رواية نقاء قلبي – الفصل التاسع عشر 19
فجاة، تم اطلا*ق رصا*صة…. بس مش من مسد*ش جميلة.
عز قرب من ليل ووقف قدامها بخوف، وبصوا علي جميلة.
لقوها واقفة ومبرقة، وفجاة وقعت علي الارض وسط دما*ءها.
نظروا وراها ومكانش في حد.
عز رفع انظاره للاعلي، واومأ لاحد بهدوء.
اقترب البوليس منها بصدمة وهو بينظر حواليه باستغراب:مين ال عمل كدا؟!
فضلوا يبصوا حواليهم وملقوش حد. رنيم :ولله احسن، ما هي كانت عايزة تضر*ب علي ليل.
دخل انس واقترب من الظابط، وتحدث معه قليلا.
بعدين الظابط اومأ له، وبص للعساكر:هاتوها.
اقتربوا منها، وشالوها للخارج.
اقترب الظابط من عز:اسفين علي الفوضي دي.
عز بهدوء:ولا يهمك.
اومأ له الظابط، وخرج.
وبعدها كل المعازيم قربوا من عز يسلموا عليه قبل ما يمشوا، وبالفعل…. الكل مشي.
عز نظر ل ليل:انتي كويسة؟!
نظرت له واومأت.
رقية بصدمة:ا انا مكنتش اعرف ان شريف ما*ت، و ومكنتش متخيلة ان جميلة تعمل كدا!!!
سلمي:انا مكنتش عارفة ان البنت دي كدا.
ريهام:انا مكنتش مرتاحة ليها من الاول.
رقية:هي اه كانت مدلعة، بس متوقعتش ان تربية شريف هتبقي كدا.
نظرت لها ليل بحزن.
ورقية قربت منها بحزن:ا انا اسفة، سامحيني…. ا انا ندمت ولله، ربيت بنت غير بنتي، ك كنت فاكرة ان تربيتي هتنفع.
سكتت ليل.
عز:سبيتها ترتاح دلوقتي.
انس:طب بمناسبة اننا خلصنا من جميلة….. انا عايز اتجوز البت دي.
نبيل بضحك:طب اتقل شوية يابني.
انس وهو ينظر لرنيم:ولله ما قادر.
عز:خلاص اهدي، عايزه امتا.
انس:لو عليا، انا عايزه بكرا.
ريهام بضحك:لا طول شوية، انا عايزة اشبع منها.
انس:خلاص، اخركم معايا اسبوع.
نبيل:خلاص ماشي.
الكل ابتسم،وليل قربت من رنيم بغمزة:مبروك يسطا.
رنيم بخجل:ما بس بقي.
عز نظر ل ليل وابتسم بحب، وهو بيفتكر كل لحظة قضاها معاها.
بعد مرور اسبوع…. وتحديدا في جناح عز وليل بعد ما غيروا كل حاجة في الغرفة طبعا.
خرج عز من الحمام…. وشاف ليل واقفة قدام المراية بشعرها، وكانت لابسة فستان لونه موف واسع من الاكما*م و منفوش بقماشة شفا*فة، وله حزام من القماش من الوسط.
كانت تضع التوكة في بطرف شفا*يفها، وبتحاول تلم شعرها كعكة.
اقترب منها وكان يرتدي بدلة سوداء بقميص اسود، وبنطال اسود. وكان وسيم وكله هيبة.
اقترب وحضنها من الخلف، ودفن وجهه في رقب*تها.
قال هامساً:انا كدا ممكن اغار…. وانا لما بغار مش بقدر امسك نفسي.
ليل بابتسام;ولله اخترته واسع عشانك.
نظر لها في المرآه ومسك ذقنها باصابعه:شطورة.
ابتسمت ببراءه…. وهو لفها وازاح التوكة من فمها، وهو ينظر لشفا*يفها.
مال قليلا وهو محا*وط خص*رها وهي اعينها عليه، قام بطبع قب*لة طويلة تعبر عن مشاعره وحبه لها.
ابتعد عنها، عندما شعر بحاجتها للهواء، ظلت تأخذ نفسها.
وهو وضع يده علي خد*ها ينظر لها، مال وطبع قب*لة خفيفة علي خدها.
ابتعد قليلا،وهي ابتسمت ونظرت ليه من فوق لتحت وبصتله:انت هتمشي كدا؟!
قال برفعة حاجة:اه، في حاجة؟!
اقتربت منه :لا يا حبيبي، بس بصراحة يعني انت مسكت في الاسود ومش عايز تسيبه كدا خالص!!!
عز بابتسامة:متعود عليه يا حبيبتي.
ليل اقتربت منه بدلع:وانا بقي عايزة اغيره يا حبيبي.
عز شدها لعنه بخبث:اممم، وفاكرة بقي انك هتقدري عليا؟!
ابتسمت له بثقة وقربت منه.
……. بعد مدة.
خرج عز بقميص لونه ابيض، وجاكت بدلة رمادي وبنطال رمادي.
نظرت له بسعادة وقربت منه تعدل ياقة قميصه وهو ينظر لها بغي*ظ.
ليل بطفولية: ياخلاصي علي الحلاوة، ولله قمر.
بصتله وهي ترفع اصبعها امامه:تقعد جمبي، اياك تروح هنا وهنا.
نظر لها بدهشة وهي اكملت كلامهت بدلع:مش عايزة البنات تشوفك.
وجريت جابت خاتم الجواز الخاص به، ولبستهوله: كل شوية ترفع ايدك وتبينه، عشان الكل يعرف انك متجوز.
عز بضحك:ما انتي هتلزقي فيا، يبقي هيعرفوا اني متجوز.
ليل بغي*ظ:عندك مانع؟!
عز بضحكة خفيفة:يا شيخة سيبيني اشوف نصيبي.
بعدت عنه بزعل:تقصد ايه؟!
اقترب منها محاوطاً خص*رها:ولله بهز، دا انتي نصيبي وقدري وكل حياتي.
ابتسمت بخفة وخجل ونظرت له.
عز بايتسامة:بموت في خد*ودك دي.
ابتعدت قليلا:طب ابعد بقي، عايزة البس الطرحة.
ووقفت امام المرآه.
اقترب من الدرج واخرج علبة قطيفة، وهي نظرت له باستغراب، اخرج منها بريوش.
نظرت للبريوش الذي لونه ابيض وكان من الماس…. كان علي شكل قلوب.
اقترب منها ووضعه علي الفستان اعلي صد*رها بقليل.
ابتسمت ببراءة:جبته امتا؟!
قال بابتسامة:امبارح.
قالت:مدلعني انت اليومين دول.
امسك ذقنها:لما مأدلعكيش انتي، ادلع مين؟!
ابتسمت بخجل وسكتت.
ابتعدت قائلة :طب انا هلبس الطرحة، وانت شوف العيلة جهزت ولا لا…. خلينا نلحق العروسة قبل ما تهر*ب.
ابتسم وخرج،فهم سيفعلون الفرح في قاعة وليس في القصر.
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
نزل عز لتحت.
ولقي العيلة موجودة.
سلمي بصدمة:الله اكبر، اخيرا غيرت الاسود!!!
عز وهو يضع يده علي رقب*ته:اعمل ايه بقي.
سلمي بابتسامة :بس شكلك لايق اوي، انا مفيش في هيبة ابني.
عز ابتسم بخفة:فين عمي؟!
ريهام وعينها بتتجمع بالدموع:مشي عشان يشوف التجهيزات.
سلمي بضحكة خفيفة:وانت ال هتوصلنا بقي.
عز باستغراب:تمام،بس هي بتعيط ليه؟!
ريهام بدموع:بنتي هتروح مني.
عز برفعة حاجب:هتروح فين، ما هي هتتجوز.
سلمي قربت منه بهمس:اوعي تكلها، هي زعلا*نة عشان رنيم هتتجوز، لو سألتها هتقعد تعيط زيادة.
عز اومأ لها وسكت.
قربت منهم رقية با*حراج:شكرا انك خلتني عايشة معاك الفترة دي ياعز، ب بس انا همشي بكرا…. هعيش في شقة اشتريتها.
نزلت ليل وكانت سمعت كلامها وقفت قليلا علي السلم، وبعدين نزلت و قربت من عز ووقفت جمبه، نزلت رأسها ووجهت كلامها لرقية :تقدري تقعدي هنا، ب بدل ما تقعدي لوحدك.
ابتسمت رقية بخفة:بس انا متقلة عليكم هنا.
ليل بصتلها:لا.
ونظرت لعز:وعز مش ممانع.
عز بابتسامة خفيفة:مقدرش اتكلم اصلا.
ليل ابتسمت ليه وبصت لرقية بتوتر:خ خلاص اقعدي بقي.
سلمي قربت وحطت ايدها علي كتف رقية بابتسامة:خلاص بقي يا رقية…. بنتك عايزاكي تقعدي معاها.
رقية ابتسمت ونظرت لليل:بس انتي طالعة قمر اوي النهاردة.
عز بابتسامة خفيفة:هي علي طول قمر.
ليل بابتسامة:شكرا.
ريهام بدموع :طب يلا،خلينا نروح الفرح.
ليل قربت منها وحضنتها:خلاص بقي متعيطيش، بنتك التانية موجودة.
ريهام ابتسمت وبادلتها الحضن بحب.
عز وهو ينظر في ساعته:طب يلا خلينا نمشي.
سلمي بضيق:استني ريتاج.
نزلت ريتاج علي السلم بتوتر وحزن.
وعز مبصش ليها،فا بعد ما فعلته لم يتحدث معها احد.
عز بهدوء:يلا.
وخرج والعيلة وراه،وريتاج كانت نازلة علي السلم بحزن ومنزلة رأسها، فجاة لقت ال بيمسك ايدها.
نظرت ولقتها ليل وهي بتبتسم:يلا عشان منتآخرش.
ريتاج اتوترت بس ابتسمت ليها.
ليل مسكتها وشبكت دراعها في في دراع ريتاج :بصي بقي، بما ان رنيم مشيت انا وانتي ال هنقعد في وش بعض.
ريتاج ضحكت بخفة وبصتلها.
ليل:مدي شوية قبل ما عز يورينا الوش الحلو.
ريتاج ضحكت،وسرعوا في خطواتهم.
وليل ركبت عربية عز، وهو كان بيسوق…. وسلمي وريهام في عربية، وريتاج ورقية في عربية.
ووراهم عربيات الحراس.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القاعة، الذي كانت كبيرة وواسعة واخر فخامة، وبها مقاعد بالون الاسود الاءقة.
دخلت العيلة.
وقعدوا علي الكراسي.
عز وقف مع بعض رجال الاعمال يتحدثون ومعاهم انس، وكريم واقف جمبه.
فجاة دخلت العروسة من باب القاعة، رنيم الذي كانت ترتدي فستان ابيض منفووووش…. وعاملة شعرها كعكة ومنزلة خصلتين للامام….وكان الفستان باكمام شفا*فة.
دخلت وكانت في ايد نبيل.
نبيل قرب من انس، وانس ابتسم واخد رنيم ال واضح عليها الخجل.
نبيل بحده: حطها في عينك احسن ما اخلعهاش.
انس بلع ريقه:حاضر.
اقترب منهم عز ونظر لانس: ما هو مش هيقدر يزعلها، وهو عارف ليه.
انس بتوتر:يا عم خلاص بقي دا انت لوحد عاملي قلق.
عز:رنيم دي اختي الصغيرة، حافظ عليها وحطها في قلبك.
رنيم بصتله بابتسامة:شكرا ياعز.
عز ابتسم لها بخفة، وهي وانس اتجهوا للكراسي.
الDJ بدأ يشغل اغنية رومانسية بطيءة….. والعريس والعروسة بدأوا يرقصوا عليا وبعض المعازيم.
وليل قامت وقربت من عز، ومسكت ايده بحماس… واخدته علي المسرح.
عز وهو ينظر حواليه:مش هينفع.
ليل ببراءة:عشان خاطري والنبييييي.
نظر لها وابتسم ابتسامة جانبية خفيفة:انا هيبتي انتح*رت بسببك.
ليل ابتسمت بخجل.
وهو حط ايدها علي خص*رها، وهي يديها علي كتفه.
مال قليلا ودفن وجهه في رقب*تها.
وهي نظرت حولها بتوتر وقالت بهمس:عز، عي*ب مش هنا.
لم يرد عليها وظل كما هو.
عند انس ورنيم.
انس بيبصلها بحب،وهي تنظر له وللارض بخجل.
نظرت له بز*هق:ما خلاص بقي يا انس، سنة عشان تبص فيا.
ضحك عليا وقال:شكل الجيش علمك.
رنيم بثقة:البركة فيك.
انس :طب عايز اسألك سؤال.
رنيم:ايه هو؟!
انس:انتي جيتي الجيش ليه؟!
رنيم بخجل:بصراحة يعني….
انس بهدوء:ايواااا،انا عايز الصراحة.
رنيم:عشان اشوفك، مكنتش عارفة في ايه، بس قلبي كان بيشدني لعندك.
انس بضحكة خفيفة:وسامتي دي جيباني الارض.
رنيم بضحك: يا شيخ خلي عندك شوية تواضع.
انس بحب:بس مش هقدر اكد*ب برضوا، انت انتي خلتيني مش شايف غيرك.
رنيم سكتت بخجل.
انس بخبث:اخيرا هنبقي في بيت واحد، وسرير واحد.
رنيم ضر*بتوا علي كتفه:اتلم.
انس:ايه،هو انا مش بقول الحقيقة، ما انتي هتبقي تحد ايدي النهاردة، ومش هرحمك علي كل الضغط ال ورتهولي.
رنيم ابتسمت بخجل:بس مش خسا*رة فيا يعني.
انس بحب:انت تعمل ال عايزه يا جميل.
ابتسمت وسكتت.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
بعد الفرح في بيت انس.
دخل الغرفة وهو يرتدي قميصُه الابيض بعد مانتظر ساعة عشان رنيم تغير هدومها.
اتصدم لما لقاها قاعدة علي السرير بفستان الفرح وبتعيط.
قرب منها بقلق:في ايه؟!
رنيم بصتله بدموع:انا عايزة اروح لماما…. انا خايفة.
اتنهد بقلة حيلة:طب اهدي ياحبيبي، هي هتيجي بكرا متقلقيش.
رنيم بدموع:لا، عايزة اروح.
اقترب منها قليلا: طب اهدي وانا هخليكي تروحي ليها دلوقتي.
رنيم:بجد!!!
انس وهو ينظر لشفا*يفها:بجد، بس انتي اهدي.
رنيم وهي بتمسح دموعها:ماشي، يلا بينا.
وكانت هتقوم، بص انس وضع يدها علي السرير وحا*صرها.
اتصدمت،وهو قرب يده لخلف ينزل سوستة الفستان.
رنيم:انس،انت بتعمل ايه؟!
انس بهدوء:ششش، اهدي انتي بس.
واقترب منها وطبع قب*لة علي شفا*يفها، جعلتها تنصدم وتبرق.
ابتعد عنها قليلا وهو ينزل الفستان من عند كتفها.
قالت بخوف:انس.
انس:عيونه!!!
رنيم:انا خايفة.
انس:انا معاكي، اتطمني.
واقترب منها طابعا قب*لة اخري ووووووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
بعد مرور ثمانية اشهر.
في القصر وتحديدا في جناح عز.
وفي المساء.
دخل بعدما عاد من الشركة.
ولقي ليل قاعدة علي الكنبة بتعب وكانت لابسة اسدال.
اقترب وقعد جمبها وهو ينزع جاكت البيجامة: ايه الاخبار.
ليل بتعب:ك كويسة، بس تعبا*نة شوية.
عز وهو يضع يده علي معدتها:ابني طالع شقي زي امه.
ليل ابتسمت وقالت:بس انا هادية علي فكرة.
عز بابتسامة:واضح.
اخرج من جيبه شكولاته واعطاها لها، اخذتها بابتسامة:تصدق كان نفسي فيها….. والدتك معيشاني علي الخضار من الصبح.
عز:ما عشان صحي ليكي.
ليل :عارفة،بس برضوا في حجات بحبها ونفسي فيها وهي تقولي ممنو*ع.
عز بابتسامة:وانا الجاسوس بتاع حضرتك، بجبلك كل ال نفسك فيه بليل.
لفت ايدها حوالين رقب*ته:مش حبيبي ولازم يدلعني.
قال وهو تايه فيها:امتا الواد دا بقي ينزل، انا مش عارف اتلم عليكي من وقت الحمل.
قالت بتعب:ا ان شاء الله.
نظر لها بقلق:اجبلك الدكتورة؟!
قالت وهي تضع يدها علي معدتها:لا، ا انا هبقي…. هبق.. ه،اههههه عز الحقنييييي.
نظر لها بقلق،وبص علي رجلها لقي ان هدومها مبلولة، قام بسرعة وشالها وهي متشبثة في رقب*ته تبكي.
خرج بسرعة، وامه شافته وجريت تصحي باقي العيلة.
اما هو ركب عربيته، وانطلق بسرعة.
وحاطط ايده علي ايدها، بيطمنها بوجوده، وهي بتنفخ بأ*لم ودموع.
اما هو اتصل بالمستشفي وقالهم يجهزا الجناح الخاص بها.
يتبع.. (رواية نقاء قلبي) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.