اشواك الورد (رواية عزيز وورد) الفصل الرابع عشر 14 – بقلم ميفو السلطان

اشواك الورد (رواية عزيز وورد) – الفصل الرابع عشر

الحكايه الخامسه عشر

الحكايه الخامسه عشر

#اشواك_الورد

#حكايات_mevo

البارت الخامس عشر..

استيقظ عزيز في الصباح وظل بجوارها يبثها حنانه ويضمها بشده فهي اصبحت شاحبه بشده واصبح القلق ينهشه وسيجن ما الذي قلب حالها ولا يعلم ان كلماته السابقه هيا التي انغرزت بقلبها انه حين ترغبه وتقع له سياخذ رغبته لمزاجه ويتركها ويذهب ليتزوج امراه تليق به فهي في نظره لا تستحق عزيز الجبالي..

فالكلمات المسمومه لا تنساها المراه مهما حصل وتظل وتكبر بداخلها حتي لو انقلب الحال مئه مره..كان ينظر اليها بحب تذكر انه كلم احدا ليصمم لهم قاعده في مكانه الخاص كراسي وتربيزه  مصممه بالورود ويعلوها الستائر الشفافه وحواليها الكثير من الورود والبلالين الحمراء والقلوب معلقه في كل مكان وهناك الكثير من النجوم اللامعه التي كتب عليها اسمها ليقرر اخيرا ان يعترف بحبه لها في ذلك المكان الذي يعشقه والذي احس به سيجمعهم ..سنتظر الغد بفارغ الصبر لياخذ قلب حبيبته ويلهبه عشقا. انتظر وقد جهز مكانا يسلب العقل يدخلها اليه معصبه العينين ويهمس لها بحبه في داخل المكان ويكشف عينيها لتري ما اعده لها.. تنهد وتخيل رده فعلها.. ظل يمسد عليها حتي بدات تفيق واحست انها لا تقوي علي الحركه هتف بقلق.. حاسه بايه فيكي حاجه بتوجعك..

همست.. شويه تعب وهيروحو لحالهم اني بس هريح النهارده الله يخليك جول لامي سعيده اني ماجدراش انزل اعمل حاجه..

استغفر ربه….. تاني تاني عاد حديتك ده.. هو لو مانزلتيش حد هيفتح خاشمه معاكي.. يا بت الناس انت مرت عزيز اوعي لحالك بقه روحي هتطلع اكده اعملي ما بدك وما حد له عنديكي حاجه انا بس اللي ليا اتحددت معاكي.. الله يرضي عنيكي ارحميني من حديتك ده.. صمتت واطرقت بوجهها تنهد اهه هنكملها سكات اني خابر اني هنجلط علي يدك..

همست…. طب ما تجوم من جنبي وروح من اهنه ولا تنجلط ولا يجرالك حاجه.. ريح روحك مني خالص..

هتف.. طب اروح فين دلوك والا اجولها ايه دي.. هو حد مأجرك عليا يا بت الناس.. اجوم اروح في انهي نصيبه بعيد عنك واني اكده روحي ما هترتاحش طول مانتي اكده.. والله كتير عليا احتضنها بشده وقبل راسها.. انت تنامي وماتتحركيش وانا هنبه عليهم ماحدش يهوب نواحي المجعد واصل ونامي كيف مابدك والوكل هيطلع لحدك.. عايز حاجه جبل مانزل.. لتهز راسها.. نظر اليها بحب…..  مش عايزه حاجه خالص يا وردتي.. لتهز راسها …ضحك.. عارف الجطه كلت لسانك دلوك.. انا بقه عايز وعايز كتير واقترب ونزل عليها بهيام اشعلت قلبه وهيا مستكينه له تتقبل هجومه عليها وهو يشدد عليها من فرط رغبته لتأن هيا بعد فتره تحكم في نفسه فهي متعبه ابتعد بهدوء وظل محتضنا اياها يقبل راسها تنهد اخيرا وقال.. ماعايزش امشي واهملك واصل.. رفع وجهها نفسي تبصيلي وتجولي مالك وبيكي ايه.. جلبي حاسس جواتك حاجه.. اني بقيت احس بيكي يا ورد. لم تتكلم وضع يده علي قلبها.. شوف جمر وبيدج ازاي اخذ يدها يضعها علي قلبه وشوف ده بيدج ازاي هيخرح من مكانه عاد والله هيخرح من مكانه..

احمرت خجلا من كلامه… هو بيجول ايه. ايه اللي بيدج وهيخرج هو اتجن اياك مايبطل بقه ماهستحملش اكده هموت في يده اكده..

نظر اليها وهيا ساهمه تقطب جبينها وترخيه ضحك.. بتفكري في ايه نفسي اخش جوات ده اعرف بتفكري في ايه بس مش سهله انت يا ورد عارف َروحي هتطلع علي ما انول الرضا.

قطبت جبينها فضحك ….يا بت الناس سيبيني اجول كلمتين حلوين طيب محسساني اني مجنون وكل شويه تكشري اكده كاني مخبول..

هتفت…… بطل بقي حديت ماسخ ايه ده انت بتتسلي بطل عاد دا ايه ده وكلمتين حلوين وكلمتين متهببين انت فاكرني هبله عاد.

ضحك ….لا مش فاكرك هبله.. انت هبله رسمي يا جلبي. وهتخلصي عليا. هو حرام اجول لمرتي كلام حلو زيها وجمر اكده.

نظرت اليه بسخريه.. مرتك.. طب بس بس لجميله تزعل.

ضحك بشده.. يادي السواد.. الله يحرجها البعيده يا بت بطلي تحرجي فيا اكده هتزعل ليه مالي بيها عاد..

نظرت اليه ببلاهه ليهتف ….اه هنبص بعبط اهوه.. انت مرتي يا جمري وتعملي كيف مابدك والباجي ينحرج..

كان قلبها يرجف.. هو عبيط اياك بيجول ايه ده هو زعل وياها والا ايه هما اتخانجو تتحرج ازاي.. لتتنهد وتحس براحه.. حجه صحيح تنحرج رجف قلبها.. هو ما هيتجوزش المزغوده دي زعل وياها يا فرحه جلبي حجه.. وهملها خلاص.

كانت ملامحها تلين نظر اليها بحب وتلمس شفتيها. جمري بيفكر في ايه اكده ووشه رايج ماتجول يا واخد عجلي بتفكر في ايه اكده..

نظرت اليه ببلاهه وتقول ….هاه

تنهد.. هاه ايه بس هموت اكده  وظل يتلمسهم وهيا ترتعش بين يديه ابتعد و وضع يده تحت راسه ونظر اليها بحب..

لتشيح بنظرها خجلا َو هو لا ينفك ينظر اليها ملتصقا بها هتفت اخيرا.. بطل بقه هو ايه ده هتصورني عاد.

ضحك.. لاه اصورك ايه انت ما بتطلعيش من جواتي عشان اصورك دانا حافظك  وراشجك جوا جوا ما سايبش فتفوته.

احمرت خجلا.. الواد اتجن وعم يجول ايه ده يكونش عايز يوجعني فيه ويخليني احبه.. يا مري مانا بحبه وهموت عليه امال ماله اكده يكونش الحزينه جهرته وجاي ليا يحب ويسبسب ماهو مافيش حد غيري وهو جال مافيش غيرك دلوك.. يا مري مافيش غيري الواد هيجعدلي ويجول حاجات هموت اكده بيتسلي اياك واني ماهجدرش كلامه حلو وهو حلو (وانت بقره واحنا وارمين) طب ايه اعمل ايه اسيبه والا اغفلجها عليه يبعد ويهملني.. بس لاه مش عايزاه يهملني اسيبه يجول وافرح بكلامه بس هتعب اكده لما يهملني جلبي واجعني اعمل ايه..

اقترب منها وقبل مكان تكشيرتها وهتف.. انت بتحرجي جواتك ولا انا عارف بتفكري في ايه بس مسيري هعرف خلاص انا بكره عاملك مفاجاه حلوه في الناحيه الشرجيه حاجه تخطف العجل ومستني علي نار لما يجهزوها..

هتفت بخفوت.. مفاجاه ايه دي..

ابتسم واقترب من شفتيها يتلمسهَم.. امال هتبقي مفاجاه ازاي بس اني خابر اني جلبي هيجف ساعتها عشان جلبي هيرتاح .. كانت تحس بنار داخلها تلمس شفتيها بحب ويقول بكره جمري هيوعي لحاجات بتحرجني حرج.. بكره ماعادش فيه الا الفرح كانت تذوب من افعاله وقلبها سيخرج من مكانه همس اخيرا.. مش جادر الله في سماه كتير عليا اكده لينهال عليها بحب يلهبها عشقا وتذوب معه.. ليبتعد اخيرا.. جلبي هيجف وانت تعبانه يا رب جربلي بكره الا اكده خلاص الصبر اشتكي مني .. اما اجوم بدل مايجرالي حاجه من كتمتي دي.. سلام يا جلب عزيز.. خرج وتركها .

سالت دموعها علي حالها فهي ادركت انها تعشقه تماما وانه اصبح روحها.. ولكن ليس بيدها شئ تفعله حيال ذلك فالقلوب بين يدي الرحمن وهو قلبه ليس معها. ماله بكره ومفاجاه ايه دي.. هو ماله انجلب اكده وبقي حنين جوي وبيعمل حاجات تموتني.. هو ساب البت شكله اكده.. يا رب يسيبها مايرجعلها.. بس يا حزينه بعد ما يسيبها مالجيش الا انت يتسلي عليكي.. قطبت.. طب ماني مرته ما جايز يحبني(الشعب هينشل رباعي يا شيخه ام غبائك )

تنهدت…. بطلي هبل بتمني نفسك بايه غلب يجولك كيف و َرغبه وما عايزكيش.. بس رجع ويجول حديت حلو واني فرحانه بحديته.. لتنهر نفسها بتمني نفسك بايه هو راجل بيتسلي حاجه طريه كيف ما جال يتسلي ويجول وانت تحمري وتجطعي النفس جدامه فينبسط انه لعب بيكي ما هو انت هبله. جلبي ما جدراش بيدج كيف الطبل اعمل ايه فيه ده يا رب صبرني الا في يوم هجفش فيه. اجوله بحبك وساعتها هتذل ذل الكلاب.. اه يا جلبي يانا بحبه وهو والا هنا (اشفي يلللي بتشفي 😂😂😂) .

بدات تمسد علي بطنها بحنان وتهتف هتاجي تنور حياتي يا جلب ورد وهتكون النور اللي هيضوي حياتي حته من عزيز جوايا انسعد بيك واحس ان ليا حد بدل مانا عايشه لوحدي اكده.. تاجي بالسلامه يا جلب امك وابوك يروح لحاله يسعد باللي يجيبها وانا هسعد بيك يا جلبي هديك حب عزيز ليك هديك حنان ماخدتوش وهاخد حبك هتبجي دنيتي اللي هعيشها.. الحمد لله انت حنين يا رب عليا ماسبتنيش في الدنيا لوحدي..

بعد فتره صعدت اليها سعيده وجلست بجوارها لتقوم ورد وتهتف سعيده.. خليكي يا بتي عزيز جال انك تعبانه خير يا بتي حاسه بايه..

هتفت ورد بارتباك.. مفيش يا اماي حاسه بجسمي بيوجعني ممكن يكون شويه برد وهيروحو لحالهم..

هتفت سعيده.. بس وشك اصفر يا بتي اشيع للحكيمه تاجي تشوفك..

لتقول ورد مسرعه.. لاه لاه انى منيحه هريح بس شويه معلهش انهارده مش هنزل..

قالت سعيده.. ماتنزليش يا ورد انت من ستات الدار يا بتي تعملي ما بدك انت مرت الكبير وما حدش يجولك تعملي ايه غير جوزك يا بتي.. يا مرات الغالي..

دمعت عينا ورد فسعيده اظهرت حنانها لها اخيرا لتري سعيده الدموع في عينها اقتربت منها تحتضنها…. مالك يا بتي جولي اعتبريني امك ماتكتميش اكده اني خابره اني كنت شديده بس الله يحرجه التار يا بتي خد جلبي خد زوجي ونور عيني خلاني كرهت الناس وجت فيكي يا بتي.. بس دلوك حاسه انك بتي واكتر والله.. انت طيبه وحنينه وماعرفش انت ازاي اكده كيف الملاك بعد اللي جرالك من الكل.. بس الزمن يا بتي هيداوي ويطبب.. اعرفي ان اللي جاي خير.. وهتنسعدي يا ورد زي ما سعدتي عيلتك كلها وهتسعدي دار الجباليه انا عارفه يا بتي وخابره انك هتبقي حاجه كبيره في البيت ده وافتكري كلامي ده يا بتي… انا هجوم وابعتلك الوكل ما تتحركيش وارتاحي وهبعتلك حاجه سخنه تريحلك بطنك.. وقبلتها سعيده وخرجت..

نزلت دموع ورد واحست بالقهر.. انا هكون حاجه اكبيره وهسعد الدار.. اسكتي يام عزيز سيبيني بجهرتي وغلبي.. ال اسعد الدار ال.. دانا بيني وبين السعاده جبال.. وزمن ايه اللي هيداويني دانا زمني هيمزع فيا من هنا وجاي.. يا رب صبرني علي حالي.

لتنزل سعيده وتدخل علي الخدم وجميله وزينات يجلسون هتفت…. فوزيه ستك ورد تعبانه الوكل يطلعلها لحدها وكل ساعه تطلعيلها تشوفيها مالها لتعوز حاجه فاهمه لتستجيب فوزيه.

هتفت زينات ….ومالها المعدوله تعبانه من ايه كنا بنشغلها في الفاعل.

نظرت سعيده اليهم لتفكر قليلا لتبتسم وتهتف ….اصل مرت ولدي بطنها بتوجعها وبترجع ووشها اصفر وبتجول البتاعه ما جاتش يبقي حامل دا يوم المني والفرح اما بس ياجي عزيز هنعملو فرح بس هيا جالتلي ما اجولش لحد عايزه تخبر جوزها وتعمله مفاجاه عرفت انه هياخدها الناحيه الشرجيه وعامل جاعده ليهم جولتلها ماتجوليش عشان تفرح ولدي دا مكلف الجاعده الوفات جايبها من مصر مخصوص لورد ربنا يسعده.. بت يا فوزيه استني اما اجوم اجهز الوكل معاكي لمرات ولدي الغاليه اللي شايله الغالي افوتكو بقه تاكلو روحكو وذهبت بعد ان كادتهم… عسل يام عزيز 😅😅😅

هبت جميله وزينات وخرجا مسرعين دخلا قاعتهم.. لتلطم زينات ….يا مري البت حامل يا مري ويا سوادي..

صرخت جميله…. اروح اموتها دلوك جلبي بينحرج هموت من جهرتي. ميفوميفو

جلست زينات وظلت تخبط علي فخدها. يا سوادك يا زينات …بت الهلاليه رشجت في الدار خلاص هتبقي ست. تتريس مش هتجيب العيل يا مرررري يا مرررري.. طب اروح فين اسمها والا اعمل ايه وعزيز يموتنا يجتلنا ماهو بيحب ويسبسب.

لتلطم جميله.. دا عملها مجعد كيف الهوانم بتوع التلافزيون وجايب ورد ودافع فلوسس  وهيا ماتسواش المحروجه.

هتفت زينات بقهر.. فلوسنا هيجيب بيها ورد للمحروجه وبلالين الاهي تفطس البعيده ما توعي تشوفهم جلبي هيموتني من جهرتي.. خلاص يا حزينه اوديكي فين دلوك ماهيتزوجكيش واصل.. ما خلاص خلف وسبسب وورد وبلالين يا مري والاكل لحدها.. لاه هموت اكده نفسي بيروح مني إلحجيني يا محروجه هاتي البخاخه مش جادره(السر الالهي يا رب 😂😂)

هبت جميله َتحضر لها البخاخه لتتنفس قليلا وتهدا.

هتفت جميله.. بس لا ما هسيبهاش تتهني بيه اني ما هسكتش وهتشوفي جميله هتجدر تحرج حلبها

لتهتف زينات.. اجعدي يا حزينه بلا تحرجي بلا تهببي خلاص البت طاحت وفردت وخدت الواد وبقت ست الدار.. اروح فين بجهرتي دي هموت منك لله يا ورد الاهي تسجطي وتفطسي محروجه جلبي جايد نار.

صرخت جميله…. امال اني اعمل ايه النار جواتي هتموتني هموت هموت يا امه هاين عليها اروح اجيب سكينه وارشجها في جلبها.. لتنفجر في البكاء وتنتحب وظلا ينتحبان وينوحان علي ما حدث.. واحنا بندعي عليهم انهم يفضلو في الهم محطوطان 😁😁😁

في مكان اخر كان كارم يأكل نفسه ان بدور لا توافق ان تعطيه نفسها فهو اخذ منها المال والدهب واراد المزيد فقرر ان يجعلها لمزاجه ليتصل بها مرارا لترد اخيرا.. صرخ.. جرا ايه يا بت الهلالي انت مابترديش ليه مانتش خايفه عاد دانا كارم..

هتفت…. لاه والله انا بس كت تعبانه وامي ما سيبانيش لحالي الله يرضي عنيك يا كارم والله هاجي بس اديني يوم كمان .

هتف…. طب يمين بالله لو ما جيتي بكره لاكون مطين عيشتك وفاضحك وسط الخلايج ولا عاد هيهمني حد.. اوعي لحالك احسن..

هتفت…. طيب والله حاضر هاجي بكره..

اغلقت معه واتصلت بورد…. كيفك يا ورد امنيحه..

هتفت ورد….. شويه الحمد لله.

لتقول بدور بسرعه.. لازمن نروح بكره يا ورد الله يرضي عنك وما يفضحلك سيره. الكلب بيهددني اني بكره لو مارحتش هنتفضح..

لتقول.. طيب يا بدور بكره هاجي معاكي هجول لعزيز اني هروح دارنا وانك هتاجي تاخديتي وربنا يهديه ويوافج..

هتفت بدور.. انا خايفه يا ورد.

لتقول ورد.. لاه اجمدي احنا هنجفله ونهدده وانا اللي هتكلم اني مرت عزيز. وهخوفه اطمني وادعي اكده ان ما يحصولش حاجه عفشه..

هتفت بدور…. يا رب يا ورد يا رب الا انا مرعوبه.. وقفلت معها واستدارت لتجد امها ورائها لتقول.. مالك يا بت وهدان بتكلمي ورد ومرعوبه ليه اكده.. بينكو ايه عشان تتكلمي اكده..

ارتبكت بدور وتقول ….لاه مفيش دا ورد تعبانه وجوزها ممرر عيشتها وانا خايفه عليها..ميفوميفو

نظرت جليله اليها وهتفت….. احنا مالنا اكتمي بجه الا انا شفت علي يدك الذل كله وما عدتش بجدر انطوج منك لله جلبتي عليا الدار كلياتها.. اتذليت بسببك وانجهرت يا بت بطني.. انا جليله اللي بجالها سنين ست الدار بجيت خدامه للكل وملطشه.. يا جهره جلبي هموت محصوره منك لله يا شاكر عاللي عملته في امك وذلي اللي جه علي يدك يا ولدي.. دا ماعادش حتي بيبص في وشي وجدك مسود عيشتي.. اروح فين يا حزنك وايامك الطين اللي اتوحلتي فيها يا جليله.

مر اليوم لتشعر ورد اخر اليوم بتحسن دخل عزيز اخر الليل لتتصنع النوم حتي لا تتكلم معه فهيا تخافه بشده ومشاعرها تحترق من وجوده.. وجد الدنيا هادئه غير ملابسه واقترب من الفراش ليجدها تكتم نفسها وتتصنع النوم كانت شكل الاطفال الذين يخافون العقاب ابتسم علي جمال وطفوليه حبيبته .اندس بجوارها وظل يتاملها ويكتم ضحكته فهي ترتعش وعيونها تتحرك وتفضحها اقترب منها بهدوء والتصق بها لتتخشب .اتسعت ابتسامته ونزل علي شفتيها يقبلها قبله بسيطه وابتعد كان وجهها قد احمر بشده .انخفض جنب اذنها وهتف.. شكلك حلو وانت محمريه اكده انا مبسوط بس هتكملي اكده كتير هتفطسي اكده وبدا يقبل جانب اذنها .

فتحت عينها وشهقت تبتعد لتصدح ضحكته … ايه ده راحه فين اكده مش كت نايمه ومستموته شدها اليه يضع يده ليغلق عينيها ويقترب بشفتيه ويقبل عينيها الاتنين لتشعر بقلبها سيخرح منه همس.. عيونك حلوه جوي يا ورد كلك حلوه بس عيونك مالهاش زي.مسك يدها وقبل اصابعها برويه.. عارفه يا ورد بستني بكره بفارغ الصبر..

هتفت…… ليه ماله بكره..

ابتسم ….بكره ده دنيا تانيه هدخلها اخيرا خلاص كفايه عليا اكده..

همست…. مش فاهمه حاجه..

ابتسم.. طب مش فاهمه.. مش حاسه عاد..

قطبت جبينها ليقبل جبينها…. لاه بالله عليكي ماتكشري روجي وخليكي رايجه وانسي اي شي بالله عليكي عايزك رايجه دايما تنهدت ليضع يده علي قلبها.. سلامه جلبك من التنهيده يا غاليتي..

لتندهش من كلامه.. هو جراله ايه بيجول ايه جلبي هيجف..

ابتسم …..ايوه غاليه بالجوي .اخذ يدها علي قلبه شوفي بيدج ازاي.. كان قلبه يدق بعنف قبل يدها وهتف ….حاسه بايه عاد..

لتحمر وتزيح راسها كانت تريد ان تحتضنه وتهتف له بحبها ولكن لم تستطيع .هتف…. بصيلي ماتبعديش النور عني واصل .نزل علي شفتيها يتملسهم ….. ازاي بس مش حاسه دانا جتتي جايده نار.. ورد اني اني.. كان يريد ان يعترف بحبه لكنه توقف بصعوبه وانهال عليها يقبلها ليمنع نفسه حتي لا يفسد المفاجاه هتف ….طب اروح فين عاد . لتفتح عينها وتشيح بوجهها همس.. طب ليه اكده بصيلي يا ورد وجولي مالك من امبارح وفيكي حاجه بصيلي طيب ليديرها نظرت اليه كانت عيناها متعلقه بعينيه وقلبها ينبض بقوه.. فهيا تحبه بشده وقربه ينهك قلبها اما هو فعيونها ونظراتها كفيله ان تشعله.. .

هتف ….والله حرام اكده جلبي هيجف ما عدت جادر.. لينحني فوقها ويهيم بها ليشبع قلبه الذي هلك من عشقها كان صدرها سينفجر من هول مشاعرهما وهو يحس بها ليتمسك بها ويلصقها به ويجتاحها بقوه ليعلم انها استكانت له واصبحت طوع بنانه كان كالمجنون وهيا بين يديه كانت مهلكه بالنسبه اليه . لتستجيب وتأن عشقا.. كانت استجابتها صاعقه له ليشدد عليها وهو غير مصدق كانت تشده اليها بحب شديد وهو يتلمسها بجنون واحس ان خلاص زوجته اصبحت له ولن تمنع نفسها هلك قلبه عشقا وبدا في مداعبه ملابسها ليزيحها جانبا ظهر جسدها لينهال عليه بجنون وهو يقترب ويقترب بجنون وقد انهكه ما هم فيه ليشعر بسعاده طاغيه فجرت قلبه وجعلت جسمه مشتعل كانت مهلكه بين يديه جسدا وروحا وتعطيه بلا حساب راغبه مشتعله لتلهب قلبه وتصيبه بجنون عاشق ليقدم علي شئ غير حالهما تماما ليبتعد قليلا متحاملا علي نفسه َو هو كان سيتملكها خلاص  همس بحب ووله شديد وهو يقبل اذنها ويهيم بوجهه عليها … مش جولتلك يا جلب عزيز هخليكي تعوزيني كيف مانا عايزك  وهتبجي معايا بكيفك واديكي اهه بين يدي اخيرا جلبك هيوجف جلبي يا بت الهلالي..

(حمدالله عالسلامه استاذ حلوف 😂😂) لتعي كلاماته تنغرز في قلبها.. دخل عقلها ويقهرها.(هنا يبدا النح 😅😅) . اهوه جالها اخيرا يا ورد ماستناش حتي لما ياخد اللي رايده اهو جالها عشان يجهرك عشان ياخد اللي عايزه وهو معرفك انك بجيتي له بمزاجك وهيجوم بعدها ينفض يده منك ليه يا عزيز عملتلك ايه عشان توجعني اكده لتتشنج بين يديه وتنهمر دموعها .

احس بها لينصدم ويسيطر علي نفسه ويبتعد.. ليجدها في حاله من القهر غضب بشده مسكها من يدها.. انت ملبوسه ماتجولي فيكي ايه انت عامله اكده ليه.انت هتجننيني يا بت الناس.(بس ياض ياهبل انت يلا من هنا قرفتونا بقه 😅😅) . دفعها يقوم ويدور في الحجره يهدئ نفسه لا يعرف كيف يسيطر علي ما بداخله فكان بين امتلاكها لحظات لتفعل ذلك كان سيجن.. ليستدير.. انت بتعملي اكده ليه ماهو انا مش لعبه في يدك تعملي اكده.. لاه انا ماهعرفش اكمل اكده انت بتحرجيني ليه يا بت الناس.. انطجي انت مجنونه والا بيكي مس.. اقترب منها ومسكها بشده…. انت عايزاني وخابر انك عايزاني وحسيت اكده انا واعي لحالك ماتنكريش ولا تهربي.. انا جولتك جبل اكده هتكوني ليا برغبتك واديكي اهه تحت طوعي انطجي فيه ايه بيشجلب حالك اكده.. .(ماتبس بقه عيل حلوف صحيح 😎😎) لتجهش بالبكاء فهي اصبحت طوعه فعلا وفوق ذلك تعشقه لتشعر بقهر ينغرز بها يكتمها وهيا تتشنج وتلملم حالها ليعي لحالتها ليستغفر ربه واقترب منها بشده.. هتف مسرعا…. طب اهدي اهدي مفيش حاجه مش هعمل حاجه اهدي بالله عليكي كانت تتشنج بقوه بين يديه وهو يحتضنها ويشدد عليها.. اهدي يا ورد بالله عليكي خلاص والله خلاص ما هنطوجش تاني بس اهدي.. ظل يهمس لها بكلمات حانيه حتي بدا جسدها يتراخي وهو مشددا عليها لتبدا في الارتخاء .بدا هو يحرك يده علي جسدها يبثها من حنانه لتهدا تماما وتنام بين يديه .شدها اليه لتنام علي صدره وهي بين الحين والاخر تنتفض. ظل طول الليل يتلمسها بحنان يخفف من انتفاضتها لتهدا وتستكين .

شعر بالغلب مما هو فيه.. هو فيه ايه البت اتجنت والا ملبوسه اول ماتبقي في حضني وتروح مني وخلاص هتبقي بتاعتي يحصلها مس وتتجلب وتنتفض كاني هجتلها.. هو فيه ايه.. ابجي طاير بيها وبعدين اشوف جهر ماحدش شافه.. هتجنن اكده ماحدش يستحمل اكده عاد.. جتتي ما عادتش مستحمله الفوران اللي بيجرالي ده هيخلص عليا وهيا ترجع تبعد اكده ليه فيه ايه عاد ملبوسه اياك.. يا حزنك يا عزيز ماهتشوفش فرح عاد اكده.. هتمَوت عالبت وجلبك هيوجف ومش طايلها.. البت نايمه في حضنك ومش طايلها.. طب ايه.. هنفضل اكده كيف الجط والفار.. هفضل محصور اكده النار جايده جوايا ولا عارف ارتاح.. طب حلك ايه يا ورد.. مالهاش حل الا اني اعرفك اني بعشجك عزيز هيجولك انه بيعشجك يا ورد لازمن ماعدتش جادر خلاص.بكره هجول كل حاجه. جايز تحسي بيا وبالنار جوايا يا ورد.. بالله عليكي تحسي بيا انا عايش شايل طين دلوك وبكتم لما خلاص هطرشج بس كفايه اكده يا بت الهلالي.. عزيز هيعترفلك بحبه واللي يوحصل يوحصل.. انا تعبت من المرار ده.. لينام وقلبه متعب وجسده يؤلمه من بعد حبيبته عنه..

استيقظت ورد في الصباح لم تجده بجوارها لتعلم انه بالحمام لتحاول ان تعتدل خرج هو مرتديا ملابسه اشاح بوجهه عنها حتي لا يقترب منها مره اخري فهو لا يقدر ان يبقي عنها دون ان يقترب منها ويأخذها في احضانه َلكنه تجلد وقرر ان يبتعد اليوم ليعرف ماذا سيفعل معها همست قبل ان تخرج.. عزيز…

اغمض عينيه.. فهي اول مره منذ زواجهم تناديه باسمه تسمر مكانه مغمض عينيه وكلمتها تتكرر بحنان في داخله.. لتهمس مره اخري.. عزيز..

ليستدير. سمعتك خلاص يا ورد..

لتقول.. ممكن  اروح دارنا انهارده.. قطب حاجبيه لتقول مسرعه.. بالله عليك توافج نفسي اشوف جدي اتوحشته جوي..

هتف ….انا خارج دولج ومش فاضي اوديكي..

لتقول مسرعه …..لاه مابدور هتاجي تاخدني والدار مش بعيده بالله عليك توافج انا حاسه اني تعبانه شويه وعايزه اشوف اهلي..

تنهد يقول ….طيب يا ورد روحي مع بت عمك وعالمغرب  هاجي اخدك..

ابتسمت له تقول… تسلم يا رب ربنا يخليك ليا..

اندهش مما قالته لتحس بالخجل وتبعد وجهها هز راسه واقترب َمنها فهو بعد كلمتها لم يعد قادر ان يبتعد وطي علي راسها وقبلها …. ويخليكي ليا يا ورد… خلي بالك من حالك.وهاخدك النهارده الناحيه الشرجيه بعد ماتروحي داركو.. ابتسم ليقول..  ساعتها هنفرح احنا التنين يا جلبي.. قبلها…. اشوفك بعدين مستني بنار اجي اخدك.. سلام يا جلبي.. . وتركها ورحل.. ميفوميفو

لتقوم وتجهز حالها وتنزل وتسلم علي سعيده وتاخذ تليفونها وتتحدث مع بدور… وتعلمها انها في انتظارها.. لتخبرها بدور عما سيفعلان.. لتقول ورد.. يعني اكده هنجابل كارم في مخزن الدجيج.. فين ده  طرف البلد عارفاه.. طيب خلاص همي عشان نجابله ونخلص من الجصه دي انا هروح وهتصرف ماتحمليش هم..هجابل كارم من غير ماحد يوعي ولا من شاف ولا من دري ونجفلو القصه دي كلياتها خلاص مستنياكي ماتتاخريش… لتستدير ولم تعي بوجود تلك الحيه اللي اسمها جميله وقد سمعت المكالمه لتبتسم بخبث وهيا تقول والا وجيتي تحت يدي يا ورد.. والا هخليكي تشوفي السواد مابجاش جميله ان ماكت اخرجك من اهنه كيف الكلبه مفضوحه ومرميه.. طب يا ورد جميله هتلدعك في جلبك يا بت الهلالي ومالكيش ديه..جيتيلي تحت ضرسي وهعمل العفش كله لاجل اطوحك برات الدار وترجعي شينه ومعيوبه يا بت الهلالي.. همي يا جميله وغفلجيها سواد علي بت صابر.. الله في سماه ما هتدخلي الجباليه تاني.. يا فرحك يا جميله.. جايلك الخير يا بت زينات.. لتدخل وهيا تنوي علي دس سمها لعزيز واقتلاع قلب ورد…(اشوفك متفرفته عالاسفلت مطلب جماعي 🙄🙄🙄)

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (اشواك الورد (رواية عزيز وورد)) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق