اشواك الورد (رواية عزيز وورد) – الفصل الخامس عشر
الحكاية السادسه عشر
#اشواك_الورد
#حكايات_mevo
البارت السادس عشر
اتت بدور تاخذ ورد يذهبا لذلك الحقير يحاولا ان يرهباه ليتراجع عن تهديده.. اخذت بدور ورد واتجها الي مخزن الدقيق علي اطراف البلد مكان مهجور لا يذهب اليه احد.. كان الرعب يتملكهما ولكن كل منهم كانت تصبر الاخري ويحاولا ان يكونا قويتين..
دخلت بدور لتجد كارم ينتظرها بدا في الكلام.. حمد الله عالسلامه يا مرتي.. ايه ماعايزاش تاجي والا ايه يا بت الهلالي لتكوني فاكراني اهبل وبرياله.. لاه اوعي لحالك روحك في يدي يا بت وهدان وبجولك دلوك انا عايزك مرتي دلوك..
صرخت…. ماهيوحصولش واني جايه اجولك ماهتجدرش يا كارم ومش هسكتلك وهعرفك مين هيا بت الهلالي…
مسكها كارم.. مالك شايفه حالك اكده انت ناسيه اني معايه ايه عاد لاه يا شاطره اني مش سهل شدها اليه….
صرخت هنا دخلت ورد تصرخ ….بعد يدك عنيها يا واطي..
انصدم كارم بوجود شخص اخر مع بدور التفت ليجد فتاه رائعه الجمال رجف قلبه فورد كانت فاتنه سرح لفتره كانت بدور دفعته وذهبت تقف خلف ورد..
نظر اليهم وقال.. ومين الجمر ان شاء الله.. نتعرفو طيب عشان الليله تحلي اكده..
هتفت ورد….. لم حالك يابن الناس و اتحددت زين وخليك راجل ان كت تعرف عن المرجله حاجه..
نظر اليها بغضب ولكنه اعجب بها فورد تبدو امامه شديده هتف.. الله اكبر.. فرسه جويه باين عليكي وجمر دا حاجه لوز الوز..
صرخت بدور…. ماتتلم بقه في نهارك الطين..
هتف ….طب وجايبه الجمر معاكي ليه عاد عشان اعرف بس ونتلم حاضر يا ست بدور..
هتفت ورد.. اسمع يابن الناس من سكات اكده تجطع الورجه الخايبه اللي معاك والصوره تتمسح والا مش هيحصولك خير انا بجولك اهه..
هتف.. طب عرفيني جايبه الجوه دي منين عشان اخاف. اقترب …واحده كيف الجمر اكده هتخوفني كيف…
قالت ورد.. اخوفك واخوف اللي يتشددلك لما تعرف انا مين يا ولد المحروج وهجطع خبرك يا انجس خلج الله.. انت اصلك مش راجل انت مره وبتتصرف كيف النسوان ..
اقترب منها كارم واشتد غضبه…. بقي بت زيك تشتمني اني ليه فاكراني عيل اهبل اياك والله لما تكوني مين اني ماتشتمش اكده وهعرفك مين هو كارم ….
هجم عليها ومسكها وشدها اليه لتصرخ ورد وتصرخ بدور ولا تعرف ماذا تفعل .حاولت ان تدفعه عن ورد ولكنه ضربها بقدمه لتسقط ارضا وكان هو مهتاجا بشده .
صرخ.. بقي عيله زيك تشتمني اهوه انت اللي جبتيه لنفسك شدها يخلع طرحتها يضربها ..وقعت ارضا وقام ومسك بدور وخبطها في الحائط لتدوخ وتسقط وتظل في حاله من اللاوعي .ذهب لورد التي تشعر بالذعر وهتف.. دلوك هعرفك ازاي اني مش راجل وهعلم عليكي وهتعرفي المره هتعمل فيكي ايه .
هجم عليها يحاول ان يعتدي عليها وكانت هيا متعبه من الاساس بحملها وضربه لها قد جعلها تدوخ واصبحت مقاومتها ضعيفه كانت بدور مترنحه لتزحف بدور بوهن تخرج من المكان تحضر من ينجدهم فهيا لم تعد قادره علي الحركه تاركه مصير ورد لا يعلمه الا الله.
في تلك الاثناء اسرعت تلك الحيه المتمثله في ثوب جميله الي عزيز في مكان عمله تتصنع التعب والخوف.. ليقوم عزيز مستغربا.. جميله بتعملي ايه اهنه وجايه ليه دلوك..
هتفت… اصل اني جايه جايه….. و تصنعت الارتباك..
هتف ….فيه ايه فاضيلك اني اياك ماتنطجي..
هتفت… اني جايه بخصوص ورد يابن عمي..
رجف قلبه.. مالها ورد تعبانه فيها ايه انطجي.. طب يلا نروح بسرعه..
وقفت والغيظ ياكلها.. لاه مش تعبانه انت اللي تعبان يابن عمي..
استدار اليها باستغراب.. وهتف.. بتجولي ايه يا بت انت انت اتجنيتي اياك.
هتفت بقوه……ايوه اتجنيت وجايه اجننك واكمل عليك يابن عمي.. ياللي فاكر انك واعي وعارف وانت مضحوك عليك..
صرخ…. ماتتلمي بقه والا اكون مرجدك انت ازاي تتحددتي معايا اكده انت واعيه لحالك.
لتقول.. ايوه واعيه وجايه عشان اخلي راسك مرفوعه يابن الجبالي انا جميله الجبالي اللي ماهتسيبش الجباليه يتوحلو في الطين..
بهت عزيز ….بتجولي ايه يا بت انت.. راس مين اللي تترفع ومين اللي يتوحلو انت جرالك حاجه في عجلك ده ماتنطجي وتجولي فيه ايه..
هتفت.. فيه ان بت الهلالي بتضحك عليك يا كبير العيله.. فيه ان ورد عاملاك مسخره بين الخلايج فيه ان بت الهلالي المعيوبه معيوبه عن حج وانت عملتها مره عالكل وهيا زباله وواطيه.. بت واجعه وشينه عن حج..
انصعق عزيز واحترق وهجم عليها وصفعها علي وجهها لتقع علي الارض …. اخرسي يا زباله ورد ستك وتاج راسك..
قامت وهتفت بغل.. بقي اكده ورد ستي وتاج راسي.. طب ولما هيا اكده بتروح تجابل رجاله لحالها ليه يابن الجبالي وانت مش دريان.. ولما هيا ستي متفجه مع راجل من وراك وبيتجابلو ولما وعيت جايه احذرك يبجي ده جزاتي..
تحول عزيز الي جمره من نار.. هتف بفحيح.. انت بتجولي ايه يا محروجه انت واعيه لحديتك ده والله لاجتلك..
ابتعدت تصرخ….. طب بدل ماتعمل دكر عليا روح اجتل مرتك اللي دلوك مع راجل في مخزن الدجيح اللي برات البلد … اتحججت انها هتروح لبيت ابوها وما راحتش.. اللي جالتلك بدور هتيجي تاخدها ومشيت لحالها. ضحكت عليك يابن الجبالي وخلت وشك في الطين افرح بقه بالعروسه.. جولنا انها معيوبه وشينه بس انت اللي عملت في روحك اكده.. انت ما عرفش العوج ولا المسخره.. جميله الجبالي هيا اللي بترجعلك شرفك وبتجولك روح شوف مرتك في حضن مين..
كان عزيز قد تلبسه الشياطين لينادي علي حارسه الامين ورفيق عمره عمار لياتي عمار .
هتف عزيز ….هات الفرد بتاعك وتعالي ورايا.. وانت روحي الدار ولو فتحتي خاشمك هجتلك لو حديتك ده خبص جولي علي روحك السلام.. انصرف مسرعا وهو يشعر بالنيران بداخله ويتمني ان تكون كاذبه ولكنها كانت تتكلم بقوه .ركبا معا وذهبا الي ذلك المكان لينزلا ويشير عزيز لعمار ان ينتظر اشارته اقترب من المخزن بهدوء دون ان يحس احد بشئ وقلبه سيخرج من مكانه..
في تلك الاثناء كانت بدور لا تقوي ان تقف و زحفت للخارج من الناحيه الاخري تحاول ان تستنجد باحد. وكارم قد هجم علي ورد وازاح طرحتها وبدا يخنقها يضعفها احست انها ارتخت بين يديه لتتوقف عن مقاومتها. ضمها كارم اليه بعنف وفي تلك اللحظه دخل عزيز وجد زوجته في احضان رجل غريب مستكينه وليس هناك احد احس انه تحول لشيطان وقلبه سيخرج من مكانه احس بطعنه في قلبه مزقته احس بهياج افقده عقله هجم علي كارم لتسقط ورد ارضا ظل يضرب كارم حتي بدا يلفظ انفاسه واخرج مسدسه يقتله .. دخل عمار وانصعق …هجم علي عزيز يمنعه لتصدح طلقه طائشه في الافق لتفيق ورد مما هيا فيه لتحس بالرعب مما يحدث ولكنها احست بالامان ان زوجها نجدها…
هتف عمار… اهدي يا عزيز مش اكده ومش اهنه..
صرخ عزيز…. بعد هجتله ابن المحروج ده..
هتف عمار.. هيحصل بس مش اهنه شوف انت حالك ولم لحمك وانا هتصرف..
صرخ عزيز… تاخده وتحبسه ومافيش مخلوج يعرف باللي حاصل فاهم..
هتف.. عيب يا واد عمي دانا عمار حمل كارم وانصرف.
استدار الي ورد ونظر اليها بغل هتفت…. عزيز انت جيت اني خايفه..
هتف بفحيح.. خايفه بس ماهو لازمن تخافي من اللي هعمله فيكي يا بت الهلالي هجم عليها يمسكها من شعرها.
صرخت.. فيه ايه..
صرخ بغل.. فيه ايه.. .بتسالي. فيه ايه… فيه اني جايبك من حضن راجل يا بت الكلاب يا واطيه.. فيه انك بتتحضني في المخازن من الرجاله يا زباله.. فيه انك خاطيه. هتنجتلي يا بت الهلالي.. بس لاه لاه.. لتكوني مفكره اني هجتلك اكده مره واحده لاه داني هعرفك مين هو عزيز اللي تفكري يا فاجره كيف تخونيه.
صرخت.. انت اتجنيت اخون ايه اني كت مع بت عمي والواد ده كان عايز..
صفعها بشده لتنزف دما من شفتها ومناخيرها.. انت تخرسي ماسمعش حسك يا معيوبه يا بت المعيوبه. وانهال عليها ضربا حتي فقدت انفاثها كان يضربها بشده ويرزع راسها في الحائط ويصرخ كالمجنون.. وكلما تكلم يصرخ بحرقه كان قلبه سيشق صدره من وجعه وهياجه .
صرخ وهو يقتلها ضربا.. ضحكتي عليا ولبستيني العمه وخلتينا نرفع راس عيلتكو.. عملتيها ازاي يا بت المحروج وجبتي الدم عالفرش ازاي.. والكلام الشين طايلك انطجي صحيح.. عملتيها ازاي كيف النسوان المعيوبه اللي بتتستر ويضحكو عالرجاله يا فاجره.. مفكراني جرطاس اياك وهعيش طول عمري اكده ماعرفش وساختك.. ايه النجاسه دي طب اتجي الله اتسترتي اول مره مكمله نجاسه يا بت المحروج……
ليزيد ويزيد من الضرب فيها والله لاموتك بيدي وادفنك كيف الكلبه ماحد يعرفلك طريج.. ظل يضرب فيها وينعتها بابشع الالفاظ وهيا اصبحت جثه بين يديه اقترب منها وجد دلوا من الماء ليحدفه عليها ويهتف.. لاه لسه بادري.. لسه هتشوفي ذل ماحدش شافه.. لسه هحطك تحت جزمتي يا بت الهلالي لسه همرغ وشك في الطين وادعك بوذك برجلي وهجيب عيلتك من اولها لاخرها توطي علي رجل الجباليه يرحموهم من العار.. لسه يا بت المعيوبه هخلي سنينك سواد مش هجتلك لاه إكده هترتاحي لاه… داني هربطك كيف الكلبه لحد ماتموتي بعارك ماهو مش عزيز الجبالي اللي يتفضح اكده لاه تموتي لحالك محبوسه وندفنك ومالكيش ديه وتبقي كلبه وراحت.
كانت قد انفجر دمائها ليهجم عليها….. اه يا بت الكلاب انا يتعمل فيا اكده حرجتي جلبي يا خاطيه جلبي هينفجر منك لله.. عزيز.. عزيز مرته توطي راسه اكده كان يضربها بغل وهيا لا حول ولا قوه ….
مسكها من شعرها ايه كان بيكيفك جوي هاه هو ده اللي ابوكي جفشك معاه وحبسك يا خاطيه. ايوه اكده ابكي ولسه هتبكي دم ان ما فضحتك ان ماخليتك عبره ان ماسودت عيشه الهلاليه عشان بلوني بيكي.. ساكته يا زباله.. اه يا جلبي منك لله هموت يا بت الكلاب ليه ليه مش راجل عاد ما كتش هكفيكي عاد تتحضني في المخازن يا وسخه.. مرت عزيز تتحضن بوساخه اكده.. لاه مرت عزيز ايه لاه انت ما تستنيش علي زمتي دجيجه انت طالج يا وسخه بس ما هملكيش برضك..
كانت هيا روحها تروح تماما وضربه فيها افقدها وعيها اكثر من مره وتفوق من ضربه مره اخري لتسمعه وهو يطلقها لتحس ان روحها صعدت وتركت دنياها وهو لا يكف.. انت فاكره اني ما هعرفش فاكره اني هفضل اكده واني اللي كت فاكر اني هكمل واخش دنيا.. دنيا العار دخلتها يا وسخه يا بت وقيع واتبليت بيها.. والله لاحرج جلبك كيف ما حرجتي جلبي والله لامرر دنيتك واسود عيشتك مش هجتلك لاه.. هربطك عمرك كله من رجبتك وهاخد عزاكي وهرميكي في اوسخ حته عشان تبقي عبره يا موحوله يا بت الموحوله . ليشدها من شعرها ويسحلها زحفا وهيا قد اصبحت كالجثه لا تفعل شيئا فالالم والقهر قد اجهز عليها ليرفعها ويرميها في العربه….
كانت في تلك اللحظه قد عادت بدور ومعها احد الرجال الذي استنجدت به واخفت وجهها حتي لا يعلم من هيا .دخلت ولم تجد احدا .ارتعبت وذهبت جريا لتجد عزيز يزحف بورد علي الارض وهيا تنزف من كل مكان وتجد شخصا اخر يحمل كارم ويلقيانه بالعربه .لطمت علي وجهها…. يا مرك يا بدور يا حزنك هيجتل البت البت هتموت بسببك يا بدور لتجدهم يرحلون لتجري وراءهَ وتصرخ وتنادي كانت كالمجنونه مرعوبه علي ابنه عمها التي اتت لتنجدها فوقعت هيا في الوحل بدلا منها..
اتي الرجل من خلفها ليقول…. فيه ايه يا شابه مفيش حد اهنه..
صمتت ولا تعرف ماذا تقول.. لتشكره وتذهب جريا.. وراء عربه عزيز.. يا سوادك يا بدور هيجتلها ويجتل كارم عزيز الجبالي هيجتل مرته فاكر انها بتخونه يا حزن الحزن.. يا فضيحه الهلاليه عزيز هيوصمنا بالعار.. ورد هتموت بسببك يا بت وهدان.. يا مرك يا بت وهدان.. منك لله البت هتموت بسببك .جت تمنع فضيحتك راحت اتفضحت.. اجري اجري يا موحوله اجري يا بت الكلاب منك لله اجري يا زباله البت هتروح يا مري.. الهلاليه هينفضحو بالعار والشين. البت هتنجتل منك لله يا بدور.عزيز هيجتل مرته بسببك يا خلفه العار يا مري جلبي هيجف.. الجباليه هيجطعو الهلاليه عار وشين هنبقي مجلته بين الخلايج.. اجري بخت ربنا كان خدك يا بنت جليله المغلوله.. يابه يا جهري.. جدي وشه هاجي في الطين.. جدي هيندعك وشه في الارض والدم هيسيل للركب بسببك يا موحوله اجري انشالله تفطسي يا بنت الكلاب اجري.. يا بت وقيع وكسر.. يا مري يا مري البت هتنجتل ورده الهلاليه هتنجتل. كانت انفاسها تتقطع.. كانت تجري كالمجنونه كانت لا تعرف اين تذهب ولكنها لن تسكت علي حق ابنه عمها ولابد ان تنجدها وترجع شرف عائلتها.
لتقرر ان تذهب لبيت الجباليه وكانت المسافه بعيده لتخفي وجهها وتبدا في الجري كأن الشياطين تطاردها تنجد ابنه عمها فاي تاخير قد تجدها مقتوله وعائلتها تنفضح عن بكره ابيها..اجري اجري والحجي خيتك يا رب انا تبت يا رب والله تبت يا رب خدني بدالها البت مالهاش ذنب مني لله هموت.. منك لله يا بت جليله.. بت جليله اه منك لله.. ظلت تجري لتصل الي بيت الجباليه الا انها من رعبها لم تعد قادره علي الصمود دخلت البيت كالمجنونه
صرخت… يا حاج عابد يا حاج عابد انجدني يا حاج.. كانت تصرخ كالمجنونه.
خرج الجميع وهيا تبحث عنه كبير العائله برعب خرج هو بعد ان سمع صراخها واتجه اليها عابد وراي حالتها…
لتلقي لنفسها عليه وتكلبش فيه وتصرخ …..انجد ورد يا حاج ..انجد ورد ورد يا حاج … وتسقط مغشي عليها من فرط رعبها…
انصعق عابد وامر الحريم ان ياخذوها بالداخل لكي تفوق ويعرف ما حدث احس بقلبه ينقبض وان هناك شيئا خطيرا سيحدث..
رمي عزيز ورد في المخزن جثه هامده واخرج الطبنجه من جيبه وسلطها عليها يقتلها وظل ينظر اليها وقلبه ينهشه كان يضغط علي نفسه ليضرب الزناد ولكنه لا يستطيع كل ذلك وقلبه يحرقه بحبها كان مقهورا اراد ان يصرخ يبكي ولو بقي لقتلها ادرك انه لا يستطيع قتلها لا يستطيع ان تبعد عنه حتي لو خائنه احس انه لو بقي دقيقه سيقتلها ولكنه سيقتل نفسه بعدها.. فنفسها يعطيه الحياه .احس بذبحه في قلبه اراد ان يقتلها ولكنه شل ليهرب بعيدا عنها ولا يعرف اين يذهب حتي لا يقتلها.كان كالمجنون يدور ويكتم انفاسه وقلبه يذبح حيا. ذهب الي مقعده الشرقي وجد ما اعده لها فشعر بالقهر وهجم علي كل شئ يمزعه من قهره حتي انهك تماما ولم يتحمل اكثر .
انفجر في البكاء وسقط ارضا.. سقط عزيز ارضا وقلبه ممزع وانفاسه تخرج كسكاكين تشق لحمه. كان يبكي ويبكي ويبكي ويشهق عاليا ويمسك صدره.. كالطفل الذي فقد امه.. كان يجلس بغلب علي الارض وجد احد النجوم تلمع بعيدا باسمها زحف اليها وهو ينتحب ويمسك احد النجوم ودموعه تسيل.. تلمسها بحنان وقهر .
بدا يشهق .. ليه ليه داني حبيتك ليه داني عشجتك ليه يا جلب عزيز دانا جوايا نار اروح بيها فين ….مش جادر حاسس بلسع هيموتني دمي بيغلي هموت واجتلك بس مش جادر …اني اكده مش راجل بس مش جادر اموتك. . انفجر بقهر ينتحب ويخبط علي قلبه بعنف كالمجنون ويشهق بالبكاء . اااااه ااااه جلبي يا عالم بيتمزع.. اروح لمين واجيبلي حبيب.. اروح فين وامسح عاري.. هتعيش بعارك يا عزيز ولا جادرش تجتلها.. انغرزت جواتك ولا جادر تموتها.. ليه ليه ليه عملت ايه.. دي كت كيف الملاك تعمل فيا اكده.. هموت عليها اروح فين بيها دلوك اموتها مش جادر بعشجها اروح فين طيب.. جلبي المحروج ده اعمل فيه ايه وغرز اصابعه في صدره.. ااااه اااه اااه اه يا جلبك يا عزيز جلبك انشج واتمزع مزع.
كان يزأر كاسد جريح نهش وقطعت اوصاله غدرا. ظل ساهما وعيونه تزوغ والدنيا تعيد ايامه معها.. هب يدور كالمجنون اروح فين عاد اروح فين باللي جواتي هنجلط واموت محروج..عملتي فيا اكده ليه كان يخبط علي راسه بجنون وصدره سينفجر.. لاه لاه مايتعملش فيا اكده اني مايتعملش فيا اكده الله في سماه لاذلها واجيب بوذها الارض وعاد مسرعا ليبرد ناره وحرقه قلبه..
ادخل الحريم بدور الي الداخل لتجلس سعيده تحاول افاقتها وكانت بدور في اغماء شديد لتفوق وتجد الجميع حولها لتصرخ وتلطم علي وجهها ….انا فين ورد فين عزيز فين كانت كالممسوسه تظن ان حدث شئ كانت تمر بحاله هيستيريه…
دخل.. عابد فيه ايه يا بتي..
كانت بدور قد دخلت في نوبه من الهياج…. يا ورد يا ورد يا بت عمي يا ورد ….كانت تصرخ بشده ولا تتلفظ الا باسم ورد َمغيبه مرعوبه..
صرخ عابد ….مالها يا سعيده بتصرخ ليه اكده وعايزه ايه من ورد وفينها ورد..
اقتربت سعيده منها… اهدي يا بتي اهدي مفيش حاجه ورد في داركو اهدي يا بتي انت اتجنيتي..
الا ان بدور قامت وظلت تدور…. ورد ورد في دارنا. لاه ورد مش في دارنا ورد اتجتلت ورد اتجتلت يا حزنك يا بدور ورد يا ورد.. ورد بت عمي اتجتلت خلاص.. يا ورد جلبي هيجف كانت تلطم علي وجهها وتشد شعرها و حالتها كانها ممسوسه..
صرخ عابد… هديها يا سعيده البت اتجنت ورد ايه اللي اتجتلت.. فينها ورد يا سعيده..
اقتربت من بدور تحتضنها …ورد في دارهم يا حاج من الصبح.. كانت تمسك بدور وتحاول ان تحتضنها..
الا ان بدور كانت عنيفه قويه لتدفعها… موتو ورد بيت الجباليه موت ورد.. عزيز موت ورد… ورد ماتت ورد اتجتلت يا فضيحه الهلاليه ورد ماتت ..
جلست عالارض وظلت تلطم وتمزق شعرها وتصرخ…. ورد حد يجيب ورد حد يغيت ورد.. يا ورد.. ورد اتجتلت عزيز جتل ورد …ورد مظلومه ورد ما عملتش حاجه ورد مظلومه ورد هتتجتل ظلم.. لاه لاه ورد اتجتلت ورد اتجتلت ظلم يا ورد يا بت عمي يا ورد.. غيتو ورد هاتو ورد عزيز جتل واااااارد لتسقط مره اخري مغشيا عليها..
هب عابد.. لاه فيه حاجه واعره فيه مصيبه عزيز وينه دلوك.ورد ايه اللي انجتلت.. وعزيز هيجتل ورد ليه .. ايه ده.. . البت دي شافت حاجه وانجننت.. ورد بيها حاجه اكيد البت دي ماتتجننش اكده الا اما يكون فيه نصيبه. هب يقول ….فوجيها يا حاجه واني هشوف عزيز وينه ومافيش مخلوج يعرف حاجه فاهمه جيب العواجب سليمه يا رب.. وهب وقام وذهب يبحث عن عزيز..
الفصل التالي: اضغط هنا
يتبع.. (اشواك الورد (رواية عزيز وورد)) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.