رواية عشق في مهمه رسميه الفصل الخامس والاخير 5 – بقلم جيجي
الاخير…. على قال… ايوه امال ايه انا بصلي وبصوم على فكره
احلام قالت… ماشي يلا يا جماعه هندخل ولا هنقعد نتكلم
على قال… لا هندخل يلا ووقفو من بعيد يراقبه ونزل محمود من عربيته وكان معاه رجاله كتير وكان في اولاد كتيره في العربيه بس احلام وعلي والدوريات اللي معاهم دخله اقتحموا المكان واشتبكو ومع رجاله محمود وبعد وقت من الاشتباك كانو الدوريات اللي مع علي قدروا يطلعوا الاولاد من جوه وقبضو على محمود ورجالته بس احلام كانت اتصابت وفي المستشفى وعلى واقف قدام باب الاوضه
وطلع الدكتور وقال… زمره الدم مش موجزده فى المستشفى اصلها نادره
على قال… ايه يا دكتور انت هتقلبهالنا فيلم هندي وتقولنا هاته متبرعه اجيبلك متبرع من فين انا دلوقتي
نشات قال… مدام فيلم هندي وعايزين البطل يبقى انت اللي هتتبرع أب بدراعك يا اسطى
على قال…. ماشي طب ايه يا زمره الدم هتمشى معايا
الدكتور قال…. هنشوف اتفضل معانا شويه علي طلع من عندها
وقال… اتبرعت بالدم الحمد لله طلعت زيها خلي بقى الزفت ده يعترف على مكان البنات ونجيبوهم احسن اللى جوه دى لو صحيت ولقيت ان احنا ما جبناش البنات هتخرب بيتنا
نشأت قال….. طيب وراحوا عند محمود بس ما كانش راضي يعترف
على قال…. بقولك ايه ما انت هتقول يعني هتقول احنا هننزلو فيك ضرب ولو ما جيتش بالضرب
نشات قال…. ايه هنعمل ايه
على قال…. هنرجع نضرب فيه تاني
نشات قال.. لا خلاص يا علي انت اقعد بره شويه وانا هتكلم معاه وان شاء الله هيعترف على طلع وبعد شويه طلع نشأت
وقال… اعترف قر بالمكان
على قال… بجد
نشأت قال…. اه هو كده كده شايل الليله وشايلها لحاله وضحك وقال.. بهزر معاك مش هو اللي قال احنا لقينا العنوان على الفون اللى هكرناه لقينا اخر واحد مكلمه من الرجاله اللي حاططهم حرس على البنات وعرفنا المكالمه جايه من فين بالظبط
على قال بفرحه…. ايوه كده والله وعملوها الرجاله وراحو سوا في صباح يوم جديد كان علي قاعد جنب احلام في المستشفى احلام فتحت عيونها بتعب
وقالت…اخ
على قال….. سلامتك من الاخ مالك يا بطله لسه موجوعه
احلام قالت… الاولاد يا على ايه حصل
على قال.. طلعناهم ما تخافيش وطلعنا البنات كمان
احلام قالت…. انا بقالى قد ايه هنا
على قال… امبارح كله بس وانتى تعبانه قبضنا على محمود واخدنا الولاد ونزلنا فيه ضرب والشباب هكروا التليفون بتاعه لقوا اخر مكالمه ليه من الراجل اللي موقفهم مع البنات عرفوا المكان روحنا على هناك كان موقفله زي خمسه سته مش كتير جبناهم وجبنا البنات وجينا الحمد لله ويلا عاد قومى عشان هنسلم العيال لاهاليهم بس انا رفضت التسليم قبل ما انتى تقومي
احلام قالت… اشمعنا
على قال…. يعني عشان تبقي معانا في اللحظه دى بس دخل نشأت
وقال… خبر حلو يا جماعه
احلام قالت… خير يا اونكل نشات دايما بتفائل بيك
نشات قال… محمود لما لقي نفسه شال الشالتين اعترف على كل الناس اللي معاه واللي بياخده الاولاد منه ورحنا على كل المكانات اللي كانت مكتوبه في الورقه والماكانات اللي هو اعترف عليهم وخدناهم عندنا بعد ما عملنا عليهم كبسه
على قال… انتوا الحقته تعملوا كل ده امتى
نشأت قال… يا ابني هو انتم لوحدكم اللي شغالين في الداخليه الداخليه دي كذا دوريه بعتنا كل دوريه في مكان ولميناهم كلهم. وبص لاحلام وقال… يلا بقى علشان النهارده بالليل ما عاد تسليم العيال لاهاليهم عشان الولد ده مش راضي يروح ولا يعمل اي حاجه من غيرك
على قال… معلش انا جاني تليفون بس هرد عليه واجيكم
نشات قال… ماشي وهمس لاحلام وقال… على فكره الواد علي ده هو اللي كان طالبك انتى بالذات في الماموريه دي
احلام قالت…. ازاي يعني هو كان طالبني
نشات قال… ما اعرفش ليه شكل السناره غامزه
احلام قالت بحرج… قصد حضرتك ايه
نشأت قال…. لا ولا حاجه بالليل كان واقفين علي واحلام سلموا الاولاد لاهاليهم
احلام قالت بفرحه… قد ايه بتبسط لما بلاقي نفسي ناجحه كده في الشغل وبلاقي فرحه الناس اللي بنقدر نساعدهم
على قال…. انتى عارفه احنا عندنا هناك في الصعيد في ظباط حلوين وزي الفل زي حالاتك وفي ناس صورم امي كانت تقولي انت اللي هتغير مصير الداخليه يا على يا ولدي
احلام قالت… لا والله انت اللى هتغير مصير الداخليه
على قال… امال مين انتى انتى مكانك في المطبخ من ماموريه واحده اخدتى الرصاصه نومتى وما قمتيش
احلام قالت بغيظ…. لا والله انا اخدت رصاصه بدل واحد من الولاد اللي كانو هيتصابو انت ما شوفتش
على قال… لا شوفت امال قاعد اقولك يا بطله يا بطله ورافض التسليم قبل انتى ما تاجي ليه يلا تعالي هنروح البلد اعرفك على البلد وعلى امي
احلام قالت…. تعرفني على امك ليه بقى ان شاء الله بصفت ايه
على قال…. احنا هنغلب يعني الصفات كتيره نجهز حاجتنا ونشوف امى
احلام قالت… امتى هنروح
على قال…. بعد ما نخلص ورق الاجازه هننزل بعد ٣ اسابيع كان علي واحلام في البلد وعلي بيعرف احلام على امه
وقال… دي الحاجه امينه دى احلام يا امي اللى حكيتلك عنيها
امه قالت… ايوه وانت بتحكي غير عنيها مش دى البت
بس على قال… ايه يا اما ايه مش اسكتي خالص الله يسترك بصي سيبى احلام دي واعمليلنا شاي
امينه قالت… لا خش انت اعمل الشاي قليل الادب قال خشي ياما اعملى الشاي تعالي يا حبيبتي تعالي اتفضلي عارفه الود على ده كان يقول عليكى ايه
على قال…. يا وليه انا لسه ما قلتلهاش حاجه لا حول ولا قوه الا بالله
بس جات اخته وقالت…. انت خلاص كده يابا خطبتها اقولك انت دخلت خلاص ما تقلقش
على قال… يا سلام يا اختي
قالت… وحشتني
على قال… انتى كمان والله بس روحي الحقي امي قبل ما تعوك الدنيا انا ما قلتلهاش حاجه
قالت…. لا وهي حماره امال هي جايه ليه بس برده هروح عشان اتفرج على العروسه
على قال… انتو خلاص جوزتونا وعده اسبوع واحلام قاعده معاهم في البلد وجيه يوم الفرح احلام وقفت جمب علي
وقالت… على فكره اونكل نشأت قالى انت اخترتني انا بالاسم في الماموريه انا كنت بسال ليه لحد ما قبلت مامتك وعرفت ليه
على قال… قاتلك ايه
احلام قالت…. قالتلي ان انت كنت بتحبني ما كنتش عارف تقولي عشان انت بتتكسف
على قال… هي قالتلك ان انا بتكسف
احلام قال… ايوه قالت انك اخترت تروح المهمه معايا عشان احبك بس انت كنت بتتكسف ليه ما تقولي
على قال… انا ما كنتش بتكسف انا كنت بخاف انا اول مره في حياتي اخاف اخاف تبعدي عني وما اشوفكش تاني وانتى كمان ما كنتيش مدياني ريق حلو واصل مفيش مره اتكلمنا زي الناس من غير ما تهزئي ولا تزعقي
احلام قالت… عشان انت ما كنتش تتكلم معايا كويس
على قال… لا والله ده انا كنت بستنى منك كلمه زينه
احلام قالت… طب ايه دلوقتي مش عايز تقولي حاجه
على قال… حاجه اه عايزه اقول بصراحه انا بحبك وعايز اكمل معاكي تتجوزيني احلام هزت دماغها بأيوه
وعلى قال… هتسيبى البندر وهتعيشي معايا هنا
احلام قالت.. حب المكان بحب الناس اللي فيه طالما انت اللي في المكان يبقى اكيد هحبه
على قال… يعنى قابله تعيشي معايا هنا
احلام قالت… هنا وفي اي مكان انت فيه
على قال… طب الماذون جاي النهارده تاجى نكتب الكتاب ونعلي الجواب
احلام قالت… جواب ايه
على قال.. يعنى نتجوز النهارده
احلام قالت… انا ما قلتش لحد يعني ما قلتش لاختي ما قلتش لاصحابى
على قال.. زمايلنا هنا وانكل نشات قاعد واختك لما تبقى تفضي نفسها تبقى تاجى
احلام قالت… ايوه بس الناس هنا فاكره انه فرح اختك
على قال.. عادي الناس اهم بياكلوا اهم حاجه قلتى ايه
احلام قالت… قلت ماشي
على قال بفرحه… وانا ان شاء الله مش هزعلك واصل هجيبلك كل اللي انتى عايزاه هحافظ عليكى كيف ما الواحد بيحافظ على عينيه انا مش هحسسك بالغربه واصل هعمل قلبى وطن ليكى وهسكنك فيه
- اقرأ ايضا روايات ترند – كوكب الروايات
يتبع.. (رواية عشق في مهمه رسميه) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.