رواية عشق للأبد الفصل الخامس عشر 15 – بقلم سولييه نصار
الجزء الخامس عشر 
-انت حر يا كريم طبعاً مش هضغط عليك ….أنا غلطت في حقك لما لعبت عليك اللعبة دي …فمش عدل كمان اخليك تحب زهرة بالغصب …حياتك انت حر فيها ….
قالها جدي وحسيت براحة وانا بسمع منه الكلام ده ….هزيت راسي وقولت :
-شكرا يا جدي …شكرا اووي
………
خرجت من مكتبه وانا نظرتي متغيرة عن زهرة بس كان عندي يقين أن اللي عايزه جدي مستحيل …..وقفت قدام الجنينة وانا شايفها قاعدة وسرحانة …كل ملامح الخبث. اللي على وشها اختفت شوفت وقتها الحزن واليأس عليها..هي كانت بتهرب من جدي عشان متتجوزش …وهو للاسف كان بيضغط عليها …
اتنهدت بتعب وانا بقرب منها ….وقفت قدامها وانا مربع ايدي فبصتلي بضيق وقالت:
-ليه متكلمتش …عاجبك الوضع ده ؟
-انتي ايه اللي مخوفك بالشكل ده …احنا اتطلقنا …كملي شهور العدة بتاعتك وسافري ومتقلقيش من جدي مش هيضغط عليكي في حاجة ….أنا مش بحبك وانتي كمان فهو مش هيقدر يخلينا مع بعض واحنا مش عايزين …وده وعد مني مش هخليه يضغط عليكي في أي حاجة …متخافيش انتي هتبقي دايما بالنسبالي اختي الصغيرة ….
بصتلي بصدمة فابتسمت بلطف وقولت:
-انا الفترة اللي فاتت كنت وقح معاكي جدا رغم انك ساعدتيني…جدي قالي انك عملتي كده لما أصر عليكي وانتي مكانش هاين عليكي تشوفيني مخدوع …فحابب أننا نبدأ من جديد…اعتبريني اخوكي وانا هضمنلك محدش هيخليكي تعملي حاجة انتي مش عايزاها ماشي ؟
كانت بتبصلي وهي مصدومة ومش مطمنة فابتسمت وقولت :
-جربيني مش هتخسري حاجة ….
…….
بالفعل بعد اليوم ده علاقتي بزهرة بقت زي الاخوات بالضبط ….بقت تشتغل احسن من الاول …وانا رجعت شغلي وحاولت اتعافي من حبي لمرام خاصة بعد آخر كلام لينا في مقابلتي الأخيرة ليها قريب واللي قالت ليا أنها عمرها ما حبتني ……
علاقتي بزهرة بقت اخوية تماماً ..وبعد ما شهور كانت اتخلت عن فكرة السفر وفضلت تشتغل هنا ..ومرت الشهور والوضع اتحسن اووي ما بيننا لدرجة كل استغرب التفاهم اللي بيننا ….
وعلى الحال ده مرت تلات سنين .. ..
……
كنا جايين أنا وهي من برا عديت عليها بعد ما خلصت شغلي عشان اوصلها …كنا داخلين الفيلا واحنا بنضحك لما شوفنا جدي قصادنا ….
ابتسم جدي وقال :
-تعالى يا زهرة أنا عايزك في المكتب …
بصناله بحيرة فقالت زهرة :
-فيه حاجة يا جدي ؟!
-مفيش حاجة يا زهرة أنا عايزك ..تعالي المكتب ….
راحت معاه وانا فضلت واقف مكاني ….
بعد وقت قليل خرجت من المكتب وهي متعصبة وطلعت على اوضتها علطول ….
.كنت حاسس بالحيرة …..
دخلت المكتب وانا بقول :
-فيه ايه يا جدي مالها زهرة ؟!
تنهد جدي وقال:
-جالها عريس وبحاول اكلمها حسيتها اتعصبت وعملت زي ما انت شايف كده …
حسيت بضيق شديد في صدري معرفش مصدره ايه….
بصلي جدي وقال:
-بقولك ايه يا كريم …انت حاليا اقرب واحد ليها ما تحاول تقنعها بالعريس…البت السن بيجري بيها مينفعش تقعد اكتر من كده وغير كده هو عارف انها. مطلقة وموافق. …..
داريت ضيقي عن جدي وابتسمت وقولت :
-اكيد يا جدي…
وبعدين خرجت من المكتب …..
……
قدام اوضة زهرة كنت واقف اتنهدت بهدوء وبعدين خبطت …سمعت صوتها الحاد العصبي بيقولي :
-ادخل ….
دخلت وانا مبتسم وقولت:
-يا ستار ناوية تقتلي حد ولا ايه ….
حاولت تداري غضبها وابتسمت بالعافية وهي بتقول :
-لا متقلقش …
دخلت لقيتها قاعدة على السرير …حطيت ايدي في جيبي وقولت :
-جدي قال ان جالك عريس …وانتي رفضتي من غير ما تشوفيه ….ليه كده ؟!
حسيتها غضبت فكملت:
-مش هتفضلي طول عمرك كده يا زهرة ….
حسيت انها غضبت وقامت وهي بتقول :
-ممكن متدخلش ….
مزعلتش من انفعالها …أنا عارف ان الموضوع ده حساس فقولت بحذر :
-مش هتفضلي طول حياتك خايفة بالشكل ده يا زهرة ….اللي حصل معاكي وحش بس مش كل الرجالة وحشين متخليش الماضي يأثر عليكي ….
بهتت وهي بتقول :
-انت بتقول ايه ؟!انت من فين عرفت ؟!
بلعت ريقي وقولت:
-جدي قالي …..
بصت في الأرض وحسيت أنها محرجة وغضبانة فقولت أهديها :
-اللي حصلك مش ذنبك …
-اسكت انت ملكش دعوة …
زعقت فيا بس انا مستسلمتش وقربت اكتر وقولت:
-متعاقبيش نفسك عشان راجل معندوش دين زي مدير الملجأ….
-بقولك اسكت اسكت …
صرخت وقربت وقعدت تضرب فيها بس انا مسكت ايديها وودتها ورا ضهرها بس بلطف ومن غير ما اوجعها فبقى وشها قريب من وشي …قلبي دق بسرعة ….
-ابعد يا كريم ..
قالتها وصوتها بيتهز….محستش بنفسي غير وانا بقرب منها و…
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية عشق للأبد) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.