رواية بوابة الاحلام الفصل الثالث 3 – بقلم رشا منصور

رواية بوابة الاحلام – الفصل الثالث

شريف…

إيه ده إحنا رجعنا ازاى ولقيتنا موجودين قدام الدولاب وسوزان ماسكة الجاكت.. نزلت بسرعه أشوف لجي وجودي ولقيتهم قعدين يلعبوا في غرفتهم واخدت الموبايل علشان أخد من بابا رقم فون عمي عرفة وأحاول أفهم منه مين الناس دى وليه قال لهم أن حل مشاكلهم عندي…

وأول ما مسكت الموبايل لقيت 😲😲😲..

إزاي ده معقوله.. إحنا فضلنا هناك مش أقل من أربع ساعات لكن التوقيت في الموبايل بيقول أنه فات نص ساعة بس..

بصيت ع موبايل سوزان لقيت الوقت مظبوط،. أنا هتجنن مش فاهم حاجه من اللي بتحصل هنا..

لازم يكون في تفسير لكل ده أتصلت ع بابا وسألته ع رقم عمي عرفه الجديد…

قالي أنه من وقت ما سافر متصلش وميعرفش الرقم الجديد بتاعة .. بس هو كان قايل ليا لو محتاج تعرف أى حاجة تخص البيت هو كاتب أجندة بكل التفاصيل موجودة في درج المكتب..

قفلت مع بابا وروحت ع المكتب ولقيت سوزان جت ورايا وبتقولي الحمد لله أن البنات بخير بس أنا مش فاهمه إحنا اتنقلنا لهناك ازاى ورجعنا تاني ازاى…. أنا خا’يفة، أن حد منهم يجيلنا هنا..

قولت لها استني عمي عرفة كاتب أجندة عن البيت لما نشوف يمكن يكون في حاجه تخص قرية الأحلام…

وأول ما فتحت درج المكتب لقيت اكتر من أجندة ولقيت كتب بتكلم عن الزراعه في الأراضي الجليدية..

وفتحت أجندة. ولقيت مكتوب فيها أرض الأحلام وابتديت أقرأ فيها.

العرافة (رشامنصور)…

لسه بتكلم مع شريف وسوزان واشرح لهم مشاكلنا لقيت سوزان بتخلع الجاكت لسه بقولها لأ لقيتهم اختفوا… أكيد رجعوا البيت.

طب وبعدين ياتري هيرجعوا تاني وهيساعدونا ولا هنفضل كدا نموتt بالبطئ😔…

وروحت ع بيت العمدة سليمان وزوجته نسرين وقولت لهم للأسف الغرباء مشيوا قبل ما أعرفهم ازاى وصولوا ل هنا..

لقيت العمدة سليمان بيقولي…

العمدة سليمان….

يعني إيه يا عرافة طب والفرخة هعمل ايه فيها أنا استحالة،. اضحي، بأي فرخة. تانية ومضطر،. اوزعها كلها ع أبناء القرية..

وإذا الغرباء حضروا مرة تانية هنقدم لهم خبز الشعير فقط…

ردت العرافة رشامنصور وقالت

عندك حق يا عمده وبقترح لما يحضروا المرة الجاية أنهم يعوضوك عن الفرخة اللي ادبحت،t.

قولت للعرافة هما قالوا إنهم هيحضروا لنا فرختين لما مشاكلنا تتحل..

ردت العرافة رشامنصور وقالت هايل كدا هنكون استعدنا الفرخه وعليها واحدة كمان زيادة…

ع العموم أنا واثقه أنهم لما يحضروا المرة الجاية هيكون الوضع مختلف وهيقدروا يفهموا حاجات كتير عننا..

قولت لها قبل ما تنصرفي خدي نصيبك من الفرخه والشوربة وسنحتفل كلنا اليوم بأكل الفرخه وسنجعل اليوم عيد لنا..

وقولت للحر’س بلغوا كل أبناء القرية يحضروا لكي نحتفل سويا..

سوزان…

لقيت شريف مندمج بقراءة الأجندة روحت أخدت البنات وقعدت معاه في المكتب ما أنا مش ضامنه يمكن نرجع هناك تاني أهو يبقي بناتي معايا…

وحسيت أن الموضوع كبير من كتر ما شريف مندمج ..

ولقيته بيقولي أوعي تلبسي حاجه من الدولاب فوق تاني أنتي فاهمة.

قولت له إحنا في إيه ولا في إيه.. ما تشوف حل للمصيبة، اللي حصلت لنا بدل ما باصص ليا في الجاكت.. أهو عندك فوق أشبع به

حوش. حوش من كتر ما بتشتري ليا الهدايا خا.يف أحسن أقولك اشتريه ليا…

لأ يا حبيبي متخا.فش. عارفه اللي هتقوله اجيب منين واعمل ايه والديون اللي علينا.. الاسطوانه اللي مشغلها ليا دايما ده حتي الشيكولاته بطلت تجبها ليا..

شريف…

باااااااس إيه بلعتي راديو وانتي صغيره ارحميني وجربي تسمعي زى ما بتتكلمي كدا..

الجاكت والهدوم كلها اللي في الدولاب دى أداة نقل من البيت ل قرية الأحلام وأنتي أول ما لبستي الجاكت وأنا كنت ماسكه اتنقلنا لهناك وأول ما قلعتيه وطبعاً أنا سيبت إيدك قدرنا نرجع تاني هنا فهمتي يا هانم…

ردت سوزان وقالت وأنت مقولتش كدا من الأول ليه ؟؟!

بس ازاي يعني مش فاهمه هو عمك عرفة راح واشتري الهدوم دى وهو عارف أنها بتنقله ولا يكون اشتراها من قرية الأحلام 😏🤔

قولت لها ازاى هيشتريها من هناك ازاى هيروح أصلا 🙃 صبرني يارب ع العموم اصبري أكمل قراءة الأجندة وهحكيلك كل حاجه.

أقولك اعملي لنا كوبايتين شاي وتعالي أكون خلصت قراءة واحكيلك ونفكر مع بعض هنعمل ايه…

سوزان…

أول مرة أشوف شريف مندمج أوي كدا في حاجه غير التاريخ والزراعة شكل الحكايه كدا ميطمنش…

ده بيقولي هنفكر مع بعض هنعمل ايه.. ياتري ياعمو عرفة أنت دبستنا، في إيه..

ما واضح أن حكايه نقعد في البيت ونستفاد منه مطلعتش لوجه الله.

وحضرت الشاي وقعدت مع شريف وقولت له عرفني بقي عمك كاتب إيه بالظبط…

لقيت شريف بيقولي عمو عرفة بيحكي بداية ما بني البيت وقعد فيه

شوفي كاتب إيه…

عمو عرفة…

عرفت محمد أبن عمي اللي هو أبو شريف إني مسافر واديته مفتاح بيتي وقولت له خلي شريف يقعد فيه براحته والبيت كبير وب جنينه مليانه خضره وأشجار فاكهه وعشة فراخ وخير ربنا كتير..

خليه يروح يغير جو ويعتبر دى هديه مني له ولبناته..

وعرفته أنه لو محتاج يعرف أى حاجة أنا كتبت له أجندة في درج المكتب فيها كل تفاصيل البيت ومشيت..

ومن جوايا نفسي شريف يقدر يكمل اللي ابتديته ويعمل اللي مقدرتش أعمله…

وكتبت أكتر من أجندة وأول واحدة فيها بداية الحكاية وهي.

إني بعد ما بنيت البيت ومع أول يوم نعيش فيه أنا وإيمي مراتي ابتديت أسمع صوت قط بيعوي،. بالليل.كأنه بيبكي استغربت لأن المنطقة تعتبر فاضيه مفيهاش كلاب، ولا قطط خرجت من البيت أشوف في إيه ؟؟

ولقيت قط أسود مربوط.بسلا’سل. من رجله الاربعه ومش عارف حتى يقف. مش عارف مين ممكن يعمل كدا ولقيت نظرة القط،. حزينه وفيها توسل. ليا علشان اساعده..

جريت ع البيت وجيبت شاكوش🔨 ومفك🪛. وفضلت أحاول لحد ما فتحت السلاسل،. واخدت القط. ع البيت وخليت (إيمي) مراتي تحضر له أكل وميه وخليته ينام في البيت..

