رواية اين اشلائي – الفصل السادس عشر
الجزء السادس عشر
#الجزءالسادس #عشر
#أين #أشلائي
سمير….
قعدت بره الاوضة أتكلم لكن محدش ظهر ليا ولا حتي رد عليا قولت لهم هويدا المفروض هتحضر في منتصف الليل ياريت لو تكونوا موجودين… وأنا دلوقتي هروح للبو’ليس أقدم الدليل على اتهام. الدكتور وحيد ب تجارة الأعضاءe وقرار قtله. ل هويدا
وقبل ما امشي أحب أشكر دمحا ع تصويره للدكتور وحيد لما كنت عنده في غرفه المستشفى وببلغه ع اللي هويدا ناويه تعمله…
بصراحه تصويره ولا اجدعها مخرج سينمائي. والصوت واضح جداااا… وكمان مش مطلعني خالص في الفيديو..
أنا منكر’ش. لما طلبت من ريمس يجيب. لك كاميرا فيديو ويعيطها لك أنا كنت خا’يف. أنك متعرفش تصور. بها.
لكن أنت طلعت فنان…. ع اذنكم..
ومشيت وع الرغم أن محدش ظهر منهم إلا أني كنت حاسس بوجودهم وحتى وأنا ماشي بالليل مكنتش لوحدى… وفضلت ماشي مسافه طويله لحد ما وصلت لنقطه. الشر’طة. الخاصة بالمرور.
دخلت وسألتهم عن مكان قسم البو’ليس. علشان أبلغ. عن جر’يمةe قtل. هتحصل… لكن انصدمت. لما عرفت أن القسم. يبعد خمسة كيلو لكن ضابط. الشرطةr قالي سيب أسمك والمكان وأنا هتصرف.. وده طبعا بعد ما شاف جزء من الفيديو..
وطلب من العسكري. يوصلني الموقع ويعرف المكان كويس وفعلاً عرفت العسكري المستشفى وقولت له المفروض هو هيخرج من المستشفى هيروح ل مكان دفن. الجثثn اللي هيكون الدليل على تجارته. للاعضاءeee …
ورجعت الموقع. وقبل ما أدخل الاوضة قولت كنت أتمنى اشوفكم ولو آخر مرة واقولكم أنى معاكم وعمري ما أرجع في وعدي لكم.
وهنا ظهر ريمس وقالي الوقت بيعدي وأنت نسيت حاجه مهمه..
هويدا لسه نايمه لحد دلوقتي ومن غيرها الخطة. هتبو’ظ..
قولت له أنارشامنصور نسيتها خالص طب بسرعه بلغ هيا تخليها تصحي من النوم وتبقي نشيطة وتجهز نفسها للنزول…
وأنا هنتظر في الاوضة وبلغني بكل اللي هيحصل علشان استعد.
دخلت الاوضة واكلت وغصب. عني نمت. من كتر التعب. والتفكير والخو’ف. في نفس الوقت وبعد فترة سمعت صوت ريمس بيقولي يلا اصحي بسرعة مافيش وقت…
قومت وخرجت من الاوضة وفضلت أجري مش عارف أروح ع فين وبعدها حسيت بخو’ف. قولت بصوت يكاد يكون مسموع أنا حاسس اني همو’ت. ع العموم لو متt أتمني اكون معاكم بلاش تسبوني لوحدي أنا حبيتكم أوي 😔
ظهر ريمس وقالي هما عارفين بس الأهم دلوقتي أنك تستخبي وراء المبني اللي هناك ده علشان الدكتور وحيد فى غرفته قرر ينزل بدري قبل ميعاد هويدا وهينتظرها عند أرض دفنe الامواتee
قولت له طب البو’ليس. كدا مش هيشوفوا. أنا قولت لهم الميعاد في منتصف الليل ….
وهنا ظهر دمحا وقال الضابط. بمجرد خروجك من عنده بلغ البو’ليس. وكلهم دلوقتي محا’صرين. المستشفى..
يلا مافيش وقت أنا عمال اعطل في الدكتور وحيد لكن هويدا هى كمان في الطريق يلا أتحرك بسرعة..
هويدا….
