رواية حياة سيف – الفصل السادس عشر 16
سيف و عينه بطق شرار: بنت “” “” “” “” “” و دخل جري علي اوضته
ريم اتفزعت من رزعت الباب: في اي يا حبيبي
لسه مخلصتش الكلمه كان سيف جايبها من شعرها
سيف بغضب: بقا انتي يا بنت “” “” تحرقي حياه طب و رحمه ابويا لتتحرقي زيها
ريم بخوف: انت بتقول اي ابعد عني انا معملتش حاجه
سيف: لا منا عارف انك معملتيش حاجه و نده لي كريمه
كرييييييمه
كريمه بخوف: ايوه يا بيه
سيف بغضب: هاتي مياه سخنه و تعالي
كريمه واقفه مصدومه: اي
سيف بزعيق: اي مبتفهميش بقولك هاتي مياه سخنه
انا هدوقك نفس الوجع الي حياه داقتو
حياه بخوف و عياط: علشان خاطري يا سيف مكانش قصدي احرقها علشان خاطري انا حامل
سيف بزعيق خلاها تخاف: وانا ميهمنيش حامل ولا لا زي ما حرقتيه هحرقك
في نفس الوقت جات كريمه و معاها كاتل في مياه سخنه
سيف بغضب زق ريم في الارض: دوقي بقا نفس العذاب
فجاء دخل خالد
خالد زق الكتل علي اخر لحظه
خالد بعصبيه و زعيق:
انت مجنون اي الي انت هتعمله ده
سيف بغضب جحيمي: انت اي الي دخلك اصلا كنت خليني احرقها زي ما حرقت حياه
خالد شد في سيف لحد ما خرجه بره الاوضه
خالد: اي الي انت كنت هتعمله ده
سيف: كنت هعمل زي ما هي عملت في حياه
خالد: مش بنفس الطريقه في طرق تانيه بس مش نفس الطريق انت مش بلطجي علشان تعمل الحركات دي في اي ياسيف فوق
ودلوقتي روح لي حياه قرب منها هي محتاجاك و متفكرش في حاجه تانيه
سيف بعصبيه: و اسيب حق مراتي
خالد: وانا مقولتش تسيب حقها بس بي العقل كل حاجه مش بلطجه
سيف سابه وراح عند حياه واخد نفس عمييق قبل ما يخش عند حياه
دخل لقاها قاعده علي السرير و ياسين جنبها
حياه: هو اي صوت الزعيق ده وليه كنت بتزعق
قرب منها براحه وكشف رجليها وقالها لسه بتوجعك
حياه: لما بحركها لكن غير كده لا
سيف بدء يدهن مرهم عليها بمنتهي الرقه و بعد ما دهن المرهم باس رجليها
حياه جسمها قشعر من لمسته
بصوت مهزوز: سيف
سيف: حقك عليا
حياه بستغرب: علي اي
سيف: انا السبب ان رجلك تتحرق كده
حياه: لا مش انت دي الكوبايه وقعت فجاء عليا علشان ممسكتهاش عدل
سيف: لا ريم هي الي وقعته
حياه بصدمه و ذهول: انت بتقول ايه
سيف للأسف’هي الي عملت فيكي كده
حياه بدموع:لحد امتا هفضل اتعذب بسببك لحد امتا قولي انا تعبت بسببك يا سيف خلاص مبقتش مستحمله
سيف: يعني عايزة اي
حياه: عايز اطلق خلاص مبقتش قادره استحمل اكتر من كده
سيف سكت و بعد كده اتكلم: موافق اطلقك بس مش دلوقتي
حياه بعصبيه و عياط: لا دلوقتي
سيف بعصبيه حاده: وانا قولت مش دلوقتي اي انتي عايز كل حاجه تمشي على مزاجك
حياه بصوت عالي: انا الي قولتلك تخوني و تتجوز عليا انا الي قولت لي مراتك تحرقني
يبقا لما اقولك علي حاجه تعملها
سيف بعصبيه خلاها تخاف و البيبي عيط: صوتك ميعلاااش عليا فاهمه وانا قولتلك هتنيل هطلقك بس مش دلوقتي علي الاقل استني لما اجبلك بيت تقعدي فيه انتي و ابني
حياه: انا مش عايزه منك حاجه
سيف قاطعها في الكلام: وانا مش باخد اذنك انا بعرفك
و خد ياسين من جنبها و نزل تحت
حياه مسكت المخده بعصبييه رمتها عليه
ماشي ياسيف لو مخلتكش تندم مبقاش انا حياه
سيف نزل تحت في الجنينه شاف خالد بيتكلم في الفون
خالد: طب خلاص بطلي عياط هو ما يستاهلكيش والله
دليا بعياط: مش قادره يا خالد مش مصدقه انو اتصل بيا يعزمني علي فرحه
خالد: علشان مش راجل يتصل بيكي و يقولك انو هيتجوز ده مشفش بربع جنيه الرجوله
وانتي بتعيطي ليه علشان واحد زي ده خساره تعيطي عليه فاهمه فا دلوقتي تقومي تمسحي دموعك علشان غاليه فخساره تنزل علي واحد زيه ماشي و كمل بهزار خفيف
و بلاش جو تامر عاشور اسمعي عصام صاصا احسن
داليا ضحكت: عصام صاصا
خالد ضحك هو كمان: ايوه اسمعي الكروان زي ما بيقولو او اقولك اسمعي حمو بيكا اهو صوته يخليكي ترجعي تعيطي تاني
سيف و هو واقف وراه: انا معاك و اكتر حاجه بيقولها “””””
خالد بصله بغيظ: طيب هكلمك تاني سلام وقفل مع داليا
انت واقف من امتا
سيف ببرود و بيهز ياسين: من ساعه متعيطيش يا حنين
خالد بعصبييه: متعلمتش انو في حاجه اسمها خصوصيه
سيف ببرود يشل: تو معرفش حاجه اسمها خصوصيه اول مره اسمع عنها
خالد بغضب : يخريبت ببرودك هات اللواد بدل ميطلع بارد زيك
سيف ضحك و اداله ياسين
خالد: امال انت مش مع حياه ليه
سيف: علشان اتخانقت معايا و طلبت الطلاق
خالد بعصبييه و ذهول: يخريبتك هو انت دايما دبش كده اي الي حصل ايه اللي خلاها تطلب الطلاق
سيف: حكيت الي حصل و عرفتها انو ريم هي الي عملت كده
خالد: هو انت عايز تجلطني ولا عايزني اتشل يااخي حرام عليك ده انت لو مصمم تجبلي شلل اطفال مش هتعمل فيا كده في حد يقول الي انت قولته دا
سيف: مش انا عملت يبقا فيه
خالد بيشيط و ياسين مسك شعر خالد بي ايده: ابعد انت كمان هي نقصاك
وياسين عمال يضحك
خالد: خد ابنك طالع نسخه منك عموما انت تستاهل الي حصل
سيف ضحك: خلاص ياعم متزعلش اصلح الي عملته ازاي خصوصاً انك ماشاءالله عليك روميو في الحجات دي
خالد: متعملش حاجه كل الي هتعمله تسكت خالص تعرف
و سابه و مشي
عده فتره و حياه بدات تتعافى عن الاول في يوم خالد اتصل بي داليا
خالد: بصي انا استاذنت من امك وعايزك تجهزي وعلى الساعه اربعه تكوني جاهزه
داليا بستغرب: ليه
خالد: مفيش حاجه اسمها ليه يلا بسرعه
و فعلا داليا بدات تجهز
حياه وقفت قدام المرايا: وحياتي لاهندمك ياسيف
بدأت تجهز نفسها و بدات تحت ميكب بس فجاء حست بدوخه و كانت هتقع بس سندت علي السرير
كريمه دخلت فجاء: اي ده مالك يا حياه
حياه بدوخه: مش عارفه يا دااده حاسه بدوخه فجاء
كريمه: طب تعالي اقعدي ممكن يكون ضغطتك وطي
اقعدي عقبال ما انده لي سيف يشوفك
حياه برفض: لا يا اداده انا كويسه متندهيش لي سيف
في نفس الوقت دخل سيف
مش عايزه تندهيلي ليه
حياه بعصبييه: جاي ليه
سيف ببرود: اولا دي اوضتي اجي فيها زي منا عايز و تاني حاجه انتي مراتي يعني مش محتاج اذن علشان اجي و ثالثا انا جاي
لسه مخلص الكلمه و كانت حياه هتقع هو لحقها علي اخر لحظه
سيف بخوف: مالك يا حياه انتي كويسه
حياه بدوخه: مش عارفه حاسه بدوخه فجاء
سيف: طب استريحي وانا هجيب الدكتور يكشف عليكي
حياه: لا ملوش داعي هو ضغطي وطي شويه لكن انا كويسه
سيف: طب انا كنت جاي اقولك علي الحفله الي هعملها
حياه بستغراب: حفله اي
سيف: ياسين هيتم سنه وانا عايز اعمل حفله عيد ميلاده
حياه: بس لسه عيد ميلاده مش دلوقتي
سيف بتتوتر: اها منا عارفه بس عايز اعمل حفله مش معقوله يكون ليا ابن و محدش يعرف
حياه بتعب: اعمل الي تعمله
سيف بستغراب من طريقه كلامها: انا عارف انك تعبتي مني لكن الي عايزك تعرفيه اني بحبك و محبتش حد غيرك
حياه: حب اي الي بتتكلم عنه حب كله بهدله و ذل حب كل خيانه انهي حب ده الي بتتكلم عنه
ياريت تخرج علشان تعبانه و عايز ارتاح شويه
سيف: طيب انا رايح الشركه لو عزتي حاجه كلميني
سابها و خرج بس حياه قررت تلعب معاه لعبة التجاهل
داليا بستغراب وقفت قدام الملاهي: اي ده احنا جينا هنا ليه
خالد: ببساطه علشان عايز يكون يوم مميز بنسابلك مش عايز حاجه تزعلك
داليا: انت لسه فاكر
خالد: طبعا و علشان كده عايز تنسي كل حاجه حصلت و تبدأي من اول وجديد انسي انو دخل حياتك حد اسمه ممدوح اوكي
داليا ابتسمت: اوكي
خالد بضحك: طب يلا بسرعه نلعب الالعاب كلها
داليا بحماس: يلا
و بداء يلعبه كل الالعاب و خالد تعب بس كمل معاها
خالد بتعب: خلاص بقا مش قادر العب اكتر من كده
داليا بطفوله: هنلعب المره دي و بس علشان خاطري
خالد: طيب عايزه تلعبي اي
داليا بحماس: قطار الموت تاني
خالد برفض: لا انتي لعبتيه كذا مره
داليا برجاء: علشان خاطري يا خالد علشان خاطري المرادي و بس ونبي
خالد ابتسم و شدها و راح يركبه العبه التاني
و قدو الوقت. مبيين فرح و سعاده مبينهم
خالد جبلها غزل البنات و فشار و استيتش
داليا بفرحه ماليه وشها: بجد يا خالد انت احسن اخ في الدنيا دي كلها
خالد: 😳😳
باااااااس كفايه صدمت خالد من داليا
تفتكره خالد هيكون رد فعله اي بعد ما سمع كلام داليا
تفتكره حياه ناويه تعمل اي مع سيف
و ياترا ريم هتعمل خطه من بتوعها ولا لا
يتبع.. (رواية حياة سيف) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.