رواية عشق في مهمه رسميه الفصل الأول 1 – بقلم جيجي

رواية عشق في مهمه رسميه – الفصل الأول

الاول….ايه انت عايز ابو جلابيه ده يروح المهمه معايا لا ويعمل جوزى كمان اكيد هنتقفش حضرتك كان واقف شاب قصاده بدله ضابط رسميه

وقال… وانتى خليتى فيها حضرتك مالو ابو جلابيه ده ده راجل لو كان عندكم منه كان زمانك واقفه تنشري الغسيل فى بلكونة بيتكم وبعدين انا فى شغلى بالبس الرسمى

وقفت بغضب وقالت… انت قليل الادب انت سامعه يا اونكل نشأت

الشاب قال… وانتى حرمه متربتيش ولسانك طويل وعايز حشه

كان واقف معاهم راجل فى الخمسين قال… باسس يا علي بس يا احلام اقعدوا وركزو معايا شويه دى مهمه مهمه جدا وانتو اكفا اتنين عندى ولازم تتعاونو سوا عشان ننجح فيها ونقدر نهرب الاطفال اللى هناك

على قال… وانا ايه اللى مصبرنى على الحرمه دى غير العيال

احلام قالت… حرمه بيقول عليا انا حرمه

نشأت قال…. معلش يا احلام يا بنتى اتحمليه انتى كمان عشان الاطفال يلا احنا جهزنالكم البطايق على انكم متجوزين

على قال… ماشى بس تسمع كلامى

احلام قالت… امم ليه بقى انت صدقت انك جوزى ولا ايه

على قال… هاها هاء انا لو مت متجوزكش يا بايره

احلام قالت… ايه انا بايره انا الحق بيقول عليا انا بايره

على قال… ايوه مش عندك ٢٨سنه تبقى بايره ندداتك حدانا وياهم ٤ او ٥ عيال اختى ٢٥ سنه وياها ٦ ولاد مشاء الله وانتى حتى مقروش فاتحتك

احلام قالت…. فاتحه اما يبقو يقروها عليك يا بعيد بس نشأت وقف فى النص وقال… خلاص ولا ايه

قالو… ماشى وطلعو من عندو

واحد من الضباط قال…. انت متأكد ان دول هينجحو دول نار وبنزين توم وجرى يعنى مستحيل يتفقو

نشأت قال … عارف بس مع الأسف دول اللى هيقدرو يحلو الموضوع ويطلعو الاولاد

وحيد قال… يارب عند علي واحلام كانو وصلو وجهتهم وقال… ده المكان انزلى

احلام قالت… مش مستنياك تقولى شوفته على بصلها ومردش عليها ودخلو

واحلام قالت.. عايزين اوضه تكون فوق بعيده شويه

على قال بهمس … اش انتى ازاى تتكلمي وانا واقف هبله انتى

احلام قالت بهمس .. ايه

على قال بهمس… عيب احنا معنديناش حريم يطلع صوتهم وسط الرجاله

احلام قالت …. رجاله ايه يا ابو رجاله انت صدقت نفسك

على قال… ايه صدقت نفسي دي كمان انا راجل وارجل من اللي خلفوكى

احلام قالت… بقولك ايه انا مش عايزه اتخانق معاك دلوقتي قدام الناس تمام فلم نفسك وخليك في حالك وخلينا نخلص في اليوم ده

على قال… يا رب يكون يوم انا هقعد قصادك في وشك لحد ما نخلص كيف هقعد معاكي انا مخابرش بس اهه هنجرب

احلام قالت… طب يا اخويا خليك في نفسك وخليني في نفسي

الشاب بتاع الاستقبال قال…. انتو بتتخانقو مع بعض ليه هو انتو مش عرسان جداد

على قال… اه احنا عرسان جداد بس في خلاف كده ما بينا اصل هي كانت عايزه تقضي شهر العسل في حته تانيه وانا اخترت المكان ده

قال… وايه هي العروسه ما عجبهاش المكان ولا ايه

على قال… لا لا عاجبها

احلام قالت…. عاجبني فين الاوضه اللي هننزل فيها

قال… اتفضلو المفتاح بس في واحد اسمه محمود الونش فى الاوضه اللى جمبكم بس لو حضرتك عايز حته تانيه

على قال…. لا حته تانيه ايه هو ده بالظبط اللي احنا عايزينه

قال… ماشي اتفضل اتفضلي يا مدام

على مسك ايد احلام وقال….. لا انت سيبها المدام انا هفضلها وقال بهمس… بيقول الراجل اللي اسمه محمود الونش ده قاعد في الاوضه اللي جارنا

احلام قالت… ما انا عارفه سمعته هو انا طرشه وطلعو فوق

وعلى قال… فين اوضه محمود الونش ده اللي انت قولت عليها يعني عشان نبقى عاملين حسابنا

قال… اللي هناك دي علي وعلي بص على الاوضه وكانت جنبهم بص لاحلام وقال…. ايه عجباكى الاوضه يا حبيبتي

احلام قال…. اه عجباني يا قلبي

قال… طيب مدام حبيبي وقلبي استاذن انا

على ادالو فلوس وقال…. الف سلامه يا غالى ودخلو اوضتهم وقال… الاوضه جنبينا بالظبط احنا دلوقتي نحط حاجتنا بعد كده هنخليه ينزل وهنروح الاوضه نقلبها راس على عقب ونشوفه ايه بالظبط اللي ممكن يساعدنا

احلام قالت…. تصدق كنت هروح اتعرف عليه عارفه ان ده اللي هيحصل ده اللى قاله اونكل نشات لما كنا هناك

على قال…. لا بقولك ايه احنا هنبقى فريق يعني المفروض اقولك حاجه تقوليلي حاجه

احلام قالت….. انا مش هتكلم معاك غير فى حدود الشغل

على قال…. وانا قلتلك تعالي نطلع نتعشى ما ده فى الشغل
وبعدين ايه يبقالك اونكل نشات انا من اول ما شفتك قولت انتى ليكى واسطه كبيره عشان توصلى للحته اللي انتى فيها دي اخوكى ولا ابوكي

احلام قالت… اولا انت اللى معاك واسطه علشان تبقى واصل لمركزك ده لان لو مش معاك واسطه وانت دارس فعلا وفاهم كنت عرفت ان اونكل دى لا بتتقال للاخ ولا للاب ثانيا انت مال امك

على قال… انتى هتجيبى سيره الحجه ولا ايه هي جات جنبك

احلام قالت…. خلاص يا حبيبي مدام مش عايزني اذكر الست الوالده يبقى ما تتكلمش معايا وما تفورش دمى

على قال…. هو انتى عندك دم عشان يفور اصلا بس قطعوا كلامهم صوت خبط على الباب على قال… مين اللي بيخبط ده

احلام قالت… انت مش شايفني واقفه جمبك يبقى عرفت ازاي روح شوف مين وانت تعرف

على قال… عارف يعني هي الكلمه جات كده ردت فعل وفتح الباب وكان راجل في الاربعين وقال… مساء الخير

على قال…. مساء النور يا فندم اتفضل

قال… لا شكرا انتم العرسان الجداد اللي هتقعدوا في الاوضه دي

على قال…. انت شايف ايه احلام جت من وراه وبصتله بصدمه لما لقيته محمود الونش

وصلو لهدفهم.الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية عشق في مهمه رسميه) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق

error: Content is protected !!