رواية خدعة الحب – الفصل الثامن
«بارك الله لكما، وبارك عليكما، وجمع بينكما في خير…»
أروى وقفت مكانها…
الشنط وقعت من إيدها.
صوت الزغاريد علي
قالت بصوت عالى وبغل: هو ايه ال بيحصل هنا؟
يارا بابتسامة ثقة: باركيلى ياأروى انا وعامر كتبنا الكتاب
حامد بصلها بقرف وخرج يوصل المأذون
أروى بغل: ايه ياماما هو انا غريبة مش من الواجب تعزمونى على كتب كتاب اختى ولا اعرف بالصدفة كدة
سنية: يابنتى احنا قولنا انك عروسة جديدة وبعدين ايه خرجك دلوقتي؟
كملت بقلق: ليكون محمود زعلك
كانت أروى مش معاها بتبص لعامر ويارا بحقد وهيا شايفاهم مبسوطين وعقلها مش مستوعب ان عامر ممكن يكون بيحب يارا او نسيها بالسهوله دى
يارا باستفزاز: ماتردى ياعروسة ايه نزلك من تانى يوم
فجأة أروى حالها اتبدل راحت حضنت والدتها وعيطت
سنية بقلق وهيا بتبطب عليها: مالك يابنتى فى ايه؟
يارا بسخرية: دى اكيد بتمثل ياماما والله اعلم جاية ناوية على ايه المرادى
سنية بحدة: يارا اسكتى خالص
قالت أروى وهيا بتعيط بدموع مزيفة
= كلكم ظلمتو*نى ياماما وقولتم انى خطفت خطيب اختى منها بس ال انتم متعرفهوش انها هيا ال خطفت عامر منى.. عامر ويارا كانوا بيحبوا بعض وخدعونا كلنا طب.. طب تعرفى ياماما انهم كانوا على علاقة ببعض قبل..
عامر قاطعها بغضب: اخرسى ياأروى مش معنى انى ساكتلك انك تتمادى فيها
أروى باندفاع: انت ملكش الحق تعلى صوتك عليا
يارا: سيبلى انا ياعامر الطلعه دى.. انتى عايزة ايه ياأروى بالظبط جاية فى يوم صباحيتك عشان تفترى عليا بكلام محصلش مش قادرة تصدقى ان انا وعامر تخطينا خداعك انتى ومحمود وبدأنا حياتنا انتى ايه ياشيخه شيطا نة
أروى بتحذير: احترمى نفسك والزمى حدودك انا اختك الكبيرة
يارا بانفعال: بلا كبيرة بلا صغيرة وبعدين مين بيتكلم على الاخوة انتى.. انتى. ياأروى ال طول عمرك بتطلعينى وحشة قدام اصحابنا وكل ال نعرفهم وكنت اسكت واقول اختى الكبيرة اكيد متقصدش وهييجى اليوم ال هتتعدل فيه لكن شكل من كتر ماسكتلك افتكرتينى ضعيفه اسمعينى كويس ياأروى الكلام الكذ*ب ال قولتيه لماما من شوية لو قولتيه قدام الناس وحاولتى تشوهى سمعتى انا وقتها مش هسكتلك
أروى بغضب: شايفة ياماما كلام بنتك.. بنتك بتهدد*نى قدامكم كلكم ده كله عشان انا غلبانة و
_تعبانة.. انتى مجرد تعبانة ياأروى وبعدين انتى ايه مش بتزهقى انك تمثلى نفس الدور كل مرة انتى خلاص بقيتى مكشوفة قدامنا كلنا
قالتها يارا بسخرية
سنية بغضب: خلاص اسكتوا انتم الاتنين مفيش ولا واحدة عاملالى احترام بتتخانقوا وقدامى
أروى وهيا بتاخد شنطتها: انا ماشية من هنا ومش جاية البيت ده تانى غير اما تتعلموا تحترمونى
وقبل ماتمشى كانت يارا قالت متعمدة تغيظها : الفرح الجمعه الجاية ياأروى ياريت تعملى الواجب وتيجى انتى وجوزك تباركلينا زى مانا جيت باركتلكم وهتبقى فى نفس القاعة
بصتله أروى بغضب بعدها خرجت وركبت عربيتها
نروح على فين ياهانم؟
تناست أروى غضبها وقالت: على محل المجوهرات وبعدين اطلع على الفيلا
والله ياماما زى مابقولك كدة شوفتها جاية بعربية كبيرة.. شكلها حلو اوى اوى ياماما
فتحية بحسرة: حسرة علينا وعلى بختنا بقى سنية تجوز بناتها الجوازات المحترمة دى وانتى لسة قاعدالى
ميار بتذمر وهيا بتسرح شعرها الاحمر المصطنع
= يووه يامامى كل مرة نفس السيرة
فتحية بسخرية: مانتى لو فالحه كنتى لفيتى على محمود وخلتيه يحبك لكن اقول ايه طالعه عا*ر لابوكى
ميار بتذمر: يامامى انتى عارفة من الاول انى مش معجبة بمحمود واعجابى كله لعامر هو فتى احلامى
فتحية بسخرية: عامر الفقير طب اتنيلى يابت على خيبتك… وروحى اندهى للفالح ابوكى هو ده كله بيكتبوا الكتاب يكنش كتاب كتاب الوزير عامر على الوزيرة يارا
ميار: مش كان من الزوق يامامى نحضر مرات عمو تقول علينا ايه دلوقتي مش مبسوطين
قووومى يابت من وشى.. قااال زوق قاال… روحى ياسنية الهى ماتنبسطى انتى وعيالك
مجرد ماأروى خرجت يارا قالت بند*م
انا آسفة بجد ياعامر انى ورطتك فى حكاية الفرح… ممكن تعمل فى قاعة على قدك او حتى متعملش خالص مش هزعل
ابتسم عامر وقال: لا يايارا الفرح هيتعمل وفى نفس القاعه ال طلبتيها
يارا باحراج وهيا بتفرك ايدها: قولت كدة قدام أروى عشان اغيظها انا غلطت وعارفه
عامر بتصميم: حتى لو مكنتيش قولتى فانا لوحدى كنت هعمله فى القاعه دى
صبرى: يارا معاها حق ياعامر يابنى متحملش نفسك فوق طاقتها ايه لازمتها التكاليف دى
عامر: ياجماعه خلاص انا مقرر وبعدين دى ليلة واحدة فى العمر خلينا ننبسط
لما يارا لقت عامر مصمم قلعت الخاتم بتاعها مسكت ايد عامر وحطته
عامر باسغراب: ايه ده؟؟
يارا: بما انك مصمم فخد الخاتم بيعه عشان لو احتجت اى مصاريف
مسك ايدها ولبسها الخاتم تانى وقال: يارا انا عامل حسابى خلى الخاتم فى صباعك واوعى تقلعيه من ايدك تانى
سنية ابتسمت وهيا شايفه التفاهم مابين يارا وعامر واتمنت ان حياة أروى تبقى زى اختها وربنا يهديها والحقد ال فى قلبها ده يروح لكن متعرفش ان أروى مصممه على الأذية
يارا كانت حاسة ببعض القلق خصوصا ان عيلة عامر مش موافقة على جوازهم ومحضروش كتب الكتاب كل ال فى دماغهم ان يارا شبه أروى بس هل يارا هتقدر بمعاملتها معاهم وطيبة قلبها تكسبهم ويحبوها
قعد عامر مع يارا وعيلتها شوية بعدها استأذن وروح بيته مجرد ماوالدته شافته داخل قالت
عملت ال فى دماغك واجوزت يارا ياعامر
عامر بضيق: ايوا ياماما وكان افضل لو حضرتك حضرتى كتب الكتاب انتى ورؤى
نجاة بحدة: انت عارف سبب رفضى البت دى اكيد شبه اختها وهييجى اليوم ال هتسيبك فيه الا بقى ياحبيبي لو انت قولتلها على الحقيقة وبعدين طالما انت مستعجل اوى كدة على الجواز كنت قولتلى وكنت جوزتك بنت خالتك اهى مننا وعمرها ماكانت هتزعلك
عامر بغموض: ماما يارا هيا انسب واحدة ليا صدقينى وبالجوازة دى هكون مرتاح واوى
نجاة بشك: انت اجوزتها ليه ياعامر عشان بس تغيظ أروى صح؟؟
عامر رد على الفور: لا ياماما قولت لحضرتك ان يارا انسب واحدة ليا ومتخافيش مش هقولها على اى حاجة قبل ماتأكد من معدنها الاول وياريت انتى ورؤى متعرفوهاش.. هدخل اشوف رؤى بقالى كذا يوم مشغول ومسألتش عنها
فى داخل غرفة رؤى كانت بتكلم صاحبتها وهيا بتعيط
= لا ياميادة انا عمرى مااعترفله بحبى اساسا قصة حبنا انتهت قبل حتى ماتبدأ
سمعت صوت عامر بيخبط فبسرعه قالت
= هكلمك بعدين ياميادة اخويا جه يلا مع السلامة
مسحت دموعها سريعا وقالت: اتفضل ياعامر
دخل عامر وقال بحنية: عاملة ايه ياحبيبتي؟
انا كويسة ياعامر انت عامل ايه؟
عامر بعتاب: انا زعلان منك.. ايوا زعلان يعنى اقدر افهم سبب عدم حضور ماما كتب كتابى لكن انتى ايه خلاكى متجيش
قالت بحزن خفى: آسفة ياعامر انا بس محبتش ازعل ماما اتمنى متكونش مضايق
خلاص ياحبيبتي انا مش مضايق بس توعدينى تيجى الفرح
ابتسمت وقالت: حاضر
روحت أروى الفيلا وهيا شايلة شنط كتير
فيه عروسة تسيب عريسها من تانى يوم جواز وتروح تلف وتصي*ع
قالتها هادية بسخرية بعدها اتفاجئت بكمية الشنط والحاجات ال أروى جايباها
ايه كل ال انتى جايباه ده لا ده انتى مش جاية تجوزى ابنى انتى جاية تخربى بيته
أروى ببرود: حضرتك مزوداها شوية ياطنط دى حاجات بسيطه جدا مش هتأثر على فلوسكم
هادية بسخرية: انا من الاول وانا شاكه فيكى وعارفه انك طمعانة فى ابنى
أروى باستفزاز: تؤ كلامك غلط ياطنط هو حرام انى انبسط وامتع نفسى بفلوس جوزى وبعدين انا اكتر واحدة هتخاف عليه وعلى فلوسه انا مراته
هادية بتوعد: اوعدك انى هكشف وشك الحقيقي قدامه ويلا امشى من قدامى وجودك بيسببلى ازعاج
مشيت أروى وهيا حاسة بغضب شديد
قالت فى داخلها بتوعد: هخلص من يارا وبعدها هيييجى دورك ياعقربة ياحماتى وكل الثروة والعز ده هيبقى ليا لوحدى
فجأة لفت انتباهها غرفة مختلفة عن باقى الغرف افتكرت ان هادية حذرتها تدخل الاوضة دى بالذات لكن فضولها كان اكبر جت تفتحها بس كانت مقفوله فزقتها جامد وهيا متشوقة تشوف فيها ايه وعقلها الجاهل بيصورلها ان.ط فيها دهب او فلوس هادية خايفه عليهم فمخبياهم
بعد محاولات الباب اتفتح دخلت والابتسامة على وشها لكن مجرد ماشافت ال فى الاوضة صرخت بأعلى صوتها
= محموووووود الحقى الحقوووونى الحقووونى
تكونش شافت تعبان يقرصها ونخلص منها 😂
يارا كانت رايحه شغلها لكن فجأة شافت شباب المنطقة بيبصوا فى تليفوناتهم ويبصولها ويضحكوا
حست بضيق لكن كملت طريقها جه واحد وقف قدامها وقال بوقاحه وهو بيديها التليفون
= مين البطة دى تعرفيها
قال الاخر بسخرية وهو بيضحك: دى واحدة شبهها لا لا دى هيا
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية خدعة الحب) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.