رواية للهوى بياعه الفصل السادس والاخير 6 – بقلم جيجي

رواية للهوى بياعه – الفصل السادس

الاخير…… بقت تجري بسرعه مكان ما وصفلها فضلت تجري بسرعه وشافت الراجل ما سك الاولاد.. بقت تجرى وتصرخ وهى بتقول…

بدر هموتك يا خسيس…

الراجل طلع على المركب.. واصايل جريت ومسكت بدر من هدومو وقالت…

الولاد مع الراجل ده وقفو…

بدر.. ما تجنيش دول مش.. مش العيال اللي انت لقيتيهم ده.. ده واحد تانى.. ودول عياله. كان بيسال على الطريق…

اصايل… انت فاكرني هبله..

وبقت تجرى وراهم بدر مسكها من وسطها… بلاش جنان العيال دول هيجننوكي.. شوفى بقيتى كيف من ساعه ما جبتيهم… لا عارفه تاكلى ولا عارفه تشربي ولا حتى عارفه تشتغلي ايه اللي حصل لك من ساعه ما قابلتى المجنون ده.. يا بنت الناس اعقلى العيال دول جو بلاش وراحوا بالكاش… شوفى جابولنا فلوس قد ايه… الفلوس دي هنبني مستقبلنا بيها انا وياكى وخلي العيال دي تروح..

اصايل شافت المركب بدت تمشى قالت..

العيال يا بدر بعد… وضربته في بطنو بركبتها ونزلت الميه وبقت تصرخ.. وتقول…

شفتك… انا شفت وشك… هقول للبلديه… وقف… وقف رجع العيال.. رجعهم يا حرامى..

الراجل اول ما شفها بتصرخ والناس هتتلم رجع رمى العيال فى وشها وقال…

بس سدى هتفضحينا….

وبص لبدر وقال… دول اللي ما فيش حد يسال عليهم بتضحك علينا انت مش عارفه احنا مين ولا ايه….

واخد الفلوس من بدر ومشى..

بدر… هتديهملك استنى.. اوف مشى عجبك كده يا بنت الفقريه…

وسابها ومشى… واصايل بقت تحضن الولاد وتقربهم ليها وتقول…

يا حبايبي كانو هياخدوكم منى.. يا روحى انتو.. كانت واقفه بالعيال كلها ميه ومبلوله شعرها بينقط ميه.. واقفه بتتنفض من كتر البرد.. وماشيه في الصحراء بخطوات بطيئه.. وقفت قدامها عربيه سوداء كبيره ونزل منها نفس الشاب اللي قرا لها الكف وقال بابتسامه…

مساء الخير يا اشطر بصاره…

اصايل بصتله بصدمه لدرجه الاولاد كان هيقعوا منها اخدهم منها وحطهم في العربيه… وقال…

بالراحه لا روحك تروح معاهم..

وبقى يضحك… اصايل مسكت في رقبته وقالت….

انت مين انت جن ولا انس.. لا انت شيطان…

قال بسخريه… انا بصار بقرا الكف واعرف اللي في الصف… بقرا الفنجان.. واعرف القصه والعنوان… نشوف الطالع من كفك.. لو خير نبشرك.. ولو شرك منو نحذرك…انا اشطر بصار.. ولو واخده عين.. نسكبلك رصاص… مش ده كلامك…

اصايل.. اني نصابه..انا نصابه بضحك على الناس بالكلام ده… ارتحت..

قال.. اه قوى… حلو الاعتراف بالحق فضيله.. ولازم كل واحد يعترف بالحق.. ما فيش حاجه اسمها يقرا الغيب وما فيش حاجه اسمها الطالع.. ده القدر اللي ربنا كاتبه ما حدش بيشوفه غير ربنا… اديكى اتعلمتى درس كويس من الحكايه دي ما تلعبيش بعقول الناس وتستخفيها..

اصايل… روحت اصطاد اصطادوني…

قال.. بالظبط هو كده خلي بالك انتى بتصطادي مين .. لان مش كل الطير بيصطادوه..

اصايل ….انت مين !!

قال.. حمزه حمزه البنهاوي مهندس معماري اتشرفت بيكي..

اصايل.. ما تطلعش ايمانى.. انا عايزه اعرف ايه العيال دول ايه اللي جابهم حياتى وليه هموت لو سبتهم..

حمزه.. انتى غبيه ما انا لسه قايل ما فيش حد بيطلع على الغيب.. اقعدى هشرحلك…

وقلع االجاكيت بتاعو وحطه على كتافها وقال.

. البسيه عشان انتى طالعه من الميه..

اصايل.. بعيد عني…
وقلعت الجاكيت ورميته في الرمله بغضب وقالت… اخلص فهمني…

حمزه.. تمام.. اخويا ظابط بوليس… هو متجوز.. مراته ولدت من فتره وقعدت هي والاولاد في المستشفى.. اسبوع.. لان حالتهم ما كانتش مستقره قوي… اول ما عدى اسبوع انا واخويا كنا فرحانين علشان هنطلع مراته والاولاد.. هو اخد مراتو فى عربيته وقال ان هو هيروح البيت.. وقالي انا اخد الاولاد معايا في العربيه اروحهم… انا كنت فرحان قلتله تمام… فجاه لقيت العصابه اللي معاها مشاكل مع اخويا بتطاردني وعايزه تاخد اولاد اخويا.. او تموتني الله اعلم هي كانت عايزه ايه… هي كانت بتضرب عليا نار.. انا مش عارف بالظبط فضلت اجرى منهم قد ايه… المهم.. بقيت اجري بالعربيه وهم يجروا ورايا فجاه لقيت نفسي هنا عندكم…خفت ارجع بالاولاد العصابه تلاقيني… وكمان ما قدرتش اكمل لاني مش عارف هتوصلني لفين… واحتمال لما اكمل بالعربيه الاقي العصابه مستنياني هناك… مش عارف اصلا اذا هرجع البيت او هموت في الطريق.. فقمت سايب العيال هنا في الرمل.. وكنت واقف في الحته اللي انتى شفتيني فيها دي عشان مستني اشوف ايه مصير العيال واذا في حد هيعدي هياخدهم عشان اشوف شكله اقدر اجيبهم منه لما نحل المشكله… فجاه هوب لقيتك لما جيتي وقعدتي تقوليلي انا بصاره واقرا لك الكف واقرا لك المش عارف ايه قلت اقولك كده.. عشان تفضلي ماسكه في اولاد اخويا…. و ما تسيبيهمش ابدا لحد ما ارجع…

اصايل.. ليه انت عارف انا حصلى ايه بسب اولاد اخوك.. خطيبى سابنى وشغلى خرب وحياتى كلها باظت ..

حمزه.. احسن عشان تبطلى كدب.. وبعدين هو دا خطيب سايبك تفعصى فى ادين الرجاله… على العموم.. احنا الحمد لله قبضنا على العصابه وحطوهم كلهم في السجن… وانا جاي علشان اخد الاولاد… انا مبسوط جدا بمعرفتك وشكرا. انا قلت اديلك درس كمان عشان موضوع البصاره ده… علشان تبطلي تنصبي على الناس يا نصابه… انتى اسمك نصابه مش بصاره…

اصايل.. انت واحد واطي بجد..

ونزلت فيه ضرب وقالت.. انت غشاش ضحك عليا.. انت عارف انا عشت ايه بسببك…

حمزه.. مسك ايديها وبص لعيونها وقال… بتعيشى اللى بتعيشيه لغيرك بسبب الكلمتين اللي انتى بتقوليهم وانتى شايفه انهم كلمتين تافهين وضحكتي على الناس ما ينفعش تقولي لحد انك شفتي قدر.. ما ينفعش… ما ينفعش تضحكي على الناس وتقولي لهم انك بتطلعي الغيب.. ما ينفعش تديهم امل في حاجه ممكن ما تحصلش… لو قلتى لبنت انها هتتجوز وهيجي لها الولد الحلو الظريف اللطيف اللي على الحصان وحياتها هتبقى معاه سعيده ومبسوطه… ممكن تروح بالصدفه يتقدم لها واحد بتاع حشيش تفكره هو اللي حضرتك فضلتى توصفي لها فيه تلبس بنت الناس… وانت ولا على بالك مبسوطه بالفلوس اللي اخدتيها.. بعدين مش انا اديتلك فلوس اللي هتجيبي بيها لولاد اخويا اللبن واللبس على اساس حق قراية كفى… ايه الحاجات اللي انتى ملبساه لهم دى…

اصايل.. لا هما ما اخدوش فلوس الفلوس وقعت منى وانا بدور عليك.. جبتلهم الهدوم من عند ولاد واحده عنا.. واللبن احنا ما عندنا لبن نشتريه.. انا جبت لهم لبن من الناقه والماعز..

حمزه… ايه ايه جبتي لهم لبن ايه…

اصايل.. لبن من الناقه والمعز…

حمزه.. زقيتي عيال اخويا انا… لبن ناقه وماعز يا مقرفه انتى مقرفه…

اصايل.. الجمال الوحيده اذا بتمرض بتموت صحيه… والماعز كمان لبنها صحي…

حمزه.. عارفه لو كانت العيال دي ماتت كنت عملت فيكى ايه…

اصايل.. ليه كنت هعمل لهم ايه يعنى… انت ليه سبتهم.. هجبلهم لبن من فين يعنى… انا مش معايا عيال برضعهم.. انا اساسا مش متجوزه..

حمزه بمعاكسه…. احم انا كمان مش متجوز..

اصايل… خد عيال اخوك وروح من هنا.. امش وما تخليني اشوف وشك مره تانيه هنى..

حمزه.. طيب مع السلامه…

اصايل… الله لا يسلمك لا انت ولا اخوك..

واخدت بعضها ومشيت بغضب على الخيمه بتاعتها… وحمزه اخد العربيه واخد ولاده ورجع على بلدو… بدر رجع على الخيمه بتاعت اصايل وقال…

كده تمام اديكي صرفتى العيال ورجعتيهم من مكان ما جو… يلا نتجوز بقى… نتجوز يا اصايل ها هنتجوز…

اصايل… انا اللي تركني في محنتي ما بتجوزوا في صفايا انا كنت هتجوزك علشان تكون سند ليا في محنتي وتصدقني وتوقف معايا وتساندني…… مش عشان تيسبني في اول وجع ليا…. وتسيبني وتمشي انت ما تستاهلنيش ولا تستاهل تكون جوز ليا.. وكمان بعت عيال صغار… روح من هنى..

بعد اسبوعين مرو عليهم… كانت اصايل.. قاعده وسط بنات كتير وبتقرا لهم الكف… وبتقول…

شايفتلك في الطالع صبي جميل.. اسمر حليوه وطويل… ورمشه كحيل.. يعشقك بجنون ودايب فيكى… يوقف ضد اهله وما يفرط فيكى…

كانت ادين كتيره بتتمد عليها… ولقيت ايد لشاب وسط الادين مسكتها من كتر الزحمه وقالت…
..

جميله وبتستناك… بتحبك ومن قلبها بتتمناك… واهلها مانعينها عنك… وما يريد قلبها غير قربك… وعم تتحداهم لاجلك…

قال… هي هي نفس البنت قاعده مستنياني… سبحان الله قولت هتزهق وتمشي..

اصايل… بصيت على الصوت وكان حمزه.. وقال بغيظ..

واضح ان اللي فيه داء ما بيبطلهوش ابدا… رجعتى تنصبى تانى ما فيش بنت اهلها مانعينها منى كدب.. ما توبتيش بعد الدرس اللي اديتهو لك…

وبص للبنات وقال… امشو من هنا دي نصابه وانا ظابط بوليس وجاي اقبض عليها….

اصايل… ايه قطع العيش دا… ليه قطعت رزقي…

حمزه… حرام عليكى… هو ده رزق.. ده حرام…

اصايل… انت جاي تعمل ايه هنى.. مش كفايه مصيبت المره اللى فاتت جايب موصيبه تانيه معاك…

حمزه… بصى يا ستي.. انا لا جايبلك المصيبه ولا جاي اعمل حاجه.. انا جاى اتوبك وانقذ الناس منك…

اصايل… تقصد ايه !!

حمزه… انا جاى اتجوزك واتوبك من البلاوي اللي بتعمليها دي.. هخدك بلدى ومش هشغلك نصابه تانى…

اصايل.. تمزح معي انت.. جواز ايه ده..

حمزه… جواز.. جواز… زي الناس ابو ماذون ودفتر ودهب وحاجات من دي.. انتو مش بتتجوزو كدا هنا…

اصايل…اه بنفس الطريقه.. بس يعني… انت تعرفني عشان تتجوزني… ما لحقناش نشوفك علشان نتجوزك…

حمزه.. بس انا شفتك وعجبتيني.. تتجوزيني !! بس ما فيش بصاره بعد الجواز انتى هتقعدى في البيت محترمه..

اصايل.. صبرك.. ما تاخدنيش على عجله…

حمزه بضحك… لا انا مش هاخدك على العجله.. انا هاخدك بالعربيه دي… بهزر معاكى قولي هتاجى معايا !!

اصايل.. اجى وين.. هو انا اللى هروح اخطبك من هلك.. انت تاجى تطلبني من هلى…

حمزه… انتى على حسب ما سالت ما عندكيش اهل هاخدك عندى البيت… واعمل الفرح هناك عندي..

اصايل… مين قال اني مالي اهل… كل اهالي الديره هلي اذا تبيني اطلبني من هلى… تعملي الفرح هنى ونعزم كل الديره..

حمزه.. نعمل الفرح… ونعزم هل الديره لعيونك وكل اللي انتى عايزاه كمان…. اطلبك منك الاول موافقه !!

اصايل.. احم.. انا.. تمام.. موافقه…

حمزه.. ماشي يا عيونى.. خلاص بكره هجيب اهلي واجيلك ماشي…

اصايل.. هنستنوك..

حمزه.. اشطا… بس مش عايز اجى الاقيكى بتقري كف حد اقعدي في الخيمه لحد اما اجي.. ها اوعى تبصرى..

اصايل…طيب ماشي…

حمزه..مشي بعربيته… واصايل راحت على خيمتها بفرحه.. وعملو الفرح وراحو على بلد حمزه وعاشو هناك..

ودى كانت نهاية حكايتنا.. رغم اعترافها بالنصب.. بس الناس لسه مصدقه انها بتقرا الكف.. كدب المنجمون ولو صدقو…ما تخلوش حد يضحك عليكم دمتم فى امان الله مع من تحبون بأذن الله
اصايل.. ليه كنت هعمل لهم ايه يعنى… انت ليه سبتهم.. هجبلهم لبن من فين يعنى… انا مش معايا عيال برضعهم.. انا اساسا مش متجوزه..

حمزه بمعاكسه…. احم انا كمان مش متجوز..

اصايل… خد عيال اخوك وروح من هنا.. امش وما تخليني اشوف وشك مره تانيه هنى..

حمزه.. طيب مع السلامه…

اصايل… الله لا يسلمك لا انت ولا اخوك..

واخدت بعضها ومشيت بغضب على الخيمه بتاعتها… وحمزه اخد العربيه واخد ولاده ورجع على بلدو… بدر رجع على الخيمه بتاعت اصايل وقال…

كده تمام اديكي صرفتى العيال ورجعتيهم من مكان ما جو… يلا نتجوز بقى… نتجوز يا اصايل ها هنتجوز…

اصايل… انا اللي تركني في محنتي ما بتجوزوا في صفايا انا كنت هتجوزك علشان تكون سند ليا في محنتي وتصدقني وتوقف معايا وتساندني…… مش عشان تيسبني في اول وجع ليا…. وتسيبني وتمشي انت ما تستاهلنيش ولا تستاهل تكون جوز ليا.. وكمان بعت عيال صغار… روح من هنى..

بعد اسبوعين مرو عليهم… كانت اصايل.. قاعده وسط بنات كتير وبتقرا لهم الكف… وبتقول…

شايفتلك في الطالع صبي جميل.. اسمر حليوه وطويل… ورمشه كحيل.. يعشقك بجنون ودايب فيكى… يوقف ضد اهله وما يفرط فيكى…

كانت ادين كتيره بتتمد عليها… ولقيت ايد لشاب وسط الادين مسكتها من كتر الزحمه وقالت…
..

جميله وبتستناك… بتحبك ومن قلبها بتتمناك… واهلها مانعينها عنك… وما يريد قلبها غير قربك… وعم تتحداهم لاجلك…

قال… هي هي نفس البنت قاعده مستنياني… سبحان الله قولت هتزهق وتمشي..

اصايل… بصيت على الصوت وكان حمزه.. وقال بغيظ..

واضح ان اللي فيه داء ما بيبطلهوش ابدا… رجعتى تنصبى تانى ما فيش بنت اهلها مانعينها منى كدب.. ما توبتيش بعد الدرس اللي اديتهو لك…

وبص للبنات وقال… امشو من هنا دي نصابه وانا ظابط بوليس وجاي اقبض عليها….

اصايل… ايه قطع العيش دا… ليه قطعت رزقي…

حمزه… حرام عليكى… هو ده رزق.. ده حرام…

اصايل… انت جاي تعمل ايه هنى.. مش كفايه مصيبت المره اللى فاتت جايب موصيبه تانيه معاك…

حمزه… بصى يا ستي.. انا لا جايبلك المصيبه ولا جاي اعمل حاجه.. انا جاى اتوبك وانقذ الناس منك…

اصايل… تقصد ايه !!

حمزه… انا جاى اتجوزك واتوبك من البلاوي اللي بتعمليها دي.. هخدك بلدى ومش هشغلك نصابه تانى…

اصايل.. تمزح معي انت.. جواز ايه ده..

حمزه… جواز.. جواز… زي الناس ابو ماذون ودفتر ودهب وحاجات من دي.. انتو مش بتتجوزو كدا هنا…

اصايل…اه بنفس الطريقه.. بس يعني… انت تعرفني عشان تتجوزني… ما لحقناش نشوفك علشان نتجوزك…

حمزه.. بس انا شفتك وعجبتيني.. تتجوزيني !! بس ما فيش بصاره بعد الجواز انتى هتقعدى في البيت محترمه..

اصايل.. صبرك.. ما تاخدنيش على عجله…

حمزه بضحك… لا انا مش هاخدك على العجله.. انا هاخدك بالعربيه دي… بهزر معاكى قولي هتاجى معايا !!

اصايل.. اجى وين.. هو انا اللى هروح اخطبك من هلك.. انت تاجى تطلبني من هلى…

حمزه… انتى على حسب ما سالت ما عندكيش اهل هاخدك عندى البيت… واعمل الفرح هناك عندي..

اصايل… مين قال اني مالي اهل… كل اهالي الديره هلي اذا تبيني اطلبني من هلى… تعملي الفرح هنى ونعزم كل الديره..

حمزه.. نعمل الفرح… ونعزم هل الديره لعيونك وكل اللي انتى عايزاه كمان…. اطلبك منك الاول موافقه !!

اصايل.. احم.. انا.. تمام.. موافقه…

حمزه.. ماشي يا عيونى.. خلاص بكره هجيب اهلي واجيلك ماشي…

اصايل.. هنستنوك..

حمزه.. اشطا… بس مش عايز اجى الاقيكى بتقري كف حد اقعدي في الخيمه لحد اما اجي.. ها اوعى تبصرى..

اصايل…طيب ماشي…

حمزه..مشي بعربيته… واصايل راحت على خيمتها بفرحه.. وعملو الفرح وراحو على بلد حمزه وعاشو هناك..

ودى كانت نهاية حكايتن

يتبع.. (رواية للهوى بياعه) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق