رواية سهام الهوى الفصل الخامس والعشرون 25 – بقلم نورة عبدالرحمن

رواية سهام الهوى – الفصل الخامس والعشرون 25

بصت سهام ليه بشوق همسة باسمه : سالم كنت فين. كل ده
بص ناحيتها بصمت عينيه بتطلع نار وهو شايفها لابسه فستان فرح ومتزيينه لراجل غيره ومش اي راجل ده عمه. وافقت تتجوز عمه .. ازاي تعمل كده.. متحملتش تصبر من غير راجل سنه وحده بس و كانت هتتجوز عمه ..
لف وشه بعيد اول ما سمع صوت عياط طفل صغير وكان ابنه.. وكأن قلبه قاله أن ده ابنك ..
اشواق راحت عند الشغاله اللي شيلاها وقالت : اديهولي أبوه عاوز يشوفه.
بالوقت ده زين طلب من الناس كلها تمشي وفعلا مكنش في حد الا العيله .
شال سالم ابنه فحضنه وباسه وشم ريحته بلهفه وهو بيقول : حقك عليا يابني معرفتش اكون معاك اول ما فتحت عنيك عالدنيا ..
كانت سهام بتبص ناحيته بفرحه بدموع مش مصدقه أنه وصل في الوقت المناسب قبل ما تتجوز زين..
خد ابنه وطلع اوضته وهي حصلته وهي ماسكه فستانها باديها وتنده وراه وهو مش بيرد عليها ..
دخل أوضته ولسه هتدخل معاه وقف قدامها وقال : انتي رايحه فين
سهام : سالم.. انا
سالم بتريقه : انتي اي يا عروسه معلش مكملتش فرحتك وجيت في الوقت الغلط..
نزلت دموعها وقالت : انت بتقول ايه.
سالم : بقول ايه اهو انتي في فستان فرحك عاوزاني اقولك ايه .. معلش انتي كنت هتتجوزي عمي تعالي اخك فحضني اطبطب عليكي عشان جوزتك مكملتش ..
سهام بصوت مهزوز : سالم انا كان غصب عني
سالم بغضب: غصب عنك فستان الفرح ده ايه. وشك اللي مزيانه ده ايه كل ده غصب عنك… كنتي من شويه هتسلمي نفسك لراجل غيري ده غصب عنك.
سهام بضعف : اسمعني ارجوك..
سالم : اسمعك عاوزه تقولي ايه .. فهميني انا اهو سامعك.. قولي اي عذرك اللي يخليكي تتجوزي عمي وانا لسة مكملتش سنه.
سهام عيطت اكتر وشفايفها بدأت تترعش وهي بتهتته ويتقول : هددوني ياخدو ابني. انا مكنتش عارفه اعمل ايه ..
ضحك بسخريه : تقومي تلبسي فستان زي ده .. وتتجهزي زي اي عروسه . ده مش شكل. وحده مغصوبه عالجواز… ده شكل وحده مصدقت تتجوز قال كلامه وبص للأوضه اللي جنبه وقال عشان ابني بس هخليكي في البيت ده هتباتي في الأوضه اللي جنبي دي لو ابني احتاج حاجه. غير كده ملكيش عندي حاجه وكتر خيري اني هسيبك مع ابنك. خلص كلامه وقفل الباب فوشها وابنه فحضنه…
خبطت عليه مفتحش الباب فضلت قاعده علارض قدام الباب وهي بتقول : افتح ياسالم افتح والله كل اللي حصل كان غصب عني بلاش تظلمني انت كمان ارجوك عشان خاطري…
كانت اشواق بتبص ليها بكره وقالت : دي اخرت الخيانه ياسهام انا اتصلت بيكي واترجيتك متتجوزيش زين بس انتي مكنتيش بتردي الطمع عمى عنيك..
براق همس لها بضيق : اشواق. كفايه..
اشواق : ايه صعبت عليك…
وقفت سهام وراحت الاوضه وهي حاسه بتعب حقيقي روحها بتتسحب منها هي فعلا محقوقه ضعفت كانت مستسلمه لكل حاجه بتحصل في حياتها وكأنها لعبه في أيديهم. سالم الوحيد اللي حسسها انها بشر وليها قيمه لكنها ضيعته وضيعت حبه ليها وحبها ليه.. دفنت وشها وفضلت تعيط كتتير وهي حاسه بالذنب .. لكنها مش هتسيبه هتخليه يسامحها..حتى لو عملت ايه..
********
عند سالم
براق : مش شايف انك ظلمتها ياسالم..
سالم : انا عمري ماهظلم حد ومكنتش ناوي اعمل كده لكن انت شفت هي كانت لابسه ايه ومتزينه ازاي وكأنها عروسه بجد ومش ست مغصوبه عالجواز. جوى صدري أدت نار لما شفتها كده . انا راجل يابراق مش هتحمل اللي شفته ولا اللي كان هيحصل لو مكنتش جيت في الوقت الصح.
براق : لكن..
اشواق بانفعال : لكن ايه… كفايه هو بيفكر بالناس سيبه يفكر بنفسه شويه وانا وربنا هجوزك ست ستها وانا من رأيي وجودها هنا غلط .. انت ترجعها بيت ابوها انت مش محتاجها وابنها هيربا مابينا وهحطه فعنيا..
براق بانزعاج: يرجعها فين انتي ناسيه انها مراته..
اشواق :يطلقها دي مش تستحق تكون مرات سالم الدمنهوري
براق: اشواق كفايه بقى انتي شايفه الوقت ده مناسب الكلام ده..
اشواق بصت ناحيته بغيظ ولسة هتتكلم..
ابنه بدأ يعيط…
سالم : بتعيط ليه.. ياقلب ابوك
براق : محتاج أمه لسه الطفل مكملش الاربع شهور .. انا من رأي توديه لامه ياسالم…
سالم أدا الطفل لأشواق عشان توديه لإسهام ..
وهو حاسس انه تايهه. مش عارف يتصرف ازاي لسة صورتها وهي لابسه فستان الفرح متعلقه في عقله مش قادر يتخطاها..الكل لعب عليه. استغله حتى مراته طمعت في المال وراحت تتجوز عمه زين ..
**************
تاني يوم الصبح بدري فاق من نومه وكانت هي مستنياه يصحى
سالم اول ما فتح عينيه شافها واقفه مستنيه . وباين انها معيطه وعينيها حمرا قال بانزعاج : بتعملي ايه
سهام: انت لازم تسمعني مش المفروض تسمع مني الاول تعرف اللي حصل معايا ايه اللي وصلني لكده
وقف من سريره وقال احنا اتكلمنا امبارح وقلتي كل الي عندك ولف وشه عاوز يدخل الحمام مسكت دراعه وقالت بخنقه مش حرام تحكم عليا كده من غير ما تسمعني.. انا بحبك انت .. في غيابك كنت بموت الف مره كل ما افتكر اني خلاص مش هشوفك.. تاني .. متعملش كده فيا ارجوك ياسالم انت واحشني اوووي والله واحشني قالت كلامها واترمت بحضنه وهو ضعف قدامها هي اساسا وحشته وحرك أيدها على كتفها وشالها وو

يتبع.. (رواية سهام الهوى) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق