رواية نقاء قلبي – الفصل العشرون 20 والأخير
بعد اربع سنوات.
عز كان نايم عا*ري الصد*ر، وليل في حضنه ولابسة بيجامة، فجاة شعروا بحاجة عليهم.
فتح عينه ولقي طفل صغير يهز فيهم.
ليل بعدت بابتسامة وقامت قعدت وشالته:ايه ال صحاك دلوقتي يا اسر؟!
اسر بابتسامة طفوليه:كنت تاي اثوفك.
(انتوا هتفهموا مش محتاجة اشرح 🙂👍)
عز قام قعد متسند علي دراعه: طب كنت تنزل تشوف الناس تحت ايه ال جابك هنا.
نط عليه اسر وحضنه:عثان بحبك يابابااااا.
عز ابتسم واخده في حضنه واستلقي وبقي بيرفعه لفوق بايده.
ليل بابتسامة:طب يلا عشان تستحمي.
اسر:هستهمي مع بابا.
عز بابتسامة: طب يلا اجري علي الحمام.
قام اسر وجري علي الحمام.
وعز قام قعد علس حرف السرير.
ليل قربت منه من الخلف، تحرك اصبعها علي ضهره المعضل: بقي في ال يشوفك غيري.
عز ابتسم وشد دراعها لعنده وبقت امامه علي رجله.
عز بخبث: انتي ال ليكي الاهمية الاكبر.
ليل ابتسمت ولقت ايدها حوالين رقب*ته، ووضعت ايدها علي صد*ره.
ابتسم مقتربا من شف*تيها، طابعاً قب*لة خفيفة.
نظر لها قائلا :ما تيجي نستحمي مع بعض.
قامت بسرعة من علي رجله:لا شكرا مش عايزة.
ضحك بخفة عليها، وقام وقف قدامها:براحتك.
وفجاة شدها من خص*رها.
ليل بصدمة:الحق، اسر وراك.
نظر للخلف بهدوء وهو ما زال ممسك بها، ولم يجد اسر.
نظر لها بخبث: انا عارف كل حركاتك.
ابتسمت قائلة :طب ابعد بقي.
اقترب من اذنها قائلا :الليلة عايز ارجع الاقي ليلة حلوة، اصل انا قررت نجيب اخت لاسر.
وابتعد عنها وغمز….. وبعدين اتجه للحمام، وهي تنظر له.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصالة.
نزل اسر علي السلم وكان لابس تيشرت ازرق وبنطلون رمادي.
نزل وجري علي رنيم لما شافها.
نظر للطفلة الرضيعة الذي علي يدها مبتسماً:هي اسمها ايه؟!
رنيم بابتسامة: تاليا ياحبيبي.
مسك ايدها الصغيرة ونظر في عيونها، والطفلة نظرت في عيونه وابتسمت ببراءة.
رنيم نظرت لانس ال ابتسملها.
نزلت ليل وعز من علي السلم بهدوء، وقعدوا علي الكنبة.
رنيم قامت وعطت الطفلة ل ليل.
ليل ببراءة:ياخلاثي، ايه الحلاوة دي!!!
انس:دي فترة الحمل في البتاعة ال قد ايدي دي، طلعت عين ال جابوني.
رنيم بغي*ظ:احترم نفسك.
عز:طب انا رايح الشركة.
اسر:انا هاجي معاك يابابا.
عز قرب وشاله:يلا.
ليل:عز،خلي بالك منه.
اسر :انا هخلي بالي من نفسي.
ليل ابتسمت.
وسلمي قربت منه وبا*سته علي خده:ما انت راجل ياحبيبي.
اسر ابتسم ليها،وبعدين عز اخده ومشي.
انس:طب هروح اشوف شغلي بقي انا كمان.
وقام وخرج.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الشركة دخل عز بهيبته وبنظارة شمسية، بس وهو شايل اسر ال لابس نضارة زيه.
واب وابنه بجد.
وكريم كان ماشي وراهم.
دخل عز مكتبه، ووقف نزل اسر وقل*ع جاكت بدلته، واسر جري علي كرسي المكتب وطلع وقعد عليه.
كريم بصله وضحك بخفة.
عز نظر ليه:بس دا مكاني.
اسر:اقعد في حتة تاني يابابا، انا مشغول.
وقعد يلعب في الابتوب علي اساسا انه بيشتغل.
عز اتنهد بضحكة وقعد علي الكنبة يكلم كريم في الشغل.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المساء، في القصر.
دخل عز في وقت متأخر وشايل اسر ال نايم علي كتفه.
قربت منه رقية:هاته، هينام معايا النهاردة.
عز مده ليها،وهي شالته.
ابتسمت ليه:اطلع انت ارتاح، وانا هخلي بالي منه.
عز اومأ لها وطلع.
دخل الغرفة ولقي الانوار مطفية ماعدا نور القمر ال جاي من البلكونة.
قل*ع جاكت بدلته، وحرر اول ثلاث ازرار من قميصُه، وازارا اكمامه، ورفعهم للاعلي.
قعد علي السرير وشرب من كوباية المياه الموجودة علي الكمود.
لكنه توقف عن الشرب عندما رأى ليل خاجة من بابا الحمام، ومنزلة رأسها….. ولابسة قميص نو*م جر*يء، لونه نبيتي، وقصير جدا، وبحما*لات رفيعة.
ساب كوباية المياه،وقام وقف وقرب منها وهو ينظر لها بدهشة.
وقف قدامها وهي رفعت رأسها وبصتله كانت تضع مكياج خفيف، لكن ذادها جمالاً.
بلع ريقه، وهي اقتربت وانزلت انظارها وبقت تحرر ازرار قميصُه.
وقالت برقة:مش قولتلي اجهز.
ابتسم، ووضع يده بهدوء علي خص*رها وشدها لعنده.
وهي كانت حررت ازرار قميصُه.
قال لها بهدوء:بحبك.
قالت:وانا كمان.
قال: طيبة قلبك، وصلتك لحد هنا.
نظرت له قائلة :وانا راضية.
ابتسم لها، واقترب منها طابعا قب*لة قوية طويلة، اظهرت مشاعرهم الفياضة لبعض.
كان يوجد خيط بالخلف عند قمي*صها، حرره، ونزل حما*لات القميص بهدوء.
دفن وجهه في رقب*تها يطبع علا*مات ملكي*ته بشغف.
قالت:عز، لو قولتلك نرجع بالزمن ونعمل فرح لينا، هتوافق؟!
قال:اكيد.
قالت مبتسمة:طب ابعد بقي، لما تعملي فرح ابقي قرب مني.
نظر لها برفعة حاجب:لا ما انا مش بفهم في الكلام دا.
وفجاة شالها وهي بتضحك، وقرب من السرير واعتلا*ها واقترب منها..
الحب زي ما هو حلو، زي ما هو صعب.. صعب انك تحب شخص بيتو*جع بسبب، او انت بتتوجع بسببه…. الناس ال قلبها طيب دول خافوا علي مشاعرهم، لما بيتكسروا بيحسوا بشعور صعب محدش هيقدر يفهمه غيرهم.. اصعب حاجة انك تقنع نفسك انك بخير وانت مش كويس، حاجة صعبة لما تضحك وانت قاعد لوحدك وتقول انا بقيت كويس، وفجاة تلاقي نفسك بتسألك سؤال عن ماضيك او عيشتك او وج*عك وتفكرك بال انت فيه…وفجاة دموعك تنزل،ومتعرفش تجاوب نفسك. 😶
قولوا “الحمد لله علي كل شيء”
استوووب، الحمد لله خلصت بفضل الله، ويارب البارت يعجبكم.
الفهرس.. (رواية نقاء قلبي) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.