رواية ارملة رجل حي – الفصل التاسع
يعني اية يا دكتور الجثة اختفت من المشرحة هو احنا اية في شارع
دة اللي قاله مفتش المباحث حسني اللي بيحقق في قضية قتل بسيوني لدكتور الطب الشرعي اللي استلم الجثة ودة اسمه فاروق. ورد فاروق عليه وقال
يا حسني انت كنت مستعجلني علي جثث التلت بنات اللي لقيناهم في الصحراوي فحطيت جثة بسيوني في الثلاجة وروحت اكل لقمة ورجعت مالقتش الجثة وانت عارف ان النهاردة المشرحة هادية بسبب الغيابات الكتير
حسني
دة عذر اقبح من ذنب ومصيبة سوداء احنا وقعنا فيها.
فاروق
عارف انها مصيبة ان جثة دخلت عندنا المشرحة وتختفي بس اعمل تحرياتك وراجع الكاميرات و اكيد هتعرف توصل للي عمل كدة
حسني
ولغاية ما دة يحصل اقول اية للقادة بتوعي. اللي مستنين الوصول لمعرفه القاتل
فاروق
قول لهم ان التقرير اتاخر بسببي انا لاني شغال علي قضية تانية وما فيش غيري تقريبا ما انت عارف ان معظم الدكاترة دلوقتي بيسافرو برة
حسني
اسف يا فاروق لازم اعرف القادة باللي حصل وان الجثة اختفت دي مسئولية
فاروق
كدة هيتخرب بيتي اعمل يا اخي حساب للعيش والملح اللي ما بينا دة احنا اصحاب
حسني
مش هينفع. لانهم لو ما عرفوش مني هيعرفو من غيري. لان في ادارة البحث الجنائي ما فيش حاجة بتستخبي، ،،،،،،
ارملة رجل حي
من تاليفي
محمد منصور
**منص**
وقبل ما نبدأ نوحد الله ونصلي علي خير خلق الله سيدنا محمد.
اللهم صل وسلم علي محمد صلاة تحل بيها العقد وتفك بيها الكرب
ونروح ل نيرة اللي كانت في شركتها وقت ما دخل عليها ذكي الممرض اللي شغال في عيادة بركات بصت له نيرة وقالت
اية اللي عندك وما تعرفش تقوله في التيلفون
ذكي
عندكم قصر في المريوطية
نيرة سندت طهرها علي كرسي مكتبها وقالت
دة القصر بتاع عمي اسامة
ذكي
يبقي كريمة هناك
نيرة
دة مهجور مني سنين لدرجة اني كنت ناسيا
ذكي
المهجور بعد الترويق ينفع يتسكن في مش كدة ولا اية
نيرة
اة ينفع لكن وصلت ازاي انها هناك
ذكي
انا ما قولتش انها هناك لكن ممكن تكون هناك
نيرة
ما تقول عرفت ازاي واخلص،،،،،،
نرجع بالاحداث ل كام ساعة لما ذكي كان مول كبير تبع الحج بركات و المول دة هو يعرف في بنت اسمها غرام ودي شغاله في محل ملابس للاطفال والبنات فكان واقف معاها و بيقول
وحشتيني اوي يا غرام
غرام
بطلت اكل من الاونطة دي
ذكي
طيب لية بس كدة يا قمر
غرام
اصل انا لو و حشاك فعلا كنت جيت مع الحج بركات لما كان هنا بياخد هدوم لعيال صغيرة
هنا ذكي انتبه اوي للكلام وقال
عيال صغيرة.
غرام
اة وخد هدوم لي انسات كمان. هو انت احفاد
ذكي
احفاد منين بس وهو ما عندوش الا نيرة ودي لسة ما اتجوزتش
غرام
يبقي واخد الهدوم دي ل دار ايتام
هنا ذكي افتكر حكاية كريمة وعيالها وقال
معقوله يكون هو اللي خطفهم
غرام
خطف مين. انت بتخرف بتقول اية
ذكي
سيبك مني وركزي معايا بالله عليكي وعلي اهلك
غرام
عايز اية
ذكي
ما قالش الهدوم دي تروح فين
غرام
سمعته بيقول للراجل اللي كان مع. المريوطية،،،،،،،
ونرجع لمكتب نيرة اللي قامت من فوق الكرسي بتاعها وقالت
بقي هي الحكاية كدة.
ذكي
مش هتحلي لي بوقي بقي
نيرة
روح الحسابات وانا هتصل بيهم واخليهم يحلو بوقك
ذكي
الهي يعمر بيتك يا ستنا
وخرج ذكي ونيرة كلمت الحسابات وبعدها مسكت موبيلها وطلعت رقم وطلبته ورد صاحب الرقم فقالت بصيغة الامر
جهزلي عربيه بكام راجل بسلاح ومن غير ما الحج يعرف
و خلصت المكالمة علي كدة وحطت الموبيل في شنطتها وابتسمت بخبث وقالت
راجل شايب و عايب ،،،،،،،،
في نفس الوقت دة كان محمد واقف جوة محل موبيلات صغير بتاع واحد اسمه صفر اول ما شافو صفر كان قايم يجري لكن محمد مسكو من ايدة فقال صفر
والله العظيم ما انا اللي عملت كدة
محمد
عملت اية
صفر
اللي انت جاي تقبض عليه علشانه
محمد
انا مش بوليس
صفر بص للبدلة اللي هو لابسها وقال
اومال اية محابس
محمد
محابس. اية يا عم الدش. انا محمد
صفر بدا يهدي وقال
بني ادم عادي
محمد بزهق
لا انسان
صفر كان يجري تاني وهو بيقول
طلعت انسان انا بخاف منكم اوي
مسك محمد ايد صفر تاني وقال
انهد بقي انت اية عرسا وبعدين عايز تجري رايح ناحية الحيطة لية ما تجري ناحية الباب لو عايز تهرب
صفر بدا يهدي تاني وقال
حقك عليه يا سي محمد بس انا تعبت من كتر ما اتقبض عليه واتكهربت كتير وربنا
محمد
انا من طرف عبده صالح
صفر
حبيبي واخويا
محمد
وجاي لك تهكر لي موبيل
صفر
اعتبره حصل. فين الموبيل
محمد
لا انا معايا الرقم بس
صفر
هات الرقم ومالكش دعوي باي حاجة تاني
محمد طلع رقم بركات بص صفر للرقم وقال
اية الرقم المميز دة. اوعي يكون بتاع حد من المشاهير وتعملي مشكلة معاهم اصل كلهم حبايبي
محمد
ما تقلقش
صفر
هاخد كف مريم
محمد
انت تاجر اعضاء ما بتاخدش فلوس
صفر ضحك وقال
في كارنا يا باشا كف مريم يعني خمسة الف
محمد
مش كتير ال خمسة الف
صفر
انت جاي في شراء
ولا منهاده دة موبيل صاحب الرقم هيكون بين ايديك
و هيكون معاك كل اسراره
محمد
هديك اللي انت عايزه بس تنجزني
صفر
وانت واقف معايا اديني تلاتة الف هرن علي حالا هيفتح عليه او يكنسل موبيله بقي معايا
محمد طلع الفلوس وحطها قصاد منه وقال
شوفت فلوس وريني كراماتك
صفر خد الفلوس وحطها في الدرج عنده و فتح اللاب بتاعه و حط رقم بركات في خانه جوة برنامج خاص بعتاوله الهكر ورن و كنسل الحج بركات بعدها بدا يظهر علي الجهاز شفرات وداس اكواد ورموز ومعاها اتفتح موبيل الحج بركات وانبهر محمد فقال صفر
اتنين الف واخليك تسمع وتشوف كل مكالماته اللي فاتت اصله موبيله بيسجلها وادخلك علي الواتس كمان وماسنجر لو حابب ولو عايز تتفرج علي جوجل من،،،،،،،
محمد قاطعه وقال
كفاية رغي انت شغال مع بتوع رنين.
وطلع له كمان الفين وقال محمد
سمعني كل مكالماته اللي فاتت
وبدا بشغل مكالمة وراء مكالمة ومعاها مكالمة الحج بركات ووصل لمكالمة مع وحيد وعرف مكان القصر وخرج من عند صفر جري،،،،،،
ونروح ل نحمد اللي كانت نايمة في اوضتها وقت ما دخلت عليها كريمة وفي ايدها حتة قماشة فتحت بوق نحمده وحطة القماشة فيها وصحيت نحمده علشان تشوف نفسها في عيون كريمة وهي بتتخنق وريحة الموت بدات تفوح في المكان
وبسيوني ماسك طارق برة ومكتفه وبيقوله
مالكش دعوي انت دة حساب قديم هتصفي شمس مع اختها الكبيرة ماهي شافت وسكتت، ،،،،،،،،
ونرجع لوراء كام سنة لما نحمده كانت مع ابوها طه ويتحاول تمنعه من اللي عايز يعملو اصله فحت حفرة ودفن كريمة بالحياة وصرخت نحمده لكن طه رتم فوق اختها اللي كانت وقتها عندها يومين وبص لها وقال
اياك امك تعرف باللي حصل دلوقتي، ،،،،،،،
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية ارملة رجل حي) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.