رواية عشق السيوفي الفصل التاسع 9 – بقلم شهد محمد

رواية عشق السيوفي – الفصل التاسع

البارت التاسع

البارت التاسع

“الفصل التاسع”

وقفت عشق:

-يلا بينا يا زوز

نظر لها مازن بغرور مصطنع:

-عالله يطمر مش وراكي غير جعانه يا زوز

نظرت له ببرائه:

-لو انت مش هتاكلني مين ياكلني

مازن وهو يلعب في شعره:

-ممثله شاطره قوي ويلا علشان قلبي الصغير لا يتحمل

وضعت عشق يدها في وسطها:

-هيطمر المهم هتاكلني فين؟

مازن وهو يتجاهلها:

-اقول ايه شحات وبيتقمر

عشق وهي تجري خلفه:

-بتقول حاجه يا زوز

“بعد مناقشات وهزارهم وصلوا الي المطعم الذي بجانب المستشفى”

نرجع لمراد وفهد

مراد بغرور وعيون كالصقر:

-يلا علشان ناكل ونجهز قبل السفر

فهد وهو ينظر إلي مكان:

-تعال بينا ناكل هنا بيقولوا المطعم ده خرافه

حرك مراد راسه بالموافقه:

-يلا نجربه

‘ترجل كلا من مراد وفهد بهيبتهم المعتادة التي تجذب أنظار الفتيات لهم’

فهد بكل جديه:

-لو سمحت عايز طربيزه فاضيه

حرك النادل رأسه في أسي:

-للاسف يا فندم مافيش مكان فاضي زي ما حضرتك شايف

مراد بصوت رجولي:

-اواي مافيش مكان !، انت متعرفش انا ابقي مين ؟انا مراد السيوفي يعني اشتري المطعم ده حالا وبيك

النادل بكل خوف :

-طب دقيقه وراجل ثم توجه للمدير المطعم وحكي له ما حدث

‘ترجل المدير ليري ما يحدث’

المدير وهو ينظر لمراد:

-نعم اساعد حضرتك ازاي

مراد وهو ينظر بعدم اهتمام:

-عايز طربيزه فاضيه حوار بسيط جدا

المدير:

-بس مافيش مكان

فهد بكل غرور:

-طب والعمل ما لازم تشوف مكان فاضي

المدير وهو يوجه كلامه لمراد وفهد:

-طب حضراتكم كده هتقعدوا مع ناس علي طربيزه مشتركه

كاد أن يقاطعه فهد

اسرع مراد بالإجابة :اوك موافق بس عايز المكان ده وشاور علي أحد الأماكن

توجه المدير إلي المكان:

-ممكن نستاذن من حضراتكم لو مافيش مشكله شخصين يشاركوا حضراتكم الطربيزه

أجابت عشق سريعا:

-مافيش مشكله

ضغط مازن علي يدها وهو يكز علي اسنانه:

-انتتتت اتهبلتي مين دول الي يقعدوا انت تعرفيهم يعني

عشق بدلع:

-وايه يعني هو انا لوحدي ماانت موجود اهو يا زوز وبعدين ربنا أمرنا بالتعاون

زفر مازن ورجع ضهره للخلف:

-ونعم بالله ماشي يا ستي

“نذهب الي منزل عبدالحميد المتواضع”

عنود وهي تقبل يد والدتها:

-يلا ناكل يا ست الكل

نجوي بحب:

-يلا يا ست البنات

“وترجلوا ليجلسوا في نفس المكان المعتاد وهي الشرفه(البلكونه) حيث تهتم عنود بزراعه الازهار وتربيه الطيور فيها”

عنود بابتسامه تزيدها جمالا:

-بالهنا

نجوي:

-الله يهنيكي يا بنتي وتنجحي بكره

رفعت عنود يدها:

-ياريت يا نوجه

“نذهب الي فيلا السيوفي حيث مائده الطعام يجلس حولها الجميع”

زين وهو يلتهم الطعام:

-ياااه الاكل جميل جدا يا جي جي

جميله بحب:

-بالف هنا يا حبيبي

مروان بضحكه رجولية:

-طب براحه لتموت

خبطت جميله مروان:

-بعد الشر علي حبيب جي جي

قاطع حديثهم مختار:

-ها يا مروان جهزت كل حاجه لبكره؟!

ترك مروان الطعام جانبا:

-ايوه يا بابا علشان نشوف وجوه جديده يشتغلوا معانا وغير كده مراد جاي بكره

نط زين وسقف:

-بجد بجد يعني هيجي وكمان عشق

جميله بابتسامه:

-طب والله خير حلو جدا يوصلوا بالسلامه

رد مختار بحب:

-والنبي وحشني مراد قوي

جميله بدموع بسيطه:

-اه والله، لازم بكره تروحوا الشركه ؟!

مروان بجديه:

-ايوه يا ماما لازم

تبسمت جميله :

-اقول ايه ابني بيحب التغير كل شويه في الموظفين

مروان:

-هههه ايه يا جي جي ما ده المطلوب وغمز

مختار بكل هدوء:

-لازم كده علشان الشركه تكون معروفه

جميله:

-اممم

زين بكل برائه وفرح:

-فين الهديه بقي بتاعت رجوع ميرو عايز اروح مصيف

جميله بابتسامه رقيقه:

– ههههه قول ليهم ويلا بينا أنا موافقه

“في منزل الرفاعي”

اخرج ادهم لسانه لعهد:

-اممم يلا يا حلوه قدامي ناكل

حسين بشوق:

-عشق جايه امتي مش عرفتوا اخبار؟!

رد ادهم سريعا:

-بكره يا بابا

حسين بفرحه:

-بجد طب والله كويس

ليلي بفرحه:

-ربنا يجيبهم بالسلامه يارب

“نرجع للمطعم الذي بجانب المستشفى”

فهد بكل غرور كالطاووس:

-السلام عليكم

نظر مازن له بدهشه:

-اهلا اهلا وسهلا

فهد بابتسامه رجوليه:

-انت اخبارك ايه نلف نلف ونرجع تاني

مراد وهو موجه نظره لعشق:

-صدفه سعيده جدا

احمرت خدود عشق :

-احنا اسعد

رد مازن سريعا:

-تاكلوا ايه احنا طلبنا ثم نادي علي النادل

النادل وهو يمسك النوته:

-مساء الخير طلباتكم

“طلب كل من مراد وفهد”

نظر مراد لعشق:

-اومال هتروحوا امتي

قاطع مازن رد عشق:

-احنا هنروح بكره

“وبعد فتره جاءت الطلبات”

عشق كل ما تنظر لمراد تلتقي كلا من أعينهم مع بعضها

فهد وهو يأكل:

-عرفت الاكل هنا جميل جدا

مراد بكل جديه:

-اه عرفت والفرص سعيده برضه

شرقت عشق وبدأت تكح:

-مازن وهو يمسك يدها :

-مالك اهدي شهيق زفير شهيق زفير

وقد احس مراد بحراره بسبب عصبيته:

-انت لو وسعت هي هتعرف تتنفس

فهد وهو يغمز لمراد:

-انتقام اااه

خبطه مراد:

-اه وهتشوف لازم اساعدها زي ما ساعدتني

فهد بكل جديه:

-من امتي وانت بتساعد ست

مراد وهو يكز:

-هنشوف وخلاص اسكت يسمعوك انت بخير يا عشق

عشق وهي تحاول انت تلتقت بعض الهواء:

-اه تمام

وقف مازن:

-نستاذن احنا بقي

وقف مراد سريعاً:

-واحنا كمان ورانا حاجات كتيره قبل السفر

عشق بابتسامه جميله:

-اوك سلام

‘ظل مراد يتابعها كالصقر حتي خروجها من المطعم’

فهد بكل برود:

-هي حلوه وكل حاجه

نظر له مراد نظره كادت أن تفتك به:

-بقوووول أن الوقت اتاخرررر

فهد:

-يلا بينا

‘وذهب كل منهم الي غرفته في الوحده ليجهز حقيبته’

في غرفه مراد:

-هو في ايه ليه اتعصبت لما قرب منها

قلبه:

-علشان انت مش عايز حد يقرب منها غيرك

عقله:

-هوس بقي انت هو مش حبها

قلبه:

-طب ولو قولت أنه مش حبها بس لا بيعشقها لانه بقي بيغير جدا عليها

عقله:

-ازاي طيب يحب بعد كل الي حصل فيه هيا الي خدعته ولا فريده الي دمرتهم كلهم

قلبه:

-مش معني أنه اتخدع مره يبقي يكره الحب

عقله:

-لا مش عايز أنه ينخدع تاني لأنهم كلهم زي بعض

قاطع رنين هاتف مراد شروده:

-الو يا جي جي اخبارك اه جاي بكره ماشي حاضر باي

“في غرفه عشق”

عشق وهي تقفل الحقيبه:

-نعم مين

مازن من خلف الباب:

-انا يا عشق ادخل؟!

عشق بكل جديه :

-ادخل انت خلصت حاجاتك

مازن بكل غرور ووضع يده في جيبه:

-يس مين قال اني نزلت الهدوم من الشنطه

نظرت له عشق استهزاء:

-طب اطلع يا متخلف

مازن بروح طفوليه:

-متزوقيش بس

عشق و هي تجري في الممر:

-بسرعه يا مازن عايزه اروح ثم خبطت في شخص ولم يهتز

الشخص بكل عصبيه:

-انت عاميه ما تفتحي

رفعت عشق عينيها:

-انا اسفه

رفع مراد حاجبه:

-انت ولا يهمك بس خلي بالك

(فا تحول من بركان الي ثلج)

مازن وهو يسحب عشق خلفه:

-يلا يا حلوه جايبه لينا الكلام

عشق بشرود:

-هو قلبي بيدق قوي كده ليه

بوووووم انتهي البارت التاسع🥺🥳

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية عشق السيوفي) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق