رواية عشيق زيتونة – الفصل السابع عشر
الجزء السابع عشر
#الجزءالسابع #عشر
#عشيق #زيتونة
فارس….
اتر’عبت. من كلام لاقيس واضح أنها ذكية أوي 😔 وعملت نفسي اتفاجئت بكلامها ولسه هنطق لقيت 😲🫣🫣. زيتونة واقفه قدامي وواحد شكله مش مفهوم كدا وله قرون. وديل طويل في نهايته زي هلب ⚓ اللي بيكون موجود في السفن… أهلا
وبصيت للأميرة لاقيس وقولتلها هو في إيه…
لقيتها بتضحك وبتبص ل زيتونة وبتقولها اعتقد أن الرسالة وصلت ودلوقتي أنتي حرة التصرف معاه..
قولت لها أنتي بتسلمينيe لها… لأ ده أنا فارس اللي عمره ما خاف، من حد.. ع آخر الزمن شويه ستات بتشقطنا لبعض لاااا
وهوووووب عااااااااااااا آه يا رأسي. أنا فين 😵💫.
الأميرة زيتونة….
طلبت من الجن.الطيارn ير’اقب فارس ويبلغني بكل اللي بيحصل وبالذات لما لاقيس تكون معاه ولقيته جالي وقالي أن الأميرة لاقيس اكتشفت. أن فارس غرضه يوقع بينك وبينها بس هي قالت له أنكم أصدقاء من زمان وأن هى عارفه لعبته…
قولت له لعبه 😲 ده وقعني مع لاقيس. ومهما قدمت لها من اعتذار عمرها ما هتعديها بسهولة…
وناديت ع ” حبار ” الحارسs الشخصي وقولت له عوزاك معايا وتنفذ. اللي هقولك عليه…
وظهرت قدام لاقيس وفارس ولقيته اتفز’ع. لما شافني وضحكت لاقيس بصوت عالي وقالتلي أنتي حره في التصرف معاه… مكنتش محتاجه أسمع أكتر من كدا…
وشاورت ل “حبار” واخد فارس ل قصري في غرفة الحجز…
وفضلت واقفه قدام لاقيس وقولت لها أنا فخورة لكونك صديقتي واتمني أن نظل معا مدي الحياة…
ابتسمت وقالت إحنا أصدقاء يا زيتونه لكن أنارشامنصورمش هنسي أسلوبك معايا يمكن هحتاج بعض الوقت.. وعليكي تساعديني.
وانصرفت لاقيس وفهمت أنها هتحتاج مني بعض التنازلات. علشان تسامحني. لكن دلوقتي المهم هو فارس…
وقبل ما أخرج من الغرفة طلبت من سراف أنه يتجسد في شكل فارس وينام مكانه وأنه يخدع.e الجميع حتي أهله لحد ما انتهي من فارس…
حورية…
قفلت المكالمة مع فارس وأنا مش مطمنة يعني إيه يتحجز في العيادة علشان يهرrب من الجنيةn هو في حد يعرف يهرrب. من العفاريت.. وإذا كان تغيير المكان بيخليها متعرفش تظهر له … اومال اللي حصل معانا هنا كان إيه ؟؟؟!!!
أنا واثقة أنها عملت حاجه في فارس وانتظرت لما حماتي وخالتي نوال طلعوا الشقه بعد ما أكلوا البهائم واحضروا معاهم الحليب وحكيت لهم ع المكالمة…
ولقيت خالتي نوال بتقولي آمالنا في الشيوخ. ومافيش في أيدينا حاجه غير الدعاء… وبعدها قالت لي اتصلي على فارس محتاجه اسأله ع حاجه…
ولما أتصلت رد عليا طبيعي جدا و كان بيهرج. استغربته أوى.. الظروف اللي إحنا فيها تسد النفس عن الكلام أصلا 🙃
وخالتي كلمته وبعدين في وسط الكلام قالت له هكلمك فيديو يا حبيبي أنت وحشتنا….
وأول ما فتح وشوفناه قالت له وحد الله يا فارس لكنه سكت وهنا خالتي قالت له هى سورة إيه اللي قولت ل حورية ترددها يوميا أصل أنا ومامتك عاوزين نقرأها…
فضل يكح وقال لها مش مركز يا عمتي أصلي تعبان وعاوز أنام…
وهنا خالتي نوال قالت بصوت قوي… آية الكرسي.. ووقفت في نص الآية وقالت له كملها…وقتها الصورة اختفت. والفون فصل.
بصت لنا خالتي وقالت كان لكي حق تقلقي لأن ده مش فارس ده واحد من الجنn بيقلد شكله وصوته…
وفضلت أبكي وام فارس فضلت تقول ملحقتش تفرح يا ضنايا وخالتي أتصلت ب محمد اخو فارس وقالت له إياك تتصل ع فارس تاني… وبلغ الشيخ أن فارس اخدته الجنيةr وأن في واحد منهم هو اللي واخد شكل وصوت فارس…
هيروح….
كنت متابعه كل الكلام اللي بيحصل ومستغربة هما ازاى عرفوا أن ده مش فارس وقررت أروح العيادة وأول ما دخلت شوفت الحارسs معاه.. وضعت غشاوة عليه علشان لا يشوفنا ولا يسمعنا ويفضل شايف شكل فارس اللي نايم قدامه…
وبصيت ل فارس 😏 وقفت قصاده وقولت له أظهر ع حقيقتك أنت انكشفت..
وظهر سراف. وقالي بتقولي إيه ؟! مين اللي كشفنيr ؟
قولت له قريبة حورية عرفت أن فارس زيتونة اخدته. وأن اللي كان بيكلمها واحد من الجنrr …
روح بلغ زيتونة ولا قيس وأنا هرجع لهم أحاول أعرف هما ناويين ع إيه… واستغربت رد سراف ولقيته بيقولي.
هو أنا لو بلغتهم هيقدروا يعملوا حاجه معاهم… الإنس طلعوا اذكي مننا يا هيروح وفارس قدر يلعب ع زيتونة ولاقيس ووقع ما بينهم ولولا أن لاقيس مكنتش مصدقه تغيير أسلوب فارس معاها مكنتش قدرت تكشفه…
واظن أنك شوفتي بنفسك لما اضرrبت. من قريبة حورية ومامتها ومقدرتش تدخل البيت خو’فا. من الجن.عمارالبيت.. ولحد اللحظه دى معرفتوش تدخلوا السحرr ل حورية…..
أنا طول الوقت كنت بر’اقب. كل اللي بيحصل وكل الدلائل أثبتت أن الإنس اذكي وامكرr مننا…
صحيح إحنا اقوى. بقدراتنا… لكن تعاو’يذهم. وكلماتهم الدينية بتضعفنا….
بصيت حوالينا أتأكد أن محدش من أعوان الأميرة لاقيس أو زيتونه بيسمعنا وقولت له تصدق عندك حق ولولا إني ببلغهم. أخبار حورية مكنوش قدروا يعرفوا أى حاجة عنها.. ..
ورد سراف وقالي يبقي الأفضل خلينا بعيد أحسن نتأذي…
قولت له بعيد ازاى.. إذا كانت الأميرة لاقيس ضعيفةe قدام البشر.. ف هي قو’ية. علينا ومتنساش أنها بنت الأمير المخلد..
قالي أنتي مش فاهمه .. اللي أقصده أنك بدل ما تبلغي الأميرة لاقيس بكل اللي بيحصل عند حورية… اعملي العكس وساعدي حورية
وعرفيها ازاى تنقذ’ فارس من ايد زيتونة…
قولت له وأنا إيه اللي يخليني أعمل كدا واخالف. أوامر الأميرة لاقيس… أنا بقيت مقربة لها…
ضحك سراف وقالي أنا عاوز ننقذ’ نفسنا.. لما فارس أخد حورية عند راجل من الإنس يقال عنه شيخ والقي بتعا’ويذه كلنا خرجنا من الغرفه ووقفنا بعيد واظن أنك سمعتي بنفسك الشيخ قال له أن اللي بتعمل كدا قرينة حوريه… يعني انكشفتي. بالنسبة لهم..
ودلوقتي أنتي بنفسك جيتي تبلغيني إني انكشفت.. يبقي أكيد أول حاجة هيعملوها أن الشيخ بتاعهم ده يلقي تعا’ويذ تأذينا!!!
ووقتها الأميرة لاقيس والأميرة زيتونه هيعتمدوا ع الأمير المخلد أنه يحميهمm ويبقي كدا إحنا ضعناe وخسرنا. كل حاجه وهما مخسروش.. حاجه وهيكملوا حياتهم ويشوفوا واحد غير فارس يكملوا تسلية معاه..
قولت له عندك حق يا سراف.. صحيح أنا بساعدهم علشان اتخلص. من وجودي معاك… بس واضح أن وجودنا مع بعض افضل ما تضيع. حياتي ولا اتحبسe ومش بعيد الإنس يسيطرواe عليا وأكون خاضعه.. لهم 😔…
أنا هنفذ. كلامك وهساعد حورية بس عليك أنك تعرفني مكان فارس.
الأميرة زيتونه…
رجعت ع قصري وبلغت حبار أنه يخلي فارس ميعرفش ليله من نهاره ويتمني المو’تt ويخلي نومه عذ’اب..
علشان يعرف يعني إيه يرفضني.. لازم يترجي فيا ويتمني رضايا
وبقيت قاعدة أستمتع وأنا سامعه صر’يخه..
وفجاة ظهرت هيروح قدامي ولقيتها بتقولي 😲…
فارس….
أول ما ظهرت زيتونه ولقيت لاقيس وقفت بتضحك وتسلمني. لها بعدها لقيت الكائن المخيف، مسكني.. ونزل بيا تحت الارض وكنت شايف النارr حواليا من جميع الجهات…
وفجأة النار. تحولت ل ميه ولقيت السمك بيسبح حواليا والغريب إني قادر أتنفس…
بعد كدا الكائن الغريب ده دخلني غرفه وبعدها شوفت كر’باج. من نارr وظهر مخلوق. لونه أزرق وله زعانف. وبدء يضرrبني. بالكر/باج… ومن الألم. كنت بصر’خ. واتمنيتe الموtت..
وفجأة سمعت 😲😲 أهلا…
يتبع…
مكنش يومك يا فارس…
بقلم. #رشامنصور
الفصل التالي: اضغط هنا
يتبع.. (رواية عشيق زيتونة) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.