رواية ملاكي الحارس الفصل السادس والعشرون 26 – بقلم روزان مصطفى

رواية ملاكي الحارس – الفصل السادس والعشرون

عَلى لَحنِ الندم سَتتراقصُ الكَثير مِن الكلمات هُنا ، وسَيبقى القَلبُ ينزفُ آلماً وَ ندماً حتى يَنطفأ .. ! 🖤”

♡ داخل المنزل ♡

كانت جانيت تركض لتصعد فوق ولكن بيرلا قالت بصوت عال من وراؤها : اقفييييي في ميااه وصابون فوق

توقفت جانيت والتفتت الى بيرلا وهي تلهث وما إن نظرت إلى بيرلا حتى وقعت أرضآ مغشي عليها

ركضت بيرلا ناحيتها وهي لا تعلم ما بها ، أسندتها على أحد المقاعد وذهبت ركضآ إلى هيلين ما إن وصلت اليهم حتى وجدت الفتاتين يجلسون نفس جلستهم ف خافت أن تقول أمامهم لإنهم سيشعرون بالإنتصار ف قالت بهمس في أذن هيلين : حاولي متبينيش خضه او حاجه من اللي هقوله عشان ميشمتوش ، جانيت أغمى عليها

فزعت هيلين ف نظروا لها ف ابتسمت وقالت : كدا يا بيرلا متقوليش اني سايبه الاكل ع النار

أمسكت بيد بيرلا واتجهوا داخل المنزل وما إن رأتها هيلين حتى قالت : يالهويي ! هاتيها ع اوضتي بسرعه

اتجهوا ناحية غرفة هيلين ودخلوا ومددوها على الفراش ف قالت بيرلا : انا عايزه أربيهم ع اللي بيعملوه انتي مش عارفه يا هيلين ان جانيت بتحب ه ..

ولم تكمل حديثها حتى قاطعتها هيلين وهي تقول : عارفه .. بتحب هشام .

بيرلا : طب وبعدين هي جانيت مبتعرفش تاخد حقها هنعمل ايه

هيلين وهي تخرج زجاجة العطر وتضعها بالقرب من أنف جانيت: هنتابع اللي بيحصل بهدوء

بيرلا : مش فاهمه يعني ايه !

هيلين : يعني هنقعد يومين عند جيمي ابني أو عند خطيبته مارال

بيرلا بغضب : واااو دا ايه الحل الخرافي دا ! عيزانا نسيبهم هنا مع بعض لوحدهم ؟

هيلين : طول ما احنا هنا وقدامهم هيفضلوا يخططوا عاوزين نبينلهم اننا انسحبنا من الصوره ونفكرلهم ف أي حاجه

بيرلا : وبعدين ؟

هيلين وجدت جانيت بدأت في الاستيعاب وأفاقت ف قالت : يعني اسمعي كلامي ولمي حاجتك انتي وجانيت وتعالو معايا ، بس الاول يا هوانم هنمسح المياه اللي كبيناها فوق عشان هشام وفؤاد ميتأذوش

بيرلا وهي تضغط على أسنانها : تتكسر سنانهم يارب

هيلين : عيب يا بنت ! متدعيش ع اخواتك

قامت جانيت وهي تضع يديها على رأسها ف قالت هيلين : يلا هاتوا المساحات وحصلوني على فوق ورانا شغل كتير قبل ما نمشي

خرجت هيلين ف قالت بيرلا بغيظ لجانيت التي كانت تبكي : كمان هنشتغلهم خدامين يحرق أبوهم يا شيخه

قامت بيرلا وربطت على رأسها وشاح وأمسكت بالممسحه التي بغرفة هيلين وما إن رأتها جانيت حتى ضحكت ف قالت بيرلا : هيهيهي ماشي ماشي ما انتي هتقومي دلوقتي يا ست الكل

قامت جانيت وارتدت جلباب منزلي من خزانة هيلين ورفعت شعرها إلى فوق  وصعدوا خلف هيلين

♡ بعد مرور عشر دقائق ♡

كانت بيرلا تستند على يد الدرج وهي تلهث وبيدها الممسحه وتقول : والله ما هكمل هو ذل ولا ايه

هيلين : هي كلمه هنكمل عشان نلحق نمشي يلا اجمدي ما جانيت بتمسح اهي

بيرلا بغيظ : فين دا دي سرحانه اهو

هيلين : جانيت فووقي وامسحي عدل وانتي يا بيرلا يلا ايدك معانا

بيرلا : هخلص وهنزل اطلع عنيهم

هيلين بضحك : ماشي يا ستي بس خلينا نخلص

كانت جانيت قد شردت مره حتى انزلقت قدميها ووقعت وهي تجر بيرلا من قميصها معها حتى قادتهم المياه الى أخر الممر ، كانت جانيت قد تحول وجهها إلى اللون الأحمر من الضحك بينما كانت بيرلا تقول : قووومي من علياا قامت قيامتك ليكي نفس تضحكي ، يحح المياه تللججج ف ضهري قوومي يا جانيت مبهزرش

هيلين : عيب كدا وطوا صوتكم

بيرلا : ما تقومي البقره الضاحكه دي من فوقي طيب

هيلين : قومي يا جانيت من على بيرلا

قامت جانيت وهي مبتله وتضحك ف حاولت بيرلا أن تعدل من نفسها وهي تقوم وتقول : بقالي ساعه عامله زي المهرج اللي ماشي ع الحبل في السيرك والهانم عشان سرحانه غرقتنا

هيلين : والله لو ما بطلتوا لكاعه  وخلصتوا لا همشي وهسيبكم

انتبهوا الفتاتين وساعدوا هيلين بضمير ..

♡ في محل الخياطه الشهير ♡

كان جيمي يمسك بيده المتر ويضعه على القماس ويبدأ بالقص .. ومارال كانت جالسه على الاريكه تنظر اليه وهي تأكل اللب وتقذف بالقشور على الارض

جيمي : هو انتي معندكيش شغل !

مارال وهي ترقص حاجبيها باستفزاز له : أجازه وقاعده ع قلبك

جيمي : صبرني يارب ، طب متحذفيش قشر على الارضيه والقماش افرضي حد زبون جه دخل

مارال : لا ما انا حطيت لوحة مغلق براا ف محدش هيجي

جيمي بصدمه : نهارك ازرق ! بتقطعي لقمة عيشي

مارال : ايه الاوفر دا انا قولت عشان تركز ع الفستان بس

جيمي : ولا قولتي عشان ابهدله المحل وارمي قشور لب

مارال : بصراحه الاتنين

جيمي : بلاء ربنا انتي

وفجأه دخلت هيلين وهي تخلع الشال الخاص بها ووراؤها جانيت وبيرلا ف قال جيمي وهو يخفي القماش عنهم : اا ماما اهلا وسهلا نورتوا اتفضلوا

هيلين : ايه القشر دا كله

كاد جيمي ان يتحدث ولكن قاطعته مارال وهي تقول : قالي زهقان حطي لوحة مغلق عشان اقزقز لب شويه واهو بهدل مكان اكل عيشه زي ما انتي شايفه يا حماتي

جيمي بصدمه : انا !

هيلين بعتاب : هتفضل طول عمرك طفل في نفسك ، يلا يا بيرلا انتي وجانيت اكنسوا الارضيه

قالت بيرلا بصوت بكاء : كفااايه كنس ومسح انتي بتعاقبينا ولا ايه

هيلين : ساعدوا مارال عشان عيب

أحضرت مارال أدوات التنظيف وبدأوا في إزالة القشور بعيدا .. بينما قالت هيلين لجيمي : عايزين نقعد معاكم يابني يومين انت ومارال

جيمي بغضب : حد ضايقكم هناك ؟

هيلين : لا يابني بس البنتين أعصابهم تعبانه وبيشدوا مع نجلاء ونشوى خطيبة هشام وفؤاد ف قولت نبعد نريح أعصابنا شويه

جيمي : ماما إوعي يكون حد كلمك كلمه تضايقك !

هيلين : متقلقش يابني كله كويس انا بس عشان جانيت وبيرلا

جيمي بصوت عال : خلاص اقعدوا مع مارال هي عايشه لوحدها هنا وأهلها في النمسا

مارال بسعاده : بجد ! تنوروا والله

هيلين : ربنا يسعدك يابنتي

جيمي : يلا هساعدكم في الشنط

هيلين : لا اقعد هنا كمل شغلك يابني احنا هنروح مع مارال نظبط أمورنا ، يلا يا بنات

خرجوا الى الخارج بينما اقتربت مارال من مكتب جيمي لتلتقط مفاتيح الشقه الخاصه بها ف أمسك جيمي يدها بقوه وهو يضغط على اسنانه ويقول : بيقزقز لب هاا !

مارال بألم : خلااص اخر مره والله

جيمي : انا هعلمك يا فأر الاقمشه انتي يلا روحي عشان متسيبهمش في البرد

مارال وهي ترقص بحاجبيها باستفزاز :  هشيلهم في عيوني

جيمي وهو يضحك : مجنونه اقسم بالله

ثم عاد لعمله بينما ذهبت مارال برفقة هيلين والفتاتين ..

♡ في منزل السيد جمال ♡

جلس هشام برفقة نجلاء وفؤاد ونشوى في الكوخ ، كان فؤاد يقطع الأخشاب ويضعها في المدفئه ونجلاء تجلس بقرب هشام تراقب معه أخر التطورات في واشنطن ، أم نشوى ف كانت تفعل شيئآ مختلفآ وفجأه قالت : هالوو بابا من فضلك اسمعني !! بابا ع فكرا انا هنا مينفعش تعمل كدا الووو بابا !!

هشام بصدمه : في ايه !

نشوى : احنا في خطر

هشام : احنا مين !

نشوى : اي حد تبعك هيمسوا الخطر

هشام : هو مش انتي ابوكي زعيم المافيا خليه يوقفهم !

نشوى برعب : الموضوع ميخصش بابا المره دي .. حتى انا ف خطر وهو اتصل يقولي اهربي ..

هشام بصدمه : يعني ايه !

فؤاد : يعني نهررب انت لسه هتفكر ..

نجلاء وهي تندب حظها : قولتلكم لو جينا البندقيه هيعرفوا  مكاننا ويوصلولنا

نشوى : مش ناسيين تارهم من ابوك من ١٢ سنه..

شعر هشام بالقلق على هيلين وجانيت وبيرلا ..

♡ في منزل مارال ♡

كانوا يجلسون أمام التلفاز ف قالت هيلين : معلش يا بنتي لو تقلت عليكي

مارال : انا مبسوطه اوووي والله اصل انا كل يوم لوحدي

هيلين : الله يحفظك

بيرلا وهي تنظر للهاتف بملل وتضعه مكانه قالت هيلين : في ايه يا بيرلا ؟

بيرلا : هشام بيتصل

انتفض قلب جانيت ف قالت هيلين : طب مبترديش ليه يا ماما

بيرلا : عايزه اريح راسي من المشاكل والزفت

هيلين : ردي يابنتي يمكن عايز يتطمن علينا

بيرلا وهي تقوم وتدخل الشرفه إتصلت على هشام الذي قال بصوت عال : مبترديش ليييه !

بيرلا : بالراحه شويه في ايه

هشام : انا تحت انزلوا حالااا

بيرلا : تحت فين !

هشام : هفهمكم بعدين احنا في خطر انزلوا بسرعه

ارتدت بيرلا وهيلين وجانيت ملابسهم بينما قال هشام لفؤاد : اطلع هاتهم بسرعه

نزل فؤاد من السياره وصعد الى البنايه ليحضرهم .. بينما نزلت جانيت أول فتاه وما ان وجدت سيارة هشام حتى فتحت باب السياره وركبت بجانبه

هشام : فين هيلين وبيرلا !

جانيت وهي تشير الى فوق ف قال هشام : يارب ينجزوا

وفجأه حضرت سيارات ضوئها عال أمام سيارتهم ف قال هشام : لا مش وقته لااا

نزل أفراد المافيا من السيارات وأمسكوا بهشام وجانيت ف نظر احدهم الى جانيت وقال لهشام : مش هي دي نجلاء اللي كنت معاها ف واشنطن وحامل منك ؟

صعقت جانيت ولم تعد تشعر بالخوف ! شعرت بنصل حاد في قلبها يؤلمها بعد سماع تلك الكلمه ! هل اقترب من نجلاء ! هل لديه منها طفل !

هل في بطنها الان شيئآ منه ! لم تكمل التفكير ف وقعت مغشيا عليها في يدهم بينما خدر أحدهم هشام وأخذوهم في سياراتهم وانطلقوا بعيدآ ..

رأيكم في البارت ٢٧؟ وفي رواية ملاكي الحارس ؟

البنوتات اللي في شات الملائكيين توقعاتكم قولوها هناك ❤ رأيكم اكتبوه هنا في كومنت ..

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية ملاكي الحارس) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق