رواية الضيف المجهول – الفصل الخامس
الاخير يا هووو… سامى.. دموعو خانتو ونزلو… مشى من قدامها بسرعه ما كانش حابب يضعف ولا يتنازل عن انتقامو.. وهى رجعت على البيت.. بعد اسبوعين كانو فى قاعت المحكمه والقاضى قال…
التحاليل مطابقه.. وهتتحبسو انتو الاتنين ليه اخدتو الولد ورميتوه..
سعاد… مش انا يا بيه.. دى هى.. هى اللى رمتو والله العظيم.. مش انا…
سميحه بأنهيار.. صح انا اللى رميتو بس هي السبب.. من 21 كنت متجوزه في بيتي معايا رباب كان عندها خمس سنين… وهنيه كانت سلفتي كانت متجوزه سامي اخو جمال… كل واحده فى بيت لوحدها.. كنا اصحاب ما كانش في اي مشكله ما بينا..فجاه واحنا قاعدين في بيتنا سمعنا خبر وفاه سامي في حادثه عربيه كانت هنيه حامل في الشهر التالت… بعد ما سامي كمل الاربعين هنيه كانت عايزه ترجع بيت اهلها.. جات حماتي وقفت قدام الباب وقالت هينيه مش هتمشي… قلنا بنت اختها وعايزه تقعدها معاها مش مشكله.. احنا كده كده ساكنين في بيت تاني صدمتني لما قالت انها هتجوزها لجمال جوزي بعد ما تولد وعدتها تخلص.. قلتلها يا حماتي انتى بتعملي ايه جمال متجوز ومعانا بنت
قالتلى عادى والشرع محلل اربعه.. يلم ولد اخوه وما نسيبش حد غريب يربيه… لما يئست من حماتي روحت لهنيه… يا هنيه يرضيكى تخربي بيتي وتتجوزي جوزي وتاجي ضر عليا.. ليه تحطى عينك على جوزي.. قالتلي انا يا تيمه وانا مش متعلمه ما عنديش وظيفه ما عنديش حاجه اصرف بيها على عيلى ولا عليا.. واخواتى ما هيربوش ولاد حد قالولى هندى الواد لجدتو وانا معوزاش ابعد عن ولدى..
كان ممكن جمال يديها فلوس وتقعد عند ناسها بس لا يتجوزها.. روحت لجمال قلتلو يا جمال بلاش مرت اخوك قاللي انا بحب اخويا الله يرحمه ومش هسيب ولدو ويتلطم في الدنيا.. والا هزعل امي عشانك.. انا هتجوزها عشان الم ولد اخوي.. صبرت ست شهور قلت واحد فيهم يغير رايه ويفكر فيا بس لا برضو.. هنيه ولدته في المستشفى حسيت ان جوزي وبيتى هيروحو مني…. ما حسيتش بنفسى غير وانا واخده الولد وراميها قدام الجامع.. كان في واحده بتولد عيل ولد حرام نزل ميت سابتو ومشت دفعت للمرضه وخدناه.. قولتلها ولدك مات ودفنا عيل المره دي على اساس ولد هنيه.. بعدها… رجعت بيتي مع جوزي… وهنيه ما بقاش في سبب تتجوز جمال عليه.. هم كانوا هيجوزوهم عشان والولد والواد مات.. رجعت عند اهلها وجوزوها واحد تاني.. لقيت الواد ده قدام باب بيتى.. سعاد جابته .. وربيته ما اعرفش لما هي عارفه ان حفيدها ومشت ورايا وشافتنى وانا بحطو قدام الجامع جابته وحطته قدام بيتي ليه ما قالتش.. لجمال ولا هنيه وسكتت…
سعاد.. يا سياده القاضي دي بنت مفتريه انا لو كنت قلت لهنيه ان ده ولدها وانه سميحه خطفتو منها وادتها عيل تاني كانت مستحيل تتجوز جمال كانت هتخاف… يمكن تهج بالواد.. ولو كنت قلت لجمال كان طلقها وابقىةخربت على جمال عشان اجوزه هنيه… والدليل انو لما عرف دلوك طلقها.. انا شفت ان هنيه خلاص تتجوز واحد تاني واخط الولد لعمه وخلاص..
هنيه ببكى… اه وتسيبوني انا قلبي محروق على ولدي وتسيبو ولدي من غير اسم ومن غير شهاده ميلاد.. تسيبه الامه كلها تقول عليه ولد حرام… قال وانا اللى بقول عليكى خالتى..
القاضى.. سكوت في قاعه المحكمه…
سامى.. لو سمحت يا سياده القاضي انا عاوز اتكلم …
القاضى.. اتفضل ..
سامى.. انا متنازل عن كل حقوقي اللي هتحبس الست دي او دي… معلش مش هقدر اقول جدتي.. ولا مرت عمى لان عمى طلقها.. وسعاد مش هقدر احبسها عشان ام عمى اللي رباني..لانو كان بالنسبالى ابويا التانى.. ودي ام رباب… تقدر تقول رباب دى امي واختي وصاحبتي كل حاجه في الدنيا هي عملت عشاني كل حاجه…. وقفت ضد الكل عشانى انا كنت ناوى اخد انتقامى بيدى… بس مش هقدر عشانها كمان مش هقدر ابقي انا اللي حبست لها امها حتى لو هي بتقولي اعمل كده…. انا متنازل عن حبسهم.. انا بس عايز اسمي.. عايز بس ابقى ولد سامى الحاكم.. ودول سيبهم لربهم… وشكرا لحضرتك.
القاضى تم قبول دعوه النسب… وإحاله كل ممتلكات المتوفي سامي الحاكم لابنه شرعا.. ايوب سامي الحاكم رفعت الجلسه…
وطلعو من القاعه رباب قالت.. انا بجد مش عارفه اقولك ايه انت طلعت امي من الحبس.. مش هنسالك معروفك ابدا…
سامى.. خيرك سابق ما تقوليش كده.. انا هفتح بيت ابوي الله يرحمه.. اقولك على سر امي هتتطلق من جوزها وهتيجي تقعد عندي…
رباب… احسن هوالراجل على حافة الموت.. وانتو تفرقتو كتير اصلا كفايه… بس حقك والله بيرجع ابويا طلقها وهي قاعده عند اخواتها وحريمهم مش مريحينها واصل..
سامى.. ابقي اوصليها عشان ربنا امر بكده في الاخر بتفضل امك… انا خلاص هرجع عند امي.
رباب.. ان شاء الله ما تفترقوش تاني واصل
سامى.. ان شاء الله اشوفك على خير يا بنت عمي.. عارفه المفروض اتجوزك بس مش هعمل كده. عارفه ليه..
رباب.. ياض انت اخويا…
سامى.. لا عشان اما اتجوز اقولها شوفتى القمر دى.. انا سبتها واخدتك..
رباب ضحكت وهو قال.. جربت احطلك صفه اختى. قلت عليكى.. حطيت صاحبتى ما كفتش.. حطيت امى.. كمان قليله.. سميتك انا.. لان لولاكى.. مكانش بقى فى ايوب الحاكم..
رباب.. امك قال جاك مو.. هما ٦ سنين هى اختك حلوه.. هنقدم طلب للمدرسه هتمتحن.. الشهادات اخر سنه فى الابتدائيه.. والاخيره فى الاعداديه.. والاخيره فى الثانوي وتلتحق بالجامعه…
سامى.. هيفوتولى الروضه فيهم الخير…
رباب.. معلش حاول تصفى قلبك.. وتقول.. ربنا لا تجعل فى قلوبنا غلا للذين امنو..
سامى.. انا بس في عنديو سؤال انا المجني عليه مين الجانى..
وانتم برايكم مين الجاني في القضيه دي… هنيه لانها وافقت تتجوز واحد متجوز.. ولا سميحه.. عشان بعدت الولد عن امو… ولا جمال لانو كان هيتجوز مرات اخوه.. ولا سعاد.. لانها كانت هتجوزهم.. وعرفت بكل حاجه وسكتت
يتبع.. (رواية الضيف المجهول) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.