رواية عشيق زيتونة الفصل الرابع عشر 14 – بقلم رشا منصور

رواية عشيق زيتونة – الفصل الرابع عشر

الجزء الرابع عشر

الجزء الرابع عشر

#الجزءالرابع #عشر

#عشيق #زيتونة

سعاد أم حورية….

كنت في البيت ونوال اختى فاتت عليا وقالتلي أنها راحه عند حورية قولتلها استني خديني معاكي واهو بالمرة أشوف مرات أخويا (حماة حورية) ووصلنا هناك وفطرنا ودخلت حورية تعمل لنا الشاي ومرة واحدة لقينا الكوبيات بتطير والنار🔥 خارجه من الحيطه وفضلنا نصرخ، وجرينا ع الباب علشان نخرج لكن معرفناش نفتحه وبنبص لقينا حورية بنتي طايره في الهواء وبتطلع وبتنزل وهوب وقعت نوال اختى من طولها وساعتها لقينا حورية نزلت ع الأرض وهى بتصر’خ. وبتقول ابعدوا عني.. والنار. اختفت ولا كأن في حاجه حصلت ولقيت باب البيت اتفتح لوحده…

وجريت أم فارس ع حورية وأنا بقيت ماسكه نوال  بحاول افوق فيها وارش مية ع وشها وفين وفين ع ما ابتدت تفوق واللي طالع عليها الجنn بيأذيهاe علشان منعته. عنها…

وحورية فضلت تترعش وتقول أنا شوفت أشكال كبيرة بتطير وواحد منهم شالني برجله اللي كان فيها مخا’لب. ورفعت أكمام العبايه وشوفنا خرابيش كتير ع دراعها وكتفها..

شهقت من الخضة. وفضلت أم فارس تستعيذ. من الشيطانe وقالت أنا لازم اجيب شيخ يقرأ لنا قرآن في البيت…

وسمعنا صوت الموبايل وكان فارس اللي بيتصل ع حورية..

وردت حورية وهى بتبكي وقالت له…..

الحقني يا فارس في جنn في البيت وولع. في الحيطة…….الخ

وفضلت تحكي وهى منهارة. من البكاء..

رد فارس عليها وقال لها أنا عارف إيه سبب اللي بيحصل لكم ده شغلوا قرآن في البيت بسرعة ورشوا أركان البيت ب ميه مقرأ عليها الرقيه الشرعيه وآيات السحرrr…

خدت الموبايل من فارس وقولت له فهمني يابني إيه اللي أنت عرفه بالظبط علشان نعرف نتصرف. هو في حد عامل لكم اسحا’رr في البيت.. .. قولي مين وأنا مش هرحمه. كله إلا بنتي..

رد فارس وقالي يا عمتى ياريتهم كانوا ناس زينا… دى جنية، يا عمتى ومصممة تاخدني اعيش معاها وأنا رافضها..

ولسه كانت ظاهرة ليا وكانت هتحر’قني. بالنار🔥….

صر’خت. في الموبايل وقولت له ملقتش إلا جنيةn اللي تحبك يابن أخويا…  دى مش بعيد تمو’تنا. كلنا ولا تعمل حاجه في بنتي..

أنا رشامنصورهاخد حورية تقعد عندى فى البيت. أنا مش مستغنية عن بنتي وأنت شوف لك صر’فه مع الجنية. بتاعتك…

رد فارس وقالي بالعكس الشقه عندى متحصنه. ومافيش جن. يقدر يدخلها اطلعوا كلكم أقعدوا فيها واقولوا ل أبويا ياخد أخويا محمد ويسافروا القاهرة ويروحوا مشيخة الأزهر أنا كنت هناك من اسبوعين وهما أن شاء الله عندهم الحل…

قولت له ع الله يعرفوا يعملوا حاجه… وأنت خلي بالك من نفسك.

وقفلت معاه ولقيت كل اللي طالع ع حورية

في ست عاوزة تخطفe فارس مني… طب أعمل إيه ؟؟ أسافر له واعرفها إني مراته يمكن تبعد عنه…

قولت لها ده ع أساس أنها متعرفش!! اومال اللي حصل لنا ده كان إيه….

فارس…

من بعد ما خلصت المكالمة مع حوية وعمتى وأنا حسيت بالعجزe بقي أنا شغلتي أقف احمى أرضنا من المهر’بينeوتجار.المخدrرات .. ومش عارف احمي/ بيتي…

وصر’خت. بأعلي صوتي وقولت عاوزة مننا إيه ؟؟ سبينا في حالنا.

وفضلت أبكي وأنا لوحدى في الجبل وحواليا صحراء…

وفجأة لقيت الجبل بيهتز بيا وبقيت مش عارف أجري في أى اتجاة وانشق. الجبل وخرج منه تعا’بين. ضخمه. شكلها مخيفe وخرج تنين وبدء يطلع نارr وبعدها التنين اتحول وبقي 😲 سهيله.

سهيله.. أنتي إيه اللى جابك هنا. ولا التنين كان بلعك ولا ولا..

وتغير شكل سهيله لواحدة ست جميلة أوى بملابس سوداء من الحرير وقالت أنا مش سهيله…

أنا الأميرة لاقيس بنت الأمير المخلد إبليس.. وأنت السبب في إني جيت هنا يا فارس…

أنا اللي أرسلت خادمm من عندي لأهلك ومراتك حورية وممكن ابعت تاني وتالت وممكن اهدمn البيت عليهم.. أو اخليهم يقtلوا. بعض أو مثلاً تقوم حر’يقةe في البيت ويو’لعوا فيها..

أنا أقدر اعمل كتير أوى بس قولت لما اشوف رأيك الأول..

تحب تعيش متعذ’ب وشايل ذنب. مو’تهم. ولا تحب تشوفهم عايشين ومبسوطين وأنت كمان مبسوط…

قولت لها ليه بتعملي كدا هما ذ’نبهم. إيه ولا أنا أصلا كنت عملت لكم إيه فهميني…. لو زعلتكم في حاجه حقكم عليا بس أهلي ومراتي لأ لأ ارجوكي…

بصت ليا وقالت هما معملوش لنا حاجه ولا أنت عملت بالعكس أنا معجبه بتصرفك. لما رفضت زيتونة لأنها مش من جنسكeالبشري

لكن الأميرة زيتونه صاحبتي وأنت عجبتها..

واعتقد أن زيتونة حلوة وممكن كمان تتشكل في أى صورة عاوزها حتى لو أخدت شكل حورية مراتك. مدام أنت بتحبها.

قولت لها ما أنتي قولتي بنفسك هى مش انسية. زيي ما تشوف لها جنn زيها وبدل ما هى تتشكل في صورة حورية. ما تخلي الجنn ياخد شكلي واهو نرتاح كلنا ونخلص من الهم ده…

قالت تفكير عظيم والأميرة زيتونه بالفعل لو أرادت الزواج هتختار أمير من الجانn … لكن أنت بالنسبة لها واحد عاجبها هتقضي معاه وقت وهتسيبه لما تزهق… فهمت.

أنت مجرد تسليه مش أكتر من كدا.. أنتم الإنس أقل من أن يكون لكم مكان بيننا….

رديت على الأميرة لاقيس وأنا مضا’يق من أسلوبها في الكلام.. مش عارف إيه الكبر والغرور ده وقولت لها أنا مش شويه لب تتسلي بيا وبعدها تسيبه.. وبلاش طريقتك دى معايا اللى خلقك هو اللي خلقني وأنا مراعي أنك واحدة ست…

لقيت لون عينها أتغير وقالت أنا اللي خلقني. إبليس. الأمير المخلد

ومن الآن سوف تعيش الجحيمm ع الأرض.

واختفت. واختفي كل شئ ورجع الجبل وكأن لم يحدث شئ..

واتفاجئت ب زميلي جاى يستلم الوردية 😲 معقوله الوقت عدي بسرعة كدا….

ومشيت ع المعسكرr وأنا واثق أن أهلي في خطrر واتصلت على محمد أخويا ولقيته في البيت وفهمت منه أنهم جابوا شيخ وبيقرأ في البيت .. قولت له أفهم من الشيخ لو في طريقه لحما’يتكمm لأنها ظهرتلي وفهمت أنها ناويه ع أكتر من كدا….

وياريت لو يعرف أى حاجة ليا دى بتظهرلي فجأة وبتخشبr مكاني ومش بعرف أنطق…

وروحت ع العنبرr صليت ودعيت ربنا يدلني ع الحل ونمت وحلمت بأني واقف ع شاطئ البحر والتعا’بين. محو/طاني من كل مكان ومنهم واحد ضخم. اتلف حواليا وفضل يعصر. فيا ويحطمn عضمي. واستسلمت للموtت وطلعت زيتونة من البحر ومعاها سيف🗡️ وفضلت تحا’ربهمm لحد ما خلصتني منهم واخدتني وفضلت تجري بيا ووقفت في بداية البحر وقالت ليا تعالي معايا.. أنا الوحيدة اللي اقدر احميكe من أى حاجة…

أنت هتكون معايا في أمانn ….

وقفت ابصلها وابص في اتجاة التعا’بين. وجريت بعيد عن الكل وقولت بأعلي صوتي يارب…

وصحيت من النوم وأنا بنهج ومش عارف أخد نفسي وحسيت أن الحلم كأنه حقيقة…

وببص ع الساعة لقيتها 2 بعد منتصف الليل وحاولت أنام لكن جالي إتصال وكانت أمي…

رديت بخو’ف. ولسه هنطق. لقيت أمي بتقولي الحقنا يابني التعا’بين. في كل مكان وابوك ماتt وفضلت تصر’خ.والخط فصل..

كنت زى المجنون. وقومت غيرت ملابسي وقررت أسافر وأنا منهارr أبويا ماتt بسببي..  وياتري أمي جري لها إيه..

واتصلت ع حورية وأول ما ردت كان صوتها نايم.. قولت لها أنتي فين الحقي أبويا مات، وشوفي أمي بسرعه…

قالت ليا مامتك مالها يا فارس دى نايمه جانبي أهي وصحيتها وقالت لها الحقي فارس بيقول أن خالي تعبان…

وفضلت ع التليفون أسمع كل اللي بيحصل والمفاجأة كانت أن أبويا وأحمد ومحمد نايمين في اوضه وأمي نايمه مع حورية وكلهم في شقتي ومافيش حد جري له أى حاجة…

ولما سألوني مالك ملقتش رد غير إني شوفت كا’بوس. وقلقت عليهم.

وقفلت معاهم وظهرت لي الأميرة لاقيس وقالت إيه ازعجتك هههههههه وفضلت تضحك..

ولسه أمد أيدي أضرrبها لقيتها اختفتr بس صوت ضحكها مسموع.

عرفت أنهم قرروا يلعبوا معايا….

وروحت اتوضيت وصليت ركعتين لله ونمت ع سجادة الصلاة لحد ما النهار طلع…

وقومت اغسل وشي واخد شاور ولما رجعت لقيت 😲😲

يتبع…

بقلم.       #رشامنصور

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية عشيق زيتونة) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق