رواية مغامرات عائلية الجزء الثاني الفصل الثاني عشر 12 – بقلم همس كاتبة

رواية مغامرات عائلية الجزء الثاني – الفصل الثاني عشر

12

12

بارت 12

حلا بخبث : هاتي جهاز كشف الكدب و هقولك

فريدة : الله ازاي فاتتني دي .. هروح اجيبه حالا

ذهبت فريدة و نظرت حلا للشباب

حلا : اللعبة كالتالي … كل واحد هيحط ايده على الجهار و هنسأله اسئلة و هو يجاوب و الجهاز يقولنا لو صادق و لا كداب

تميم : بس الاجهزة دي مش دقيقة يعني

حلا : لا سمعت انها بتقدر تكشف الكدب بنسبة كويسة .. يعني اغلب اجاباتها بتبقى صحيحة … مش كدة يا حضابط ؟

يزن : تقريبا .. بس الاجهزة العادية دي عادة نسبة صحتها بتبقى اضعف

دينا بحماس  : انت استعملته بالتحقيق قبل كدة ؟

يزن : لا .. بس كنت بسمع عنه

اتت فريدة و قالت : الجهاز اهو

حلا : حطيه على الطربيزة … هنبتدي بالشباب ايه رأيكم ؟

فارس : اشطا انا اول واحد

زياد : ايه الثقة دي ياض ؟! ده انت اكدب بني ادم عرفته بحياتي

حلا : حط ايدك يا فارس

فارس و هو يمد يده : اهو

حلا : هسأله انا …  انت كنت فين النهاردة الصبح ؟

فارس : في الغيط

حلا : اشطا .. نفدت بجلدك

حبيبة : سؤال واحد بس ؟

حلا : ايوا ما احنا عددنا كبير .. حط ايدك يا اوس

اوس بضحكة : و الله ؟!

حلا : حبيبة جوزك شكله خايف من حاجة

حبيبة : اتلمي يا حلا .. اوس حط ايدك و وريها انك مستحيل تكدب

اوس : ماشي اهو

حلا بشر : عمرك خونت حبيبة يا اوس ؟

اوس : اكيد لا .. و لا عمري هعملها

حبيبة بسعادة  : اهو الجهاز ما عملش حاجة

حلا بصدمة : ازااااي .. انت متأكد انه ما لسعكش ؟

اوس : ليه انتي عايزاني اكدب يعني ؟

حلا بنفاذ صبر : تميم حط ايدك

يزن باستغراب : مش دي المفروض لعبة ؟ انا ليه حاسس انك بتحققي معاهم ؟

حلا : ملكش دعوة .. لو رفضو تبقو خايفين من حاجة لتتعرف اعتبروه تحدي

تميم : و هنخاف من ايه يا هبلة .. اهو اتفضلي اسألي

حلا : تميم .. عمرك حضنت بنت غير فريدة ؟

تميم : اه .. امي و خالاتي كلهم و تيتة كمان

حلا بحدة : قصدي حضنت بنت عادية لا هي اختك و لا قريبتك

تميم : لا محصلش ابدا

فريدة : حلا انتي شاكة بحاجة ؟

حلا : لا .. زياد حط ايدك

زياد : اهو اتفضلي

حلا : زياد .. انت عمرك كلمت بنات على غادة ؟ يعني خونتها ؟

زياد : لا

حلا بغضب : الجهاز ده اكيد بايظ .. مستحيل كلهم يجاوبو صح

دينا : طب اجرب انا .. اسأليني يلا

حلا : دينا انتي عمرك خرجتي مع يزن من غير علم مامتك ؟

دينا : لا … اااعااااااا دي لسعتني

يزن بضحك : تستاهلي يا كدابة

حلا بتفكير : اهو اشتغل .. اكيد في حاجة غلط

اوس : انتي عايزة توصلي لايه يا حلا ؟

حلا : مفيش .. هروح انام

لارا : هي دي اللعبة بتاعتك ؟!

حلا : مهو مش شغال كويس .. خلاص المرة الجاية نبقى نجيب واحد جديد احسن

حبيبة لأوس : الوقت اتأخر لازم ننام

اوس : يلا يا حبيبتي

زياد : و انتو كمان يا بنات قومو نامو وراكم شغل كتير بكرا

كارما : تصبحو على خير

ذهب جميعهم للداخل عدا زياد و فارس

زياد : فارس استنا

فارس : في ايه ؟

زياد : انت عرفت ليه متعاقبين مش كدة ؟

فارس : لا ابدا

زياد : فارس ما تحورش عليا انا عارفك .. انت كنت ورا الباب و سمعت جدو بيكلمنا مش كدة ؟

فارس بخبث : بصراحة اه

زياد بصدمة : و قولت لحلا ؟!!!!

فارس : اه برضو .. هيا الي زحلقتني بالكلام

زياد بغضب : يخربيتك .. دلوقتي هتفضحنا يا زفت

فارس : لا اطمن .. حلا ما بتخرجش اسرارنا برا الحدود المصرية

زياد: انت حمار يا ابني ؟! بيتي هيتخرب على ايدك يا غبي .. دلوقتي ايه الي هيقنع غادة اني مظلوم ؟!

فارس بخبث : عشان تتعلم تلعب بديلك من غيري يا واطي .. لو اخدتني معاك مكنتش هقول حاجة  .. باي زيزو

قام فارس و ذهب للداخل بينما زياد ينظر امامه و يفكر

********************

في اليوم التالي

دلفت حلا اوضة حبيبة بعد نزول اوس للاسفل

حلا : حبيبة .. حبيبة قومي

حبيبة بصوت ناعس : في ايه ؟

حلا : اني نايمة و مستريحة و المية بتمشي من تحتك يا هبلة

حبيبة باستغراب : ايه الكلام ده ع الصبح ؟ .. في ايه يا حلا ما تصلي على النبي

حلا : عليه الصلاة و السلام .. قومي يختي قومي عايزة اكلمك بحاجة

حبيبة : طب سيبني افوق شوية و بعدها نتكلم

حلا : مستنياكي باوضة غادة .. تعالي بسرعة قبل ما جدو ينده علينا .. ما تتاخريش

حبيبة : حاضر

بعد وقت قصير ذهبت حبيبة الى اوضة غادة

حبيبة : صباح الخير

فريدة : صباح النور .. اهو التمينا يا حلا في ايه ؟

حلا : عندي خبر مش كويس .. بس لازم اقوله عشان تفوقو

غادة : الي هوا ايه ؟

حلا : جوازاتكم بيخونوكم

حبيبة بضحك : ايه الكلام الاهبل ده يا حلا ؟

فريدة : ده الي جمعتينا عشانه ؟ فعلا هبلة

حلا : و الله العظيم ما بكدب .. و معايا الدليل على الفلاشة دي اهو

غادة : انتي مصوراهم كمان ؟ مش حرام عليكي ؟ ده تجسس يا حلا و كدة هتأثمي

حلا : مش انا الي صورتهم دي وصلتني امبارح .. شوفو عليها ايه و احكمو

فتحت حلا اللابتوب و عرضت ثلاث صور لزياد و اوس و تميم و هم يحتضنون الراقصة في بيت هشام صديقهم

فريدة بذهول : ايه ده ؟! مستحيل اكيد فتوشوب

حلا : لا حقيقة و انا ممكن اخلي فارس يكلم الراجل و يأكدلك كلامي

غادة : مستحيييل .. زياد مش بيروح الاماكن دي ابدا

فريدة : فعلا زياد ملهوش بالكلام ده و لا تميم و لا حتى اوس

حلا : حبيبة مالك ؟

حبيبة بصدمة : اوس اكيد مش هيخوني يا حلا .. مستحيل .. ما تلعبيش بدماغي تاني ارجوكي

حلا : و الصور دي ايه مثلا ؟ الكلام ده حصل يوما روحنا للست الدجالة يا حبيبة و اوس يومها ما ردش على مكالماتك عشان كان في حضنها

حبيبة بانهيار : ما تقوليش كدة .. مستحيييل

غادة : حبيبة ما ترديش عليها .. احسني الظن بيهم .. اكيد ده حد عايز يورطهم

حلا : و الله انا ممكن اجيب البنت الي بالصورة و اثبتلكم كلامي .. خصوصا ان هما التلاتة معاقبين … تفتكرو ليه ؟

فريدة بدهشة : يعني جدو عارف و ساكت ؟

حلا : ايوة و عشان كدة عاقبهم هما التلاتة

غادة : يعني الحكاية بجد ؟!

حلا : الظاهر كدة .. انزلو اسألو جدو لو عايزين

حبيبة : اوس مستحيل يخوني … لا لا .. مش ممكن يحصل ابدا

حلا : البت دي هتنقطني .. كام مرة قولتلك ما تحطيش ثقتك براجل ؟! دول كلهم كدة يا هبلة

حبيبة : مش هصدقك .. ما تضحكيش عليا زي كل مرة يا حلا .. انا مش ناقصة مشاكل ارحميني

حلا بغضب : انتي الي لازم ترحمينا يختي .. هو الحمل ده اثر على دماغك و لا ايه ؟! بقولك جوزك بيخونك و انتي زي الهبلة ماشية وراه

فريدة بغضب : و الله لانفخك يا تميم

خرجت فريدة من الاوضة

حلا : يا بنات ما تتنازلوش عن حقوقكم .. لازم تعاقبوهم عقوبة كبيرة

غادة بضيق : حلا اتلمي مش ناقصنا تحريض .. حبيبة روحي كلمي اوس و انا هكلم زياد و نفهم منهم بقا

حلا : غبية .. دلوقتي هيضحكو عليكو بكلمتين و انتو هتصدقوهم .. لو ما غلطوش ما كانوش اتعابو يا هبلة انتي و هيا

غادة : بس لازم نديهم فرصة و نسمعهم و لو كدبو ده بيبقى بينهم و بين ربنا .. بس مش هقبل اخد اثم سوء الظن بالناس

حلا : شوفو مين بيتكلم .. متأكدة انك غادة يا بت ؟

غادة : الكلام معاكي مفيش منه فايدة .. انا هروح اكلم زياد

خرجت غادة و بقيت حبيبة امام حلا

حلا : لو روحتي كلمتيه هجيبك من شعرك

حبيبة : ما تكبريهاش بدماغي يا حلا .. اوس مستحيل يخوني .. و حتى امبارح لما سألتيه و جاوب .. الجهاز معملش حاجة يعني هو بيقول الحقيقة

دلفت دينا و قالت باندفاع : ايه الكلام الي سمعته ده ؟!!!

حلا : سمعتي ايه ؟

دينا : انتي ايه الي قولتيه لغادة و فريدة ؟ دول الاتنين خرجو بيعيطو

حلا : زياد و تميم و اوس كانو بحضن رقاصة من يومين و اهي الصور شوفي كدة

دينا : و انتي مااالك ؟ ايه الي حشرك بالنص ؟! دي حياتهم سيبهم بحالهم بقا

حلا : و الله دي تبقى اختي و دول صحابي مش هقبل ان جوازاتهم يخونوهم و اسكت

دينا : انتي كدة خربتي تلات بيوت يا متخلفة .. و الله جدو لما يعرف ليهزقك و يعاقبك لوحدك

خرجت حبيبة من الاوضة

حلا : سيبيهم يتعلمو ان الرجالة ملهمش امان

دينا : انتي مالك بيهم ؟ زودتي مشاكل البيت و احنا مش ناقصين .. افرضي اتخانقو بجد ؟

حلا : ليه هما كانو عايزين يتخانقو هزار ؟ دينا انا ما اسمحش ان ست تتهان و يتقل منها كدة .. مش هقبل لوحدة تتخدع و انا اعرف الحقيقة و اسكت

دينا : مش وقت حقوق مرأة دلوقتي .. الكلام ده تقوليه للجمعية بتاعتك مش هنا .. كل حاجة ليها حدود يا حلا .. انتي كدة عملتي فتنة بينهم و هتخربي بيوتهم

*****************

في الغيط

فريدة بصراخ : يعني روحت للمكان ده

تميم : ايوة روحت بس ما كنتش عارف انه هيحصل كدة

فريدة بغضب شديد : بس حضنت الرقاصة

تميم : فريدة اهدي الحكاية مش زي ما انتي فاهمة .. هشام شربني حاجة كدة و بعدها ما حسيتش بنفسي

فريدة بصدمة : يعني اييه ؟! حصل بينك و بينها حاجة ؟

تميم : يخربيتك لا طبعا … انا بس معرفتش اروح لوحدي و زياد سندني لغاية البيت .. اسأليه لو مش مصدقاني

فريدة : و رحمة امي يا تميم لو طلع الكلام ده كدب لادفنك هنا … زيااااااد

اتى زياد بسرعة و قال : في ايه ؟؟

فريدة : تميم عمل ايه مع الرقاصة ؟؟

زياد : ايه ده هيا حلا قالتلك ؟ غادة عندها علم ؟

فريدة : رد على قد السؤال .. تميم كان بيعمل ايه هناك

زياد : و المصحف ما لحق يعمل حاجة .. احنا خرجنا على طول اول ما شوفناها

فريدة : و ليه جدو معاقبكم ؟!

كان زياد سيرد لكم لمح غادة قادمة اليه

زياد : استر يا رب

غادة : زياد ممكن نتكلم على جنب شوية

زياد بتوتر  : اه طبعا .. اتفضلي يا حبيبتي

ذهب معها و بقيت فريدة تضع يداها على خصرها و تنظر الى تميم

تميم : اهو اخوكي ذات نفسه قالك اني بريء .. ما تكبريش الحكاية بقا

فريدة بغضب : ليه جدو عاقبكم ؟

تميم : جدو بيتلكك عايز يعاقبنا و خلاص يا فريدة .. انتي عايزة تعمليها خناقة  ؟

فريدة بتهديد : انا هكلم مرات هشام و اعرف منها

تميم بحدة : لا كدة انتي زودتيها اوي .. بقالي ساعة بقولك معملتش حاجة .. انتي المفروض تكوني متأكدة اني مستحيل اعمل كدة

فريدة : اتعصب اتعصب .. غلطان و بتتعصب عليا كمان ؟! ده بدل ما تطمني و تقولي حقك عليا ؟

تميم : قولت معملتش حاجة غلط يبقى تصدقي من غير افورة .. لمي الحكاية يا فريدة انا مش ناقص

فريدة بغضب  : ماشي يا تميم

تركته و ذهبت

غادة : انت روحت للمكان ده بجد يا زياد ؟!

زياد : ايوة روحت .. بس اسمعني لو سمحتي .. انا روحت على اساس عزومة عادية قعدة رجالة كدة مكنتش اعرف ان هشام هيزودها كدة

غادة : و ازاي قدر يصورك مع الرقاصة ؟

زياد : هي قربت مني بسرعة و انا زقيتها على طول و لو مش مصدقاني اسألي اوس و تميم

غادة : مصدقاك .. بس لازم قولتلي من الاول

زياد : اقسم بالله كنت عايز اقولك بس جدو حذرنا لو فتحنا بوقنا هيمرمطنا .. كان خايف تحصل مشكلة و اهي حصلت

غادة : عشان كدة بيعاقبكم ؟

زياد : قصدك واخدها حجة عشان يعاقبنا .. مش عارف ازاي هشام الكلب قدر يضحك علينا كدة و  يصورنا و يبعت الصور لجدو

غادة : و ايه مصلحته من الي عمله ده ؟

زياد : هشام بيغير مننا يا غادة .. ده بني ادم فاشل معرفش يعمل حاجة .. و من ايام الجامعة همه الوحيد هو الستات و بس

غادة : طب خلاص ما تتكلمش عليه .. بس اوعدني انك مش هتكررها تاني

زياد : هكون غبي  لو كررتها .. ابوس ايدك ما تزعليش و الله ما استحمل زعلك

غادة بابتسامة : مش زعلانة منك يا حبيبي

زياد : يلهوي بتقوليلي حبيبي .. لا على كدة تعالي نكمل كلامنها تحت الشجرة الي هناك

غادة : اتلم و بطل قلة ادب .. ارجع لشغلك يلا

زياد بعبوس : ليه ما انتي كنتي مطريها دلوقتي ايه الي حصل

غادة : بس يا زياد .. يلا امشيي

توجهت دينا الى يزن و جلست بجانبه

دينا : مولعتش بينهم

يزن : ليه انتي عايزاها تولع ؟!

دينا : لا .. بس توقعت البت غادة تعملنا شوية دراما  .. البت دي كانت دراما كوين قبل كام شهر بس

يزن : و ايه حصل دلوقتي ؟

دينا : بقت هادية اوي و عاقلة .. الحمدلله اني خلصت من قرفهم

يزن : دينا .. ما تيجي نزوغ شوية وسط الدراما دي

دينا بضحك : دلوقتي حبيبة هتعمل مسلسل انما ايه .. مع هرموناتها دي تبقى كملت

يزن : كويس يعني فرصة نهرب

دينا : و لو جدو كشفنا ؟

يزن : نقوله كنا بنطمن على زيزي .. امشي يلا

دينا : على فين ؟

يزن : نتمشى شوية هناك اهو نغير المود ده

دينا : اشطا يلا بينا

**********************

دلفت فريدة اوضة حبيبة وجدتها منكمشة على نفسها و تبكي

فريدة بغضب : انتي هتفضلي تعيطي كدة ؟ لازم نعمل حاجة

حبيبة : اعمل ايه ؟ مستنية اوس يجي عشان اكلمه

فريدة : و افرضي كان بيكدب ؟

حبيبة : اوس مش بيكدب عليا

فريدة بتفكير : و لا تميم .. مش من عوايده يكدب يعني .. منك لله يا حلا كبرتي الحكاية بدماغي

حبيبة : انتي اتخانقتي معاه ؟

فريدة : تقريبا .. بس مش عارفة هتأكد ازاي .. لازم اتأكد و اتطمن .. لا لا انا هكلم مرات هشام و اسألها

حبيبة : انتي اتجننتي ؟ عايزة تباني قدام الكل انك مش واثقة بجوزك ؟ تميم مستحيل يخونك اكيد في حاجة غلط

فريدة : لو كان كلامك صح يبقى ليه جدو بيعاقبهم ؟! انا هتجنن

حبيبة : لو هما عملو كدة بجد كان زمانه جدو بهدلهم جامد زي المرة الي فاتت .. دول بصو علينا من الباب و جدو مرمطهم بالارض ما بالك لو بيروحو الاماكن المشبو..هة دي

فريدة بتفكير : صح جدو كان بيعامل تميم كويس و ده غريب لانه عادة بالعقوبة بيفضل يهزقه .. انتي من امته ذكية كدة يا بت ؟!

حبيبة : فريدة اطلعي برا انا مش ناقصاكي

فريدة : طب ليه بتعيطي طالما واثقة بأوس كدة ؟!

حبيبة ببكاء : مش عارفة .. حاسة اني نفسي اعيط و خلاص

فريدة : اه دي هرمونات بقا .. بس خودي بالك ممكن تأثر ع البيبي

حبيبة بخوف : ازاي يعني ؟!

فريدة : بيقولو لما الام تعيط البيبي بيحس بيها و ممكن يطلع زنان و يفضل يحزق

حبيبة : لا لا مش عايزة اعيط .. انا اصلا متأكدة أوس مستحيل يخوني و لا يبص لغيري

فريدة : ياه ع الحمل و قرفه .. اخر شهر بتحسيه سنة مش شهر حمل

دلف اوس الاوضة و قال : فريدة لو سمحتي ممكن تسيبنا لوحدنا

فريدة : اوك عن اذنكم

خرجت فريدة و بقي اوس ينظر لحبيبة

حبيبة : في ايه ؟

اوس : و بعدين مع اختك دي ؟ مش ناوية تسيبنا بحالنا بقا ؟

حبيبة : هيا خايفة عليا ..

اوس بمقاطعة : حفظتها .. الاسطوانة دي حفظتها كويس .. بس مش لدرجة انها تتدخل بحياتنا .. دي مش اول مرة تسخنك عليا و طول فترة حملك كان بتستقصد تبعدك عني

حبيبة : كفاية يا اوس مش عايزة اسمع .. و الله انا قرفانة من غير تدخلات حلا

جلس بجانبها و قال باستغراب : مالك ؟ انتي مش على بعضك ليه ؟

حبيبة بضيق : مش عارفة .. حاسة اني مش طايقة حاجة .. ما تيجي نخرج شوية

اوس بابتسامة : ايوة كدة .. دلوقتي هخرجك و نغير جو .. بس مش غريبة يعني مفتحتيش معايا تحقيق على حكاية الصورة ؟

حبيبة : هنتكلم بالموضوع ده برا .. انا هقوم البس

اوس : طب يلا مستنيكي

حبيبة : اه صحيح ازاي هتخرج و جدو معاقبك ؟

اوس : معلش .. جدي مش هيقول حاجة طالما الخروجة عشان خاطرك

******************

مر بعض الوقت و اجتمعو على طاولة الغداء عدا اوس و حبيبة الذين خرجو من وقت قصير

توفيق : اخبار زيزي ايه يا يزن ؟

يزن : كلمت ابويا و قالي انها كويسة

عبد الله : و عملو الي اتفقنا عليه و لا لا ؟

يزن : بصراحة لا .. اهلي مش موافقين

عبد الله باستغراب : ليه ؟

يزن : يعني عشان العادات عندنا حضرتك عارف انها ضيفة .. ابويا قال لو فضلت عندنا اكتر عن تلات ايام يبقى تمام هيمشي على الاتفاق

توفيق : تلات ايام ؟! انا لازم اسافر بكرا يا عبد الله .. مش عايز اسافر من غيرها

تميم : يبقى خلاص روح خودها و سافرو عشان خاطري دي كلت دماغي

توفيق : هو كدة .. خلاص يا عبد الله كفاية عليها اليومين الي فاتو

فريدة بخبث : و الله هتوحشنا زيزي هانم

زمردة بغضب : وحش اما يلهفك يا بتاعة الاعمال

التفت جمعيهم اليها و نظروا بصدمة

توفيق : انتي مش قولتي مش هنعرفلك طريق و شوحتي بايديكي كدة ؟!

زمردة : توفي كفاية مسخرة انا عايزة امشي من هنا و ارجع لبيتي  ………….. يتبع

مغامرات عائلية

همس كاتبة

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية مغامرات عائلية الجزء الثاني) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق