رواية لعبة ابليس الفصل الثامن 8 – بقلم رشا منصور

رواية لعبة ابليس – الفصل الثامن

 

 

الجزء الثامن

#الجزءالثامن

#لعبةإبليس

المجهول 2….

بعد المكالمة شكيت. أن ممكن أنا كمان اتقtل. زى نورهان علشان ميبقاش في دليل على اللي حصل!!!!

لازم أفكر في حل ينقذ.عصام وفي نفس الوقت نورهان تفضل عايشةe من غير ما أبان في الصورة خالص.

ووقتها كل حاجه تنكشف وأكون ضمنت حياتي….

وفضلت أفكر لحد ما لقيت طريقه تنقذ’ها. هو مافيش غيره كمال

اللي هيقدر يعمل كدا…

المجهول 1…

بعد كلام مجهول 2 أصبحت مش مطمن لتصرفاته. علشان كده لازم مر’اقبتي. تزيد وع الكل…

كمال….

كنت خارج من الشغل ولسه هروح المطعم اتغدي علشان أرجع شغلي تاني وانتظر لحد ميعاد الفوج السياحي. لقيت طفل صغير خبطني في ايدي وجري بسرعة…

ببص لقيت في ايدي ورقة مكتوب فيها الآتي….

عاوز تنقذ’ نورهان روح دلوقتي عند الكيلو 10 في الطريق الصحراوي هتلاقيها في المخزن. اللي هناك…

فضلت اتلفت حواليا أدور ع الطفل الصغير لكنه اختفي، كنت واقف متوتر مش عارف المفروض أعمل إيه أنا شكلي متر’اقب.

اتصلت ع علاء هو محامي. واكيد فاهم عني في الأمور دى..

كمال…

الو أيوة يا علاء الحقني. في طفل صغير اداني ورقة مكتوب فيها أن نورهان في الصحراوي. الكيلو 10.في مخزن هناك..

علاء…

طب أقف مكانك واضح أنهم مرا.قبينك وعارفين خط سيرك. الموضوع ده وراه نصبايه.. والناس دى عارفين اللي بينك وبين نورهان وعاوزين يقلبوك..

وإلا ببساطة ما كانوا كلموا أبوها ولا حتى أنا اشمعني أنت يعني.

كمال…

عندك حق طب أعمل إيه افرض نورهان هناك فعلاً.

علاء…

بص أنت روح أى كافية دلوقتي وخليك هناك وأنا هتصل ع واحد صاحبي شغال في المرور. أعرف منه إذا كان في مخزن فعلاً في المكان ده ولا اشتغاله..

المهم تبعتلي ابليكشن الكافية وأنا هجيلك علشان متبقاش لوحدك .

كمال…

أنا كنت رايح المطعم اللي جنب الشركه اتغدي وهفضل في الشركة أول ما توصل كلمني وأنا أخرج لك…

وقفلت مع علاء وصورت الورقة بالموبايل ورميت الورقة قدام الكل كأني مش فارق معايا حاجه ودخلت المطعم وقعدت ع ترابيزة ارا.قب فيها الشارع وأول ما وقف مجموعة من الناس في لحظه اختفت.الورقة ومشوفتش مين اللي اخدها…

الضابط.مصطفي…

كنت في المكتب وبتابع ضباط. المرور والمخبر’ين. بيعملوا تحرياتهم. من غير ما حد من أصحاب نورهان يشعر ب حاجه..

وفجأة جالي إتصال من الضابط. السري اللي بيرا’قب كمال وقال إن في طفل ادي له ورقة وأول ما رماها هو اخدها وطلع مكتوب فيها المكان اللي موجوده فيه نورهان…

قولت له معنى كدا أن في عصابه.فعلا خا’طفه. بنتي بس ليه رايحين ل كمال 🤔🤔

يكون في عداوةe بين كمال وحد وحب يقرص ودنه راح خا’طف بنتي…

ع العموم خليك مر’اقب كمال وبلغني بتحركاته وأنا هتصرف..

وبعد ما قفلت معاه كلمت صاحبي اللي في المرور وقولت له عاوز أعرف الكيلو 10 في الصحراوي في إيه هناك…

وقفلت معاه وانتظرت أى إتصال يجيلي بس المهم أن بنتي فعلاً عايشة….

المجهول 2…

بعد ما أرسلت الطفل انتظرت ولقيت كمال رمي الورقة عرفت أنه مش فارق معاه نورهان وقررت أتصرف…

كمال…

أول ما وصل الأكل أكلت وأنا متوتر. جداا واضح إني متر’اقب. فعلاً ولازم أبان أنه مش فارق معايا حاجه ع الأقل لحد ما علاء ما يوصل وفضلت أطول في القاعدة بصراحه خا’يف. أخرج يكون حد منتظرني بره المطعم وأنا مش هعرف أتصرف.

ولقيت علاء أتصل وقالي أنا قدامي دقيقه وأكون قدام المطعم بالسيارة أخرج لي بسرعة علشان الزحمه مافيش مكان اركن.

دفعت الحساب وخرجت وشوفت سيارة علاء من بعيد نزلت من الرصيف ورحت له هووووووب…

إيه ده انتوا مين وايه اللي ع وشي ده آ آ آ آ ة….

علاء…

بعد مكالمة كمال فهمت انه متر’اقب. واكيد دى عصا’به وعاوزين منه فلوس أو تكون لعبة جديدة من نورهان أنا بقيت أتوقع أى حاجة منها…

وروحت ل كمال وكنت شايفه وهو بيقرب من سيارتي ومرة واحدة وقفت قدامه سيارة كبيرة سوداء خدته ومشيت بسرعة أنا وقفت بالسيارة مصد’وم. مكنتش متوقع اللي حصل…

وقررت أمشي وراهم يمكن أعرف وخدينه ع فين وفي الطريق من كتر الزحمة بقيت مش قادر احصلهم بس لاحظت أن في سيارة تانيه بتابعهم…

واضح أن ده واحد من العصا/بة اللي كان مكلف بمر’اقبة كمال

أنا رشامنصورمش هسيبه وفضلت اكسر، عليه ولحد ما بقينا في طريق مفتوح وكله كباري وقبل ما يطلع الكوبري صد’مته.

دخل ب سيارته ع طرف الحديد اللي في أول الكوبري… ونزلت من سيارتي ومعايا حديدة. اللي برفع بها كوتش السيارة ومسكت الراجل ده وقولت له أنطق اخدتوا نورهان وكمال ع فين ..

ولسه هرفع الحديدة. واضرrبه. قال أنا ضابط.ومكلف.بمراقبة.كمال يمكن نورهان تتصل عليه…

قولت له يعني إيه 😲 كدا إحنا مش هنوصل ل كمال ونورهان

ولقيته أتصل ع عمي مصطفي وبلغه اللي حصل وعمي كلمني وقالي شوفوا رقم السيارة كان كام واسألوا في المرور بسرعة..

وبدء الضابط. يعمل اتصالاته وكلم الونش ياخد سيارته وفي سيارة تبع الشرطة.وصلت وركب معاهم وقالي روح دور بمعرفتك المهم تبعد عن شغلنا ومش تعطلنا…

وأنا أخدت سيارتي ومكنش قدامي غير إني أروح ع العنوان اللي كمال قالي عليه  في الكيلو 10

المستشار أحمد الجمال….

أتصلت ب مصطفى أعرف لو جالوا أى إتصال أو حد طالب فديه.مالية لقيته بيقولي أن كمال هو كمان اتخطفe ومش عارفين نوصله ….

قولت له هي إيه حكايه الخطف.e في العيلة دى أنا جايلك ع الشغل

يمكن أقدر أعمل حاجه…

وكلمت هشام وعرفته ب كلام مصطفي واستغرب.وقالي أنه أتأكد أن كمال مالوش صلة ب اختفاءe نورهان بالعكس ده كان رافض..

وفعلاً ميعرفش عنها حاجه…

قولت له طب يا هشام أنت شايف إيه اللي ممكن نعمله..

رد هشام وقالي

إحتمال تكون دى لعبة وعاوزين يعرفونا أننا كلنا متر’اقبين. وانهم قادرين يعملوا أى حاجة وبالعقل كدا أكيد مش هيخطفواe عمي مصطفي وهو لواء.شرrطة ولا حضرتك مستشار سابق

ويعتبر كمال أقل واحد خطورة بالنسبة لهم…

أو في إحتمال تاني أن تكون نورهان افتكرت العصا/بة دى من طرف كمال وقالت ع إسمه وهما فكروا يبعدوا الشبهات.عنهم بأنهم يخفوا، كمال وبالتالي إحنا كمان نشكe. في كمال…

قولت له لخبطتني أكتر ما أنا متلخبطe ربنا يسامحك يا نورهان ع اللي إحنا فيه ده…

وقفلت مع هشام وروحت ل مصطفي….

كمال….

أول ما نزلت من الرصيف ورايح ل علاء لقيت ناس غريبه شدتني. وغطوا رأسي ب حاجه سوداء ولسه بقولهم انتوا مين حسيت ب  شكةe صغيره وبعدها فقدت الوعي…

وأول ما فوقت لقيت نفسي قاعد ع كرسي ومكتفeبالحبال…

والإضاءة ضعيفة أوى يا دوب شايف نفسي والمكان وحتى الجدران مظلمة.. وقولت بصوت عالي انتوا مين وعاوزين إيه…

لكن محدش رد عليا. مكنتش سامع غير صدي صوتي.. يمكن يكون ده المخزن اللي في الطريق الصحراوي…

وفضلت أكتر من خمس ساعات ع الوضع ده وفجأة سمعت صوت زى ما يكون متسجل.. الصوت ده صوت نورهان..

أنتي فين بتتكلمي منين…. وفضلت اصرrخ .

لحد ما…….      لأ لأ لأ أنا ماليش دعوه 😲😲

يتبع….

بطلنا الألغاز وقربنا ع كشف.الحقيقة…

بقلم.          #رشامنصور

يتبع.. (رواية لعبة ابليس) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق