رواية اين اشلائي الفصل السابع عشر 17 والاخير – بقلم رشا منصور

رواية اين اشلائي – الفصل السابع عشر

 

 

الجزء السابع عشر والاخير

#الجزءالسابع #عشر

#الأخير

#أين #أشلائي

سمير…

كنت بر’اقب. وسامع كل حاجه وخا’يف. هويدا تقولهم أسمي ووقتها يكشفوا. الملعوبe وساعتها هيمشوا كلهم من المكان والبو’ليس. مش هيقبضe عليهم متلبسينee. وساعتها هيهر’بوا. بأفعالهم.

وفجأة سمعت اللي بيقولي أنت مين وبتعمل إيه هنا؟؟

ببص ورايا لقيت واحد طول بعرض بعضلات. خو’فت. من شكله..

لقيته بعدها قالي أنت سمير ؟؟؟!

رديت عليه وقولت أيوة بس. يعني هو. هو أنت مين ؟!

قالي أنا ضابط. القسم. مش أنت بلغت ضابط. المرور. ووريته فيديو فيه تخطيط ع جر’يمه. قtل. وسرrقة. اعضاء..

قولت له أيوة وهما هناك واقفين عند الأرض اللي دا’فنين. تحتها ضحا’ياهم… ولقيت دمحا ظهر ليا وقالي صوتكم بقي.. اسكتوا..

بصيت للضا’بط. وقولت له هوس. هوس🤫🤫..

وبعدها سمعنا هويدا بتقول…

طب أنا جيت علشان انفذ’ طلبات الاسيادe .. انتوا بقي جايين ليه؟؟

رد الدكتور وحيد وقال

أنا جاي علشان اكشف. ملعو’بك واوعي تفتكري أنه خايل. عليا تمثيلك. أنتي موtتك. ع أيدي يا هويدا وكويس أنك ابتديتي الحفرr أهو وفرتي. عليا..

ردت هويدا وهى رافعه المنجل⛏️ في وش. وحيد وبتقوله وأنا مش هموtت لوحدي وحياتك.. وهوب ضرrبت. أيده. ووقع منه المسدsس.. بس بسرعه نزل وحيد ع الأرض ومسكه. وهويدا ايدها بالمنجل. ع راقبتهrr…

رد الدكتور عبد العال وقال أنا لأ يمكن اوافق على كدا..

أنارشامنصورزهقت. منكم انتوا احر’ار. أنا همشي وسايبكم. تق/طعوا. بعض.

ردت هويدا وقالت ليه علشان تبقي ماسك علينا ذلة..

لأ أنت شر’يكنا. في كل حاجه ولو بلغت. عني هقول أنك اللي ساعدتني في قtل. وحيد… أنا مش هقع. لوحدى..

وأثناء ما بتبص ع الدكتور عبد العال وبتوجه له الكلام.. مسك الدكتور وحيد رجلها. وشدها وهوب وقعت. ع الأرض…

بصيت للضا’بط. لقيته بيشاور وبيضم صوابع أيده وقام هو كمان وراح في اتجاهم.. وببص لقيت مجموعة من العساrكر. محا’وطين. هويدا والدكتور وحيد والدكتور عبد العال..

وساعتها صر’خت. هويدا وقالت الحقو’ني. وحيد جايبني. هنا بعد ما ضحك. عليا ووعدني بالجواز. دلوقتي عاوز يقtلني..

رد الضابط. وقال مفهوم. مفهوم.. اتفضلوا معايا أنا مجهز كل حاجه في القسم. المأذون والشهود والعو’الم. كمان…

بس الأول نكمل حفرr. ونزرع هنا شجرة ليمون علشان تشهد ع قصة حبكم..🤣🤣

وفي لحظة العسا’كر. بدأت تحفر. وخرجوا جثثb وعظام. كتير أوى وابتديت أشوف كائنات كتير بتظهر وبتقف عند العظام🦴🦶🏼🦵🏼 واجزاء من أجسادهم…

وشوفت روح أيه وروح أحمد واقفين جانبي. وهما مبتسمين. ودمحا وهيا لقيتهم ظهروا وقالوا ليا نفذت. كلامك معانا يا سمير ..

رغم صغر سنك إلا إنك طلعت. راجل واد كلمتك وأحنا مش هننسي لك وقفتك معانا ابداااا…. واختفوااا

وببص ع الضابط. وسمعته بيقول لهم يلا لبسهم الكلبشاتe. ودخلهم البو’كس.. وطلب من تلات عسا’كر. الوقوف. حوالين الجثثe لحين وصول سيارات الإسعاف ل أخذهم. ع المشر’حة. يمكن أهاليهم. تتعرف عليهم….

وبعد ما هويدا والدكتور وحيد والدكتور عبد العال ما ركبوا سياره الشر’طة. ومشيوا…

جالي الضابط. وقالي خلي بالك أنك شاهد عليهم.. بس أنا عارف أنك خا’يف. ع نفسك منهم علشان كدا أنا هظبط. القضية. ع أنها حالة تلبس. والفيديو اللي معاك هينفع النيابه. وهنقول أننا اختر’قنا.

كاميرات المستشفى نتيجة ل بلاغات. كتير اتقدمت في المستشفى..

بس لازم تيجي. القسم. تقولي ع كل المعلومات اللي تعرفها. ..

ومشي الضابط. وأنا اطمنت. أخيراً إني قدرت اساعد أيه وأحمد بس

فلوس. الدكتور عبد العال أعمل بها إيه ؟؟

أروح اقدمها للبو’ليس. ولا اديها ل أولاده يصر’فوا. منها..

ودخلت الاوضة ولقيت عم اسماعيل بيقولي هى إيه الدوشة. اللي بره دى يا سمير ….

قولت له أسكت يا عم اسماعيل أنا كمان سمعت الدوشة وخرجت لقيت البو’ليس. مالي الموقع واخدوا ناس معاهم ومشيوا. وفي لسه عسا’كرr واقفين بره…

رد عم اسماعيل وقال تلاقيهم عصا’بة. مخدrرات. أهو ده اللي بيجي لنا من الشغل في الصحراء ربنا ينجينا. منهم..

تعالي نام يابني ملناش دعوه باللي بيحصل ده بدل ما نروح. في سين وجيم…

قولت له حاضر يا عم اسماعيل ونمت وأنا مرتاح…

وتاني يوم الصبح قومت وخرجت بره ومشيت في اتجاة مبني الانشاء ولقيت مافيش حد من البو’ليس.. ولما بصيت عند المبني شوفت رجالة بداخل المبني وعينهم عند الأرض..

فهمت أنهم من الشر’طة. ومتخفين:؛ بير’اقبوا. الموقع…

رجعت تاني وانتظرت أتوبيس العمال وأول ما نزل المقاول لقيته بيقولي عندي لك خبر حلو…

اتفضل التلات كتب دول احفظهم. صم.. لأنك هتمتحن فيهم كمان شهرين…

قولت له مش فاهم حاجه إيه الكتب دي؟!!!

رد المقاول وقال

جوز بنتي جاب الاوراق الازمة وقدمها لك ودفعتلك الرسوم. وهتعمل معادلة. ودى الكتب اللي هتمتحن. فيها ولو جيبت تقدير كويس هتدخل كلية هندسة…

ومن دلوقتي بقولك كل يوم من بعد استراحه. الغداء أنا هكون هنا هكمل الشغل وأنت روح الشركة واقعد مع المهندسين يشرحوا لك أى حاجة مش فاهمها… أنا عاوزك تحفظ الكتب صم..

قولت له أنا مش عارف اشكرك ازاي جميلك ده فوق رأسي.. أنت حققت ليا حلم حياتي…

رد المقاول وقال يا سمير أنت زى ابني وعاوزك ترفع رأسي وتبقي مهندس أد الدنيا…. ويلا بقي شوف شغلك

أخدت الكتب ودخلتها الاوضة وببص لقيت روح أحمد ظهر ليا وقالي مبروك يا سمير تستاهل كل خير ومن اللحظة دى اعتبرني المدرس الخصوصي. بتاعك…

وظهر دمحا وهيا وروح أيه وبدأت أيه بالكلام وقالت أنا معنديش حاجة اقدمها لك علشان كدا بقولك فلوس الدكتور عبد العال اعتبرها هديه مننا لك تقدر تصرف. بها ع نفسك وتعليمك وعاوزين نفرح بك ونشوفك مهندس كبير….

غصب عني دموعي نزلت وبقيت مش عارف اقول ايه لهم…

وبعد ما خلصت الشغل ركبت تاكسي وروحت ع القسم. ولما الضابط. سألني أنت عرفت كل المعلومات دى منين ؟؟!

قولت له أصلي انا لولا ستر ربنا كان زماني جثةe … أنا بالصدفه كنت في المستشفى مع قريبي عم حسين ودخلت الحمام ولما طلعت تو’هت. في المستشفى ودخلت بالغلط. عند المشر’حة. واغمي عليا هناك ولما فو’قت. لقيت نفسي ع الترابيزة والدكتور بيجهز الأدوات للتشر’يح. وفرح لما عرف إني عا’يش. لأنه عاوز القر’نية..

فهمت أنهم بتوع سر’قة. أعضاء.. ولولا حفظ ربنا ليا كنت موtت..

رد الضابط.. وقالي وازاي خرجت. وسابوك عايش. بعد ما كشفتهم..

قولت له أصل كان في مشكلة في الكهرباء وفضلت الإضاءة تشتغل وتطفي وانتهز’تها فرصة ونزلت من الترابيزة وصر’خت. وقولت عفا’ريت وخرجت ورزعت. الباب ورايا جامد…

الدكاترة خا’فت. وجريت وقالوا عفاريت.. 🤣🤣

رد الضابط وقال اة علشان كدا وهما بيتخانقوا. كانت بتقول الاسياد. و الأشباح… ده ربنا بيحبك أنك فلت منهم..

ع العموم أنا هشرح ل وكيل النيابة. كل حاجه.. إحنا يهمنا حمايتك.

والمستشفي من امبارح تحت الحر’اسة.. وبعد الحكم عليهم هتكون تحت وصاية وزارة الصحة هى اللى هتشغلها..

ويلا يا بطل أرجع مكانك. وقريب أوى هتسمع خبر اعد’امهمm .

خرجت من القسم. ولقيت دمحا وهيا معايا وقالولي جينا نفرحك.. أهل أحمد وايه استلموا. أجسامهم. وادفنوا. خلاص..

وفي أرواح كتير هترتاح واقر’انهم. كمان ومن دلوقتي مبقاش في خطرr عليك من أى قرين….

قولت لهم يعني خلاص هتبعدوا عني أنا ماليش حد واعتبرتكم. أهلي.. هتوحشوني 😥

رد دمحا وقالي ليه هما أهلك حلوين اوي كدا 🤣 ع العموم إحنا عجبنا المكان وهنفضل جنبك ويلا وراك مذاكرة والمهندس أحمد منتظرك…

وفي لحظة كنت في الموقع والكتاب مفتوح وروح أحمد قاعد وبيقولي يلا مافيش وقت للدلع يا بشمهندس..

ودلوقتي بقي استأذنكم علشان عندي حلم نفسي تحققه…

أتمني أن القصه تكون نالت اعجابكم.. ربنا يحفظكم ويحفظ أولادكم وعائلتكم ❤️

النهايه 🥰

بقلم #رشامنصور

اقرأ ايضا روايات ترند من هنا

الفهرس كاملاً بجميع الفصول عبر الرابط التالي (رواية اين اشلائي) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق