رواية انتقام بالحب الفصل الرابع 4 – بقلم جيجي

رواية انتقام بالحب – الفصل الرابع

٤…
داليا.. بعيد عني ليه.. ده انى هموت على واحد يحبنى كيف جدك ده..

عز.. وحشه قوى.. وجع ربنا ما يدوقهولك ما فيش اصعب من انك تحبي حد وما تقدريش تكوني وياه…

داليا.. تعرفه جربته فين بقى..

عز.. ما هو جدي قدامي 24 ساعه عارفه من كام يوم صحاني الساعه 2:00 في الليل عشان انزل اجيبلها دوا من الصيدليه عشان حرارتها طلعت… اه والله وحط الترمو متر على المخده ويقولي وصلت 39 لا ومصمم اني اروح اجيب دكتور الساعه 2:00 في الليل… تخيلي انتى بقى اروح لدكتور الساعه 2:00 بالليل اقوله معلش تعالى معايا جدتي حرارتها طالعه.. وياجى يلاقينى مغطين الهوا.. كانو ياخذوني بالجزم والله…

داليا… وانت ما حبيتش حد..

عز.. لا لا لا انا واخد حصانه الحمد لله… اني ما احبش واصل طول عمري…

داليا.. عمر ما قلبك دق..

عز بصلها شويه ورتبك وقال… وصلنا ده البيت بتاع المزرعه…

داليا.. اه تمام ونزلو…

عز.. شوفي يا ستي هنا الخيل بتاعنا… وهناك فى الركن كده عشه فيها شويه بط وفى غية حمام.. وعشة فراخ..

داليا.. حلوين قوى قوى.. بقول ايه انا عايزه اركب حصان تعرف تركبني على الحصان….

عز.. بس كده ده انا واخد بطولات في الفروسيه..

داليا… طب ما تدينى جوله..

عز.. ماشى… وطلع على الحصان وشالها وركبها عليه وركب وراها بصلها شويه وهي بصتله وتقابلت عيونهم سوا.. ومشيو شويه

داليا… يلا نزلني…

عز…. نزل وشالها ونزلها من على الحصان… وداليا بقت تتمشى معاه فى المكان… شافت وسط الاغنام خروف صغير لونه ابيض جريت شالتو وقالت…

الله حلوه قوي..

عز… ليه ما بتربوش الحجات دى عندكم..

داليا…. لا مش بنربيها اصل احنا ساكنين في حاره واخويا ميكانيكى وكده فما فيش عندنا بهايم..

عز.. طب ثواني بس عشان هرد على التلفون بس..

وبعد شويه بس شافها جايه جرى عليه وبتقول بصراخ..

الحقوني يا خلق..

عز.. ايه ده شبه اللى بيجرو ورا عربيات الرش.. اه لا مش عليك هكلمك بعدين..

بس شاف الكلب بتاعهم بيجري وراها جري مسكها من وسطها وخباها وراه.. والكلب اول ما شافو وقف شويه ورجع.. وداليا كانت ماسكه في هدومو بخوف وقالت عضني عضني…

عز بضحك على شكلها.. عضك ايه بس ما عضكش ولا حاجه انتى ايه وداكى عندو…

داليا.. ما عارفاش انا كنت بتفرج لقيتو هجم عليا.. واول ما شافك انت خاف ورجع.. بس كان رافع صوتو عليا..

عز… ده الكلب بتاعنا احنا محرسينو الزريبه.. وهو ما خافش مني هو عارفني عشان انا صاحبه انا كل يوم هنا…

وبصلها كانت ماسكه في الجلابيه بتاعته بخوف وهو ماسكها من وسطها وبيبصلها… فلتت ايديها… وبقت ترتب على كتافه بدلال وقالت..

معلش كرمشتلك جلابيتك…. انا اصلي اتخضيت بس..

عز برتباك من قربها.. ها لا ولا يهمك.. يلا نرجع البيت

داليا.. ايه بالسرعه دى زهقت منى ولا ايه..

عز.. لا العفو بس يعنى كفايه كدا…

داليا.. ماشى يلا مع ان الوقت جرى بسرعه..

عز بتوهان.. قوى..

وركبو العربيه….. في البيت كانت سهيله واقفه في المطبخ بتعمل الاكل وجيه حسام من وراها وحاوط وسطها… بس سهيله خبطتو بالمغرفه على دماغه وقالت…

لم نفسك.. بتهبب ايه يا ابن المحروق انت.. انت ما بتتوبش عارف لو عز شافك هيعمل فيك ايه.. ولا عاوز تحرق قلبي عليك..

حسام.. هو كلامك فى شى من الرومانسيه بس انا مش مش عارف امسكه.. ايه يابت وحشتيني..

سهيله… وانت كمان.. بس عز لو شافك مش هيحلك

حسام.. حاولت ماجيش كتير وامسك نفسى اكتر… واختي قالتلي ما جيش بس بصراحه مش قادر تكون عندي فرصه اشوف العيون الجميله اللي خيلانى دي وما جيش اشوفها..

سهيله.. يا ولا لو قفشك مش هيسيبك ده غشيم..

حسام.. دمى كلو يرخص ويهون.. لجل بس اشوف احلى عيون…

عز وداليا كانو وصلو.. ولقو حامد قاعد فى الصالون…

عز.. انت اللي مقعدك فى الصاله كده..

حامد.. زعلت مع فتحيه بسببك وزعلانه وعايزانا ناخد بيت لوحدنا بتقول ما فيش خصوصيه في البيت..

عز.. اه هى بس تلاقيها مفكراني حماتها وانا داخل ولا حاجه..

حامد… ايه اللي بيضحكك انت داخل زريبه عشان تدخل من غير ما تخبط ولا تكح… زعلت لما قلتلها ما ينفعش اخد بيت تاني..

عز.. زعلت مشيتك من الاوضه.. ماشي حقك عليا انت والست فتحيه.. فين سهيله…

حامد.. فوق مع جوزها..

عز بزعر… جوزها مين… وفوق فين !!

حامد.. في المطبخ..

داليا.. شوفت جات سليمه الحمد لله طلعت في المطبخ ما فيش حاجه تخوفك..

حامد.. جوزها الواد الابيضاني ده وشعره عالي لابس بنطلون وتيشرت..

عز.. هو انت ليه بتقول جوزها يعني مين قلك انو جوزها

حامد.. عادي مش محتاجه ما انا كنت رايح المطبخ اشرب لقيتها واقفه وهو حاضنها كده يعني وبيتوشوشو وبيساعدها في الاكل وكده.. قولت بلاش ابقى رزيل عليهم واقف في النص كيف العزول جيت هنه قلت خليهم سوا.. انا راجل بفهم في الاصول مش زيك تطب على الناس كيف القضا المستعجل…

عز بغضب… اه انا هوريك ازاي تفهم الاصول دلوقتي.. ده انا هنفخو وهنفخها ووو لا انت جدى عيب..

داليا.. طب صلي على النبي..

عز.. عليه الصلاه والسلام.. بس هخرب بيتو برضو.. ما تخافيش هسيبو يقول الشهاده… علشان لما يموت ما يروحش جهنم..

وطلع على فوق بسرعه.. داليا طلعت وراه

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية انتقام بالحب) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق

error: Content is protected !!