وتاني يوم الصبح اختفي. رغم أن الباب والشبابيك كلها مقفولة.. بس الأغرب إني تاني يوم حصل نفس الموضوع ولقيت القط.في نفس المكان ومربوط. بنفس الطريقة…

كنت مندهش جداا الأرض كلها فاضيه مفيهاش حتى بيوت. مين اللي بيعمل في القط. كدا مع أنه شكله طيب..

واخدته تاني ع البيت وفضلت ع كدا خمستاشر يوم كل يوم تتقرر الحكايه وأنا وايمي مستغربين…

لحد ما في يوم قررت اقرء قرآن ع حبل وع ميه. ورشيت ع القط من الميه وحوالين المكان وربطه بالحبل في الكرسي. والغريب أنه فضل موجود تاني يوم ونظرة عينه كأن فيها ابتسامه وامتنان. ومجرد ما فكيت الحبل. اتحول القط. لضباب. كثيف وبعدها اتحول ل كائن ضخمm كنت مزعورr،. ومش قادر أجري بس لقيته أخد شكل بشري..

وقالي….

الجن برك…

أنا الجن برك. كنت عايش في قرية الأحلام ولما حاولت أساعد أهل القرية غضبت. مني كبيرة الساحرات والقت عليا تعويذة وحولتني ل قط أسود مربوط بالسلا’سل.. ونقلتني للعالم الآخر…..

وأنت كنت بتحرrرني. من غير ما تعرف حكايتي.. وكل مرة أحاول أرجع للقرية الساحرة بتحس بيا وترجع تسحرrني. تاني لحد ما قدرت تساعدني والساحرة،. مقدرتش تلمسني أو تأذيني،..

أنا متشكر جدا لك ومتأكد أنك هتقدر تساعد أهل قرية الأحلام زى ما ساعدتني وعاوزك تروح لهم وتقابلهم. لكن أنا مش هقدر أقرب من القرية. علشان كدا هفتح بوابه هنا ل قرية الأحلام وهعملك بنفسي أدوات نقل لك ول زوجتك..

وصنعت لهم ملابس شتويه غاية في الروعة وقولت لهم خدوا الورقة دى واعطيها للعرافة هى مازالت صغيره لكن تعلمت كل شئ من مامتها…

عمو عرفة…

أخدت منه الورقة وع الرغم أنها مجاذفة. إلا أن الفضول وحب الاستكشاف. خلاني اوافق

وفعلاً ارتدينا أنا وإيمي الجواكت ووصلنا هناك ورحبوا بنا أبناء القرية وقدموا لخلعنا،

وقابلت العرافة وطلعت عارفه الجن برك وقالت ليا مشاكلهم..

وأنهم بعد فترة زمنية قصيرة هيموتوا.e من المجاعة،. والبرودة وأن قريتهم اتحولتنا الماء وقطعه خبز واستغربت لما عرفت أنهم عايشين ع خبز الشعير والماء فقط ومافيش عندهم أى حبوب ولا فواكه ولا حتى لحوم أو أسماك…

ل طقس شتوي طول السنة بسبب لعنة من الساحرة…

وحسيت بالمسؤولية اتجاههم وقررنا أنا وإيمي نساعدهم ورجعنا ع البيت بمجرد ما . الجواكت واخدت منشار🪚كبير وعلب كبريت..

ورجعنا ع القرية تاني وقطعت. شجرة جافة بسبب البرودة إلي قطع صغيره ووزعتها ع بيوتهم واخدت من عندهم إناء كبير وقولت لهم هاتولي تراب كتير هنا وابتديت اخلط التراب بالماء واعمل حواجز بالطين واضع بداخله قطع الخشب واشعلها بالكبريت.، وطلبت منهم يقعدوا بالقرب منها وفرحوا جدااا وحسيت بساعدة لما عرفت أنهم لأول مرة من سنين هيناموا في دفئ…

شريف…

فضلت أقول ل سوزان ع الكلام اللي كاتبه عمو عرفة وفي وسط الكلام لقيت 😲 🫣 أنت تطلع إيه

أجري يا سوزان بسرعة 🏃🏼‍♀️🏃🏼‍♀️

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية بوابة الاحلام) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق