رواية خلف النقاب الفصل الخامس 5 – بقلم مصطفي جابر

رواية خلف النقاب – الفصل الخامس 5

انت عايزني أرجع لعيسى؟ انت أكيد عقلك فوت من الضرب.. انت نسيت هو عمل إيه فيا؟ ده مش بعيد يخلص عليّا المرة دي لو شافني.
عامر بخبث : هو مش هيمد إيده عليكي.. إنتي أم ابنه هتروحيله تترجيه تشوفي الواد واول ما الواد هيشوفك هيجري عليكي والواد هيتعلق بيكي ووقتها هتطلبي اللي انتي عاوزاه .
رحمة بصدمة: لا يا عامر مستحيل لا..انا مش مستغنيه عن عمري .. شوفلك فكره تانيه
عامر بخبث: طب روحيله وهدديه ب انك هتاخدي ابنك في المحاكم و كدا كدا محدش عارف هو طلقك ليه يعني المحكمة هتحكم لك ان الواد يبقي في رعايتك وكده كده الواد متعلق بيكي
رحمة بتفكير: مش مقتنعه بردو بكلامك يا عامر و مرعوبة وبعدين ما تشتغل وتجيب فلوس مش لازم تضحي بيا يعني عشان خاطر الفلوس.
عامر بغيظ: عندك حق بس لو انا اشتغلت عمري ما هجيب ربع اللي كنا بناخده من ورا عيسي اسمعي مني بس وانتي هتكسبي.. ثقي فيا بس واسمعي كلامي وهدديه قوليله يا تديني فلوس يا هاخد أبني بحكم محكمة هو مش هيحب الفضايح ومش هيقدر يستغني عن ابنه ولا انتي ابنك موحشكيش ولا اي؟
رحمة بهدؤء: هو اكيد وحشني ونفسي اضمه لحضني اووي بس خايفه افهمني بقي
عامر بغضب : انا قولت اللي عندي وكلامي يتنفذ يا رحمه وإلّا هنموت احنا الاتنين من الجوع.. واحنا لا معانا فلوس ولا عندنا مستقبل وعيسى قاعد في قصره لوحده وشويه لو مرجعتلهوش هيتجوز ويجيب لأبنك مرات أب تاخد كل اللي وراه واللي قدامه
رحمة بهمس : تمم وانا موافقة يا عامر هرجع وهرجع كل حاجه من تاني.
عامر بمكر: جدعه يا روحي احبك وانتي حاسه بينا وعارفة مصلحتنا فين..
تاني يوم..
عيسي نزل يفطر مع ياسين لاقاه قاعد علي رجل رقيه وبتأكله ..
عيسي بابتسامة: ياسلام علي الدلع يا عم ياسين طب مش تصحي بابي يفطر معاك.
ياسين بطفولة: انت مش بتفطر معايا و بتمشي كل يوم علي الشغل وانا بفطر لوحدي بس دلوقتي بقيت بفطر مع روكا .
عيسي بحنان: طب واي رأيك بقي انا كمان هقعد كل يوم افطر معاك وفي اجازتك هفسحك كمان.
ياسين بفرحة: بجد يا بابي هتفسحني وهترجع تلعب معايا زي الاول.
عيسي بحب وهو بيبص ل رقيه: ايوه وده بسبب حد كده قدر يفوقني وانا حبيت وجوده معانا.. ملاك كدا موجود.
رقيه وشها احمر: احم اتفضل حضرتك عشان تفطر.
عيسى بابتسامة: أيه رأيك يا ياسين يا حبيبي نروح الملاهي النهاردة نغير جو شويه.
ياسين بفرحة: فعلاً هنروح الملاهي أنا بحب الملاهي وعاوز أركب كل الألعاب اللي هناك بس وانت كمان هتركبها معايا صح.
عيسى بابتسامة خفيفة:آه طبعا هركب معاك كل الألعاب عشان أحس زيك وانتوا هتكونوا معايا طول اليوم.
ياسين بطفولة: ممكن رقية تيجي معانا انا عاوزها تيجي معانا.
عيسى بابتسامة: أكيد طبعا لو هي حابة تيجي مفيش مانع اهو نتسلى كلنا ولا اي رايك يا روكا قصدي يا رقيه عندك مشكلة ولا .
رقية بهدؤء : لا طبعا مفيش مشكلة لو ده هيسعد ياسين فا تمام هنروح كلنا مع بعض
بعد شويه..
في الملاهي دخلوا التلاته …
ياسين وهو بيجري قدامهم:
روكا يا بابا تعالوا بسرعه شوفوا انا عاوز أركب دي.
رقيه بقلق: لا يا حبيبي دي شكلها يخوف اركب التانية للاطفال.
عيسي ابتسم علي خوفها علي ابنه.
ياسين بدموع: لا مليش دعوه انا عاوز اركب دي دلوقتي.
رقيه بهدؤء: طب متعيطش اي رايك نركب الفيل اللي هناك دا وهجيب لك ايس كريم كتيررر ودب أبيض قدك كدا.
ياسين بفرحه: هييي ماشي يلا بس هتركبيها معايا.
رقيه بابتسامة: حاضر يا حبيبي يلا..
خدته وراحت اللعبة وركبوا…
كان في اتنين شباب بيبصو عليهم
..
شاب بسخرية؛ بص ياض البت منقبه وراكبه اللعبة دي.
التاني باستغراب: مالها يا عم سيبها في حالها
الشاب بخبث: يارب الهواء يطير النقاب انا عاوز اشوف وشها اوي جايز تعجبني.
عيسي كور ايده وهو بيسمع كلامهم..
الاخر بسخرية: ياعم دي تلاقيها لبساه علشان تداري وحشتها فكك منها بس وبعدين دي معاها ابنها اهو.
الشاب بمكر: هو لو ابنها بالحلاوة دي يبقا الام زيه كدا مزة.
عيسي وقف قدمه: ومش حابب تتعرف علي الاب بالمرة؟ اتمني مكنش قطعت عليكم لحظة تريقتكم علي ابني ومراتي.
الشباب خافو: م مراتك وابنك احنا مش قصدنا يا بيه احنا بنهزر و…
عيسي لكمة وقعه و رقيه بصت من اللعبة بخضة..
عيسي بغضب: غور يا كلب انت وهو ولو لمحتكم قسما بالله ما هرحكم غوروا.
جريوا بخوف.. دقايق و اللعبة بتقف بتنزل رقيه وهي ماسكه ياسين..
رقيه باستغراب: في اي و اي اللي حصل ده.
عيسي بغيرة: مفيش حاجه يلا عشان ناكل ونروح ولا اقولك هطلب اكل في البيت يلا.
عيسي شال ياسين وهي جنبه و مشيوا…
في البيت..
دخلوا و رقيه كانت ماسكه في ايد ياسين
اول ما دخل وقف بصدمة: رحمة؟؟
رحمة ببرود: ازيك يا عيسي انا جيت اشوفك لاني محتاجه أتكلم معاك عن ياسين.
ياسين جري عليها حضنته. ماماااااا
رحمة بخبث وهيا بتحضنه : حبيب مامي وحشتني اوي انا رجعت اهو عشانك.
عيسي كان رايح عليها رقيه مسكت ايده: بالعقل يا عيسي لو سمحت شوفها عاوزه اي وبص علي ياسين لما شافها جري عليها ازاي.
ياسين بفرحة: انتي ليه مشيتي انا زعلت اوي يا مامي خليكي متمشيش تاني.
رحمة بخبث: ياروحي انا مش همشي قاعده معاك اهو بس عاوزة اقول حاجه ل بابي .
عيسى ببرود: خلصتي تمثيلك مفيش حاجة تانية تتقال لو جايه عشان الفلوس ف ياريت تنسي اني اديكي مليم واحد اكيد المحروس بعتك تستغليني .
رحمة بدموع : أنا مش جايه عشان الفلوس انا جايه عشان ابني وعايزاه يعيش كويس في حضني وأنا مستعدة أعمل أي حاجة عشان افضل جنب ابني متحرمنيش منه يا عيسي ارجوك .
عيسي ل رقيه: طلعي ياسين اوضته يا رقيه.
ياسين مسك في امه ودا خلاها تفرح بس اتصدمت لما رقيه نادت علي ياسين و راح معاها..
رقيه بابتسامة: تعالى يا ياسو يا حبيبي نطلع نلعب فوق.
ياسين راح عليها: يلا يا روكا باي يا مامي هطلع العب مع روكا.
طلع معاها و رحمة بصت له بصدمة: هي مين البت دي؟ وازاي تاخد ابني وتطلعه فوق من غير ما امرها.
عيسي ببرود: زمنك انتي والامر بتاعك خلاص راح من زمان يا رحمة ودي رقيه امه اللي بجد اللي بتحبه و بتخاف عليه مش انتي.
رحمة بغل: انا مش هسمح لحد ياخد مكاني انا عاوزة اكون مع ابني انا امه مش هي .
عيسى بسخرية:
انتي جاية تطالبي ب ابنك وتفكرينى إنك أم لأبني بعد اي ها انتِ بعدتي عني وعن ابني بقرارك دلوقتي انتي جاية عشان الفلوس صح.
رحمة بخوف: أنا مش عايزة حاجة غيره هو وبس مش هقدر أعيش لو هو مش معايا..
عيسى بغضب : هو أنا اللي خليتكِ تروحي تخونيني وتختاري تمشي مع الحقير بتاعك ولو كنتي جايه عشان تعملي مسرحية جديدة ف صدقيني انتي هتكوني اكبر خسرانه ودلوقتي جايه بعد كل اللي عملتيه بعد ما خنتيني مع أخويا وصاحبي جايه تقوليلي انك عاوزة ابنك و بتتكلمي عن ياسين كاني خدته غصب.
رحمة بغل : لا ليا ابن و ممكن اخده منك بالمحاكم كمان و المحكمه هتحكم ليا وانت عارف كدا كويس
أنا غلطت لكن غلطتي كانت نتيجة ظروف انت اللي عملتها واللي عملته ده مش هقدر أرجع فيه لكن ياسين ملهوش ذنب انك تحرمه من امه
عيسى بسخرية: ظروف اي اللي انا عملتها؟ انا اديتك حب وامان واديتك كل اللي كنتي بتحلمي بيه وفي الاخر خونتي متلوميش غير نفسك.
رحمة بدلع خبيث: عندك حق انا غلطت والكل بيغلط وأنا عارفة إنك مش هتسامحني بس حاول تفهمني أنا رجعت عشان ياسين عشان أكون معاه مش لأني عاوزة فلوس أو أي حاجة تانية.
عيسي سكت..
رحمة بدلع: ارجوك يا عيسي بلاش تبعدني عن ابني عاقبني ب اي عقاب بس خليني مع ابني وبعدين دا انا حبيبتك روح قلبك ولا نسيت.
رقيه من وراها:
تمثيلك مقرف اوي وبجح كمان إنتي فاكرة إنك تقدري تخدعي الناس هنا إنتي خاينة وما عندكيش حق تطلبي حاجة ولا حتي ابنك
رحمة بغضب: إنتي مالك انتي إيه بتدخلي في اللي ملكيش فيه ليه يا حتة خدامة يا جربوعة امشي برا انتي ملكيش قعاد هنا من اللحظه دي
رقيه ببرود: الكلام دا ليكي انتي اللي المفروض تمشي من هنا وبعد اللي ياسين قالهولي امبارح ملكيش حق تطالبي بيه فاهمه.
رحمة بتوتر: ياسين قالك اي ؟..
رقيه بصت ليها بقرف….
رقيه بجمود: قالي انك كلمتيه امبارح بليل علي تليفونه وقولتيله انه لما يشوفك يجري عليكي ويمسك فيكي علشان عيسي ميمشكيش وانك قولتيله انه لو مش عمل كدا هتحبسيه في الاوضه زي ما كنتي بتعملي لما عمو الوحش كان بيجيي.
رحمة بصدمه :

يتبع.. (رواية خلف النقاب) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق