رواية رحماك الجزء الثاني الفصل السادس عشر والأخير – بقلم أسما السيد

رواية رحماك الجزء الثاني – الفصل السادس عشر والأخير

الطبيب..دعنا لا نستبق الامور..سنجري التحاليل بعد الاطمئنان عليه..
تنهد كيان واستند براسه علي الحائط..
رن هاتفه..
برقم راضي..
فاجابه بسرعه..
كيان بصدمه.. ايه اللي بتقوله دا،انت اتجننت ياراضي..
سولاف اختي…
كيان بصدمه. لا يمكن…أنا رايحلها حالا..

 

ــــــــــــــــــــــــــــ

 

بمكان التسليم..
اغلق راضي..مع كيان بعدما جاءتهم اخباريه بمقتل معتز..
واخبره بما حدث..
والان هم بمكان التسليم..
لينهوا ما بداوه معا..
مروان..انظر لي..لا وقت للعواطف..
خذ جانبك..هيا..
لم يعد هناك وقتا..معتز هذا اجله..
وانت رائد هيا..اسمعوني..
مادامت العمليه لم تلغي..اذن نصرالدين ليس الكبير..
ولم يعلمو بمقتله بعد..
تلك المهمه هي الاخطر..
هيا..
رائد.. حسنا..لقد استطاعت ڤيرا تثبيت المايك الان نستمع لهم بوضوح..
عز من خلفهم..طمأني عنها يارجل..
راضي بحده…لما اتيت عز؟..قلت لك لا تتحرك..من الفندق..
عز.لن اتركها ابدا..اجننت..يكفي الي هنا..
رائد..اصمتو واستمعو..من يتكلم امرأه..
يالله..
راضي بصدمه..
شغل الكاميرا..
مروان..لم تستطع ڤيرا تثبيتها للان..
رائد..هاهي.. لقد اشتغلت…لقد فعلتها ڤيرا..
اشارت لهم ڤيرا بيدها من امام الكاميرا..
بعدما تسللت بخفه ووضعتها امامهم..
راضي بصدمه..مدام سوزان..؟
مروان…من هذه..؟
عز..زوجه اللواء عادل..جد ڤيرا
حلت الصدمه عليهم وهم يرونها تتكلم لاخري علي الهاتف..
سوزان..بانتصار..ها يااماني..اخبار البضاعه ايه..؟
اماني..لوز اللوز والستات في البيوتي سنتر هينهبلو عليها…
المهم سيبك انتي..انا عندي ليكي بقي ثلاث بنات انما ايه؟
سوزان..مين..؟
أماني بغل…ولاد اللي ماتتسمي..عاوزه احرق قلبها..
سوزان..بقهقه..طول عمرك غلاويه وبتغيري منها..بس وماله..الشحنه الجايه..خلاص الاستاف كمل..
وخلصنا من نصرالدين واعوانه..
عاوزين نجدد الوشوش..
البضاعه الجديده هتوصلك الليله..
سلام عشان ميعاد التسليم..
(سوزان..صديقه اماني من الطبقه الكلاس..تعرفت علي اللوا عادل ومثلت الحب بغرض التستر خلفه وراء جرائمهم…ومن دفعها لذلك سالم وعتمان..لتطلعهم بكل تحركاته)
راضي بصدمه…ياولاد الابلسه..ياولاد 🐕..
بعد ساعه..
بمكان التسليم…
عثمان وسالم..وسوزان..ورامز
عثمان بتساؤل..هي فين؟
رامز بشماته..هي مين؟
ابتلع عثمان ريقه..ڤيرا بتي..
مش اهنه بردو..
سوزان بحده..وتشوفها ليه…انت بعت..وغيرك اشتري..شغلنا مفيهوش مكان للعواطف.. والا هتحصل اللي قبلك..احنا شغالين مع المافيا..عارف يعني ايه؟
ابتلع عثمان ريقه وهز رأسه..
مفهوم ياسوزان هانم..
سوزان..يالا..هاتوهم..خلونا نخلص..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالقاهره..
ــــــــــــــــــــــــ
لا فراق أوجع كفراق الاب..الاب سند..ظهر..حياه..
حمايه..
لا حنان كحنانه..ولا قلب كقلبه..قد تخذلك الدنيا جميعها.. ولا يخذلك هو..
ولكن..
ليس كل الاباء يشبهون بعض..
هناك آباء خلقوا ليكونو علكه في ظهرك تنغزك وتكدرك..
قادرون علي جعلك كارها..حاقدا..لمن حولك..
وهناك آباء قادرون علي دفعك دفعا للانهيار بكلماتهم واهاناتهم المستمره..الاب الحنون رزق..كما الام الحنونه رزق…كما الحب رزق..والاخوه الصادقه رزق..
فمن رزقه الله أبا حنونا..فرزقه نعيم الدنيا باكملها
ان بكيت مسح دموعك..وان انكسرت وقف بظهرك ليجبرك..وان رأي انهزامك دفعك بيده لتقاوم..وان رأي ضعفك..حملك علي ذراعيه..
فلتغفر يالله لآباءنا انحناءه ظهرهم ووجعهم وتعبهم في سبيل البحث علي لقمه العيش..
انهي الشيخ قاسم خطبته..ودعواته الصادقه امام مدفن والد كريم..
ورحل الجميع..
ولم يبقي الا هو..
لمحها الشيخ قاسم تقف بعيدا بحزن فابتسم وابتعد لتحتضن ضعفه..
لن يجد خيرا منها..
ارتمي بجانب مدفنه يبكي ..وحيدا تائها..ضائعا..
اقتربت منه وحاوطته بذراعيها..
ـــ كريم
استمع لهمسها فرفع راسه..وارتمي باحضانها..
ـ ششش اهدي عشان خاطري.
احتوت ضعفه..ومدت يدها له..
يالا ياكريم..ادعيله وودعه..انت كدا بتعذبه..
كالآله نفذ والقي نظره الوداع علي ابيه ورحل..
واستكفي علي الدفن كما وصاه ابيه يوما..
خذ عزائي امام مدفني..وارحل..وابدأ حياه جديده..
لتستعد لرحيل جديد..
هكذا هي الدنيا..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالقاهره..أثناء التسليم…
اخبرتهم ڤيرا بساعه الصفر فانطلقوا باسم الله..
لم يتوقعو تلك القوه منها..وذلك الصمود..
انتهي كل شئ كما بدا وانتصر الحق..
بالخارج وبالداخل..سقطت الرؤوس وانطلقت ڤيرا السعيده بانتصارها لاحضانه..
فالتقطها بذراعيه..
عز..بفخر..أنا فخور بيكي اوي ياقلب عز..
ڤيرا بسعاده…دلوقتي بس حاسه اني اتولدت من جديد..
دلوقتي حاسه بالامان..
عز..الحمدلله. يا حبيبتي الحمدلله..كنت خايف عليكي اوي.
سالم بحده..هتمسك بوك ياراضي..ياعيب الشوم..
راضي بسخريه..ياعيب الشوم عليك انت وهو ونظر لعمه عتمان بقرف..
بقي ياراجل كنت عاوز تبيع لحمك ودمك عشان الفلوس..
اخص عليك..ونعم الاب السئ..
خدوهم عالبوكس..يالا… ومتقلقوش
هتلاقو ابوكم مشرف هناك..ومتقلقوش بردو همسك كبير العيله من بعدكم…
وانتي..نظر لسوزان زوجه اللواء..
كنتي مفكرك حاجه كبيره وان الحب بينتصر اتاريكي نار جهنم..
أخر حاجه كنت اتوقعها انك انتي البوس الكبير..
سوزان بغل..لو فاكر انك انتصرت تبقي غلطان أنا ورايا رجاله..
راضي بسخريه..لو تقصدي نصر الدين فهو في المشرحه مراته قطعتته حتت..متحطيش امل..
سوزان بصدمه..ايه؟
راضي..يالا يابني خدوها..
رائد.. من خلفه..
رائد مفضلش غير اماني اللي قالت عليها دي..
راضي…لا دي بني ادمه غبيه..اعملولها حمله تفتيش عالبيوتي سنتر وخلاص..
خلينا نخلص ونطلع علي دبي..عشان اجراءات دفن معتز، وترحيل المتهمين..
رائد..الله يرحمه..ياما حذرته..بس كان بيقول انا كدا كدا ميت..
راضي بتنهيده..مروان فين؟
مروان بيلوم نفسه..وبيقول انه مقدرش ينفذ الوعد..
وهناك عمال شغال سجاير في سجاير..
طب يالا… انا هروحله انا..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
بالاسكندريه..
في ايه؟
انتو مين….
الظابط..مكافحه المخدرات ياحلوه..فتشو المكان دا..
أماني بحده..انتو اتجننتو..متعرفوش انا مين.؟
الظابط بسخريه..لا عارفين..ياحلوه..
يالا نفذ ياعسكري..
ضربت رقم زوجها برعشه..
الو ايوا يامرتضي الحقني في تفتيش عندي في البيوتي سنتر..
مرتضي بسخريه وانا مالي؟
اماني بصدمه..يعني ايه؟
مرتضي..يعني انتي طالق..سي يوو ياحلوه..
ال تفتيش ال..
العسكري..لقينا دول يافندم..
الاخر..ودول يافندم..
الظابط..حلو اوي..هاتوها..وشمعو المحل..
أماني لا مش ممكن…مش ممكن..دي تكون نهايتي..لا يمكن حد يشمت فيا ابدا…
انا اماني هانم..
خطفت كيس من البودره من درج مكتبها وشقته واستنشقته سريعا..
الظابط..يابت 🐕 انتي اتجننتي..
أزرق وجهها واغرورقت عيناها..
اتصلي بالاسعاف بسرعه يابني، مش عاوزها تموت..لازم تاخد جزاءها..
بعد دقائق كانت الاسعاف تحملها، بعد اسعفها طبيب الاسعاف..
ــــــــــــــــــــــــــ
بدبي
بعد يومان..
بمركز الشرطه..
راضي بحده
قتلتيه لييه،كدا كدا كان هيتعدم..ضيعتي نفسك..؟
ابتسمت بمرار.. قتلته ليه؟ وضيعت نفسي..
ماأنا كدا كدا ضايعه..
بس هقولك ليه..
عارف لما تعيش عمرك كله تحافظ علي نبته حرام وتضلل عليها
عارف لما تكون النبته دي روحك وحياتك..
عمرك كله..
عارف لما تضحي وتضحي وانت عارف ان الحرام مبيدومش..
وبقهر العالم اكملت..
اهو دا حالي..
استحليت الحرام وبعدت عن ربنا ونسبت ابني من شيطان رجيم.. لواحد عاش عمره يتمنالي الرضا ارضي..
وفي الاخر..
ضحكت بجنون. جنون امرأة اوشكت علي فقدان عقلها..
وفي الاخر
والاخر الشيطان اللي خسرك الدنيا والاخره.. يحرمك من نور عنيك..
انا قتلته.. ولو رجع بيا الزمن مكنتش ضربته ٢٠طعنه.. انا كنت خرجت قلبه بايدي ودوست عليه برجلي..
انا اللي قتلته انا…
انا اللي انتقمت منه، لابني ولجوزي..
أنا السبب في كل دا..
انا..انا اللي ضحيت بابني وقتلته..
صرخت صرخه ردت صداها في قلب الجميع من حولها
صرخت ام مكلومه،عاقبها الله باعز مالديها…
وحيدها..
راضي بحزن..
يعني انتي معترفه.. قالت بوجع ااه..حرمني من روحي..من عمري كله كان لازم يموت..
كان لازم..
انا معترفه..وراضيه بقضاء ربنا..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالمشفي..
كيان بحزن علي اخته..
طب يامازن..(صديق كيان، يعمل بالمشفي بدبي، طبيب نفسي) هتفضل كدا كتير..دي بقالها يومين غايبه عن الوعي..
الطبيب بحزن..والله ماعارف اقولك ايه مفيش اي سبب عضوي للغيبوبه..
بس بعد اللي حكتهولي دا..دا سبب نفسي..
وياعالم هتفوق امتا..؟
كيان بحزن..طب هو ينفع تنتقل القاهره..
مازن….هو ينفع..بس بهدله عالفاضي كمان هنا أحسن ليها..والعنايه هنا احسن انا بكلمك كطبيب مصري..
لان عارف المستشفيات في مصر عامله ازاي..؟
بص ياكيان انت عارف انا بعزك ازاي..
روح ادفن جوز اختك وخلص الاجراءات وسيبها هنا في أمانتي..
متقلقش عليها.. اكرام الميت دفنه..كفايا بهدله..
كيان بهدوء..انا عارف انك قدها يامازن..بس غصب عني.. سولاف دي اختي الوحيده وبنتي..
ياريتهم شاوروني قبل مايعملو فيها كدا..ياريتهم..
مازن بابتسامه رزينه..دا نصيب ياكيان..
ومتقلقش..اكيد ربنا له حكمه في كدا..
اتكل انت عالله..وعلي تواصل ان شاءالله..
كيان بتنهيده..أنا فعلا لازم استلم جثه معتز..مفيش غيري هنا. يقدر يستلمها…
فهد ومحمد زي ماانت عارف.. وجدي للان ميعرفش صحته معدتش مستحمله وعامل زي الجمل اللي برك بعد فراق سولاف ومحمد

 

✍️اسما السيد✍️ ڤيرولين

 

مازن..متقلقش ياصاحبي..روح انت انا هنا مكانك..
اي جديد هبلغك بيه..
اقترب وقبل رأسها وهمس باذنها..فوقي ياقلب اخوكي وانا هاخدك ابعدك عن الدنيا بحالها..
هرجعلك تاني..متقلقيش..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

بعد اسبوعان..
بالاسكندريه..
عيسي بحنان..حبيبتي انا مش بقولك متحزنيش..بس كفايه كدا..
وهي خدت جزاءها..
سادين بحزن..انت عارف ياعيسي..
اكتر حاجه وجعاني انها كانت عاوز تموت كافره..وانها ازاي كانت بالشر دا لا وبتفكر تبيع اخواتك..
مش قادره اصدق..
عيسي بحنان..والحمدلله مقدرتش تعمل حاجه ربنا سترها واهي في السجن بتاخد جزاءها عشان عالم بالنوايا..فاحنا ايه بقي..؟
طولنا كتير وانا عاوز اجوز يامزه..
ابتسمت من بين حزنها..سافل اوي.
عيسي..بغلب..خللت يابنتي..خلاص متجوزنيش وسيبني هناك لاي بنت بقي توقعني وانا راجل وضعيف والبنات هناك بصراحه لوز اللوز
سادين بحده…عيسي..اتشاهد علي روحك..
تيم من خلفهم..اف بقي متخلصونا..احنا زهقنا منكم..بقاله ساعه بيتحايل عليكي..
ايمان من خلفه..اسكت ياواد ياتيم..خليهم ياكشي يقعدو سنه..اهو مصايب قوم..
عيسي بخبث..جري ايه ياامه..مابلاش انتي اشحال مابسمعك بالليل بتتوشوي في التليفون..وبس بقي ياحسين..احترم نفسك ياحسين..
ايمان بشهقه..انا..عمري..وبعدين انت بتسنط عليا..
تيم بطفوله..لا ياتيته انا اللي بروح اصحيه واقوله
امك بتكلم المز..
ايمان..انت يا تيم..وتضحك عليا وتقولي انا رايح الحمام ياتيته..
تيم بضحك..ااه بضحك عليكي..
ايمان..ماشي ياتيم..مش هانيمك جمبي تاني وابقي خلي عيسي ينفعك..
تيم..لا انتي حبيبتي ياتيته..
ايمان بحنان.. كل بعقلي حلاوه كل..
اااه ياني منك انت..
اعمل ايه فيك اكلك اكل..
تيم.. لا حبيني..
ايمان.. طب مانت حبيبي ياقلب تيته..
حبيبي وروحي..

 

ــــــــــــــــــــــــــــــ
بالمزرعه..
ينظر لها بحزن منذ دفن معتز وهي شارده حزينه..

 

رفعت نظرها فتلاقت نظراتهم..
ابتسم لها واقترب منها..
وجلس بجانبها..
ومد يده يلاعب طفلهم النائم علي قدمها..
منذ علمت بموت اخيها وهي تشعر بغصه تحرق قلبها..لو صدقت احساسها لما خسرته..الان..
فقط نعلم قيمه الاشياء بعد زوالها..
لم تبكي..ولم تنفجر به..ولكنها لم تستطع..
ودعته بهدوء…ودعت له..أخيها كان ملاكا..والملائكة لا تعيش علي الارض
هي متيقنه انه الان بمكان اجمل..انقي واطهر..وان والدها استحق مالاقاه واكتر..
ولكن..لما لا تنسي..لما لاتبكي لما تعذبه وتعذبها..
حمل زيد النائم علي قدمها ولم تشعر به..
أعطاه لوالدتها الجالسه بالخارج..
فتبسمت نوران والدتها ..وحملته بين ذراعيها كم تعشق حفيدها هذا..
نوران بسعاده..يشبهه تماما.؟
مروان.. بتساؤل من؟
ـ والدك كان يشبهه كلما مرت الايام يكبر الشبه بينهم..
ابتسم مروان عليها..امازلت تتذكرينه..لقد نسيت انا وجهه
نوران بعشق..لم انسه يوما ولن انساه ماحييت..
اغرورقت عيناها بالدموع..ودفعت مروان بهدوء..
ابتعد..هيا عد لزوجتك..لا دخل لكم بزيد..
هو ملكي انا..
مروان باستسلام وابتسامه..حسنا هو لكي..واستعدي واعديه..سنرحل بعد ساعه للقاهره..
نظرت له بحده…متي ستتحدث بالعربيه..لست خبيره بالانجليزي..
والملم الكلمات بصعوبه..
ان لم تتحدث بالعربيه..وتتعلمها مثلنا.ساطلق ابنتي منك..
مروان..بحده..ماذا؟
ابعد هذا كله…؟
نظرت له بشماته..اه..اهو دا اللي عندي..
مروان بعدم فهم..ماذا..؟
شدت علي رأسها بغلب..ياخراابي..اذهب لزوجتك..ارحل من وجهي..
تأفف ودخل يتمتم بزهق..
فوجدها تبتسم علي حديثهم معا..
مروان بصدمه..اتبتسمين حقا؟..اخيرا حبيبتي.
عبست فاقترب محاوطا اياها بذراعيه وتنهد..
أقسم لك ديما لم استطع اللحاق به. قبل ذهابي لدبي جاءتنا اخباريه بمقتله….
حبيبتي هذا قدره..هو بمكان احسن من هنا..
ديما بغصه..آعلم..
مروان بحنان..لستي غاضبه مني؟
ديما.. وهي تدفن راسها بصدره لا..
مروان..لما لا تبكين ديما..ابكي حبيبتي سترتاحين…
ديما..بغصه..لا استطيع..
قرص ذراعها.بقوه..بلي تستطيعي..
هزت رأسها وهي تقاوم دموعها..
لا استطيع..
ضغط اكتر..عليها وهنا انفجرت باكيه…
اااه..مروان…
مروان. بحزن.ابكي حبيبتي سترتاحين..ابكي
لنخرج من هنا..ببدايه جديده..سعيده..
انتي وانا وطفلنا..وتلك المراه التي تهددني بك..
ردت عليه والدتها من الخارج..سمعتك علي فكره..
ابتسمت من بين دموعها وهو يتساءل باستنكار..
ماذا تقول..والدتك؟
استبدلت دموعها بضحكاتها وهي تستمع لسباب والدتها له..
وهو يتساءل ماذا تقول؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالقاهره..
مارايك حبيبتي..؟
دارت ڤيرا..بسعاده بالڤيلا الذي اشتراها عز..
واو..جميل جدا..
عز بحنان وهو يحتضنها من ظهرها..
اذن.؟
ڤيرا بخجل..ماذا؟
عز بتلاعب..اريد قبله كتلك….
ڤيرا بخجل..اي تلك..ولما تحدثني بالالمانيه..
عز بمصريه متكسره..عاوز بوسه..زي بتاع الطياره
انفجرت ضاحكه عليه..وهي تلكذه..عيب جدي عادل وراك..
عادل بتعب وهو يدخل متكأ علي عكازه..اعتبروني مش موجود..انا داخل انام..كفايه اللي شفته..
كانت عاوزه تموتني بنت التيت..
دانا جامد أووي وكنت كاشفها..بس ايه..خدتني علي خوانه..
عز بولوله..باماره مخدرتك وفهمتك انها وخداك تعملك تحليل..
عادل..باحتيال..ياودا ياخايب دانا بس كنت بهاودها..
ڤيرا بلويه فم..اسد ياجدي..طول عمرك..
عادل بنفخع..اومال ايه دانا اللوا عادل..الدور والباقي علي جوزك خايب الرجا..
كتكو خيبه تخيبكم..وتخيبك ياواد ياعز..ال ايه مدخلتش لسه ياجدي..
ڤيرا بصدمه..ايه دا؟
انت حكتله ايه؟
عز بخوف..والله مانا..دا مالك وزين..
مالك من خلفها..مش انا دا زين..
زين..بفخر..اه انا..وعز اللي حكالنا..
ڤيرا..بصدمه..هو انتو هتأنسونا هنا..ولا ايه؟
خالها من خلفها..
لا يختي انا اشتريت ليا فيلا جمبكو انا والموزه بتاعتي مابرتحش مع حد.. وجسار كمان..
يعني متقلقيش..جدك بس اللي مانسك..

 

ڤيرا بسعاده..أحسن بردو..اهو جدي اهون منكم..
مالك..واطيه..واطيه..
ڤيرا وهي تقذفه..بالوساده…وانت سبت ميرا هناك.. وجيت..
مالك بسعاده..لا هتجوزها….واجيبها تعيش هنا..
عز..وانت يا زين افندي.؟
زين بغيظ..انت تسكت خالص..عشان انت بليتني ببلوه..ووقعت فوق راسي..
عز بقهقه..ماجدولين بلوه..بزمتك..
زين بغيظ..بلوه بس..قول نصيبه..
ماجدولين..من خلفه..زين؟
زين بخضه..سلام قول من رب رحيم..
ماجي حبيبتي..
ڤيرا..بقهقه..ياخيبتك..
عز..لا راجل راجل..
زين بغيظ وهو يراقص له حواجبه..
علي الاقل دخلت..الدور والباقي..عليك..
عز لفيرا باذنها..عجبك كدا..بيعيروني..
ڤيرا بخجل..حد قالك تحكيلهم..
عز..يعني مش هتحن ياجميل.؟
ڤيرا بمكر..بشروط..
عز…نعم،شروط ايه؟
ڤيرا..تعملي فرح..والبس الفستان الابيض..
عز بسعاده… ان كدا ماشي.. دانت تؤمر ياقمر..
ـــــــــــــــــــــــــ

 

بدبي..
مازن بهدوء..ها احسن انهارده..؟
ابتسمت بحزن..احسن..بس انا عاوزه اخرج يادكتور ارجوك..
مازن بابتسامه..مابلاش دكتور دي..
قوليلي يامازن..هو احنا مش اتفقنا اننا اصدقاء..
هزت راسها بشرود..طب يامازن خرجني من هنا..
عاوزه اروح بيت معتز..ارجوك..
مازن بهدوء..طب فهميني هتستفيدي ايه لما تروحي وانا اوديكي بنفسي..
سولاف بكسره..عاوزه اودعه لاخر مره..ارجوك يامازن..
مازن بهدوء..طب جهزي نفسك وانا هنزل اكتبلك علي خروج..
سولاف..ماشي..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بلندن..
ها يادكتور..ماهي النتيجه؟
الطبيب بأسف،.. مثلماتوقعنا عقم دائم.. ولكننا ننظر للجانب الايجابي ونشكر الرب، حمدا لله
فهد بحزن..الا يوجد اي امل يادكتور..؟
الطبيب..للاسف لا..لقد كان شبه ميت..هذا اعجاز..لولا تبرعك له..
فلترضوا بقضاء الله..
محمد..من وراءهم..وانا راضي والحمدلله..
فهد بصدمه..محمد..قمت ليه من مكانك؟
محمد بدموع..وانت قمت ليه..وانت تعبان..عشان توهمني اني غيرك اتبرعلي..
ليه عملت كدا يافهد..كنت سيبني اموت وارتاح..
الموت اهون عليا من فراقها يافهد..
فهد بهدوء..طب تعالي يامحمد ندخل..
بعد قليل..
انت بتقول ايه..؟
حصل امتا ده..؟
فهد..من ثلاث اسابيع يامحمد..
محمد.بلهفه..طيب هي فين..كويسه…وديني ليها ارجوك يافهد..
فهد بحده..محمد اسمعني كويس..لحد هنا وكفايه..
محمد بخوف..يعني ايه؟
فهد..يعني انت من طريق واختي من طريق..مش علي كيفك تدمرها وتسيبها وعلي كيفك ترجعها..
لهنا وكفايه..ولو عاوز تشيلهالي جميله..يبقي ابعد عن اختي..
وكفايه لحد كدا..
محمد بصدمه..بس انت عارف انا عملت كدا ليه؟
فهد..ماهو عشان عارف عملت كده ليه..فانا بقولك خلاص..كفايه..كفايه ظلم فيها لحد كدا..انت اخترت طريقك..وهي نصيبها كدا..
انتهينا يامحمد ويالا جهز نفسك هننزل القاهره..
خرج فهد ووضع محمد يده علي صدره يدلكه بهدوء..
يتمتم بوجع..هينتهي..
وجعك ياقلبي هينتهي..
اكيد..
اااه يارب..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدبي..

 

فتحت الخزانه حيث اخبرها بايد مرتعشه..والتقطته بذراعيها..
وجلست علي الفراش..
مدت يدها وجلبت مفتاح الصندوق وفتحته..
صدمت مما به…
صورهم معا..وكل صوره ذكري..
طفولتهم..شبابهم..هداياها له بطفولتهم وصباهم..وشبابهم باعياد ميلادهم ومناسباتهم السعيده..
وظرفان كتب عليه اسمها وبعض الاوراق..
مدت يدها المرتعشه واخرجت مابه..
كانت ورقه مطويه..
فتحتها..لتقرأ مادون بها..
اخذت نفسها وابتلعت غصتها..

 

(حبيبتي، وصديقتي، اختي، طفولتي، ومراهقتي وشبابي..سولاف..
حبيبتي الغاليه…من سنه تقريبا قررت كتابه هذا الخطاب لك..لا اعلم لما ولكني شعرت بدنو الاجل..وافتراقنا..
وكلما مر علي شهر ولم افارق الحياه..اعيد كتابته من جديد..
والان هذا الخطاب كتبته اليوم وانتي زوجتي، بعدما دخلتي لغرفتنا لاول مره ورحتي بثبات عميق..
والان انتي بجانبي نايمه بعمق..وانا اخط لكي هذا الكلام..
حبيبتي،لا اصدق ان الله اطال بعمري وحققت حلمي بالزواج بك..
لربما كنت انانيا وانا انتهز الفرصه لاحقق حلمي بك وانا اعلم انكي عاشقه لغيري..
ولكني كنت اريد الموت بين ذراعيك..
منذ سنوات..علمت بالصدفه انا ذلك المدعو نصرالدين والدي..
لا تعلمي مقدار حزني..ولكني صدمت..ورحت بعدها افتش خلفه وصدمت اكتر ان لي اشقاء منه وما فعله بالماضي..جهزت خطتي واقتربت منه اكتر واكتر..ذلك الرجل كان مثالا لقله الشرف والخسه والدناءه..
كرهت امي..وكرهت نفسي وحياتي..
وتعاونت مع الشرطه للايقاع به..
يا حبيبتي..لا تحزني..ولا تلومي نفسك يوما علي مماتي..
كوني قويه فانا من فحرت لموتي منذ سنوات..
عيشي حياتك..كوني قويه لاجلك..لا لاجل احد آخر..
لن اقول لكي عودي للماضي

 

 

يتبع.. (رواية رحماك الجزء الثاني) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق