رواية الفريسة والصياد الفصل الحادي والخمسون 51 – بقلم منال سالم

رواية الفريسة والصياد – الفصل الحادي والخمسون

51

51

الفريسة والصياد

الحلقة الحادية والخمسون :

في فيلا رأفت الصياد ،،،

في غرفة المكتب ،،،

كانت يارا في حيرة من أمرها ، نظرت إلى أدهم قبل أن تجيب ووجدته يبتسم لها ابتسامة شيطانية ويرسل لها بقبلة في الهواء و..

-خالد: يارا متخليش حد يفرض عليكي حاجة انتي مش عاوزاها ، خدي وقتك في التفكير

-أدهم: يا عم هي موافقة

-رأفت: اسمع منها الأول

-خالد: يارا ، أدهم ده مابيحبـ…

-يارا مقاطعة: أنا موافقة !!

-رأفت: موافقة على ايه ؟؟؟

-يارا: موافقة اني..اني.. اتجوز أدهم

-خالد: لييييه ؟؟

-أدهم: سمعتوا ؟؟

-خالد: ليه يا يارا ؟؟ لييييه ؟؟؟

-رأفت بفرحة : بجد يا بنتي ؟

-يارا: أيوه ، وعن اذنكم

-رأفت: اه اتفضلي يا حبيبتي

انصرفت يارا من غرفة المكتب بينما ظل خالد ورأفت وأدهم يتجادلون حول ما حدث و…

-خالد: ازاي توافق بيك ؟؟؟ ازاي ؟؟؟

-أدهم: وانت زعلان ليه؟؟

-خالد: عشان ..عشان آآآ…

-ادهم: اوعى تكون بتحبها ؟؟؟

-خالد: انت بتقول ايه ؟؟

-أدهم: بقول اللي انت مكسوف تقوله !

-خالد: لأ.. آآآ… مـ…مش كده

-أدهم: اومال ايه ؟؟؟

-خالد: انت أصلاً مش بتاع جواز ، ازاي أصلاً تطلب منها ده ؟؟

-أدهم: وانت كنت تعرف منين ان أنا مش بتاع جواز ؟؟؟

-خالد: ده انت كل يوم مع واحدة شكل

-أدهم: ما أنا نويت بقى أستقر

-خالد: وملاقتش إلا يارا وتستقر معاها

-أدهم: طبعااااا .. بنت عمي وأنا أولى بيها من الغريب

-خالد: يا سلام !!

-رأفت: خلاص يا ولاد ، بطلوا خناق ، أدهم طلب يارا للجواز والبنت وافقت ، خلونا بقى نستعد للمناسبة الحلوة دي

-خالد: وتفتكر فريدة هانم الرفاعي هتوافق بده ؟؟؟

-أدهم: طبعااااا

-خالد: معتقدش

-أدهم: هتشوف ، وهتيجي بنفسها تبارك الجوازة

-خالد: بابا الجوازة دي مش لازم تتم

-رأفت: ليه يا خالد ؟؟؟ ها قولي ؟؟؟ اخوك عاوز يتجوز يارا وهي وافقت عليه ، فين بقى المشكلة ؟؟؟

-خالد: المشكلة ان أدهم مش بتاع جواز

-أدهم: برضوه بتقول نفس الكلام ، لاحظ انك بتجرحني

-خالد: أما أجرحك أحسن أما تجرح بنت مالهاش ذنب

-أدهم: يووووه ، هتفضل تقول كلام مالوش معنى ، احسن حاجة اعملها اني اطلع اجهز نفسي ، وبالمرة أبلغ ماما بالخبر السعيد

-رأفت: امك هتروح فيها لما تعرف ده

-أدهم: ماهو عشان كده أنا ناوي أبلغها بنفسي

…………………….

في المستشفى ،،،

كانت ناهد تتحدث هاتفياً مع عدلي وتطلب مقابلته لأمر هام و…

-ناهد هاتفياً: مش هينفع الكلام في التليفون يا عدلي ، لازم اشوفك فوراً

-عدلي: طيب أنا عندي شغل الوقتي

-ناهد: سيبوه وتعالى نتقابل في المكان القديم بتاعنا

-عدلي: حاضر يا ناهد ، حاضر

-ناهد: دلوقتي يا عدلي ، دلوقتي !!!!

-عدلي: طيب .. اسبقيني وانا هحصلك !!

…………………

في فيلا رأفت الصياد ،،

عادت فريدة من الخارج ومعها شاهي و…

-فريدة: أنا مبسوطة انك هتقدي معايا يومين كمان يا شوشو

-شاهي: ايوه يا أنطي لحد ما جاسر يخرج بالسلامة من المستشفى

-فريدة: ان شاء الله ، بس مامتك مردتش تروح معانا ليه ؟

-شاهي: بتقول وراها مشوار مهم ، هتعمله وتحصلنا ع هنا

-فريدة باستغراب: مشوار ايه اللي ناهد ناوية تعمله

-شاهي: مش عارفة ، يمكن جاسر عاوز حاجة كده ولا كده

-فريدة: جايز برضوه .. تعالي نغير هدومنا عشان نتغدى

-شاهي : اوك

-فريدة: صبااااااااااح .. يا صبااااااااح

-صباح: ايوه يا هانم

-فريدة: فين البهوات ؟؟؟

-صباح: في المكتب يا هانم

-فريدة: طب جهزي الغدا ، وناديلهم كلهم

-صباح: حاضر يا هانم

-فريدة في نفسها: يا ترى بيعملوا ايه في المكتب ؟؟ مش بعوايدهم يتجمعوا في المكتب إلا ان كان في حاجة خطيرة !!!

-شاهي: في حاجة يا أنطي

-فريدة: هه.. لأ .. مافيش حاجة يا حبيبتي ، يالا بينا بس نغير هدومنا

-شاهي: أوك

…………..

في غرفة يارا ،،،

كانت يارا تتحدث هاتفياً مع صديقتها سمر و…

-سمر: طب ليه وافقتي ليه ؟؟؟

-يارا: مكنش قدامي حل تاني إلا ده ، وإلا كان الواطي هيفضحني بالصور

-سمر: انتي كده بتضيعي نفسك

-يارا: حسبي الله ونعم الوكيل ، مين كان هيصدقني ؟؟؟ مين هيقف معايا ، حتى عمر اللي كنت مفكراه أحنواحد في البيت ده ، طلع بيشتغلني قابض تمن ده

-سمر: يارا ، روحي احكي لعمك اللي حصل وأكيد هو مش هيسمح بده

-يارا: عمي !! ده ماصدق ان أدهم طلبني للجواز والفرحة بقت هتنط من وشه

-سمر: يعني عشان هو يفرح انتي تتنكدي

-يارا: مش عارفة أعمل ايه

وفجأة وجدت يارا من يقتحم عليها الغرفة من شرفتها و…

-يارا بصدمة : انت ؟؟؟

-سمر هاتفياً: في ايه يا يارا ؟؟

أخذ عمر الهاتف من يارا وانهى المكالمة و…

-عمر: ما أنا لازم أتكلم معاكي ، وانتي رافضة تسمعيني

-يارا: اسمعك ، اطلع بره !!

-عمر: مش هطلع غير لما تعرفي الحقيقة

-يارا: انت كداب !!

-عمر: اقسم بالله أنا بريء أنا مكونتش متوقع ان أدهم يعمل كده ، هو قالي انه بيحبك وعاوز يجوزك عشان يحميكي ولو عملنا كده انتي هتوافقي

-يارا: ازاي تقبل انك تعمل فيا كده ؟؟؟

-عمر: ماحصلش حاجة والله ، هو مجاش جمبك أصلاً ، الصور متصورة من زوايا يبان ان في حاجة لكن والله ماحصل

-يارا: حرام عليك .. حرااااااام .. انا لو كنت اختك كنت ترضى يحصل فيا كده ، انت اتسببت في تعاستي

-عمر: متقوليش كده ، وزي ما أنا ورطتك في الموضوع ده ، هطلعك منه !!!

-يارا: بس بقى مش عاوزة أسمع كلام تاني

-عمر: والله ما هسيبك وافضل معاكي

-يارا: امشي اطلع بره

-عمر بحدة ممسكاً كتفي يارا : مش هطلع غير لما تسمعيني للأخر !!!!

وفجأة وجدت يارا من يفتح الباب بقوة و…

-أدهم: زي ما انتو يا حلوين

-عمر: أدهم

-يارا بصدمة: انت كمان ؟؟؟

-ادهم: ثانية بس أطلع الموبايل عشان أخدكوا صورة للذكري

ترك عمر كتفي يارا وابتعد عنها قليلاً ، وما كان من ادهم إلا أن استمر في التقدم داخل الغرفة و…

-أدهم: بتعمل ايه هنا ؟

-عمر: بـ..بتكلم مع يارا شوية

-أدهم: ما تتكلم معاها تحت ، ولا ماينفعش الكلام إلا هنا في أوضتها؟؟؟ لأ وانت كمان ماسكها وعمال تفعصلي في كتافها

-يارا: في ايه ؟؟ انت بتكلم كده ليه ؟؟

-أدهم: انتي تخرسي خالص ، انتي ناسية انك هتبقي مراتي ولا ايه يا هانم ؟؟

-يارا: بس أنا لسه مش مراتك

-عمر: في ايه يا أدهم ؟؟؟

-أدهم: عاوز أقعد مع خطبتي شوية لوحدنا

-يارا: لأ

-أدهم: هو ايه اللي لأ .. جرى ايه يا عروسة ولا انتي بس بيعجبك العيال الصغيرين ، هما اللي بيخشوا دماغك

-عمر: أدهــــــــــــم !!!!

……………..

كانت فريدة على وشك الدخول إلى غرفتها حينما سمعت أصوات عالية تأتي من غرفة يارا ، فأسرعت هي وشاهي إلى هناك و…

-فريدة: ايه الصوت ده

-شاهي: ده جاي من عند اللي ما تتسمى

-فريدة: تعالي نشوف ايه اللي بيحصل في بيتي وانا مش موجودة

…………

في غرفة يارا ،،،،،

-يارا: احترم نفسك

-أدهم: كلامي بيزعلك صح ؟؟

-عمر: انت بتكلم عنها كده ليه ؟؟ هي مش واحدة من الشارع ؟؟؟

-ادهم: ياريتها تبقى واحدة من الشارع ، كنت عرفت ديتها ايه ورميتهولها !

-عمر: أنا هاقول لبابا ع كلامك ده

-أدهم: هههههههههههههه .. حلوة هاقول لبابا دي ، لأ بجد خوفت ، ياض ابوك تحت بيجهز لليلة أسطورية عشاني أنا والمزة دي

-عمر بحنق: انت…انت

-ادهم: أنا واطي وزبالة وهلم جر .. عارف القاموس كله

-يارا: بجد انت مش بني آدم

-ادهم: مش بني آدم !!! مممم… ده انا لسه هوريكي وشي التاني

-يارا: ليه كل ده لييييه ؟؟؟

-أدهم: الله ! مش عارفة ليه ؟؟؟ مش ده اللي كان نفسك فيه ؟؟ يبقى عندك عيلة وفلوس وواحد الكل بيتمناه

-يارا: لأ .. انت غلطان

-أدهم: ده انتي دخلتي بالخراب علينا كلنا ، البيت ده قبل ما تيجي كان

-عمر: كان قبر

-أدهم: اخرس ياض .. احنا كنا عايشين حياتنا ، مافيش حاجة مخلينا متعكننين إلا من ساعة ما رجلك حطت هنا ، شايفة نفسك ع ايه ، بس بيني وبينك ، انتي عاجبك لمة الرجالة حواليكي صح ؟؟

-يارا: على فكرة انت انسان مش كويس عشان تظن فيا كده ، مش مكفيك اللي عملته فيا ، لأ كمان بتشوه سمعتي ؟؟

-أدهم: هو انتي لسه شوفتي حاجة ، ده أنا هخليكي تتلفتي حوالين نفسك ، هخليكي تشوفي أيام أسود من قرن الخروب ، هندمك ع اليوم اللي دخلتي فيه هنا !!!!

…………

سمع أدهم صوت أمه يأتي من الخارج فأسرع بضم يارا إليه وسط ذهولها ودهشة عمر و..

-فريدة من الخارج: طول ما البت دي هنا مش هنلاقي غير بلاوي سودة

-أدهم في نفسه: ده صوت فيرووو، لازم أتصرف بسرعة

-يارا بصدمة : انت بتعمل ايه ؟؟؟

-عمر: ادهم !!!!!

دلفت فريدة وشاهي إلى غرفة يارا ليتفاجئوا بالمنظر ( أدهم يحتضن يارا ) و …

-فريدة بغضب: ايه اللي أنا شايفاه ده

-شاهي بضيق وغضب : أدهـــــــــــم !!!!!!!

-أدهم مدعياً البراءة : ماما .. شاهي !!

-فريدة: ايه اللي بيحصل في بيتي ؟؟؟

-أدهم: مش تباركيلي

-فريدة: على ايه ؟؟؟ ع المسخرة اللي أنا شايفاها ؟؟ ع قلة الأدب اللي بتحصل هنا ؟؟؟

-أدهم: قلة الأدب جاية بعدين

-فريدة: أدهم !!!!

-شاهي: ايه المنظر ده ؟؟؟ ازاي ..ازاي انت و..و آآآ .. دي .. كده ؟؟؟؟

-يارا: أنا…أنا … آآآ

-أدهم: الله مش هي هتبقى مراتي فبباركلها

-فريدة بصدمة: ايييييييه ؟؟؟؟

-أدهم: ايوه يا ماما ، ما أنا طلبتها من بابا وهي وافقت

-فريدة: مش ممكن ، استحـــــــــــالة !!!

-شاهي: انت اكيد بتهزر ، ازاي انت تتجوز البت دي ؟؟

-أدهم: لأ مش بهزر يا شاهي ، يالا جهزي نفسك عشان تبقي وصيفة العروسة

-شاهي: لألألألألألأ

خرجت شاهي مسرعة من الغرفة وهي لا تكاد تصدق أذنيها ولا عينيها مما سمعت ورأت ، خرجت ورائها فريدة وهي في حالة ذهول وصدمة ، بينما ظل أدهم واقفاً للحظات و..

-أدهم: وانتي يا عروسة جهزي نفسك لفرحنا .. يومين وهنتجوز ! ماهو خير البر عاجله ، ولا ايه ؟؟؟؟؟

-يارا: حقير

-عمر: أحقر خلق الله

……………..

في أحد الكافيهات بالمهندسين ،،،

كانت ناهد تجلس وعلى وجهها علامات القلق والتوتر وتنظر وصول عدلي إليها و…

-عدلي وهو يسحب الكرسي ليجلس عليه: اتأخرت عليكي

-ناهد: مش أوي

-عدلي: خير يا ناهد ، كنتي عاوزاني في ايه ؟؟

-ناهد: جاسر عاوز يتجوز يارا

-عدلي: اييييه ؟؟؟

-ناهد: زي ما سمعت

-عدلي: وانتي قولتيله ايه ؟؟؟

-ناهد: لأ طبعااااا .. هو ينفع يتقال كلام غير ده

-عدلي: ممممم ، طب وهو اقتنع بسبب رفضك

-ناهد: لأ .. انت لازم تتصرف

-عدلي: عاوزاني أعمل ايه ؟؟

-ناهد: انت السبب في اللي حصل ده كله ولا نسيت ؟؟؟

-عدلي: لأ ما نسيتش !!! مش كل شوية لازم تفكريني يعني ، وبعدين انتي مقولتليش ليه ان يارا لسه عايشة ؟؟

-ناهد: آآآ… ماهو …مــ…ماجتش مناسبة

-عدلي: ماجتش مناسبة ولا صعبت عليكي ؟؟؟

-ناهد: هه

-عدلي: عشانها فكرتك بحبيب القلب رفعت ؟؟؟

-ناهد: عدلي ، بلاش الكلام ده!!!

-عدلي: بلا عدلي بلا زفت .. مش دي الحقيقة ، رفعت الصياد اتجوزك عشان يتستر على بلاويكي وفضايحك القديمة

-ناهد: أنا ماسمحلكش تكلمني كده

-عدلي: تسمحي ولا لأ ، أهو ماضي وسخ !! .. وبعدين كان المفروض البت دي تكون ماتت من 10 سنين مع أبوها وأمها

-ناهد: بلاش اسلوبك ده معايا ، ايوه رفعت كان جوزي وانا ما انكرتش… !!!!!!!!

-عدلي: أيوه يا هانم ، جوزك لمدة شهرين وبعد كده اتطلقتوا

-ناهد: ايوه ، بس جاسر ابنه ……. !!!!

-عدلي: لكن هو مايعرفش ده

-ناهد: ولا أي حد يعرف ، حتى يسري الله يرحمه نفسه مايعرفش ده ، هو مفكر ان جاسر ابنه

-عدلي: ما انتي اللي مارضتيش تقولي لرفعت انك حامل بعد ما اتطلقتوا

-ناهد: يعني كانت عاوزني أقوله انا حامل يقوم ياخد ابني مني ؟؟؟

-عدلي: اه طبعاً حقه كان ياخده من واحدة زيك

-ناهد: أنا اتغيرت يا عدلي من زمان وانت عارف ده كويس

-عدلي ساخراً : هههههههههه ، اتغيرتي ، مستحيل أصدق ده ، ده انتي زي ما أنتي ، نفسك في كل حاجة ، نفسك تملكي الدنيا كلها في ايدك ، ولما رفعت الغلبان صدقك واتجوزك ماستحملكيش اكتر من شهرين ، ولما كشف خيانتك ليه حابتي تنتقمي منه ، بس برضوه معرفتيش

-ناهد: انت..انت

-عدلي: أنا بقول الحقيقة يا ناهد ، اختك فريدة لما معرفتش تجوز رفعت لافت ع اخوه رأفت واتجوزته ، وانتي كنتي واقفة تتفرجي مش عارفة تطولي أي حاجة ، أصلاً هتطولي تتجوزي من عيلة الصياد ازاي وانتي واقعة في الغلط كله ، ولما كنتي هتتكشفي روحتي تعيطي لرفعت واسترجتيه يتستر عليكي ، والراجل لأجل شهامته وافق انه يتجوزك من غير ماحد يعرف ده وتنفصلوا في هدوء ، لكن ديل الكلب عمره ما يتعدل

-ناهد: بس بقى كفاية !! كفاية !!

-عدلي مكملاً: مخلصكيش تفضلي بنت ناس كتير ، مع أول واحد شاورلك رميتي نفسك في حضنه

-ناهد: رفعت عمره ما حبني ، ولا كان هيحبني

-عدلي: لأن رفعت اتجوزك بس عشان يسترك ، خدمة لوجه الله ، لكن انتي حرقك انه طلقك لما كشف خيانتك ليه وانتي ع ذمته ، فسافر بعدها ، فحبيتي تحرقي قلبه على ابنه ، يشوفه قصاده وميعرفش ان ده ابنه

-ناهد: ايوه ، كل يوم كان بيقتلني بنظراته الطيبة ليا

-عدلي: أل يعني كان بيأثر فيكي

-ناهد: كان حنين أوي عليا لدرجة كانت بتخليني نفسي أكون عبدة تحت رجله

-عدلي: ههههههههه عبدة خانت سيدها

-ناهد: ضعفت ، هعمل ايه ؟؟ انا ست وليا احتياجاتي ، وهو كان سايبني ، بيقرف يقرب مني

-عدلي: عنده حق

-ناهد: كنت عاوزة انتقم منه ، بس حرق قلبي فقولت أحرق قلبه ع ابنه

-عدلي: ماهو لو كان يعرف انه ابنه ، كان قلبه اتحرق

-ناهد: ده أنا اللي كنت بولع كل يوم ، جاسر بيقول ليسري يا بابا ، وانا مش قادرة أنطق

-عدلي: اللي خدمك ان يسري كان مريض ومالوش في أي حاجة

-ناهد: تفتكر كان ينفع اتجوز واحد غير كده عشان يصدق ان جاسر ابنه

-عدلي: ايوه ، عشان وقت ما تحبي تكشفي ورقك تقدري تتخلصي منه بسهولة ،مايقدرش يقف في طريقك ، بس متنكريش ان اللي جننك أكتر انه اتجوز هالة بنت نجاة

-ناهد: دي الحاجة اللي ولعت فيا بزيادة … كنت مفكراها نزوة يومين وهيفوق منها ، لكن كمل حياته معاها وخلف منها كمان .. وأنا ابني بيتربى بعيد عنه وعن نعيمه !!

-عدلي: و اهو مات هو ومراته ، وخلاص كنت فاكر ان كلنا ارتحنا

-ناهد بضيق : كنت مفكرة ان بموته حقي وحق ابني هيرجعلنا

-عدلي ببرود : ومافيش حاجة رجعت

-ناهد: ايوه ، كله كان باسم يارا ، ومكونتش اعرف ده ، والبت ماكنش حد عرفلها طريق

-عدلي: عيلة الصياد مش سهلة يا ناهد ، وانتي عارفة ده كويس

-ناهد: بس يارا الوقتي عايشة !!

-عدلي: ما أنا لسه عارف يا هانم ، وانتي طنشتي تبلغيني بده

-ناهد: كنت مفكرة انها مش هتستحمل العيشة مع فريدة وتطفش وتسيب الجمل بما حمل ، لكن اللي حصل بقى ومكنش في الحسبان ان آآآ…

-عدلي مكملاً : ابنك حبها .. !!

-ناهد: ايوه ، ودي مصيبة

-عدلي وهو يعتدل في جلسته : طبعاً ازاي اخ هيتجوز أخته ….!!!!

-ناهد: لازم تفكر معايا نشوف حل للمصيبة دي بسرعة

-عدلي: عاوزاني أعمل ايه تاني ؟؟؟ اقتلها زي ما عملت مع أبوها ؟؟؟

-ناهد: لألألألأ .. أي حل تاني غير القتل

-عدلي: سيبني أفكر في المصايب دي وأشوفلها حل برواقة

-ناهد: بس بسرعة يا عدلي ، متنساش اني مراتك ولازم تساعدني في الورطة دي

-عدلي: وهو أنا ورايا غير اني أنضف وراكي بلاويكي المنيلة

-ناهد: اوووف

-عدلي: الكارثة اللي بجد إن لو الوفد الألماني فيه مستر شرودر يبقى هيتكشف كل اللي عملناه

-ناهد: مستر شرودر !! مين مستر شرودر ده ؟؟؟

-عدلي: ده حكاية لوحده ..!

……………………….

في غرفة فريدة ،،،،،

-فريدة: انت …انت ازاي تعمل كده ؟؟؟ ازاي ؟؟؟

-أدهم: مش قولتلك هريحك منها

-فريدة: تقوم تتجوزها

-ادهم: طبعاااااااااااااا

-فريدة: انت عاوز تشلني ؟؟

-ادهم: بعد الشر عنك يا فيرووو

-فريدة: اومال عملت كده ليه ؟؟ ليييييييه ؟؟؟

-أدهم: بكل بساطة يا ماما ، أنا ناوي اطلع عين البت دي لحد ما تقول حقي برقبتي ، ومش هينفع أعمل ده من غير ما أتجوزها

-فريدة: يا سلام

-ادهم : اه طبعااااا ، ازاي هاقدر أخد راحتي معاها من غير ما أكون مسيطر عليها ، ورقبتها تحت ايدي

-فريدة: لا يمكن أوافق بده

-أدهم: ده أنا هوريها اللي عمرها ماشافته ، لأ وهخليها تمضي تنازل عن كل اللي تملكه ليا ، وبعد كده هرميها في الشارع مطرح ماجت

-فريدة: واشمعنى انت اللي تجوزها ، اشمعنى ؟؟؟

-ادهم: لأني أنا الوحيد اللي هاقدر أعمل كده

-فريدة: اعمل فيها اللي انت عاوزه لكن من غير جواز

-ادهم: وتفتكري بابا كان هيرضى ؟؟

-فريدة: هه

-أدهم: يا ماما انا لو كنت اتأخرت شوية في اللي عملته كان زمانت خالد هو اللي بيطلب يتجوزها

-فريدة: انت.. انت بتقول ايه ؟؟؟؟؟؟

-أدهم: بقول اللي شافته عيني تحت وأنا بقول لبابا عاوز أتجوز يارا ، خالد كان هيجراله حاجة

-فريدة بصدمة: خالد !!!!

-ادهم: اها .. بس أنا مبسوط اني بوظت عليه الليلة هو كمان

-فريدة: أنا خايفة يا أدهم

-أدهم: ماتخافيش يا ماما ، كل اللي نفسك فيه هعمله ، المهم الوقتي عاوزك تباركي الجوازة ، خلينا ننفذ اللي انتي عاوزاه ، وإلا كل اللي بخططتله هيبوظ

-فريدة: أدهم

-ادهم: ايوه يا فيروو

-فريدة: توعدني انك هتطلقها بعد ما تاخد منها كل حاجة

-ادهم: هــه …………………………………. !!!!

……..

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية الفريسة والصياد) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق