ما دخلوا .. و اول ما وصلوا لمكان مافيهوش غيرهم بسنت قالت : نقدر نتكلم دلوقتي
جمعة قال لهم : كده نقدر نتكلم بأمان اكتر
رامي : انا فهمت قصدك من اللى عملته فى المصنع
بسنت : انا كمان فهمت
مسعد : كلنا فهمنا ، بس اللى انا مش فاهمه .. ليه الكوماندا ماكانش عاوز يديلك العلف فى الاول
جمعة بابتسامة : افهم من كده انه وافق يديهولى دلوقتى
مسعد: وافق و باعتنا عشان نتفق معاك و نجهز الطلبية ، بس برضة مش فاهم .. ليه ماكانش بيوافق فى الاول
جمعة : عشان يعجزوني مش اكتر
وائل : طب و هيستفيدوا ايه
جمعة : اني احتاج لهم ، و ده هيخلي صباعي تحت ضرسهم
بسنت : طب انت ليه ماخليتش التعامل بينك و بين الفابريكان على طول ، ليه سيبت الكوماندا يفضل وسيط بينكم
جمعة : ببساطة شديدة لانى مش عاوز يبقى فيه تعامل من الاساس
بسنت : مش فاهمة
جمعة : مش عارف ان كنتم فهمتم و اللا لسه ، لكن الفابريكان كانوا عاوزين يطلعوني طماع و اناني قدام شعب بكر ، و اني مش عاوز غير مصلحتي لوحدي
بسنت : فعلا احنا فهمنا ده ، لكن كمان معظم العمال فهموا ، و طلبوا منه يتعامل مع حد تانى غيرهم
جمعة : بس انا هتعامل
رامي : ازاى بقى
جمعة : انا اتعاقدت على شحنة علف من صاين ، و مستنى وصولها فى اي لحظة
مسعد: اومال ليه طلبت شحنة تاني من الكوماندا
جمعة : لان لما الاهالي كمان تربي البهلوان ، هم كمان هيحتاجوا للعلف ده ، فلازم يبقى فيه فائض ، و كمان هم لازم يفهموا ان كل شئ و له تمن
بسنت : بس انت كده هتفرط فى جزء كبير من بيض الفقس بتاعك ، و كمان انت عارف هم عاوزينه ليه و طمعانين فى ايه
مسعد : ماهو اكيد هيديهم من البيض العادي مش من اللى بالكم فيه
جمعة : فعلا .. هو ده اللى هيحصل
بسنت : بس برضة هيأثر على الانتاج بتاعك ، يبقى ليه
جمعة : محتاج شوية وقت كمان يا اولاد
رامي : لإيه
جمعة : مش عاوز اتفاجئ بغدرهم قبل ما ابقى مستعد لهم
بسنت : طب ماتفهمنا عشان نستعد معاك
جمعة : الفابريكان مش هيهدالهم بال الا اما يحطوا ايدهم على المزرعة و يقدروا يوصلوا لسر الدهب ، و دلوقتي هم كل همهم ان حد فيهم او تبعهم يدخل هنا و يعرف السر ده ، و كمان هم معتقدين اني بضيف حاجة معينة على القشر عشان يتحول لدهب بدليل ان البيض اللى بياخدوه أما بيفقس بيتكسر و ينتهي و كمان الفراخ بتموت مابتعيشش
مسعد : بس هم كده كده عارفين ان الطير كله هيموت لانه مابيعيشش عندهم
جمعة : ده كان قبل الصوبات اللى عملها موشيه مخصوص عشانهم فى قلب مستوطاناتهم فى عدنان
بسنت : و هى الصوبات دى هي اللى هتحييهم
جمعة : ماحدش فينا يقدر ينكر تقدم المعامل و الابحاث بتاعتهم ، و اللى بيها قدروا يكتشفوا ان الغلاف الجوي لكوكب بكر فيه غاز مش موجود على اي كوكب تاني غيره فى كل المجرة ، و بالاكتشاف ده قدروا يكونوا فكرة ان الغاز ده هو الغاز الرئيسي اللى بيعتمد عليه البهلوان فى تنفسه ، و قدروا كمان يفهموا ان سر السحاب اللى بنمشي وسطه و حوالينا فى كل مكان ده مش اكتر من تكوينات من الغاز ده بعد ما بيستنشقه طيور البهلوان و يرجعوا يخرجوه من تاني فى عملية الزفير و هو مقرون بكذا غاز تاني ، فبيخرجوا مكونين الكتل اللى تشبه السحاب اللى انتو شايفينها حواليكم دى
بسنت : سبحان الله ، و عشان كده البيض اللى تحت السحاب ده بيفقس بطريقة غير اللى اللى بيفقس اعلى منه
جمعة : بالظبط كده
رامي : طب تفتكر الصوبات اللى عملوها دى ، هتنجح انهم يعرفوا سر الدهب
جمعة : هتنجح فى حالة واحدة بس
بسنت : ايه هى
جمعة : انهم ينجحوا فى انهم يربوا عندهم البهلوان فى غلاف جوي زى غلافنا اللى فوق السحاب بالظبط ، و الطير يكبر و يبيض هناك و البيض يفقس ، ساعتها هيبقى عندهم الدهب اللى بيجروا وراه
بسنت : على كده ندعيلهم انهم ينجحوا ، عشان على الاقل يسيبونا فى حالنا
رامي : غلط يا بسنت
بسنت باستغراب : غلط ليه بقى ، ماهم خلاص كده ، مش هيبقوا عاوزين مننا حاجة تاني
جمعة : بالعكس ، ده طمعهم هيزيد اكتر ، الناس دي مشكلتها مش فى انها يبقى عندها اللى هي عاوزاه و بس ، لأ .. الناس دى هدفها ان مايبقاش حد عنده اللى عندها ، بتبقى عاوزة تكوش على كل حاجة ليها لوحدها ، حتى لو الحاجة دى اصلا مش بتاعتها .. تاريخهم كله بياكد الكلام ده
وائل : فعلا .. التاريخ مليان بجرا/يم جدودهم على الارض
جمعة : و التاريخ علمنا انه دايما بيعيد نفسه
مسعد : طب دلوقتي الكوماندا باعتنا عشان نبلغك موافقته و كمان عشان نعاين بيض الفقس اللى هتديهولنا و جودته
جمعة ضحك و قال : و ماله ، عاينوا براحتكم
بسنت : بصحيح يا عم جمعة ، مش تبارك لمسعد ، اترقى و بقى ريس العمال ، و الكوماندا زود يوميته بيضتين بحالهم
جمعة بص لمسعد بتمعن و قال : بس دي مش ترقية يا مسعد ، يا ترى انت عارف كده
مسعد بتنهيدة مصحوبة بامتعاض : عارف يا عم جمعة انها مش ترقية
بسنت باستغراب : مش ترقية ازاى يعني ، ماهو قال قدام كل العمال انك بقيت ريس عليهم
مسعد : و ما سألتيش روحك اشمعني النهاردة يا بسنت ، مانا متمرمط فى المصنع ده طول عمري ، ايه اللى جد يعني
بسنت : انا مش فاهمة حاجة ، طب ماتفهمني انت يا عم جمعة
جمعة : انا عاوز اسمع من مسعد نفسه ، على الاقل اتاكد انه فهم مظبوط
مسعد بامتعاض : و عاوز تسمع ايه يا عم جمعة ، عاوز تسمع ان الكوماندا بيرشيني عشان افتن له عليك
جمعة : لا يا مسعد ، هو مش عاوزك تفتنله عليا ، هو عاوزك تبقى له جاسوس عليا و على المزرعة بتاعتي .. رأيك ايه
مسعد باستنكار : و انت برضة تصدق فيا اني اعمل حاجة زي دي يا عم جمعة ، انا برضة هبيع ذمتي و ضميرى ببيضتين زيادة و اللا حتى عشر بيضات
جمعة : البيضتين دول مش اكتر من عربون يا مسعد ، حاجة كده زي فتح نفس و جر رجل
مسعد : حتى لو كان يا عم جمعة ، انا عمرى ما اورث ولادي عار الغدر و الخيانة ابدا ، و لا عمري ااكلهم من حرام ، ده انا حتى مش عارف اعمل ايه بالبيضتين الزيادة اللى هيدهوملى دول
بسنت : بس البيضتين دول انت هتشتغل بيهم يا مسعد
جمعة : و طالما انه ماطلبش منك اي حاجة لحد دلوقتى تخالف ضميرك ، فمالك حلال
وائل : المشكلة لما يطلب ، هيعمل ايه
مسعد بقلق : ماهو ده اللى انا خايف منه
بسنت : تفتكروا هيطلب منه امتى ، و هيطلب منه ايه
جمعة : فى الاول مش هيطلب منه حاجة ، بس هيحاول ياخد منه معلومات على انه كلام عادي و دردشة ، و كلام بيجيب كلام
مسعد بفضول : و بعد كده
جمعة : بعد كده ده … ردودك عليه هي اللي هتحدد ان كانت تيجي بسرعة و اللا براحتها و اللا ماتجيش اصلا
رامي : تقصد انهم مش هيجندوه صراحة الا اما يلاقوا ان المعلومات اللى عايزينها مش عارفين يستخلصوها من كلامهم العادي
جمعة : بالظبط كده
مسعد : انتو كده بتخوفوني زيادة
رامي : مش المفروض تخاف
بسنت : بس المفروض يبقى مستعد و عارف هيرد يقول ايه
وائل : و لازم يبقى فى وسيلة اتصال سريعة و امنة مابيننا
بسنت : صحيح يا عم جمعة ، انت ليه حجزت مننا وسايل الاتصالات كلها برة المزرعة
جمعة : لانهم اكيد هيتصنتوا على كلامنا مع بعض من خلالها
رامي : بس انت المرة اللى فاتت ماعملتش كده
جمعة : ده لان المرة اللى فاتت ماكانتش متدبرة من الكوماندا و لا مترتبلها ، و كمان ماكانش معاكم اجهزة الاتصال بتاعة المصنع ، كان معاكم اجهزتكم الشخصية و بس
لكن طبعا دلوقتي الأأمن اننا نعزل كل اجهزة الاتصال بعيد عننا
مسعد : طب برضة ماعرفتش المفروض هتصرف ازاى لو كلمني او سألني على اى حاجة
جمعة بص لمسعد و قال له : انت النهاردة اخر اليوم بعد ماتخلص شغل ، تقفل سماعة الشغل بتاعتك و تجيبهالى و تديهالي
مسعد : اجيبهالك هنا
جمعة : لا ، النهاردة انا هبقى موجود معظم اليوم فى ورشة تصنيع المفارخ اللى بنعملها عشان اهل بكر اللى هيربوا البهلوان ، و انت هتجيلي على هناك زيك زي اهالى كتير تتطمن على المفرخة بتاعتك ، و اول ما تشوفني تديهالي من غير كلام و انا هتصرف
وائل : هتعمل ايه يا عم جمعة
جمعة : عندي اللى يقدر يزود موجة على الجهاز بتاع المصنع ، و الموجة دي تبقى خاصة بينا احنا و بس
بسنت بترقب : و دي مافيش منها خطورة ، اقصد يعني مش ممكن الكوماندا و اللى معاه يكشفوها
جمعة بابتسامة ثقة : الموجة دى بنستعملها النهاردة بقالنا اكتر من تلت سنين و ماحدش قدر يكشفها ، خصوصا انها بتتعدل كل فترة صغيرة
رامي : انا فهمت من كلامك ده ، ان العملية مش بيننا احنا و بس ، ده فى ناس تانية معانا
جمعة : و مش قليلين
بسنت : طب مش المفروض نعرف هم مين
جمعة : وقت ما اتطمن انكم قدرتوا تنجحوا و تعدوا من اللى بيحصل ده من غير ماحد يشك فيكم ، اكيد هتتعرفوا على زمايلكم كلهم
رامي : طب هي سماعات مسعد بس هي اللى هتتعدل
جمعة : النهاردة مسعد و بسنت ، و بكرة انت و وائل ، علي حسب مواعيدكم فى الجدول اللى عملتهولكم و علقته على باب المزرعة من برة
مسعد : طب انا المفروض هتعلم اتعامل ازاى مع السماعة دي و اللا ايه
جمعة : ماتقلقوش ، المهندس هيظبط كل حاجة و انت من نفسك هتفهم ، كل الحكاية انك اول ماهتلبسها هتلاقينى يا انا يا المهندس بيشرحلك تعمل ايه ، بس اهم حاجة .. ان مايصدرش من اي حد فيكم اي رد فعل يلفت له الانظار .. هتقدروا
كلهم : ان شاء الله
جمعة : تمام ، المطلوب منكم دلوقتي انكم ترجعوا المصنع و تبلغوا الكوماندا ان كله تمام ، و اني مشغل العمال فى تغليف الطلبية و تعبئتها ، و خدوا ادوله شوية الصور دول
وائل : صور ايه دي
جمعة : دي صور للبيض و هو بيتغلف و بيتحط فى العبوات بتاعته ، عشان بس يفهم انكم ماكنتوش بتلعبوا
بسنت : بس ممكن يعرف ان الصور دي مش من الاجهزة بتاعتنا
جمعة : مانتو هتفهموه ان كل الاجهزة بتتصادر منكم على بوابة المزرعة ، لكن مسموحلكم تعملوا كل اللى انتو عاوزينه باجهزتنا البدائية للغاية و اللي يا دوب بتقضى الغرض من غير ما تأثر على الانتاج و لا اجهزة التفريخ
رامى : تماام .. اتفقنا
رامي و وائل رجعوا بيهم على المصنع من تاني ، ولقوا الكوماندا قاعد مستنيهم و وشه باين عليه التجهم ، و اول ما وصلوا ، بسنت سابتهم و راحت على العنبر بتاعها ، و مسعد مد ايديه بالصور للكوماندا عشان يوريهاله و هو بيقول : كله تمام يا جناب الكوماندا ، التغليف و التعبئة ابتدوا
الكوماندا : انتو ماكنتوش بتردوا على اجهزتكم ليه و انتو هناك و قفلتوها ليه
مسعد و هو بيحاول يحافظ على هدوئه : ممنوع حد يدخل المزرعة باى اجهزة اتصال
الكوماندا بتهكم : و ليه بقى ان شاء الله ، خايفين على اعصاب البهلوان و اللا خايفين لا البيض مايفقسش
رامي بثبات : قالولنا هناك ان اجهزة الاتصال بتشوشر على الحضانات و التفريخ ، و خلونا حطيناها فى خزنة عند الامن برة
الكوماندا بحدة : و هى اجهزتنا تتساب كده برضة فى ايد شوية امن و احنا مش عارفين ممكن يعملوا فيها ايه
وائل : لأ طبعا يا جناب الكوماندا ، الاجهزة بتاعتنا اتحطت فى خزنة و رامي استلم مفتاحها فى ايده ، و اول ماخلصنا و خرجنا ، رامي برضة هو اللى فتح الخزنة بنفسه و طلع الاجهزة من الخزنة وزعها علينا من تاني
الكوماندا كان بيبصلهم بترصد ، و قال لرامي : عاوزك تاخد المكوك بتاعك و تروح انت و وائل على صوامع الفابريكان ، هتستلموا اول شحنة
رامي : يعنى اخد معايا باقي القافلة عشان نحمل على طول
الكوماندا : لأ ، الفابريكان المرة دى هيوصلولنا الشحنة بنفسهم
رامي باستغراب : اومال احنا هنروح نجيب ايه
الكوماندا : هتجيبوا عينة من العلف لجمعة ، و ودوهاله على المزرعة على طول ، ماتجيبوهاش على هنا
رامي و وائل و مسعد بصوا لبعض و هم بيحاولول يداروا القلق اللى سيطر عليهم ، فمسعد قال : طب اروح معاهم با جناب الكوماندا
الكوماندا : لا يا مسعد ، خليك انت ، انا عاوزك فى شغل تاني ، ياللا انتو يا رامي عشان ماتتأخروش
رامي و وائل قبل ما يمشوا بصوا لمسعد بصة مساندة و تحذير فى نفس الوقت ، و اول ما خرجوا مسعد قال : اوامرك يا جناب الكوماندا .. تؤمرني اعمل ايه
الكوماندا : اقعد يا مسعد
مسعد : العفو جنابك ، المقامات محفوظة
الكوماندا : اقعد يا مسعد عشان تفهم و تركز معايا فى اللى هقولهولك
مسعد قعد بتردد و هو بيبص للكوماندا برهبة ، فالكوماندا ابتسم و قال له : انت شغال معايا هنا بقالك اد ايه
مسعد : خمستاشر سنة جنابك
الكوماندا : يعني من الناس القدام اللى يهمها مصلحة المصنع ، و انه يفضل دايما شغال و مفتوح و فاتح بيوت اللى عايشين من خيره
مسعد : ااه طبعا جنابك
الكوماندا : و لو حد فكر يهدد استقرار المصنع و شغله ، و فكر انه يقفل لنا باب رزقنا ده ، تفتكر نتصرف معاه ازاى
مسعد بحذر : و هو فى حد ممكن يتجرأ و يقف قدام جنابك
الكوماندا بغرور : لأ طبعا ، بس فى ناس غبائها ممكن يصور لها انها ممكن تقف قصادى
مسعد : تبقى فعلا غبية و مش عارفة مصلحتها
الكوماندا : و تفتكر دول ممكن نعمل معاهم ايه
مسعد : اللى جنابك تؤمر بيع يتنفذ على طول
الكوماندا : مهما ان كان هو مين
مسعد : كله الا الرزق جنابك ، اللى ييجى جنب قوت عيالنا لا يمكن نسكت عليه
الكوماندا : يعنى افهم من كده انك معايا
مسعد : و اعتبرني دراعك اليمين
الكوماندا : يبقى عاوزك تسمعني كويس و تفهم كل كلمة هقولهالك و تنفذها بالحرف الواحد ، و تعمل حسابك .. ان لو حرف واحد من اللى هقولهولك ده طلع برة ، انى زى ماعملتك ريس للعمال .. مش هخليك حتى تتفع انك تنضف صوامع التقاوى 
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية تاني مجرة على اليمين) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.