رواية للهوى بياعه الفصل الرابع 4 – بقلم جيجي

رواية للهوى بياعه – الفصل الرابع

اصايل… اخدت الولاد ومشيت بيهم.. راحت عند واحده بتفصل هدوم للبنات وقالت…

عنود… انا عايزه اشتغل معاكى..

عنود.. وانتى بتعرفي تفصلي… ده مش كيف قراية الفناجين…

اصايل.. اصلها حرام.. وانا عاوزه شغل حلال.. عشان العيال دى مشيلش ذمب انى صرفت عليهم من حرام..

عنود.. طيب تعالي اشتغلى معانا.. ناوليني مقص.. ناوليني القماش.. الخيط اي حاجه..

اصايل.. ماشي…

وفضلت تساعد البنت لان الاولاد بيناموا بالنهار وبيقوموا بالليل.. كانت تعبانه بس عنود كانت سيباها براحتها..

عنود… انا وانتى داخله.. فكرتك جايبالي هدومك عشان الفرح بتاعك…

اصايل بحزن… انا لغيت الفرح بتاعى… عشان لقيت العيال دول… بدر قاللي يا انا يا هم… واخترتهم…

عنود.. يا بنتي كنتى اخترتي بدر…. ده انت بتحبيه من زمان. على الاساس رايداه ورايدك.. تسيبيه عشان عيلين ما تعرفيهمش… رجعيهم من مكان ما جبتيهم وخلاص…

اصايل… ارجع ايه هما جزمه لقيتهم وانا معديه دول عيال روح.. يعني لو رجعتهم هيموتوا من الجوع والعطش… او حتاجى حاجه تاكلهم…

عنود.. بقولك ايه انا كبرت في السن خلاص معايش عيال اديهملي اربيهم انا بدالك….

اصايل…. ما اقدرش اديهملك انا لو فرطت فيهم هموت في ظرف يوم ولا اتنين..

عنود.. كيف يعني !!

اصايل… انا نفسي مش عارفه كيف.. اشتغلى اشتغلي…

اصايل كانت تعبانه وبتنام وهي قاعده كل شويه.. لحد ما خلصت اليوم بتعب.. ورجعت على الخيمه حطيت الاولاد وحطت دماغها على السرير ونامت…. ما فيش نص ساعه والولد الاولاني صحي… فضل يعيط.. اصايل بقت تسكتو وتديلو لبن. وفضل واحد يصحى واحد ينام لحد الصبح…
اصايل كانت عند عنود وبتقول…

هعتبر انى متجوزه وان انا معايا الاثنين دول توام.. مش قادره اعمل حاجه بيهم ليه.. الصبح ينامو وانا بشتغل …بالليل لما هنام بيصحو.. الام بتعمل ايه !!

عنود…. في حريم بتجيب توام وبتربيهم الاثنين عادي.. بس ده علشان الحريم معاها رجاله بتجيب فلوس.. هى بتنام معاهم بالنهار… وبتسهر معاهم باليل..شغل بيتك مش زي شغل بره.. اللى بيتعمل دلوقتي واللي بيتعمل شويه..

اصايل.. ما فيش الكلام ده في ستات بتشتغل مدرسه ولا دكتوره فى الحتت التانيه يعني…

عنود… ايوه يا بنتي العيال دول سنهم صغير بيناموا بالنهار وبيقوموا بالليل.. انتى بتشتغلي بالنهار فما بتناميش… كمان ما بتناميش في الليل عشانهم.. انما امهم في السن ده ما بتبقاش لسه خفت ونزلت الشغل بتبقي بتنام بالنهار… وتصحى معاهم في الليل لحد 40 يوم… نومهم بيتعدل لوحدو بعد كده…

اصايل… يعني على كلامك ده ان دول ما عدوش ال 40 يوم…

عنود.. لا دول يطلعوا لهم اسبوع ما يزيدوش…

اصايل… ازاي ممكن واحده ترمى عيال بقالهم اسبوع دى تلاقيها جرحها لسه ملمش…

عنود… عشان الفضيحه بعيد عنك… ربنا يسترها علينا.. وعلى بنات المسلمين…. تدخلى جوه تناميلك شويه..

اصايل.. لا انا هشتغل عادى…

وعدى اسبوع على الحال ده.. وفى يوم كانوا عاملين حفله لفرح بنت صاحبتهم.. كانوا البنات كلهم متجمعين حوالين النار وبيرقصوا وكان في مشاوي خرفان.. وكانت اجواء جميله جدا من الاجواء البدويه الاصيله.. واصايل كانت حاطه الاولاد جنبها وقاعده وبتزقف من البنات اللي بيرقصوا بفرحه كبيره…. واحده صاحبتها شدتها وبقت ترقص معاها… واصايل للحظه اندمجت ونسيت الولاد وفضلت ترقص مع البنات… بيغنوا ويرقصوا.. اصايل قعدت مكان ما كانت قاعده وبقت تسقف… بصيت جنبها على الولاد بس ما لقيتهمش… شهقت بصدمه وفضلت تدور عليهم… وقالت بخوف….

العيال فين.. الولاد كانوا هنا… فين راحوا !!

عنود… اهدي يا اصايل بسم الله هيكونوا راحوا فين يعنى.. هيكونوا هنا ولا هنا..

اصايل… ده على اساس ان هم عندهم رجلين هيمشوا عليها… العيال فين…

عنود.. ما تهدي شويه يا اصايل في ايه هنلاقيهم..

واخدو كام بنت من اللي كانوا معاها في الفرح وراحوا معاها… وبقوا يدوروا على العيال… اصايل كانت بتعيط وبتقول…

يا رب الاقيهم… يا رب يا رب… بركه حبيبك النبي الاقيهم يا رب….

وفضلت تدور عليهم وهي هتموت من الرعب.. في مكان تاني كان بدري ماسك الولدين وبيبص لهم بضيق وبيقول خلاص كفايه بطلوا بقى بتزنوا ليه انتم.. وجيه راجل معاه مركب وقال..

جبت المقاطيع…

بدر ادالو الولاد وقال…. اهم شوف يا شيخ حجاج الولدين دوله ولا ليهم ام ولا اب.. ولا في حد يسال عليهم كيف ما اتفقنا اديني بقى… فلوسي…

حجاج.. بس انت متاكد ان ما فيش حد هيدور ويعمل لي مشكله… ما فيش حد هيدور على العيال دي احنا بنبيعوهم… مش عايزين عيال يكون ليهم حد يسال عليهم… ويعملنا قلق.. عوزينهم مقاطيع كيف عيال الملاجئ يعني…

بدر.. يا عم قلتلك ما لهمش حد يسال عليهم.. اديني حسابى بقى واخلص…

حجاج…. ادي فلوسك… مع السلامه انا بقى..

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية للهوى بياعه) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق