رواية رحماك الجزء الثاني – الفصل الخامس عشر
ابتسمت بهدوء..
مروان…منذ وعيت علي الدنيا وانا وامي واختي الصغيره ذات الشهور بمفردنا..
لم يكن ابدا سندا ولا ظهرا..
كنت كبيره وانا اري امي تضرب وتهان..بل كنت اسمع توسلاتها له ليلا ان يرحمها..
امي لم تحبه يوما..اجبرت علي الزواج منه..
كان صديقا لاخيها فاسدا مثله واجبرها علي ترك من تحب والزواج منه..
اتعلم من كانت تعشق امي؟
نظر لها باستفسار..فأكملت..
والدك..
والدك وامي كانا يعشقان بعضهم البعض..
كانت عشق صباه..قد يكون والدك قابل اخري وعاش حياته ولكنها لم تعشق سواه..
امي من قدمت تلك المستندات التي تدينه للمحكمه هنا..انتقاما لابيك..
ألم تسأل نفسك يوما لما شارك والدك ابيك بشراكه كهذه…؟
لقد كان من اجلها..
هناك بخزانه امي صندوقا مغلقا كتب عليه الي الحبيب الاولي..
لا اعلم كيف لم اربط الخيوط ببعضها وأعرف انك ابنه..
مروان..بحزن…
لقد كذبت عليكي ديما..لقد تزوج والدي والدتي فقط من اجل العمل..ولكنه كان يحترم عقلها كثيرا..
لم تربطهم يوما علاقه حب قويه..
ابتسمت بمراره واكملت..
ـ لم اعلم ان ابي علي قيد الحياه الا منذ اعوام..
تواصل معي شخصا يدعي معتز..واخبرني..
بعدما لاحظ امورا غير عاديه تحدث بالشركه وبفروعها..
معتز هذا هو ابن زوجه أبي..
مهندس مدني..
هو من أمدني بتلك المعلومات..
وقتها واجهت امي..فاعترفت بكل شي وجعلتني اقسم لها ان لا اخبر احدا..
حتي هي من ساعدتني لاهرب من القاهره الي لندن..
هي ومعتز سرا..
ولكن معتز لم ينقطع عن البحث خلف والدي…لااعلم لما يكن له ذلك العداء الكبير..
ولكن هناك دافع لفعله هذا..واقسم لي انه سبخبرني يوما ما..
وفي يوم..اخبرني بالحقيقه المره..
انه كان صغيرا وهو يري امه باحضان ابي علي فراش والده..
لذا نمت بذره الانتقام بقلبه..
وقرر الانتقام..وخصوصا بعدما علم ان والدي قتل والده ايضا لانه علم بمخططاته..
أتعلم مروان..؟
مروان بصدمه..ماذا ايضا ديما؟
تلجلجت بالكلام وقالت..
اشعر ان هناك رابطا يربطني بمعتز هذا..لا اعلم…
ولكن.؟
صمتت..
فحثها مروان..
اكملي ديما؟
لكن ماذا؟
ـ لا اعلم ولكن اخرجت هاتفها..
وبحثت عن صوره معتز..التي يضعها علي مواقع التواصل الاجتماعي..
انظر مروان…
انظر لمعتز جيدا..
ـ مروان..ماذا بها ديما؟
ديما بهدوء..انتظر..
فتحت صوره والدها..التي ارسلها لها معتز سرا..
انظر هنا..
الم تلاحظ شيئا..؟
مروان بذهول…الشبه..الشبه بينهم كبير جدا
أتقصدين؟
لالا..ما هذا الامر..
مروان..انتظري ديما…منذ متي تلك المراه زوجته..؟
ديما..معتز اخبرني انه والده قتل بدبي والده .شريكا بنسبه كبيره وزورها والدي بعد وفاته..
ومات وهو ابن الاربعه اعوام..
ولا يعلم شيئاً عنه..
وبعد وفاه والدته باربعه اشهر..تزوج ابي والدته..
مروان…بهمس..ايعقل؟
ديما..ايعقل ماذا ؟
انتفض مروان من مكانه..قائلا..
وهو يكمل ارتداء ثيابه بعجله..
معتز هذا عميل لنا منذ سنوات..وهو من اخبرنا ان الفلاشه معك..
والان وصلتنا اخباريه انه قد كشف..
والان..
دار حول نفسه..الان انا متاكد بعد كلامك هذا ان هذا المعتز..
هو شقيق لك..
يالله.
ديما بشهقه..ماذا؟
مروان..نعم ديما الم تري الشبه الواضح..والدك..اصدر قرار بقتله..
وهذا الغبي لم نستطع للان..ان نصل له…
لابد ان اذهب لدبي ديما..
انتهي الامر..
حاولت ان تستقيم وتلحق به ولم تستطع..
فاندفع لها..اهدأي ديما..
ديما بخوف..عدني مروان..انا اثق بوعدك..انه لن يصبه مكروه..أنت لا تعلم كم اشعر بالحنين له..
هنا شئ بقلبي منذ التقيته يريد احتضانه..
ارجوك..
مروان..اعدك ديما..ساحافظ عليه بقدر استطاعتي فقط..اصل له… سأفعل ما بوسعي..
فقط ادعي لي وله..
بكت وارتمت بحضنه..عد لي ارجوك..
ارجوك مروان..كن بخير لاجلنا..
مرووان..بحب..ان شاءالله ديما فقط..استمعي لاوامر عدنان..
لا تتصرفي بلا عقل..
كما ان هناك مفاجأه لك الليله…
ديما..مفاجأه.؟
مروان بابتسامه…نعم..
الي اللقاء ديما..اتمني تعجبكي مفاجاتي لك..
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالقاهره..
فتحت عيونها شييا فشيئا..
وجدت نفسها بغرفه معتمه..
انكمشت علي نفسها..وتذكرت ماحدث..
انا فين؟
ابتلعت ريقها..
وهي تنظر يمينا ويسارا..
عز..اين انت؟
استمع لصراخها باسمه..
ففتح الباب وطل بوجهه عليها..
فانصدمت واندفعت لاخر الفراش..
انت؟
سيف بحنان..أيوا انا ياڤيرا متخافيش..اهدي..
ڤيرولين بخوف..لالا انا عاوزه عز..ابعد عني..
سيف بحزن..متقلقيش مني ياڤيرا انا كلمت راضي وعرفته انك هنا..
وعز للاسف انصاب في رجله..
كان في حد بيطارده..عشان يشتته وميوصلكيش..
بس الحمدلله..
شهقت واستقامت مسرعه..
وديني ليه..ارجوك..
احتجزها بيده..اهدي..اهدي بس..
مش هينفع تخرجي من هنا..
اهدي انا هفهمك كل حاجه..وكلها شويه وعز يوصل..
خروجك من هنا..ممنوش فايده دلوقت..
هيعرضك للخطر اكتر..
دار الامر برأسها..وقالت..
اتصللي بيه.ارجوك..
سيف بوجع..رغم مرور السنوات لم يندمل..
مازال يعشقها..لم ينساها يوما..
حاضر ياڤيرا..هكلمه..
بعد دقائق..
هدأت وجلست بمكانها علي الفراش تنتظر عودته..
انتظرت قليلا وسألته..
انت جبتني هنا ازاي؟
انا آخر حاجه فاكراها الست المنقبه..
ابتسم وقص عليها ماسمعه من ابيه..
انقبض قلبها..
طب ازاي؟
وانت…..انت
سيف انا الست المنقبه اللي خدرتك مكنش ينفع اسيبك ياڤيرا..
ومعرفتش اتصرف غير بكدا..
ولان المستشفي اساسا مهجوره ومحدش فيها..
سهلت المهمه..
اللي هناك كلهم تبع ابويا..
ڤيرا بخوف..طب وجدي؟
سيف..جدك ربنا يتولاه ياڤيرا..ومرات جدك دي ست مش مريحه..
ووراها نصايب وللاسف هربانه بقالها فتره..
ڤيرا بصدمه..ازاي؟
جدي ولا مره قالنا عليها حاجه وحشه..
سيف..مش عارف دلوقت نفهم كل حاجه..
رن جرس المنزل..
دا اكيد راضي..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالقاهره..
علي تربيزه مستديره..
بشقه سيف حيث اختطف ڤيرا..
جلس مروان..راضي..وعز.. سيف.. ورائد علي الهاتف معهم..
حاولو الوصول لمعتز ولا فائده..
وبعض الظباط..
يتحاورون بقضيه ستكون الاخطر..
عز بحده..ماذا تقولون؟
لن اخاطر بڤيرا مهما حدث..ساعود بها من حيث أتينا؟
مروان..بسخريه..الم تري انهم وصلو لكم يارجل بالمانيا اصلا..
لقد كان هناك من خلفكم هناك..لا تضحك علي نفسك..
لننهي هذا الامر والي الابد..ولنعيش بسلام..
عز بخوف..ولكني لن اخاطر بها..ابدا..
مروان..دعونا من هذا الامر الان..الم تصل لمعتز راضي.؟
راضي وهو يعيد الاتصال عليه مرارا..
لا..لا شئ..
لقد تزوج منذ يومان..
وللاسف انقطعت الاخبار..
انا قلق بشانه..
مروان..اذن ساسافر لدبي الان.؟لا وقت..
اخبرني العنوان.. وانت اوصل دينا ووالدتها للمزرعه..
الامر اصبح خطيرا..
ودينا ايضا اصبحت بخطر وانكشف امر عبثها خلف والدها..
وللاسف نشرها للحقائق علي السوشيال ميديا كان جراه كبيره..
لولا تدبرنا الامر..
راضي..لقد كانت تتواصل مع معتز.. هي الاخري..
لذا لا مكان اامن عليهم الان من المزرعه..
.لا تقلق..هم في الطريق الان..
عدنان سيهتم بكافه شئ..
نظر لاخيه..وقال..سيف..
اين الملفات التي اخبرتك عنها؟
سيف..معي..
ولكن؟
راضي..ماذا؟
الجميع متورط بها راضي..
حتي جدك…
راضي..بصدمه، يعني؟
سيف..لقد كان جدك شريكا لسويلم وسعديه.
راضي..بحده..منذ متي،وانت تعلم.؟
سيف..منذ هدداني بترك ڤيرا والزواج من شقيقتها نيرمين..علمت بالصدفه..
احتدت عين عز..ونظر له بنظره كارهه.
راضي..لا وقت لعاداءاتكم الان..
رائد..أنت معنا..
رائد..نعم..
راضي…متي تحددت موعد الشحنه..
رائد..غدا..وسيكون الكبير ومعاونيه معا…
راضي بجنون..لا وقت..يجب ان نتدبر امرنا..يجب ان..
لم يكمل..
صوتها الواثق..من اكمل..
ڤيرا..بقوه..
سأشارك بها..
عز بجنون..ماذا.؟
لن يحدث ڤيرا..سنذهب ولن نعود ابدا..
لن ارميكي بيدي للنار..ابدا..لقد أخطأت بسماع كلام تلك الحيه زوجه جدك..
لم يكن علي ان استمع لقلبي
راضي..للاسف تلك المرأه خطيره جدا واشعر ان وراءها مصيبه..
ڤيرا..بهدوء.. اذن..
لقد حان الوقت لانتقم لنفسي وذاتي مما فعلوه بي..
لقد استمعت لكل شئ..
ليس هناك ثأر اقوي من كرامتي.. ونفسي وما فعلوه بي..
سأشارك وانا مطمئنه انكم بجانبي..
حبيبي لننهي هذا الامر ولنعيش في وطننا بسلام..
ارجوك..
راضي بفخر..كنت اعلم انكي قويه يابنه عمي..
سنثأر منهم معا..
ڤيرا بابتسامه..اذن انا مستعده..
جذبها عز من يدها ودخل الغرفه واغلق عليهم..
عز بجنون..أجننتي ڤيرا..لن تفعليها..
اقتربت منه بثقه..وقبلت فمه..بقبله كرفرفه فراشه..
وهمست..عز..
عز بتوهان..عيون عز..
ابتسمت وقالت..
لم اشعر اني حره مثل اليوم..اني واثقه من نفسي..واني امراه حقيقيه الا اليوم..
لم اتوتر ولم ارتعش..
هذا ثأري..وهذا وجعي..
اتركني أخذ حقي لاعود لاحضانك مطمينه..لا خوف ولا تعب ولا كوابيس..
أعلم انك ستكون بجانبي ستنقذني وتهبط بطايرتك وتاخذني بعيدا..
لذا انا مطمئنه..
عز بخوف عليها..سأفديكي بروحي ڤيرا ولكني اخشي ان يسلبوكي مني بلا حول لي ولا قوه..
ليس عليكي ان تفعليها..
ڤيرا..بلي سافعلها..سافعلها لاعود ڤيرا جديده..
فقط ادعمني حبيبي..كن بجانبي وثق بي وبقدراتي..
تنهد وقال..
لا فائده منك ڤيرا..
لا فائده ابدا..
احتضنته براحه..ساعود عز..انا اثق بكم..
لا تقلق ياحبيب العمر..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالمشفي..
لندن..
استند كيان..
علي الجدار خلفه بحزن..وجع الكون كله..
لقد كان متيقن من ان هناك مايدور من خلف ظهورهم..
ولكنه لم يتوقع ان يكون هذا ابدا..
نظر لمعاذ الواقف بحزن
وسأله…
من امتي الموضوع دا يامعاذ وليه محدش فيكو قالي..
كنا قدرنا نعمل كتير كتير اوي..
حرام عليكم..
ليه كدا..
معاذ بغصه..حلفنا ان نوعده منقولش لحد هو مقتنع ان العمليه فاشله..
مقدرتش عليه..
واضطريت اسايره لحد مانطمن ان تحاليله هو وفهد انطبقت علي بعض
سامحني..
الوضع مكنش مستحمل..ووضعه النفسي كان صفر..
وخصوصا فراق سولاف..
كيان بسخريه..سولاف..؟
سولاف اللي قضيتو عليها..
كلكم كنتو عارفين حتي جدي ومراتي..
ليه كدا..ليه؟
مين عينكم قاضي تحكمو مين يفارق مين،ومين يحب مين؟
معاذ..وهو يهز رأسه…لا ياكيان..
جدك ميعرفش الا انهارده من فهد..
بعد ماسولاف مشيت..
فهد حكاله كل حاجه..
كيان بوجع..وحزن….معدش فارق..المهم يقومو منها..
وربنا يتولاكي ياسولاف..ياحبيبتي..
ياارب..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالاسكندريه..
بمنزل سادين..
يابنتي اتهدي بقي..
زمانهم جايين..
سادين بسعاده..
اخيرا ياتيته..اخيرا..هتجوزه هيييه..
حسين بضحك عليها..
والله ياامي..لولا الملامه كانت خدتنا ا
احنا طلبنا عيسي…
سادين بأمر محبب..بقولك ياحسين..انت تنجز وتخلص..
وتخلي كتب الكتاب علطول..اه..
انا عاوزه اسافر مع عيسي..
مهو مش هسيبه لستات روما تخطفو مني..
حسين بقهقه..انتي اتجننتي خلاص..مفيش امل منك..
يابت في حد يقول لابوه كدا..
طب اتكسفي مني حتي..
سادين بسعاده..الله اكدب يعني..انا بحبه يابابا..
استمعت لرنه الباب..
جم..جم يابابا..افتحي ياتيته بسرعه..انا عروسه.
الجده..بقله حيله..مجنونه..
التفت لابيها المرتبك..
بقولك ياحسين..لا فوق كدا..مش وقت تسبيل..
مش تقعد تسبل لخالتي..
وتسيبني انا..
انا بقولك اهو..
حسين بلبخه..
هو ينفع اشرط علي عيسي ميتجوزكيش الا لما يجوزني امه.؟
سادين بشهقه..نعم يااخوياااا..دا ايه الكلام دا بقي
دانا اصورلكو قتيل..
والمرسي ابو العباس اهرب منك..
حسين..وهو يكتم فمها..
اخرسي..اخرسي..
دانتي فضيحه قدامي..
بس اعرفيها..ياسادين..
سادين. بخبث ومكر عليه…وأنا مالي يااخويا..متلين دماغها انت.الله..
وفي نفسها..اه منك انت ياحسين..ههههه يارب اهديكي ياخالتي..
ــــــــــــــــــــ
بعد ساعه..
حسين بتوتر من نظراتها الواثقه..
علي خيره الله..يبقي كتب الكتاب بعد يومين. زي ماقال الشيخ قاسم..
.وهنعمل حفله صغيره كدا باي قاعه…
ولما ورق سادين يجهز..ان شاءالله تبقي تسافر لجوزها..
والشبكه والمهر والكلام دا ذوقيا منه لعروسته..
الشيخ قاسم بتفهم..يبقي علي خيره الله
حسين للشيخ قاسم..بهدوء.. وهمس الذي يجلس بجانبه..
عملت ايه ياقاسم في اللي قلتلك عليه..؟
قاسم بابتسامه…هادئه ووبساطه..رفضت..
حسين..بحزن وهو ينظر لها بعيون كسيره..
بردو..مفيش امل..
قاسم..لا في.. بس طاوعني انت بس..
بس لازم أتأكد انك فعلا ندمان..
حسين..والله ياقاسم انا عشت عمري كله في ندم..
ياريت تساعدني انا بس نفسي اموت وهي تكون اخر صوره اشوفها..
نفسي تبقي جمبي..
مش متصور انها كرهتني كدا..
قاسم..ولا كرهتك ولا حاجه بهيالك بس..
الحب موجود بس المرار محاوطه والعتاب واللوم..
اسمع مني بس ولاغيني في الكلام اللي هقوله..
حسين..ماشي..
تنحنح..قاسم وقال..
في شرط ياعيسي عمك حسين شرطه عشان تتم الجوازه..
غمز قاسم لعيسي الذي حكي له قاسم قبلا…
عيسي بتظاهر..خير ياعمي..اؤمرني..
قاسم..بتريث..
الشرط ان والدتك توافق تتجوز عمك حسين..
وتعيشوا كلكو في بيت واحد..
شهقت ايمان بصدمه..وقالت بحده..
نعم..
انت ايه اللي بتقوله دا ياقاسم…؟
قاسم ببراءه..مش انا اللي بقول..دا الباشمهندس..
ابتلع حسين ريقه وجحظت عيناه بصدمه..وابتسم لها..ببلاهه
سامحيني ياايمان وخليني باقي عمري جمبك..والله نفسي اموت وانت جاري..
خايف افارق الدنيا وانتي مش مسمحاني..
سادين بمسايره بعدما لكذها عيسي بجنبها ففهمت..
وحياتك ياخالتو يرضيكي بعد دا كله..تفرقينا عن بعض..
عشان خاطري ياخالتو وحياتك وافقي..
وهكذا فعل البنات الذين اتفقو معا قبلا..
وجدت نفسها تحت ضغط فصرخت بهم..
اسكتو..
انتو متفقين عليا..
عيسي بهدوء..
عشان خاطري ياامي وافقي..والا همشي ومش هرجع تاني..لو مجوزتنيش سادين..
ايمان..بصدمه..انت بتهددني ياعيسي..؟
عيسي بهدوء وهو يقبل يدها..
والله مابهددك ولا حاجه..انا بس مش هقدر وانتي عارفه فراق الاحبه عامل ازاي ومجربه.
أرجوكي ياامي..
نظرت لهم جميعا بغيظ واندارت لحسين وقالت بتحدي..
انت اللي اخترت..؟
تمام..يبقي تستحمل..بقي..
واعرف ان جوازي منك دا بس عشان ابني وبس..
ويانا يانت..
حسين..بصدمه.بجد.موافقه..
بجد..
نظرت له بغيظ..وخطفت حقيبتها واخذت تيم الذي يردد..تيته عروسه..تيته عروسه….بيدها..يالا ياتيم..
عيسي من خلفها…استني ياامه..
رايحه فين؟
ياامه..دي هطين عيشتي انا عارفها..
ربنا يستر بقي..
ـــــــــــــــــــــــــــ
بدبي..
منذ الامس..
وماحدث وهي لا تعلم عنه شي..
ولا حتي خالتها..
تركها وحيده بعدما قبلها بحنان واحتضنها ورمقها بنظره لم ولن تنساها ابدا ما عاشت..
ولكنها لا تملك من امر قلبها شئ..
اغمضت عيونها تبكي..علي حالها..
لقد تخيلت بلحظه انها نست محمد وتجاوبت مع معتز..
الا ان صوره محمد اجتمعت بمعتز وتداخل الامر عليها..
تخيلته هو..حادثته ونادته باسمه هو…
تصلب جسده..
وابتعد عنها..بصمت..
وعت علي حالها وانفجرت بالبكاء..
ولكنه لملم جراحه التي افتعلتها هي ورحل..
بعدما رمقها بحزن..
رحل حزينا..اااه كم هي انانيه..
لقد اصبحت زوجه له..لما لا تنسي..لما..؟
اااه حارقه خرجت منها..
استدارت خالتها التي لم تهدا منذ وصلت..
بطلي بكي ياسولاف..
اهدي بقي..
ان شاءالله هيرجع..
سولاف بدموع..انا خايفه عليه اوي ياخالتي..
ارجوكي اتصلي علي اصحابه او حد يعرفه..
دا من امبارح بالليل..دا قالي هتمشي شويه وارجع..
خالتها بخوف..
ربنا يستر..انا اتصلت علي كل اللي يعرفهم ملقتوش عندهم..
قلبي واكلني اوي عليه..
ياترا راح فين…؟
سولاف بخوف..طب ماتكلمي جوزك ياخالتي اكيد ليه معارف يقدر يفيدنا..
خالتها بلهفه..ازاي نسيت..ازاي؟
سولاف..في ايه ياخالتي..طمنيني..نسيتي ايه..؟
خطفت حقيبتها وخرجت مسرعه..
استنيني هنا ياسولاف..
اوعي تتحركي..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالقاهره..
بمنزل كريم..
ايه رايك ياامي..
شريفه..بابتسامه..اللي انت تشوفه ياكريم..
انا غلطت يابني بس والله من خوفي عليك ساعتها..
طبعا هنروح ونعمل اللي هي عاوزاه هو انا في دي الساعه
ربنا يفرح قلبك ياكريم يارب..
كريم..ربنا يخليكي ليا ياامي..
وانت ياحاج..ايه رايك..؟
عبدالله والده بابتسامه رزينه متعبه ..اللي يفرحك يافرحني ياكريم عايز اموت وانا مطمن عليكو كلكو..
بس عاوز اوصيك يابني..
خلي بالك منها واوعي في يوم تعايرها بايه كانت ولا صارت..
خليك عاقل رزين..وخد من اللي فات واللي شوفناه عبره..
ماتخليش حد يقول عليك شبعه بعد جوعه..
انا عاوزهم يشاورو ويقولو ان عبدالله الاجري خلف راجل..
كريم بخوف عليه…مالك ياحاج انت تعبان؟
عبدالله بحنان..انا فرحان بيكو ياكريم..
فرحان بيكو وبلمتكو حواليا..اخيرا هفرح بيك كنت خايف اموت قبل ماافرح بيك ياكريم..
كريم بدموع وهو يقبل يده..بعد الشر عليك ياابابا..
متقولش كدا..
هتعيش وتتهني..
عبدالله بتعب..اوعدني ياكريم تفضلو ايد واحده انت واخواتك..وفريده تفضل كبيرتكم..
اه مخلفتهاش بس عندي اغلي منكو كلكو..
كريم بضحك..بتقولها في وشي ياابا..كدا..دانا الواد..
عبدالله ببسمه وداع..
اه اغلي منكو..دي فرحتي ونور عيني..
امك ياكريم..حطها في عيونك..دانا تعبت يابني علي ماقدرت اوصل لقلبها..
شريفه ببكاء..ايه اللي بتقوله دا ياعبدالله..ليه بس الكلام انا مقدرش اعيش من غيرك..
ربنا يحميك وتشوف كريم عريس وتفرح بولاده..
اخص عليك ياعبدالله..
عبدالله..ببسمه..تعالي في حضني ياشريفه..خليني اشبع منك..وافارق الدنيا وانا في حضنك..
اقتربت وحضنته تبكي بحرقه..
لالا..خليك معايا ياعبدالله..متسبنيش..
عبدالله..بصوت متحشرج..
متلبسيش الاسود عليا ومتصوتيش..
لما روحي تفارقني احضنيني..وخليكي جنبي..
خلي ولدي يغسلني..وميكشفنيش علي غريب..
وافرحي وجوزي كريم..
انا هناك هبقي فرحان بيكو.
كريم..بدموع..ايه بس الكلام دا ياحاج..
عبدالله وهو يلفظ انفاسه..
اخواتك ياكريم..
كريم وهو يري النهايه بعيونه….ببكاء..اشاهد ياابابا
اشاهد
عبدالله ببسمه مرتاحه..
اشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدبي..
بمكان مظلم..
مربت الايدي والقدمين..
اسند راسه للوراء بتعب..
ايحسبون انه يهتم لما قد يفعلوه به
المه النفسي وغصته بلغت عنان السماء..
ليس هناك وجعا اكثر من وجع ان يناديك من تعشق
باعمق لحظاتك معه باسم غير اسمك..
تن تشعر انه معك جسدا بلاروح..
يتخيلك شخصا آخر..
أغمض عيونه شاردا بليله امس وماحدث..
flash back..
كانت الدنيا لا تسعه وهو يراها مستسلمه تتجاوب معه بكل كيانها..
في قمه نشوته معها..
همس سولاف…أنا بعشقك ياسولاف..
بحبك..انتي روحي..ااه لو تعرفي حلمت باليوم دا اد ايه؟
وكأنها كانت بعالم اخر نطقت بما قسم ظهره..
كان بأعالي السماء ونزل لسابع ارض..
ـ وانا كمان بحبك اوي يامحمد..
أفاق من ثورته..وابتعد بهدوء..
لملم جراحه وكسرته..ورجولته المكسوره..
وابتعد..
خرج بهدوء..
خنجرا مسموما دخل لقلبه..
اقتربت منه..تبكي بدموع..
معتز انا..اسفه..والله ماعارفه حصل ازاي؟
انا غصب عني..
ابتسم بوجهها بمراره…واقترب قبل رأسها..بحنان..
قبله طويله..طويله جدا..
وهمس لها.
ماعاش ولا كان اللي يبكيكي ياست البنات..
محصلش حاجه..
سولاف بدموع اكثر..عشان خاطري يامعتز..طب سايبني ورايح فين.؟
معتز بغصه..هتمشي شويه ياسولاف يا حبيبتي وارجعلك..متقلقيش..
وتركها ورحل..
صار هائما لا يعي انهم يتبعونه..
الا ان وصل لمكان مهجور نسبيا..فقطعو عليه الطريق وسحبوه لهنا..
back
ابتلع مرارته وهو يعلم انها الان خائفه..
هو متاكد ممن فعل به هذا..
مؤكد هو..
اااه حارقه..ابتلعها..وهو يسمع صوت احدهم..
يقوول..
هاتوووه..
دخل احدهم..وفك وثاق قدمه..
ويديه..
اصبح حرا..
ـ معتز..علي فين؟
الرجل…علي جهنم..
معتز بسخريه…مش لوحدي..
باغته معتز بدفعه من قدمه لما بين فخذيه فارتمي الرجل ارضا..
يصرخ من الالم..
اقترب الحراس ودارت معركه بينهم
معتز لاعب كونغ فو ماهر..
استطاع أن ينتصر عليهم..
لم يستطيعو ان يسيطروا عليه..اثبحو ارضا جميعا..
يأنون بوجع..
واسرع ليخرج..
ولكنه كان هناك من أسرع منه..
اخرج الرجل مسدسه ليصوب قدمه..
فانحرف المسار و معتز يفاديها فاخترقت قلبه..
وقع ارضا وهو يصرخ باسمها..
سولاااف..
ــــــــــــــــــــــــــــ
بشركه نصرالدين
دخلت مسرعه..عليه..
نصر.بحده.في ايه يامروه..مالك… داخله زي القطر..؟
مروه والده معتز..ابني فين يانصار؟
ابني فين..والله لو لمست شعره منه..لكون مودياك ورا الشمس وانت عارف..
نصار..بهدوء..بأدبه… هشيعه لجهنم الحمرا..لو مرجعش عن اللي في دماغه..
مروه..بجنون..ابني فين؟
ابني فين..معتز فين..؟
نصار..بغيظ.. هسفره لجهنم لانه لعب في عداد عمره… مبيفهمش..لعب مع الكبار
من سنين وأنا ساكتله..ابنك السبب في المصايب دي..
قدر يوصل لكل حاجه عني..
انا في حياتي مشوفتش ذكاء زي ذكاءه بس لو يستغله صح..
تصوري قدر يعرف انا مين..ووصل لولادي..
وبيلعبو كلهم عليا..
بس علي مين؟
غبي زي ابوه..
اديني هسفره له هناك.. ويبقو مع بعض في الجنه..
لطمت خديها..وصرخت..عملت في ابني ايه..؟
معتز ابنك انت؟
عملت في ابنك ايه؟
نصر بصدمه..ابني ايه ياخرفانه انتي؟
ازاي؟
لطمت خديها اكتر وقالت..والله ابنك..ابنك يانصر.
انت ناسي اني كنت بخون جوزي معاك..
محمود الله يرحمه مكنش بيخلف.. وقدرت اضحك عليه واقول انه ابنه..
معتز ابنك انت..وادي التحليل اللي يثبت كدا من سنين وانا مستنيه اللحظه اللي اقولك فيها بس كنت بخاف..
ابني فين؟
الحق ابنك يانصر..
ابتلع ريقه..
و
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية رحماك الجزء الثاني) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.