معرفشي إيه النوم ده كله معقوله أناRasha نايمة من امبارح بس واضح أن جسمي كان مر’هق. لأني حاسه دلوقتي إني نشيطه جدا لما الحق وقتي وانزل لأن سمير قالي في نص الليل لكن هو موضحش ليا أوصل هناك ع نص الليل ولا اكون بد’فنهم. في نص الليل..
ع العموم أنا أروح وع ما اجهز المشمع والاحبال واحفر هيكون الوقت بقي في نص الليل…
وفعلاً ابتديت اجهز وارتديت الخمار وعليه النقاب والعبايه فوق الترنج ما أنا استحاله هعرف أحفر بالعبايه…
الدكتور وحيد….
أنا هفضل قاعد منتظر لحد نص الليل ع ما هويدا تحفر وتطلع الجثثer … لأ ده يبقي غباء مني..
ما أنا لو قتtلتها. بعد ما تطلع الجثثer.. هفضل أدفن.هم.
من الأول تاني.. طب ليه أتعب نفسي ما انتظرها وأول ما توصل اقtلها.. ع طول..
وادفنها.ee معاهم. ما هي أكيد جايبه معاها حاجه تحفر. بها..
وتبقي تخلي. عفا’ريتها. بقي يطلعوها…
افضل حاجه أن مسدssسي. ع طول معايا أنا هنزل بدري وانتظرها لو فعلا جت زى ما سمير ما قال يبقي كدا جت ل قضا’ها. ولو مجتش لحد الساعه 2 الصبح. يبقي العفا’ريت. قالولها. وساعتها هطلع أنا الجثثe وادفنهمm في مكان تاني..
واسافر بره مصرm وخلي بقي عفا’ريتها. تنفعها وأنا عارف ناس كتير هنا كانوا بيخ/طفوا. ليا الأطفال. ممكن بعد ما أسافر ابعت لهم صورتها يخط/فوها. ويستفادوا. من اعضا’ئها..
مش بيقولوا طباخ السمm بيدوقوا.. 😂😂
الدكتور عبد العال…
من لحظه ما عرفت أن الدكتور وحيد ناوي. ع الغدdر وأنا وصلت كاميرات المستشفى للبيت. وبقيت اتابع من الموبايل..
وشوفت الدكتور وحيد وهو بيحاول يهرrب من الكاميرات. وخرج زى المرة اللي فاتت بس اللي ميعرفوش الدكتور وحيد إني عملت كاميرا مر’اقبة. عند عمود الكهرباء. اللي في الاتجاه التاني عند الموقع اللي بيشتغل فيه سمير…
وأول ما شوفت وحيد رايح فى اتجاه سمير بس ناحية. الصحراء اللي بند’فن. فيها الجثثe …
مطمنتش أكيد هو ناوي. ع مصيبةnn يبقي هيحفر. هناك ويروح ينادي سمير علشان يغد’رr به ويدفنه…
قومت بسرعه جهزت وركبت سيارتي. في اتجاه للموقع لازم انقذ’ سمير… الولد ملوش ذ’نب في حاجه..
وأول ما وصلت مشيت براحه لحد ما وصلت عند اوضة الغفير. وسمعت صوت الراديو وتوقعت أن سمير أكيد موجود جوه..
وقررت أمشي براحه وأروح عند أرض الامو’ات..
سمير…
سمعت كلام دمحا وريمس واستخبيت وراء المبني تحت الانشاء. وشوفت الدكتور وحيد وهو بيقرب وهو كمان استخبي. وراء العمود. اللي بداخل المبني 🫣😱 يا مصيبتيe ده ممكن يشوفني ده أنا لو عطست. هيسمعني…
وسمعت ريمس وهو بيقولي متخا’فش. بس خليك ثابت. علشان كلهم ع وصول…
ببص شوفت سيارة جاية ووقفت ع بعد مائة متر من مبني الانشاء. ونزلت منها سيدة ترتدي نقاب…
وبعدها خلعت العبايه والنقاب واتفاجئت أنها هويدا واخدت من السيارة حاجات ونزلتها ع الأرض ورجعت بالسيارة مسافة متر وتركت فوانيس السيارة شغاله والإضاءة كانت قو.يه. وبدأت تتلفت حواليها وبعدها أخدت منجل.⛏️ وبدأت تحفر به..
وساعتها لقيت الدكتور وحيد بدء يتحرك ببطئ وماسك مسدsس.
وبيقرب من السيارة وطبعا هويدا مش شيفاه. لأنه جاى من وراها
ده شكله هيقtلها. بجد… بس أنا مش عاوز قtل..
وفين البو’ليس… سمعت ريمس بيقولي اهدئ اى حركة. ممكن يقtلك. ويدفنك، معاهم…
وهوب الدكتور وحيد سند ع السيارة والانذارrr اشتغل وبصت هويدا وراها بسرعه وهى معاها المنجل. وشافت الدكتور وحيد ومعاه المسد’س وبتقوله أنت بتعمل ايه هنا…
إيه ده الدكتور عبد العال وصل هو كمان وبدء يعلي صوته ويقول لأ يا وحيد إحنا مع بعض من الأول مينفعش في الآخر تغد’رr بينا حتي لو كانت هويدا هى اللي بدأت…
إحنا نفترق بهدوء. من غير مشا’كل. وكل واحد يسافر وكأن محدش فينا قابل التاني قبل كدااا…
وهنا هويدا اتكلمت وقالت… أنا بدأت إيه مش فاهمه وايه المسد’س. اللي معاك ده يا وحيد معقول تكون عاوز تقtلني..
ده أنا عمري ما حبيت غيرك. ووعدتني بالجواز دلوقتي جاى تعد/رr بيا ..
ده أنا الجنn شو’هني. ومش سا’يبني. بسبب شغلك. وفي الآخر عاوز تقtلني.. وأنت بقي يا دكتور عبد العال عامل فيها مصلح وأنت أصلا جاى تساعده يد’فني هنا جنب. ضحيا’كم…
لأ لأ أنا مش هسمح بكدااا أنسي يا وحيد مش أنا اللي يتضحي. بها.
وهنا نطق الدكتور عبد العال وقال.. أساعد مين أنتي حوله🙄 ده أنا بحاول انقذ’ك. مع أنك مش تستاهلي. ..
وخسرrت. المستشفى بسبب عمايلك… راحه تلعبي مع العفا’ريت. يا هويدا علشان تبتزيناr. ما كنتي قولي أنك عاوزة فلوس$ زيادة وخلاص بدل الموقف اللي وصلنا له ده…
هويدا…
عمايل إيه وعفا’ريت. إيه اللي العب معاها وفلوس إيه اللي بتتكلم عنها.
وحيد…
تقدري تقوليلي أنتي هنا بتعملي ايه وليه مقولتيش لحد أنك جايه؟
هويدا…
أنا هنا علشان دى طلبات الاشباحe علشان تبعد. عني.. و مقولتش علشان ده كان بردو طالبهم.. هما اللي عاوزني أخرجهم وادفن. كل واحد لوحده…
الدكتور وحيد…
وطبعا اللي قالك ع طلباتهم السا’حرr بتاعك… متحاوليش تعملي نفسك هبلهe أنتي بنفسك اتصلتي عليا امبارح بالليل وقولتي ليا أنك في ايدك. تقtليني. لكن مش عاوزة علشان ناويه. تاخدي فلوسي كلها.. وأن الجنn هما اللي قالولك إني جايلك البيت
… بيتك اللي مبقاش من مستواكي يا هويدا هانم يا تربية الحواري.. وقولتي أنك هتاخدي فلوسي وهتعيشي في فيلا…
عاوزة تورثيني. بالحيا. صح !!!
سمير…
طول ما مستخبي. وبسمع كلامهم وأنا خا’يف. أن حد منهم يقول أسمي.. مش بعيد يدوروا عليا علشان يقtلوني..
طب أروح منهم فين؟؟؟ إحنا في صحراء وحتى لو جريت هما معاهم سيارات… وفجأة ….
أنت بتعمل ايه هنا 😱😱😱
يتبع….
بقلم. #رشامنصور
الفصل التالي: اضغط هنا
يتبع.. (رواية اين اشلائي) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.