رواية رحماك الجزء الثاني الفصل الثامن 8 – بقلم أسما السيد

رواية رحماك الجزء الثاني – الفصل الثامن

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(قطعه منك.)

 

بألمانيا..
ـــــــــــــــــــ
علي سطح المشفي..
بطائرته الخاصه…
هبط بطائرته.. وبزيه الخاص بالطيران..
كانت تقف بجانب ميرا تميل برأسها علي كتفها وكل ثانيه تهمس لها ميرا.. بتشجيع..
ستكوني بخير، اقسم لك..
فقط اتركي نفسك.. اتركي قلبك ليتحكم بك..
لستي متحوله.. انتي اجمل ڤيرا بالكون..
صديقتي الجميله.. اختي.. وكل شئ..
همست بحزن.. حقا ميرا.؟
أتريني جميله..
ميرا بحنان.. جميله جدا.. ياليت العالم يراكي بعيون ذلك المجنون.. الذي يهبط الأن بطايرته ليختطفك يافتاه..
ياليتني محظوظه مثلك.. ويأتي فارسا.. علي حصانه ليخططفني.. اااه..يالبرود ابنك خالك هذا
الن يتلحلح أبدا..
ابتسمت ڤيرا عليها..
مجنونه..
صمتت قليلا..
ارتعشت يدها وهزت رأسها بخوف بعد تفكير…. لا ميرا.. ابعديه عني..
لن استطيع..
أبعديه ميرا.. اشعر اني عاريه.. أتفهمين..؟
لن اذهب معه..
أخبريه.. بأن يبتعد..
جاءه رده الواثق من خلفها..
بألمانيه مثلهم..
ومن قال أني أخذ رأيك يافتاه..؟
ارتعشت يدها وتوترت.. ورجعت للخلف مبتلعه ريقها..
غمز لميرا
فتركتهم .. وخرجت..
اقترب منها… ومد يده وامسك يدها التي ترتعش بيده بحنان..
عز بهدوء.. أخيرا استمعت لصوتك ياجميله..
ڤيرا.. بغصه وصوت متحشرج من البكاء… ابتعد عز لا أريدك بجانبي.. لا اريد أحد..
لن اذهب معك.. ابتعد..
عز بحنان.. لما ڤيرا..؟
ألهذا الحد تكرهين قربي.؟
أتدرين كم مر من الوقت وأنا احلم بلقيانا من جديد…
ڤيرا.. بغصه.. ليس بحوذتي شئ لاقدمه لك..
لا شئ..
ابتسم ومد يده وقربها منه بهدوء..
هذا ما تقوليه انت.. لا اريد شيئا منك ڤيرا..
اريدك انت.. أريد روحك وابتسامتك فقط..
أريدك بجواري..أشعر بالامان..بالاكتمال..
أريد ان استيقظ يوميا واجدك بجواري..
أتدرين.. في لحظات ضعفي ومرضي.. وجنوني..
لم استطع تخيل احدا معي الاكي.. انتي وفقط
ڤيرا.. حبيبتي مما انت خائفه…؟
لم لا تدعيني انفذ وعدي لك…
ڤيرا بغصه… لقد خذلتموني جميعا… أخشي ان أمد يدي لك.. وتخذلني كجميعهم..
لن اسامحك بعدها..ستبنيني وستهدمني بيداك
ابتعد عز..لقد اعتدت علي حياتي هكذا لا تشتتها
أرجوك..
جذبها لاحضانه.. ولاول مره لم ترتعش..
لم تخاف..
لم يظهر عليها اعراض الرهاب..
ولكنها انفجرت بالبكاء..
ابتسم وهبط حاملا اياها، بحنان..
ڤيرا بخوف.. لا عز..
عز بحنان… لا.. لا بعد الان… ولا ألمانيه.. حدثيني بالعربيه يافتاه..
لقد اوشكت ان انساها..
دفست رأسها بعنقه.. وتمسكت به وهو يصعد بها الدرجات الفاصله بين المبني والسطح..
همست.. عز..
انزلها امام باب الطائره.. وأجابها بعربيه.. مكسره..
ع.. يون.. عز
ضحكت وهي تستمع لحروفه الضائعه..
جز.. علي اسنانه.. ڤيرولين.. لا تضحكين علي كلامي..
ڤيرا.. بغيظ.. متقولش الاسم دا..
اسمي ڤيرا..
عز بضحك.. ليه.؟ واقترب برأسه منها يكمل بمراوغه
ڤيرولين.. يعني…
ڤيرا. بحده.. انت اللي ضايع ياعز الدين..
عز بقهقه وهو يرفعها لتصعد.. هو.. دا.. هي دي ڤيرا الجميله..
ضربته علي صدره..
متقولش ضايعه تاني وتفكرني ..
عز بتوهان… انا اللي ضايع ياڤيرا.. ضايع.. من غيرك..
وضايع في بعدك..
ارتعشت يدها.. ولاحظ توترها..
ابتسم واجلسها بحنان..
وهو يقر ان مشوارهم معا طويلا..
طويلا للغايه..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بايطاليا..
نام تيم..وسليمان..
وبقي هو وصراعه النفسي..
مد يده للمئات من المرات..ليتصل بها..
وفي كل مره..يرن كلام والدته بأذنيه..
ولكنه اشتاقها…اشتاق لصوتها..ضحكاتها..ثرثرتها..
مد يده وفتح حسابه الالكتروني ليري صورها..
فوجئ بكم هائل من الرسائل منها..
كم اشتاقته..
كم تعشقه..
ان يعود لها..
ستنتظره..
ماذا فعلت..منذ تركها..
أغمض عيونه وسال دمع عينيه..
لا حيله له بحبها..
من قال ان الحب قرار..الحب هو شعور يكتسحنا غصبا..عنا.. يغمرنا كليا..
يستنفذ طاقتنا جميعا..
ولا شفاء منه.. بل تجد نفسك تسعي له.. قائلا هل من مزيد.. هو شعور فطري يولد باجسادنا حينما نجد من يشبهنا.. لا حيله لنا به..
يتحكم بقلوبنا..يلغي عقولنا..تماما..وتنتابنا حاله الضياع..
فلا أنت قادر علي البعد..ولا القرب..
تنهد وهو يخبر نفسه..
سيستمع لصوتها..لن يرد..لن يغضب الله فيها..
فقط يستمع لصوتها..
ضرب رقمها برعشه..يكتم فاهه بيده..
ضعيف هو بهواها… ضعيف ولا يداوي جرحه الااها..
كانت جالسه أرضا بجانب فراشها
تفترش الارض بصورهم معا…خطاباته..وهداياه..
منذ طمأنتها مريم عليه وهي تجلس كل ليله بانتظار رساله منه..
مكالمه..
الهذا الحد هانت عليه..؟
ألهذه الدرجه..لم يجد وقتا ليحادثها به..؟
أنسيها بتلك السهوله..
وهي من جفت دموع عيناها في البعد عنه..
حاوطت عيونها الهالات السوداء..
لا احد لها غيره..
لا ام ترتمي بأحضانها كباقي الفتيات..
ولا اخت تستمع لحكاويها..
ولا شقيق بجوارها..يعلم مآسيها..
ولا اب يفكر بها..
حتي خالتها الحبيبه..ابعدتها عنها..
فضلت مأساتها عليها..وهل تلومها..؟..
لما لم يفكر احدا بها…
لما…؟
نساهاا.. بسهوله
لا والله…لن تكون ضحيه بعد الان..
مسحت دموعها بحده..
ولملمت كل شئ يخصه..بعلبه وأزاحتها تحت الفراش..
ستقوي…ستعيش لنفسها وحياتها..
لا ونيس ولا جليس..
سيكون جليسها نفسها وفقط..
ستعمل كما تحب هي..
ستبحث عن سعادتها..
مادام لا يفكرون جميعا بها..
ستقف بنفسها علي قدمها…لن تكون تلك الضعيفه ابدا..
ـ ضرب علي رقمها مرارا وتكرارا..
وفي كل مره نفس الرساله مغلق..
دب القلق قلبه…وهو يعيد رقمها مرارا..رقمها الذي يحفظه كإسمه..
وعلي لسانه كل الدعوات لها ان تكون بخير..
لم يصبها مكروه..فقط بخير
تنهد بوجع..ردي ياسادين
سمعيني صوتك..
ياارب..طمني عليها..
ـ مدت يدها وقذفت هاتفها من الشرفه..ستقطع عليه كل خيوط التواصل..هذا ان فكر بها…
وتبعته بحاسوبها..
أنزلت ثيابها الغير لائقه.. وبمقص وجلست تقص بهم..
تشفي غليلها بهم…
لملمت الباقي من ثيابها..بحقيبه..
كتبها…دفتر رسمهاوالوانها…التي تعشق..
لملمت شعرها…ومدت يدها وجذبت تلك الحقيبه التي كانت تنتوي ان تفاجأه بما بها…
اخرجت حجابا منه…ولفته..علي شعرها..
لمعت عيونها…بفخر من حالها…
هي قويه…ليست ضائعه…قويه بنفسها.
لن تنتظر ان يكون احد سندا لها..
نادت الخادمه.لتساعدها بحمل حقيبتها..
اماني بصدمه..رايحه فين ياسادين..؟
سادين بسخريه…هقعد مع تيته سعاد..(والده أبيها)
اماني بحده..انتي اتجننتي وهتسيبيني….؟
سادين…اه..عيشي لوحدك وجربي الوحده اللي معيشاني فيها من سنين..
أماني..بصدمه.. انا؟ انتي اتجننتي اقفي هنا وكلميني؟
سادين بصراخ…سيبيني بقي..انتي ايه ياشيخه..شيطان..
ازاي مش حاسه بيا وبحالي..
هو انا مش بنتك..ليه مش حاسه بيا
انتي السبب في كل عذابي..
اماني بخوف من حده صوتها..اهدي ياسادين..
سادين بسخريه..اهدي..لا والله
وبوجع اكملت..عارفه..كنت بشوف خالتو إيمان وهي بتحضن بناتها ومصحباهم.كنت بحس بايه..؟
كام مره أتمنيت ابقي زيهم..
يكونلي ام متفهمه زيهم..
كنت بخاف ابصلهم ليقولو بتحسدنا علي الفقر والغلب..
بس انا فعلا كنت بحسدهم..ياما نمت ليالي ابكي..أتمني فيها حد اشتكيله..
كنت ببص لصحباتي البنات بعين حسره، وانا شايفه كل واحده فيهم امها معاها في كل حاجه
كل حاجه كنت بعملها كنت فيها لوحدي..
وانا رايحه المدرسه..
وانا بشتري لبسي..
حتي لما جتلي البريود زي البنات…جريت قولت لخالتو ايمان مش ليكي..خفت منك..
خفت تظني فيا السوء زي عادتك..
جريت استخبيت في حضنها وهي ضحكتلي وقالتلي
كبرتي ياعروسه ابني..
كانت دايما سنداني..انتي كنتي فين؟
الغيره والحقد عموكي..
وانا بجيب نتيجتي كنتي فين؟..وانا بتكرم علشان رسمه حلوه رسمتها
كنت لوحدي..
ياما نمت مخنوقه..حزينه…من كلامك ومن قساوته..؟
دايما اسأل نفسي..
ليه مش شكل البنات.. ليه عيله واب وام يخافو عليا..
هو انا يعني مستهلش..؟
حتي لما قربت من خالتو..وحبيتها بكل قسوه وحقد منعتيني عنها..
مش عشان حاجه..الا عشان الغيره اللي عمياكي منها..
اللي رغم السنين دي كلها والفقر..هي مازالت اجمل واحلي منك..
حتي هو..اللي كان مالي حياتي حرمتيني منه
انكمشت اماني علي نفسها..
وقالت بخوف..انا كنت بأمنلك مستقبلكو.
انااا….!
سادين بحده.بتأمني مستقبلنا بالحرام..
انك تسرقي ورث خالتو وتفرقيها عن اكتر انسان حبيته…
انت ايه ياشيخه..؟
انتي انسانه طبيعيه انتي؟
لم تحتمل حديثها وصفعتها علي وجهها
صارخه بها بحده
✍️أسما السيد✍️
اخرسي.
ومفيش خروج من هنا
بصقت دماءها..من فمها وتهكمت عليها قائله..
انا مبخدش رأيك من انهارده لا انتي امي ولا عاوزه اعرفك…
ابقي خلي المال ينفعك..
انا هروح أعيش مع تيته سعاد ومع بابا..
اللي زيك ميستحقش غير الوحده..
خرجت وتركتها وهي تصيح عليهل وتسبها..كاأولاد الشوارع
سادين…تعالي هنا
استقلت سيارتها..مبتسمه..لاول مره..تحس بالحريه..
تحمس من نفسها..
ستكون قويه..والي الابد..
مدت يدها واشعلت هاتفها علي أغنيه
طالما تمنت ان تغنيها..وهي قويه..
واثقه..
وآن آوانها…
ــــــــــــــــــــــــ
هلق أنا عرفت مين اللي بيختار
مرسوم ومكتوب بالعالي المسار
هلق أنا عرفت ما عدت هالبنت
اليوم كبرت وصرت وحدي اللي بختار
……………………….

 

ما فيكن تحبسو الطير بقفص من حديد
وسع السما الغيم سهول وياخدها لبعيد
………………………

 

أنا بدي طير ما حدا بيلغي جناحاتي
صوتي العصافير غني الحلم بغنياتي
ما حدا بيقدر يمحيني القوي الفيي رح تحميني
انت إيماني الكبير حب و عهد جديد
……………………….

 

أَنّا بُدِّي طَيْر ما حَدّا بيلغي جناحاتي
صَوْتَيْ العَصافِير غَنِيَ الحُلُم بِغَنِيّاتِي
ما حَدّا بيقدر يَمَّحِينِي القَوِيّ أَلْفِيِّي رح تُحْمِينِي
أَنَت إِيمانِي الكَبِير حَبَّ وَ عَهْد جَدِيد
……………………….

 

لو ضيعوني رح امشي المشوار
في عيون وايدين تشدك للمهوار
لو جربوني لو عذبوني
بحبسن حبسوني رح كفي المشوار
……………………….

 

✍️أسما السيد✍️ڤيرولين جزء ٢✍️رحماكي✍️
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
بمنزل ديما بالقاهره.

 

ايه اللي بتقوله دا يا ابو رامز انت اتجننت..؟
أبو رامز بحده..متجننتش بنتك جبتلنا العار ولازم تنجتل..
اللي تخرج عن طوعنا وتتجوز الاجنبي..
لازم تنجتل..
الام بخوف..لالا انا بنتي متعملش كدا ابدا..
انت عرفت منين..؟
ابو رامز بحده وخبث..عرفت وخلاص…واني أمرت رامز يخلص عليها…
واظن دا سلونا وانتي عرفاه اكويس..
فوتك بعافيه يامرت اخوي..
خرج واستدارت..
وامسكت دينا الواقفه ترتعش بخوف من شعرها
قوليلي الحقيقه مخبيه عني ايه يادينا..اختك اتجوزت اللي اسمه مروان دا؟
انطقي..
احمد بحده…ايه اللي بتعمليه دا..ودينا ذنبها ايه.؟
وبعدين هو الجواز بالعافيه..
اه ديما اتجوزت مروان..
هو الحب بايدينا في ايه ياماما؟
الام وهي تلطم خدها..في ايه.؟ بتسألو في ايه؟بعد اللي سمعتوه..
في ان ديما هتنقتل..انت مفكرينهم ملايكه….
دول شياطين ماشين عالارض وتجار سلاح وعمله وآثار..
وكل البلاوي اللي تتخيلوها في الدنيا..
ديما كان لازم تتجوز رامز…كان لازم..
ليه ياديما..ليه..؟ليه ياحبيبه امك تعملي في نفسك كدا؟
الام بدموع..اتصليلي عليها يادينا…
دينا بخوف…بتصل عليها من يوم مااتجوزت مبتردش
ازداد نحيبها ولطمت خديها….بنتي راحت..راحت خلاص..؟
انا كنت عارفه ياديما سبب هروبك وياما قلتلك ماتلعبيش مع الكبار مفيش فايده؟
يااارب..
يااارب..
يا قلبي يابنتي..
دينا بخوف..تقصدي ايه ياماما..؟
الام بحده…بره..اخرجو بره وسبوني في حالي..
برا..
لو كنتي شورتيني وعرفتيني مكناش وصلنا لكدا
اطلعو بره..سبوني في حالي..
يااارب..
أحمد بحنان..سيبيها يادينا..تعالي..
ــــــــــــــــــــــــــ
بلندن..
عفارم عليك يا زيان..
واخيرا الفلاشه…..كنا هنروح في داهيه..
ماشي ياديما..
انا تغفليني..وتصوريني..وتسرقي الفلاشه..
مايجيبها اللي رجالها فعلا..
زيان بحزن مكبوت..لنتركنا من الطبيبه اذن؟ ونلتفت لعملنا..لم تعد تشكل لنا خطرا..
رامز بحده…لا عاوزها حيه يازيان.هي واللي اتجوزته…عشان تبقي ترفضني انا..وتتجوز..سبع الرجال ده..
عاوز تفاصيل التفاصيل عن اللي اتجوزته؟
امتا وفين.؟
ومين دا…
انت عارفني أحب التفاصيل..
زيان..بضيق…ولما القتل..،الم تكتفي بما حدث؟
كما انها اختفت تماما.. هي ومن تزوجت..؟
رامز بحده..قلت لا..اريدهم احياء…
أريد ان اقتله امامها..وتعود لي..
تلك الغبيه..لقد عشقتها بجنون..
سأنتقم لقلبي منها..وسأريها..
زيان بغضب مكبوت…حسنا اوامرك..
صمت قليلا..
وقال..
متي ساقابل البوس الكبير…لقد نفذت ماامرت به بالحرف..
لم يستطع رجالك فعل شيء بدوني..
انا من فعلت كل شي..
الي متي سابقي مهمشا..؟
رامز بسعاده وانجليزيه خالصه مثله……قريبا زيان..لقد اثبت ولاءك بالفعل…
واخبرت البوس باخلاصك.
الشحنه القادمه..مهمه وخطيره..يجب ان ننتبه لها حتي لا تفسد كمثيلاتها..
وها قد اذيلت اكبر عقبتناا ديما..
بقي فقط نعلم من يبحث وراءنا؟
من يخبر الشرطه بتحركاتنا..
جز علي اسنانه وقال… بهدوء..
علي ماذا تحتوي تلك الشحنه..؟
رامز..بهمس..اعضاء بشريه…
ابتلع زيان ريقه..وهز رأسه..اذن؟
رامز…إذن سنعمل علي ادخالها بسلام وتلك هي اثبات ولاءك..
زيان..بهدوء..متي؟
رامز..بعد سته اشهر…
زيان..بزفره غاضبه..كثير جدا..وقت طويل..
رامز…فعلا ولكنها الاكبر والاضخم ستدخلنا الي عالم المافيا من اوسع الابواب..
لا تقلق…سنتعامل بالدقيق الابيض..حتي ننتهي من تجميعها..
زيان بحزن. مكبوت…حسنا…
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالقاهره…
تجلس بجانبه في السياره تنتظر خروج اخيها من المدرسه..
كريم بحنان…متقلقيش فاضل ١٠دقايق ويخرج..
نغم بخوف..يارب..انا خايفه انت متاكد من اللي بنعمله؟
كريم..متخافيش..اهدي بس..
وذاكري اللي قلتلك عليه..
عبست بشفتيها..طيب..

 

ــ كان يدور حول المدرسه هو وبعض من توابعه..
مكرم..انت ياجحش انت وهو عاوزكو تفتحو عنيكو كويس..
فاهمين..
احدهم…يامكرم مااحنا هنا بقالنا اسبوع ومبتظهرش..
ماتفكك منها بقي..اللي خلقها مخلقش غيرها..
لكمه بقووه..اللي اقوله يتنفذ انت فاهم..
الرجل..حاضر حاضر..
اللي تشوفه يامكرم..
يالا ياد منك ليه..
مكرم بحده…ماشي يانغم..يانا يامافيش..
لمحت اخيها خارجا يمشي كسيرا حزينا..
لم تستطع ان تبقي مكانها..
وخرجت مسرعه تنادي عليه..
عبدالرحمن..
خرجت مسرعه وهو ينادي عليها….استني يامجنونه..
نغم..
استني..
زفر بغيظ..هضيع الدنيا..
رآها اخيها..وجري نحوها…نغم.
وقبل ان يرتمي بأحضانها انتشلته يد مكرم واحاط رقبته بمطوته..رأتها هي بوضوح..
رأي كريم ماحدث..
وارتد للخلف..يراقب من بعيد.. حتي لا يكشف امرهم..
كريم بحده..يابن ال..
اصبر عليا…
مكرم بسماجه..واخيرا ظهرتي ياست البنات..
دارت بعينها عليه..
لمحته واقفا بعيد يشير لها بيده ان تهدأ..
ابتلعت ريقها…واستدعت كل قواعد الثبات التي دربها عليها.
نغم..بخوف..سيب عبدالرحمن حسابك معايا انا..؟
مكرم..بسعاده…اتكلمتي ياست البنات..
يافرحتك يامكرم..
مستعد اسيبه…بس تيجي معايا..
هزت رأسها بخوف علي اخيها الذي شحب وجهه..
هاجي..هاجي..بس سيبه..عبدالرحمن ملوش ذنب..
ابعد مطوته..وحرره فارتمي بأحضانها…
اشبعته تقبيلا..
عبدالرحمن…كنتي فين يانغم..امك هرتني ضرب..
جسمي كله..بقي حروق..
ارتفع صوت بكائه في احضانها…
همست له..بصوت لم يستطع السمج امامها ان يستمع له…
بطل عايط واسمعني..
شايف العربيه السمره اللي هناك دي..
اومأ براسه..
أول مانقرب عندها ادخل جواها بسرعه..فاهم..
عبدالرحمن بخوف وصوت هامس…فاهم..
مكرم…مش يالا بقي..ولا هنفضل واقفين كتير..
نغم بخوف…انت موقف الناس دي كلها ليه..
انا كدا كدا..كنت هرجع لوحدي..ملهوش لزوم..
رفع حاجبه لها..بلا تصديق…بجد.؟
نغم…آه بجد..هروح فين يعني..؟هو انا بقي ليا غيرك
مكرم بابتسامه..هو دا الكلام ياست البنات..
وأنا وحياتك عندي اللي تؤمري بيه هنفذه..
نغم…بخبث..خلاص..مشيهم…انا ماشيه معاك، بارادتي اهو…
امرهم بيده ان يذهبا..فذهبا مسرعين..
ابتسمت بمكر..وهي تقترب من اذنه..
برافو عليك..
وبسرعه البرق كانت ترفع قدمها وتركله بقدمه تحت الحزام..
مكرم…ااااه يابت 🐕…
نغم بسعاده…تعيش وتاخد غيرها..
يالا ياعبدالرحمن..اجري.
جري عبدالرحمن..معها
وفي ثواني كانت تطير بهم السياره
كريم بسعاده.. وهو ينظر لها بانبهار
.هو دا…عرفتي بقي..ان الكارتيه..مفيد..
نغم..بانبهار من نفسها..
شوفتني وانا بضربه..
كريم بقهقه…اه..شوفتك..كنت مراهن عليكي يانغم…
قلتلك هخليكي تاخدي حقك من عنيهم..
نغم..بابتسامه…ربنا يخليك ليا ياكريم..
طب هنعمل ايه دلوقت..
كريم وهو ينظر للموتسيكل القادم خلفه…
بابتسامه اكمل…لا انا الللي هعمل مش انتي؟
نغم..بخوف…هتعمل ايه؟
اربطي بس الحزام..دا..وانت ياعبدالرحمن..
اوعو تنزلو مهما حصل فاهمه؟
اومأت له بخوف..فاهمه…
سحبه خلفه الي منطقه مقطوعه…
وأوقف سيارته..
ونظر لها…اوعي تنزلي فاهمه..
نغم بخوف…لا بالله عليك ياكريم..اوعي تنزل..
انا خايفه عليك..
كريم..بحنان..متخافيش..وبعدين يرضيكي يعني مااخدش حقي انا كمان..
غمز لها…قائلا.
هوريكي شويه حركات هينفعوكي ان شاءالله

 

بعد دقائق..
ولكمات متبادله…
لمحت الغدر من مكرم وهو يخرج مطوته..من جيبه ليطعنه بها..
نزلت مسرعه غير مكترثه بتهديداته لها..
لمحت عصا خشبيه ارضا..
فحملتها..وضربته علي رأسه بها…
مكرم…اااه…سالت دمائه..
وارتمي ارضا..
جحظت عيناه وهو يعنفها..قلتلك متنزليش..مش بتسمعي الكلام ليه
نغم برعشه..مات ياكريم..؟
مد كريم يده وجده مازال يتنفس..
لا مامتش..
لسه عايش..
يالا تعالي..
نغم..بخوف..هنسيبه هنا..
كريم بغيظ..اللي زي دا زي القطط بسبع ارواح..متخافيش.
يالا…
حسابنا بعدين..علي قله سمعانك الكلام دا…
نغم بخوف..كان هيقتلك…
كريم بحنان.. وهمس.. فداكي ياست البنات..
عبدالرحمن..من خلفهم…نغم انا تعبان..
نغم بخوف..مالك ياقلبي..
لم يجب.. وراح بعالم آخر…فصرخت..وقف ياكريم بسرعه..
كريم. بخوف…حاضر..حاضر..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بشرم الشيخ..

 

جحظت عيناها وهي تراه يمشي بعرج..ومربط من جميع الجهات..

 

سولاف..ايه دا يامعتز يالهووي مين عمل فيك كدا..؟
معتز بتعب..ااه..اسكتي متفكرنيش..
اااه..
دي مش ايد طبيعيه دي مرزبه..
اااه..
سولاف وهي تتحسس وجهه المكدوم..
يالهووي..دا معدش فيك حته سليمه..
معتز بولوله..ااه يااني..هقابل الموزه ازاي دلوقتي..
منك لله ياللي عملت فيا كدا..
سولاف..مين عمل فيك كدا..؟
معتز..بتفكير..
بصي مش عارف..
انا كنت خير اللهم اجعله خير..ماشي في امان الله..
اذ لاقيتلك حد بيسحبني..
من ايدي..
وخدني علي خوانه..
وهاتك ياضرب..اكونشي قاتله قتيل..
سولاف..بحده..وانت يابطل الابطال مدافعتش عن نفسك..لييييه؟
معتز..وهو يشير بيده.
أدافع ايه..دا ايده بس..كانت زي ايد ابوالهول..
سولاف..بصدمه..ابوالهول..
طب شكله ايه..
معتز بوجع.وولوله…مشفتوش..مشفتوش..
اتغرغر بيا في حته ضلمه..
وكان مغطي وشه…
سولاف…ازاي..طب معملتش محضر ليه.
معتز وهو يحاول فتح عيونه المتورمه..فكرك معملتش..
عملت..وقالولي القانون لا يحمي المغفلين..
يختاااي..
سولاف بقهقه..وحروف تطلع متقطعه..
يخيبتك التقيله..
تعالي ياخالتي شوفي ابنك..
خالتها بحسره..شوفت يختي..
خيبتي التقيله..
وضربته علي يده..
معتز…اااه..حاسبي ياامه..
معتز بغيظ..وحياتك الايد دي ماهي غريبه عليا..
بس مين مش فاكر؟
سولاف بعيون تسيل من كثره الضحك..
هو كله ضرب ضرب مفيش شتيمه..
متكلمش..؟
معتز بتفكير..
اه قال..قالي عشان تبقي تمد ايدك علي اللي مش بتاعك..
جحظت عيونها..وهي تتمتم.معقول..
محمد..
رن هاتفها برساله علي حسابها الشخصي
فتحتها سريعا..
وابتلعت ريقها..وهي تقرأ محتوي رسالته..
ابقي سلميلي..علي ننوس عين أمه..
اتمني الرساله تكون وصلت..
هبت من مكانها كالهبله تقفز يمينا ويسارا..
محمد..هو محمد..
معتز..محمد..ااه..ااه هو..
هي ايده الطرشه..انا مش تايه عنها..
ــــــــــــــــــــــ
باحدي الفنادق بشرم الشيخ..

 

ارتحت كدا..بعني لما فشفشت الواد..
محمد بحده..بقولك ايه؟انا ناري قايده متجننيش..
معاذ..بدهشه..كل دا ونارك مبردتش
دا الواد معدش فيه حته سليمه..
محمد…عشان يعرف يمد ايده علي حاجه مش بتاعته
ابن…
معاذ…بضحك..انت مفيش فايده فيك..
لا علاج ولا طبيب نفسي..
انت عارف لو حد عرف في الوحده اللي حصل
هتروح فيها وهتترفد..
محمد..بلا مبالاه..مش مهم..المهم محدش يقرب ليها..
معاذ..يخربيت جبروتك ياشيخ دانا لولا حوشت الواد منك كان راح فيها..
والله كان عنده حق فهد ان يبعدك عن اخته..
محمد بحده…انتو ليه فاهمين حبي ليها تملك..
انا بغييييييير.
بغير يابشر…مش نطع..ولا ديوث..
علشان اسيبها تهبب اللي هببته ده..
بغييييييير..بحبها اعمل ايه؟
فتح هاتفه علي صفحتها وجد بوست
مكتوب..
كتبت تحته..
#مقصوده..
ابتسم..وهي يقرأها..
سولاف..
(جرب نار الغيره…)

 

قهقه..
ورد عليها.. ببوست علي صفحته.

 

كتب تحته..
تحذير…

 

ايوه بغير
لا أنا نقصان ولا ضعفان
ولا مسطول ولا سكران
ولا زايغ من عيني الضي
ولا حد أحسن مني فى شي
بس بغير
واللى قالولك غيرة الراجل
قلة ثقه أو قلة فهم
خلق حمير

 

غيرة الراجل
نار فى مراجل
نار بتنور مابتحرقش
واحنا صعايده منستحملش
طبعنا حامى
ودمنا حامى وشمسنا حاميه
واللى تخلى صعيدى يحبها
يبقى ياغلبها

 

اصلنا ناس على قد الطيبه
كلنا هيبه
والنسوان فى بلدنا جواهر
طب لو عندك حتة ماس
هتخليها مداس للناس
ولاه هتقفلي اوضه عليها
بميت ترباس
يمكن حتى تأجري ليها جوزين حراس

 

يبقى لا أنا غفلان ولا جهلان
كل الفرق ما بينى وبينك
انى صعيدى
ينعل أبو دا اليوم الأكحل
اللى طلعت لقيتنى صعيدى

 

لو كان بيدى
كنت أعملك هندى بريش
واقلب شعري كنيش كرانييش
والبسلك سلسله متدلدله
خرزه وقلب
بس ازاى البسلك سلسله
هو أنا كلب

 

ثم العبره مهيش في اللبس
أصل المشكله
مش في اللبس
أصل المشكله عندك
عندك
قلت هسيبها وبكره تحس
بعده تحس
بعده تحس
ده أنا لو جبس
كنت زعقت

 

ماشى صداقه
وماشى زماله
بس ماجتش على الرجاله
ماهى نسوان الدنيا كتير
وأنا مابقولش تخاصمي الناس
ولا تتحجبي عن الرجالة
ولا تعتكفي و تسكني دير
بس ياريت حبة تقدير

 

إنى بحبك وإنى بريدك
وإني زرعت حياتي في ايدك
وإني غزلت بنات الدنيا
عقود على جيدك
وإني تعبت من التفكير
وإنى بغير
وهذا أول تحذيررر..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الهند..

 

هاتي ايدك متخافيش..
ابتلعت ريقها ونظرت له بتردد..
قهقه عليها وعلي جبنها ومد يده وساعدها علي الهبوط..
تعالي..متخافيش..
ڤيرا بخوف..احنا فين؟
عز بابتسامه..
حظري فظري…بلد كان نفسك تزوريها من زمان..
ڤيرا… وانت عرفت ازاي؟
عز ببراءه انتي قولتيلي…
ڤيرا..امتا دا..؟مقولتش..
عز وهو يمد يده ليسحبها..
لا قولتي فاكره واحنا بنلعب عند البحيره في البلد..
ڤيرا بتفكير…اه..فاكره..
شهقت..الهند..صح..؟
هتركبني فيل..؟
انا كنت هروح مع ميرا..
عز بحده…من هنا وجاي مفيش ميرا..في عز وبس..
انكمشت من صوته..
فتنهد وجذبها من يدها..
تعالي يا حبيبتي..متخافيش.. انا بس بغير..
ڤيرا..بهمس..مش خايفه..
ابتسم..بحنان..عارف يا حبيبتي عارف..
وفي نفسه..يارب صبرني..الطريق طويل..
طويل اوي..
ڤيرا..بهدوء..وخجل…عز.
نظر لعيونهاا..ع.يون..عز..
ابتسمت بخجل… أنا جوعانه..
عز بلهفه…حالا..ياقلبي.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
بمكان ما…
نظرت للظرف بيدها…
منذ فاقت من غيبوبتها وهي هنا..
الحنان والطيبه التي تحاوطها والطبيعه الخلابه..
ساعدتها كثيرا
خصوصا مع تشنجات بطنها..وتقيؤها المتكرر..
نظرت لما بيدها..
الظرف التي أعطتها اياه سليمه منذ فاقت..
مدت يدها بتردد..لتفتحه..
أغمضت عيونها..تدعي الله ان يكون رحيما بها ولا تصدمها احدي الحقائق..الاخري.
يكفي فراقه..وجلبها لهنا. ولم يودعها حتي..
الي الان لم تعرف من جاء بها لهنا
فتحت الظرف وجدت ورقتان بها…
فتحت الاولي وجحظت عيناها وهي تقرأ ما به.
أيعقل هذا؟
لا تصدق..
بسرعه وبيد ترتعش فتحت الاخري..
رساله بخط يده وهل تخطئ به.
ابتلعت غصتها وارتفعت حرقه قلبها…
وهي تقرأ ما خطه لها…
(عزيزتي ديما..من عاشقك حد النخاع..مروان..
حبيبتي وكل ماأملك بهذه الدنيا…حينما تقرأين رسالتي سنكون افترقنا…قد يطول الفراق وقد يقصر..
ولكن اعلمي انه ليس برغبتي ابدا..
لم استطع ان اواجهك بحقيقتي..كي لا تكرهيني…
لم يكن في الحسبان عشقك ياجميله..
ولكني وقعت بعشقك منذ اليوم الاول..منذ ابتسمتي لي..وشكرتني..ياحلوتي..
أعلم أني فكرت بأنانيه..وأنا اتزوجك…ولكني لم أستطع ان تكوني لغيري ابدا..
أنت حبيبتي انا..ولغيري لن تكوني..
أعلم انك الان ربما تكرهيني.. ولكني اقسم لست عدوا لكي.. ويوما ما..ستعرفين الحقيقه..
لقد حافظت عليكي بدمي وروحي..
حبيبتي لا تحزني لاني تخليت عنك..وأبعدتك بتلك الطريقه.فهذا احسن لي ولكي ولهديتي التي أهديتيني اياها..
حبيبتي..ان قدر لنا اللقاء سأعود..يوما ما..
لنعيشا سويا..بأمان..لا خوف ولا مخاوف أبدا..
لقد حللت عنك سبب هروبك الكبير..الان انتي بأمان
احفظي أمانتي.. ديما
وان لم اعد..حافظي عليها..واخبري طفلي أني كنت أعشقك..وأني عشقته قبل ان يولد..
لا تخبريه الاكاذيب..أخبريه الحقيقه..
وهي أني احبك أكتر من روحي..ودمي
حبيبك..مروان..والي الابد
الي لقاء قد يكون قريبا..او الي الابد..)
افترشت الارض تبكي بحرقه..
تمسد علي بطنها…بحزن..
تصرخ باسمه..
مروااان..
احتضنتها سليمه التي استمعت لصراخها….تربت علي ظهرها..بحنان..
وهي تصرخ بعلو صوتها..به..
بلا توقف..بوجع..حرقه وندم..
مروووان..

 

لا أمل بعدك ولا آمال
اهديتني طفلا..منك.. بلا بر أمان..
قدري انت ومستوطن الاحزان..
يا كاسرا اياي…اين رحلت يانساي؟
الم تعدني ان لا نفترق ابدا..؟
ألم تخبرك انك موطني؟ واخبرتني اني الامان..
ياخاذلي..أين العشق الذي أخبرتني اياه؟
لما تركتني وحيده..بلا حيااه..؟
سأبقي علي عهدك أنا..حتي افارق الحياه..
يا خاذلا اياااي….ياعشقي ومحياااي..
كم احبك..ياكل دنيااي
✍️أسما السيد✍️
ها عرفتو ديما فين؟
وايه رأيكم بحلقه اليوم..

 

تتفاعلو بلاش قراءه صامته..الروايه متستحقش ولاايه؟
ايه الاحباط دا…

 

 

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية رحماك الجزء الثاني) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق