رواية سهام الهوى – الفصل السابع والعشرون 27
اشواق : انت بتعمل ايه هتبات في الأوضه معايا ..
براق : اومال هبات فين انتي عارفه امي هنا واكيد مش هتحرجيني قدامها.
اشواق بضيق : لكن يابراق
براق قرب منها وقال : اي خايفه مني..
اشواق اتوترت من قربه وبعدت وهي بتقول : واخاف من ايه
براق بتريقه : يعني حاسك الفتره دي بتتهربي مني كتتير مش عارف ليه..
اشواق بضيق : لا متحسش تاني .. وسابته ودخلت الحمام وهي حاسه بارتباك ازاي هيبات معاها بنفس الأوضه
اما براق كان مبسوط جدا..عشان هيكون قريب منها كده. ..
بعد مده
سنيه راحة لأهلها وسهام فضلت في بيت سالم لكنها معدتش تحاول تقرب منه قررت تهتم بابنها وبس..
يمكن مع الوقت سالم يرجع زي زمان
مصطفى رافض يطلق مراته..
سالم مركز في شغله وفي وصية جده..
اشواق مهما حاول براق يقرب منها تمنعه وعامله حدود ما بينهم
اضطر سالم يسافر عشان شغل مهم وكانت سهام لوحدها مبتخرجش من اوضتها ابدا الا وقت الحاجه كرست كل أيامها لابنها الصغير… وبتصلي وبتدعي ربنا انه يحنن قلب سالم عليها
لحد ما في يوم سفر سالم بالليل كانت سهام سهرانه في اوضتها بتبص لابنها بضياع هتفضل عالحال ده لحد امتى ..
سالم مش بيصدقها هو اساسا عنده حق ازاي تعمل فيه كده .. امها وهمسة مرات اخوها أجبروها تتزين وتلبس فستان فرح هي كل همها كان ابنها وأنها تعرف تربيه فحضنها..
لكن سالم غيرته عمياه
هي عارفه انه عنده حق هي لو كانت مكانه كانت هتتجنن لو شافته مع وحده تانيه ..
سمعت باب اوضتها يتفتح سألت : مين.. واتفاجأت بزين دخل عليها ..
وقفت بسرعه وقالت : انت بتعمل ايه هنا… امشي اطلع برررا
زين: اهدي هنتكلم بس ..
سهام بصراخ : بقولك اطلع بررا احسن اصرخ والم عليك البيت كله
زين : مفيش حد بالبيت فأهدي كده وخلينا نتكلم .
سهام.: نتكلم بأيه .. احنا مفيش بينا كللام . اطلع برررا…
مش عايز تخرج انا هخجر ولسه هتشيل ابنها مسك ذراعها وشدها ليه وقال بقولك : اتهدي هنتكلم
سهام : انت اتجننت ازاي تمسكني كده سيب أيدي.
لازقها زين عالحيط وقال هكون : اتجننت لو سبتك كده انا حاسس بيكي. سالم هاجرك ومش سائل عنك ولا عن ابنك.. انا بحبك وشاريكي.. أنما سالم بيجهز عشان يتجوز بنت عمه زينه وانتي على عماكي.
سهام دموعها نزلت بحرقه وزقته وقالت بقولك : ابعد عني انت كداب امشي اطلع بررا
زين : انا شاريكي.. وهكون جمبك وابنك هيكون فحضنك.. استهدي كده وطاوعيني…
سهام ضربته بالقلم على وشه بغضب : بقولك اطلع برررا انت مجنون مش فوعيكي..
زين مسك ذراعها بغضب بتضربيني ياب*** جتلك بالهداوه مش ماشي معاكي شكلك عاوزه علقه
سهام بضعف : سيب أيدي
زين : لااااا ده بعدك ده انا مش هسيبك واللي كنت هاخده منك في الحلال هاخد منك دلوقتي .. كنت عاوز اقدرك بس شكلك فقريه وبتحبي الغصب وزقها عالسرير وابنها بيعيطي.. وووو
**********
احمد : مصطفى عاوز نتكلم ..
مصطفى : في ايه
احمد : انت وسنيه انا شايف انكم تتطلقوا احسن .. هي مش عايزه تكمل انت مش هتجبرها يعني
مصطفى مسح وشه بضيق وقال: هي بتتدلع بس انت مش هتعرفها اكتر مني.
احمد : مصطفى اخويا الحياه مش هتوقف على سنيه بس انت ممكن تتجوز ست ستها
مصطفى : دي مراتي ام ابني .. احنا عشر سنين متجوزيني بتقولي طلقها كده عادي
احمد: يامصطفى الست مش عايزه تكمل معاك سيبه وصدقني هتعرف قيمتك بعدين
مصطفى: بلاش اسمع منك الكلام ده تاني سنيه بتتدلع بس وانا هروح بكرى اكلمها وان شاء الله خير..
احمد لكن.. قاطعهم دخول همسه وهي بتصرخ الحق مرات عمي وعمي عملوا حادثه..
احمد ومصطفى : ايه….
*************
فتحت اشواق عينيها بنعاس واتصدمت لما شافت براق واخدها بحضنه ودافن وشه بشعرها فزت بضيق وهي بتزعق : انت بتعمل ايه
براق …
اشواق …
************
زينه : يعني سالم هيقبل يتجوزني يمه..
مرات يعقوب : يطلعله وحده زيك ويقول لأ .. بعدين انتي شايفه هو ومراته مش تمام.. وانا جايباكي هنا في بيت خالك عشان نتكلم براحتنا وعمتك اشواق هي اللي هتمشي بالجوازه دي وانتي عارفه سالم مش بيرفض لأشواق طلب.
زينه: يارب يمه يارب…
*************
سالم بتعب النهارده هبات في القاهره عشان لسه عندي شغل كتتير.. احجزلي في فندق يكون كويس
موظف عنده : حاضر يا باشا .
يتبع.. (رواية سهام الهوى) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.