رواية حارة كرياكو الفصل الرابع 4 – بقلم نهله جمال

رواية حارة كرياكو – الفصل الرابع

رواية 🎩 حارة كرياكو 🎩 part 4
♧ يجب عليك أن تفكر ألاف المرات أن مشاعر الناس ليست مجال للإستهتار والضحك ♧
أغلق إيبو الباب في وجه همس ف ضحكت هي ، عندما قامت بربط حذائها نزلت على الدرج متجهه لمتجر نورسين وما أن وصلت حتى سحبت كرسي وجلست أمامها قائله : إيه الأخبار ؟
نورسين بملل : قولتله يفتحلي المحل فضل متنح فيا تلات دقايق بعدين جري زي المسروع عشان تقريبآ هيجيب أخته ولا معرفش إيه ، وإنتي ؟
همس بضحك : دا صاحبه ولا أخوه دا حكايه
نورسين : إشمعنا ؟
همس : دا بيقولي يافندم
نورسين : هما برضو مش سهلين وهياخدوا وقت معانا ربنا يصبرنا ع البلاوي دي
همس : أمين
▪ أمام سنتر الدروس ▪
وقفت شعائر وهي تتأفف وترفض عروض التوصيل التي تلقيها عليها زميلاتها ، حتى وصل كريم بالتاكسي ونزل منه قائلآ : أنا أسف يا حبيبتي عارف إني إتأخرت عليكي
شعائر بضيق : بقالي نص ساعه واقفه على رجلي وميته من الرعب إني أركب مع سواق تاكسي لوحدي إنت كنت فين ؟
كريم بهدوء : طيب تعالي نركب وهشرحلك كل حاجه ممكن تهدي عشان خاطري ؟
إبتسمت له شعائر بهدوء ثم أمسكت بيده وركبت معه ليذهبوا إلى المنزل ..
▪ في منزل كريم وإيبو ▪
كان إيبو يجلس على الفراش وهو يمسك بهاتفه يتصفح بعض مواقع العمل حتى يستقر هو وعائلته في حارة كرياكو ، يبحث عن مجال عمل خاص بدراسته، وجد المدرسه الوحيده في حارة كرياكو تبحث عن معلمة تاريخ ، ملأ الإستماره الخاصه بهم ثم وضع رقم هاتفه وليس في راسه أنهم سيعاودوا الإتصال به لإنهم يبحثون عن معلمه وليس معلم وخاصه لمدرسة فتيات ، أغلق هاتفه عندما وجد كريم وشعائر يدخلون المنزل ف إقترب منهم قائلآ : إيه إتأخرتوا ليه؟
شعائر بضحك : البيه نسي يجبني وسابني واقفه نصف ساعه ف قرر واحنا راجعين يصالحني وعزمني ع أكل ، هخش أنام تصبحوا على خير
إيبو وكريم : تلاقي الخير يارب
دخلت شعائر ف قال إيبو : انت بجد سيبتها نصف ساعه في الشارع ؟
كريم وهو يتنهد : غصب عني كان في واحده محتاجه مساعده ف كنت بساعدها
ايبو : واحده مين ؟
كريم : عندها محل ومكنتش عارفه تفتح الباب
ايبو : طب كويس انك ساعدتها ، لقيت شغل ع الفيس ف مليت الأبلكيشن بتاعهم معرفش بقى هيكلموني ولا لا
كريم : ومش هيكلموك ليه ؟ انت ممتاز يابني في مجال دراستك
إيبو : فاهم بس هما طالبين مدرسه مش مدرس
كريم : اااه بص لو ليك خير في حاجه هتشوفها
ايبو : خير متقلقش ، عاوزين نجيب عربيات
كريم : بص يا ايبو ورث جدك مش عايزين نضيعه في عربيات وهبل عاوزين نفتح مشروع
إيبو : يعني هي فلوس العربيات اللي هتأثر فيه ؟ مش كفايه أنه فضل مقاطع ولاده لحد ما مات لوحده ، بس تعرف متوقعتش انه يكتب ميراثه بإسمهم اصلا
كريم : يمكن بيحاول يعوضهم انه فضل مقاطعهم وقلبه قاسي عليهم
ايبو : بس برضو لازم كل واحد يجيب عربيه ، مفيش حد في مصر معندوش عربيه
كريم : احنا لسه مش عارفين اجراءات الميراث هتاخد اد ايه ف عشان كدا لازم نلاقي شغل لحد ما الاجراءات تخلص وبعدين نجيب العربيات اللي انت بتقول عليها دي
ايبو : خير متقلقش اكيد ربنا هيسهلها
▪ في منزل نورسين ▪
كانت تفك خصلات شعرها وهي تتحدث في الهاتف كع همس وتقول : مش عارفه بس حساهم طالعين من فيلم عربي قديم اللي هو مفيش رجاله محترمين اوي كدا اكيد ليهم غلطات
همس : تمام هنام انا عشان فصلت وبكرا نكمل كلام
نورسين : فل عليكي ، يلا باي
▪ اليوم التالي ▪
فتحت نورسين المتجر الخاص بها بينما وجدت كريم يسير مسرعآ ف استوقفته قائله : لو سمحت !
إلتفت كريم لها قائلآ : أتفضلي
نورسين : كنت عاوزه أشكرك على امبارح واسفه لو عطلتك عن ميعادك
كريم : ولا يهمك الحمد لله عرفت اصلح الوضع
نورسين : أنا خوفت أكون السبب في إنك ت ..
لم تكمل حديثها حيث انزلقت قدمها وكانت ستقع لولا يد كريم التي أمسكتها ، إصطدمت بصدره بقوه حتى أن شعرها إنحلت عقدته وتطاير حول وجهها ووجهه كريم ، نسى كريم كل شيء من حوله وهو ينظر لعيناها وممسكآ بخصرها بينما هي كانت تتفحص وجهه
كريم وهو شارد بعيناها : مش تخلي بالك ؟
نورسين وهي تنظر له لم تستطع الرد ..

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية حارة كرياكو) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق