رواية عشيق زيتونة الفصل الخامس عشر 15 – بقلم رشا منصور

رواية عشيق زيتونة – الفصل الخامس عشر

الجزء الخامس عشر

الجزء الخامس عشر

#الجزءالخامس #عشر

#عشيق #زيتونة

فارس….

بعد ما فهمت أن الجن. بيلعب بأعصابي. روحت اتوضيت وصليت ركعتين لله ونمت ع سجادة الصلاة لحد ما النهار طلع…

وقومت جهزت ملابسي ودخلت الحمام اغسل وشي واخد شاور ولما رجعت لقيت 😲😲

الملابس اختفتt واتحط مكانها سك🔪ينة. عليها أثار دمm. اتفز’عت في الأول. لكن دورت وشي وعملت نفسي مأخدتش بالي وفضلت أقول في سري. آية الكرسي وابتديت الصلاة وأول ما انتهيت لقيت ملابسي ع السرير والسك🔪ينة اختفت…

وجهزت ونزلت وكأن مافيش حاجه حصلت وطول ما أنا ماشي في طريقي ل صالة الأكل شايف دماء. في كل مكان وأشلاء. بشرية.

ارجل ودراعات وجماجمee وفضلت مكمل كأني مش شايف حاجه وأنا الرعب. ملئ قلبي…

واخدت أكلي وكان شكله فظيع/٠ وبعد ما قولت بسم الله الرحمن الرحيم وابتديت أكل لقيت شكل الأكل بقي طبيعي..

واتصلت ع أخويا وعرفت أنه في طريقه للقاهرة. وترك أبويا في البيت مع الحريم..

اطمنت لأن أكيد محدش هيقدر ع الجنn غير كلام ربنا.. وشيوخ الأزهر قادرين علي ذلك…

وشوفت الضوء بيشتغل وبيطفي… ابتسمت وقولت بصوت هادئ العبوا براحتكم ولما تنتهوا من اللعب أنا بقي هوريكم لعبتي..

بعدها لقيت الإضاءة بقت ثابتة….

قولت في بالي ما الجنn فعلاً ضعيف’؛ أهو وبيخا’ف..

نوال…

روحت من بعد صلاة الفجر ع بيت أخويا أبو فارس ومعايا سعاد وشوفت محمد أخوه فارس خارج من البيت مسافر القاهره. يشوف حل للجنيةn دى…

قولت له أوعي ترجع قبل ما تلاقي حل ودخلت اطمن ع حورية ومرات أخويا وأول ما دخلنا البيت كان القرآن شغال بصوت مسموع وطلعنا ل شقه حورية وكانوا كلهم لسه صاحيين وعرفت منهم ب مكالمة فارس لهم…

سكت شويه وقولتلهم اللي حصل ده معناه أن فارس رافض. الجنيةn وهى بتلعب ب أعصابه وبتهددهe بينا علشان يوافق على طلباتها..

المفروض نشوف حل يخلي الجنيةn دى تطفش” فكروا معايا.

واتصلت ع فارس وسألته ع حاجه وقالي أيوة..

قولت له يبقي دي الحاجه اللي تشغل بال اللي مشغولين بك… فاهم قصدي يا فارس.. أنا مش هينفع أوضح..

رد فارس وقالي فاهم بس بيتهيئ لي أنه حل فاشل’..!!!

قولت له استحالة. جرب بس بأقتناع وأنت تشوف بنفسك…

ودعيت من جوايا أن ربنا يزيح. الغمه دى عنا….

حورية….

كنت متغا’ظة. أن في واحدة عاوزة تاخد مني فارس ونفسي اخنقهاe ب أيدي حتى لو كانت جنيةee

بس لو كانت تظهر ليا واتكلم معاها ولو محتاجه عريس اشوفلها ما بلدنا. مليانه عرسان… المهم تبعد عن فارس.

ولقيت خالتي نوال بتقول أن كل اللي بيحصل ده معناه أن فارس رافضها..   قولت لها أحسن ده بتاعي لوحدى

قالت ليا وهى ولا هتسيبك ولا هتسيبه واكيد هتأذي حد علشان توصل ل فارس. مدام عاجبها…

قولت لها يعني إيه يا خالتي أنتي عاوزة فارس يتجوزها عليا..

قالت لي ومالوا أهو تبقي أنتي هنارشامنصور ولما يكون في المعسكرr أهو تبقي معاه وتخلي بالها منه ونعيش في أمانrr

وطول ما خالتي بتتكلم هى بتضغط ع أيدي كأنها بتقولي أن كلامها ده كدا وكدا وبعدها قالت ليا ياريت تكوني فهمتي…

قولت لها اة وربنا يستر بقي…

وقالت يلا كلنا نقوم نصلي ركعتين لله علشان المكان يبقي نضيف..

الأميرة لاقيس….

روحت عند الأميرة زيتونه وقولت لها افرحي قريب أوى فارس هيجيلك خا’ضع. أنا ضغط. عليه وبقي عارف كويس أنا ممكن أعمل معاه إيه هو وأهله… بس إياك تضعفيe قدامه ده بشري. يعني أقل من خادمm بالنسبة لنا…

وفضلت الأميرة زيتونه تشكرني وفجأة ظهرت قدامنا هيروح وبتقول لنا افرحوا إحنا مش محتاجين نشرب حورية السحرr ..

خالتها اقنعتها أن جواز فارس من الأميرة زيتونه هو الحل الأنسب له ولهم وحورية وافقت..

وكمان خالتها أتصلت ب فارس وقالت له كلام مش متفسر بس اللي قدرت أفهمه أنها بتشجع فارس ع جوازه من الأميرة زيتونه..

ولقيت الأميرة زيتونه بتقولي معقوله الكلام ده ؟!! هو أنتي عملتي فيهم إيه يا لاقيس علشان يستسلمواe. كدا…

مش خالتها دى اللي كانت بتف/سد. كل مخطط. لنا..

قولت لها ده أنا بس لعبت معاهم ع خفيف 🤣🤣🤣

فارس….

بعد مكالمة عمتي نوال ليا اللي كلها ألغازz بس فهمت قصدها وقررت أفكر هنفذ مخططها ازاى…

وجهزت نفسي علشان الوردية وطول الطريق وأنا بذكر الله وأول ما وصلت قعدت افتكر كلام شيخ الأزهر أن اللى حورية فيه سببه القرين. وده معناها أنها بتعرف كل حاجه بنعملها منه ومش بعيد تكون مسيطرةe ع قريني. أنا كمان 🤨

يبقي لازم من اللحظه دى أركز في كل كلمة اقولها علشان اقدر أنفذ خطة عمتي نوال وتنجح….

وركزت في بالي ع صورة سهيلة وقولت البت دى فر🐎سة وحلوة أوى حتى إسمها لاقيس يعني قريب من أسم ملكة سبأ بلقيس..

ما هي كانت من الجن بردو ومشهود لها بالجمال…

وابتديت أعمل شاى وأثناء شربي له لقيت محمد أخويا بيتصل بيا وبيقولي أنه وصل مشيخة الأزهر ومنتظر الشيخ..

قولت له يا محمد ركز ازاى تكونوا انتوا بخير.. دى أهم حاجة عندي.. إنما هى معايا يلا خلص وكلم عمتك نوال أنا في الوردية والشبكة مش كو’يسة ع الجبل…

رد محمد أخويا وقالي فهمت يا فارس.. مدام هى معاك يبقي مكتوبالك يا محظوظ كل الستات الحلوة بتعشقك… سلام

بعدها لقيت الرمل بيرتفع وبيتشكل ع شكل واحدة ست وظهرت سهيلة أو لاقيس زى ما بتقول والغريب أنها كانت مبتسمة..

ابتسمت لها وقولتلها تصدقي كنت لسه بفكر فيكي… بس إيه الزي الجميل ده هو صحيح أسود بس عليكي يجنن..

ردت لاقيس وقالت غريبه!!! مش خا’يف. مني ولا فاكر أن أخوك هيقدر يحمي! مراتك واهلك مني 🤔🤣

قولت لها لو تعرفي صحيح الغيب. كنتي عرفتي إني عاوزك معايا… أنا طلبت من أخويا أنه يحميe أهلي وده علشان مش عاوز أحس بتهد’يد. من ناحيتك… وعاوز علاقتي بكي تكون مبنية على الامان،والثقة المتبادلة و……

قربت منها ومسكت طرف. الرداء الاسود وقولت لها ده قماشته ناعمه أوى وبصيت في عينها..

بعدت عني وقالت أنت نسيت نفسك يا إنسان.. أنت أقل من أى خادمm عندي وأنا ممكن اخسفكr دلوقتي لولا الأميرة زيتونه هتزعل عليك… فوق لنفسك وأعرف حدودك إيه…

قولت لها فعلاً أنا أقل من أى خادمm عندك وده بس لأنه بيشوفك كل لحظه وأنا لأ…

أما بخصوص زيتونة أنتي أحلي واقو’ي منها بكتير..

بصت لي وعنيها فيها شرارr وقالت مبقاش غير بشري. بيتغزل فيا واختفت من قدامي…

وعدي اليوم عليا وع أهلي بكل هدوء… واضح أن فكرة عمتي نوال هتنجح….

أهو أى حاجة تلهيهم عننا لحد ما محمد أخويا يوصل للحل…

وروحت المعسكر واكلت وكلمت أمي واطمنت عليهم وطلبت منهم يخلوا القرآن شغال ع طول وتعمدت اقلل من اتصالي ب حورية..

الأميرة زيتونه….

انسبط من كلام هيروح جداا واضح أن أهل فارس استسلمواe وده معناه أن فارس هيكون خا’ضعe ليا قريب..

وباعت الجنn الطيار يبلغني اخبار فارس… ما الأميرة لاقيس منعتني أروح له ولما رجع بلغني بكل اللي حصل ما بين لاقيس وفارس…

يعني إيه ؟؟!! هى كانت بتمنعني عنه علشان تاخده لها.. لأ لااااااا

مبقاش أنا زيتونة أما خسفتt بك الأرض يا فارس..

يتبع….

بقلم.     #رشامنصور

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية عشيق زيتونة) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق