رواية الحارس الفصل الثاني 2 – بقلم رشا منصور

رواية الحارس – الفصل الثاني

رشامنصور….
كنت بفكر في البيت والسرداب ومجرد ما فتحت شنطتي وخرجت التنين حسيت أن لون عينه ع شكل 🔥 وكأنه صاحي…
ده غير أن حجمه اتغير كان صغير دلوقتي بقي حجمه أكبر وتقيل…
لأ لأ لأ أنا شكل موضوع السرداب ده خلاني اتوهم.. أكيد بيتهيقلي
وكمان أنا كنت أسمع أنهم كانوا بيعملوا سراديب أو خنادق علشان يستخبواe فيها أيام الحرrب…
اخ أنا نسيت عمو عبدالرحيم واخدت شنطتي ونزلت بسرعة ع المكتبه واعتذرت له ع التأخير وحكيت له ع اللي حصل.
وقعدت أرتب الكتب ولقيت كتاب ظهر فجأة قدامي مرسوم عليه تنين أحمر
ساعتها افتكرت تمثال التنين الأبيض وقررت أقرأ الكتاب وأول ما فتحته وقلبت في صفحاته اتفاجئت ب جملة بتقول
” يعتبر التنين رمز للعالم السفلي” 😲
ايه!!!؟ عالم سفلي. يعني التنين ده يعتبر جنn اة صح ده بيخرج منه نار🔥 والجانn مخلوق من النااااار..
التمثال 🐉 أنا متأكدة أن عينه كانت نفس لونه أبيض لكن لما خرجته من شنطتي كانت لون النااااار،..
آة يا دماغي صداع رهيب لأ لأ أنا مش قادره أقعد كدا وأنا مش عارفه اللي في غرفتي ده تمثال ولا جن،..
واستئذنت من عمو عبدالرحيم واخدت الكتاب معايا وروحت البيت وأول ما دخلت غرفتي لقيت التمثال حجمه زاد وبقي أكبر لكن عينه رجعت بيضاء زى ما كانت… أنا خلاص هتجننe ..
أكيد ده إرهاق وقلة نوم…. أنا هنام شويه ولما اصحي ابقي اتغدي
ونمت ع السرير وعيني ع التمثال 🐉
وفجأة شوفت الراجل اللي في الصوره جدو حمدي صاحب البيت وواقف يكلم حد صورته مش واضحه وسمعته بيقول البيت ده استحالة حد يقرب منه أو حتى يفكر يبيعه لازم نعمل حاجه نحمي بها البيت وممنوع حد يقرب منه إلا اللي من دمي..
واي حد تاني يقرب يكون مصيره زي نزار…
صحيت مخضو’ضه. وبنهج كأني كنت بجري في سباق وكل اللي شاغل بالي مين نزار وايه اللي حصل له ويعني ايه محدش يقرب من البيت هو الراجل ده يقصد إيه..
أكيد جد خالتوا فاتن بيشتغل سا’حر. وله في الجن،n والعفاريت. اومال إيه اللي خلاه يبني بيته ع أرض المو’تي.
وكمان التنين. ده جنn بردو لأ لأ أنا مش هقرب من البيت ده تاني ده مش بعيد يلبسني عفر’يت. أيوة واللى شوفته في الحلم ده رساله تحذ’يرية…
أنا هروح ل خالتوا فاتن أفهم منها الحكايه… معقول تكون عاوزة تأذيني… لكن لأ ده هى وابنها كانوا معايا في البيت معقوله هتأ’ذي. أبنها…
هى أكيد متعرفش حاجه عن موضوع الجنn أنا هحاول أفهم منها أصل الحكاية…
ماما ميرفت….
جهزت الغداء ولسه هدخل ل رشا لقيتها خارجه من غرفتها وبتقولي أنها رايحه ل فاتن عوزاها في حاجات مهمه تخص البيت..
أكيد عاوزة تقولها ع حاجات في الديكورات أصل أنا عارفة بنتي غاوية الألوان الفاتحه والدندشة..
خالتوا فاتن….
كنت قاعده منتظرة وليد لأنه وصلني البيت ومكملش نص ساعة وراح ع الكليه وسمعت جرس الباب واتفاجئت أنها رشا وبتقولي هى إيه حكايه جدك بالظبط… هو كان بيشتغل إيه ؟!!
قولت لها حكايه إيه مش فاهمه هو مالوا جدي مضايقك في حاجه 🤣 ع العموم هو مات من قبل ما اتولد… وضحكت
ردت رشا وقالت قصدى يعني كان بيشتغل اية اصلي اسمع ان زمان كان الشغل مرتباته قليله ازاى عرف يحوش ويشتري أرض ويبني كمان بيت كبير كدا… ولا هو كان غني وعنده ورث.
قولت لها كل اللي اعرفه انه كان عنده محل عطاره كبير وكان بيعالج الناس بالاعشاب وكان طيب أوى ولحد انهاردة لو روحتى الجيزة هتلاقي الناس الكبيرة عرفاه…
وكمان الأرض كانت يعتبر في الصحراء يعني سعرها أرخص من الأراضي العادية….
بس اهو مات ومفرحش بالبيت. يمكن ربنا عمل كدا علشان ألاقي حاجه اساعد بها أبني…
وردت رشا وقالتلي ع العموم أنا جيت اخد مفاتيح البيت علشان أروح بكره اشوف إيه اللي هحتاج له هناك واكتبه في أجندة. واديتها نسخه من مفاتيح البيت ومشيت…
رشامنصور….
ممممم جدها كان عطار وبيعالج الناس ،،، أكيد كان دجال. وشغال في السحرr وواخد شغلة العطارة دى تمويه علشان البو’ليس..
طب وبعدين بقي أنا مفهمتش بردو مين نزار وايه اللي حصل له
وبتلفت فجأة شوفت عين التنين بتطلع نور أبيض…
حسيت اني بترعش من الخوف، قربت براحه منه ومجرد ما مسكت التمثال 🐉 لقيت…..!!!!
أنا إيه اللي جابني هنا… يا ماما أنتي فين.. المكان ريحته غريبه أوى حاولت اخرج من المكان شوفت إني موجودة في محل عطاره كبير ومليان زباين..
حاولت اكلم حد فيهم بس مافيش حد سامعني ولا حتى شايفني ،، وفجأة شوفت جدو حمدي وواقف معاه شاب تقريباً من السودان، قربت منهم ولقيته بيقول
جدو حمدي….
أنا إيه اللي يخليني اشتري أرض بتاعه امو’ات.. وكمان أنا أى فلوس بجمعها بجيب بها بضاعه وناوي افتح محل جديد واخلي أحمد أبني يمسكه أنت عارف الوظيفه مرتبها قليل وهو دلوقتي خاطب وبكره مصاريفه تزيد لما يتجوز…
الشاب ….
يا حج حمدي الأرض دى عليها مقابر، وعاوزين ينقلوها ومهما اخدوا بالهم.. غصب عنهم ممكن يتركوا بعض عظام المو’تي. والحاجات دي بيستخد’موها. السا’حرة…
وبصراحه كدا أنا سمعت أن في سا’حرr عاوز ياخد الأرض..
لو أنت اشتريت الأرض هتحافظ ع عظام المو’تي وتحميها.. ده اللي بيستر بني آدم ربنا بيسترها معاه دنيا واخري. مابالك أنت هتستر اموات ليس لهم حول ولا قوه… فكر في الثواب اللي هتكسبه..
جدو حمدي…
والله يا نزار عندك حق ع العموم أنا هحاول أجمع كل فلوسي واشتري الأرض وابني سور حواليها علشان محدش يقرب منها ولما يجيلي فلوس تاني ابقي ابني البيت…
رشامنصور….
فجأة رجعت غرفتي تاني ولقيت نفسي نايمة ع السرير 😲!!! يعني إيه أنا كنت بحلم…
طب لو ده حقيقة يبقي جدو حمدي طلع راجل طيب ومش ساحر وكمان نزار من طريقة كلامه تقول إنه إنسان بيحب الخير..
ياربي ع الحيرة دى…
مبدهاش بقي أنا هصحي بدري واروح البيت واشوف يمكن الاقي أى حاجة في غرفة المكتب افهم منها الحكايه بالظبط…
وبصيت للتمثال وقولت أنا هرجعك البيت تاني أنا مش عارفه اخدتك ليه… أنا أول مرة اخد حاجه مش بتاعتي.
بس يمكن توترت لما سمعت صوت ماما وخو’فت. أنها تشوف السرداب..
وتاني يوم صحيت بدري وقررت أروح ع البيت ومعايا التمثال 🐉
وأول ما وصلت لقيت سيارة جميلة أوى نازل منها شاب وبدأ ينادي عليا ولقيته بيقولي
أنا الدكتور سلامه صاحب مستشفى الأمل وامبارح كنت معدي بالصدفه وشوفتكم فاتحين البيت… أخيراً ناوين تقعدوا فيه ولا بتفكروا تبيعوا…
رديت وقولت له أهلا وسهلا بحضرتك يا دكتور
لأ مش هنبيع البيت لكن هنفتح مشروع هنا… شركة سياحية للرحلات… يعني وقت ما تحب تطلع تسافر وتغير جو تعالي وهعملك خصم.. ما إحنا جيران بقي..
الدكتور سلامة…..
هايل ع العموم لو محتاجه أى حاجة أنا في الخدمة أصل أنا في المنطقة هنا من زمان واعرف ناس كتير… اتفضلي الكارت بتاعي واكيد دى مش آخر مرة هنتكلم فيها… ع أذنك
رشامنصور…
شكله واثق من نفسه أوى بس بصراحه السيارة تحفه.. ارزقني يارب وأول ما دخلت البيت قولت السلام عليكم يا أهل المكان
ودخلت غرفة المكتب وطلعت التمثال 🐉 ووضعته ع الرف
وببص لقيت كشكول مكتوب عليه ..
إلي ورثة هذا البيت… وأول ما فتحته عرفت أن جدو حمدي هو اللي كاتبه وبيقول أى حاجة محتاجين تعرفوها عليكم بأتباع التنين وع حسب نيتك هيكون لون التنين واحذر أن تكون وجبه له 😲😲😲
ولقيت التنين 🐉🐉😲😲 عاااااااا

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية الحارس) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق

error: Content is protected !!