رواية سهام الهوى – الفصل السادس عشر
زين :انت رايح فين
سالم : اشواق وسهام اتخ*طفوا
زين : ايه
سالم ساب زين وطلع في عربيته بسرعه….
زين عمل مكالمه واتصل بالخاطف.بغضب : يابني ادم انا قلتلك اخ*طف اشواق لوحدها . ازاي تخ*طف مراته
الراجل : يازين باشا اعمل ايه كانت معاها وبدأت تصرخ فضطرينا نخ*طفها معاها..
زين بغضب : اقفل يازفت .. وكمل في الخطه . لكن والله لو عرفت انك قربت من أشواق اختي أو عملتها حاجه هكون دفنك باديا .
الرجل بخبث : وبالنسبه لللم*زه اللي معاها..
زين : الم*زه اللي معاها دي سالم هيفرمك لو جيت ناحيتها
قال كده وقفل السكه فوشه واتصل ببراق اللي كان خارج من العمليات .. وتعبان… وبلغه باللي حصل..
كان زين مبسوط كل حاجه ماشيه زي ماهو كان مخطط لها ..
********
عند الخاطف..
فتحت سهام عينيها بتعب وقالت : انا فين
سمعت خطوات بتمشي ناحيتها وقال : واخيرا فقتي يا مز*ه
سهام بخوف : انت مين وجايبني هنا ليه.. اشواق ولفت وشها وكانت اشواق مربوطه ولسه مغمى عليها
الراجل بقذ*اره : صحبتك لسة نايمه انا شايف أننا نتبسط شويه لحد ما تصحى..
ولسة هيلمسها لفت وشها بتخبط وهي بتقول : صدقني هيمو*تك. لو فكرت تقرب مني..
الراجل : مش مهم فداكي ياقمر ولسة هيلم*سها فون اشواق رن..
رد عليه بملل: ايوا يا سالم بيه .
سالم: عايز ايه مقابل انك تسيبهم..
الراجل : مليون جنيه .. مش كتتير على شر”فك وبصراحه انا ماسك نفسي بالعافيه اصلهم الاتنين وحده اجمد من التانيه..
سالم بغضب : لو فكرت تمس شعره منهم هجيبك لو كنت تحت سابع ارض وهتم*وت مو*ته مش هتتمناها لعدوك..
الخاطف : واللله مش هوعدك .. المهم الفلوس هتجيلي امتى .
سالم بثقه وسخريه : جهز نفسك دلوقتي
الخاطف : طيب اقفل دلوقتي وهشوف نتقابل فين..
قفل السكه وبص لسهام اللي بتبص ليه نظرات حاولت تبين أنها قويه وقال : شكلنا معندناش وقت كتير نتبسط فيه.. ولسة هيقرب منها صرخت وقالت : لو قربت مني هقت*لك انت مش عايز. فلوس ..
اشواق فتحت عينيها ..وكان بيحاول يقرب من سهام اللي غمضت عنيها بخوف وهي بتستنجد باي حد وبتفتكر حجات غريبه زي كابوس كانت محبوسه فيه صرخت اشواق : متقربش منها ياك***
الراجل باستفزاز: ايه ده الجميل التاني صحي .. قرب منها ومسك شعرها الحريري وقال : تصدقي حتى اجمد منها تحبي ابدأ معاكي الاول .. وقرب منها لكن جتاله رساله اول ماقرأها اتغيرت ملامحه واترعب وأمر رجالته يتجمعو و يهربوا
ما عداش وقت كبير الا وسالم وبراق وزين ويعقوب وصلو ..
سهام اول ما فكها سالم وقعت واغمى عليها اليوم كان صعب بالنسبالها.. حجات كتتير في دماغها وذكريات مش مفهومه…
جري براق عليها وقاس ضغطها وقال نبضها ضعيف جدا لازم تتنقل المستشفى بسرعه.. كل ده وبراق عنيها على اشواق قلقان عليها هي بخير ايه اللي جرالها واللي خطفوها كانوا عايزين منها ايه .
في المستشفى..
سالم راح يطمن على سهام.و وطلب من أعمامه يروحوا … بعد ما اطمن على اشواق .
اما اشواق في اوضة الطواريء مغمضه عينها بتفكر هي اتخطفت ليه ولو ابوها كان عايش هيحصلها كده. حست بحد قاعد جنبها فتحت عينيها وكان براق : انت هنا ..
براق : انتي كويسه مش كده
اشواق اتعدلت وقالت بابتسامه : مش انت الحكيم المفروض تطمني .
براق : انا مش بسأل عن صحتك انا بسأل عن ده كويس وشاور على قلبه..
اشواق بضياع : مش عارفه .. انا بعد موت ابوي ده معدش زي زمان
براق : بس انا موجود
اشواق : براق كفاياك نعيد ونزيد بحكايت زمان
براق : وليه منعيدش انا رايدك بالحلال يا اشواق
اشواق: هملني بحالي يابراق القلب ده اتحكم عليه مايدقش لحد ابدا..
براق : وانا ذنبي ايه باللي عشتيه زمان انا رايدك يااشواق وهصبر عليكي المهم تديني امل .. واواعدك
قاطعته بمراره : بكفياك يابراق
براق : هفضل مستني لحد ما قلبك الحجر يلين .. انا جمبك صابر وراضي.. بس اللي متأكد منه انك في الاخر هتكوني ليا يا اشواق وهتبقي حلالي..
*******
دخل سالم أوضت سهام وكانت نايمه قرب منها وباس جبينها بحب. فتحت عينيها بتململ وقالت بصوت واهن : سالم
سالم بسعاده : عيون سالم .. قلب سالم
سهام : كنت خايفه قوي.. اتأخرت عليا ليه..
سالم : حقك على عيني.. لحد.ماعرفت مكانك وجيتلك .
سهام بضيق : انت بتضحك كده ليه.. مبسوط عشان اتخطفت الا ايه
سالم حاوط خصرها بدراعه وقال : مبسوط عشان النهارده سمعت خبر في مليون جنيه .. هيجينا عيل يملى علينا البيت..
سهام ..
**********
مرات يعقوب : حامل العقربه طلعت حامل..
يعقوب : اهو ده اللي ناقص مكناش هنخلص من سالم يجينا ابنه..
زينه عيطت وراحت اوضتها
مرات يعقوب : لاااا يا يعقوب الحمل ده مش هيتم والا البت دي هتكوش على كل حاجه
يعقوب : هتعملي ايه يعني .. البنت طلعت حامل وخلاص…
مرات يعقوب : ده انا هعمل واعمل. .
******
زين بغضب: فلوس ايه اللي عايزها يا*****
الراجل : حقي انا خطفتها زي منتا طلبت .
زين : انت تحمد ربك لو ما عرفت أن سالم عرف مكانكم كان زمانك مدف*ون تحت التراب .. كل ده من غبائك بتكلمه من فون اشواق وعرف مكانك عن طريقه .
الراجل : ماليش فيه عندك مهله اسبوع بالكتير لو مجبتش الفلوس هروح اقول لسالم كل حاجه..
زين..
يتبع.. (رواية سهام الهوى) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.