رواية بوابة الاحلام الفصل السابع 7 – بقلم رشا منصور

رواية بوابة الاحلام – الفصل السابع

شريف…

أول ما رجعت البيت سمعت زعيق. سوزان نزلت بسرعه ولقيت صوتها جاى من الجنينة وببص لقيت 😲😲

اية ده إيه اللي بيحصل هنا ؟؟؟… سوزان

أنا مش قادر استوعب. اللي بيحصل سوزان ماسكه الطاسة. وبتجري وراء الجن.برك في الجنينة وهو اللي طالع عليه يقولها أنا هيبتي راحت على إيدك أنا زهقت منك..

قولت لهم باااااااس إيه في اية فهموني…

سوزان…

كويس إنك جيت تعالي امسكه، معايا عمال يجري مني..

الجن.برك…

امسك، مراتك دى أنا مش عارف اتجوزتها ليه!! دى متو’حشه.

ولولا إني مهتم بأهل القرية مكنتش تحملت أفضل معاكم هنا دى تطفش عشيرة كاملة..

ولقيت شريف بيقولي أخيراً لقيت حد حس بيا…

قولت له ياعم طلقها، دى مفتر’ية. واخلص منها ولا أقولك وديها القرية وخد منها الجاكت واهرrب…

سوزان…

ببص لقيت الجن.برك وشريف عاملين يتكلموا بصوت يشبه بالهمس أنا مش سامعة حاجه زعقت. ل شريف وقولت له أنت واقف تتكلم معاه ده بدل ما تساعدني…

شريف…

فهميني ب هدوء يا سوزان إيه اللي حصل…

لقيتها بتقولي لقيت نفسي جعانه وطبعاً أنا معملتش لنا أكل قولت لما أقوم أعمل الغداء لحد ما ترجع من القرية وطلبت من برك يجيب ليا كرنب والباذنجان والكوسة وفلفل وطماطم وفراخ والخضرة والبصل..

وقولت له ع ما اسلق الكرنب واقطعة، تكون عملت ليا تسبيكة المحشي…

أول ما خلصت بسأله ع التسبيكة لقيته جايبلي علبه صلصه ويقولي مشي نفسك بها أنا مش هقطع بصل..

قولت له مقولتش ليه من الأول… طب خلاص خد الباذنجان والكوسة قورهم.. وجيت ع نفسي وقطعت البصل وعملت التسبيكة ابص الاقيه مبوظ ليا الكوسة وقسمها نصين والباذنجان مقطعه حلقات…

ولما بقوله إيه العك. ده يرد ويقولي إذا كان عجبك أنا مش شغال عندك. ولا هتعيشي الدور وتعملي عليا شيف👩🏼‍🍳

محستش بنفسي إلا وأنا ماسكة الطاسة وعاوزة أقسم رأسة. علشان يكلمني كويس بعد كدا…

كنت واقف بسمع سوزان وأنا مش مستوعب. اللي بيتقال وعمال ابص ل برك وهو واقف حزين. وبعد ما خلصت كلام..

بصيت لي برك. وقولت له حقك عليا إحنا أول ما نظبط. أهل القرية هاخدها ونمشي من هنا مش هتشوف وشنا تاني..

وبصيت ل سوزان وقولت لها ده حتى الجن، هيطفش،. منك ارحميني بقي ده أنا ليا الجنة من عمايلك دى..

ودخلت البيت وسيبتهم ولقيت برك جاى بسرعة ويقولي متسبنيش معاها… غصب،. عني ضحكت وقولت له طب روح جهز التربة الخصبة أكيد هحتاج أنقلها ع كذا مرة…

سوزان…

بعد انحياز. شريف ل برك قررت أنه مش هياكل من المحشي بتاعي ويبقي يخلي الجن. يطبخ له…

وأثناء تجهيزي للمحشي ودماغي مشغولة ب كلام العرافة عن السا’حرات.. جسد. بلا روح ولولا عيون الأطفال، ولسانهم مش هيقدروا يشوفوا ولا يتكلموا…

لو الفكرة اللي في دماغي اتنفذت صح يبقي أنا لقيت الحل اللي اخلص، به أهل القرية من السا’حرات…

بس لأ أنا مش هعرف شريف ولا برك حاجه.

لأنهم لو عرفوا أكيد برك. هيبطل ينفذلي أي طلب ومش بعيد يسيب البيت ويخلع… وأنا ما صدقت لقيت حد يشيل البنات ويساعدني..

خليهم بقي كدا يلفوا حوالين نفسهم ويفكروا في حلول وقبل ميعاد وصول السا’حرات. هقولهم ع الحل..

روحت أعمل المحشي علشان أكل أنا وبناتي وبس ويبقي برك، يغسل المواعين ويشطب المطبخ بالمره..

العرافة رشامنصور…

بعد ما مشي شريف حددنا الأرض اللي ممكن تتزرع واختارنا نص فدان. اللي بجوار أرض الشعير والبطاطس..

قولت علشان تكون الأرض بجوار بعض وتسهل علينا وقت الحصاد

وابتدي الحر’س. بالنداء ع أهل القرية وأول ما اجتمعوا قولت لهم

يا أبناء قرية الأحلام لقد وجد شريف حل يساعدنا على زراعة كمية أكبر من المحاصيل لكن محتاجين كلنا نتعاون مع بعض ستات ورجاله وشرحت لهم الفكرة وقسمت الشغل بينهم وطبعاً الأطفال مش بتخرج نهائي ودى كانت فكرتي…

خو’فت في أى لحظه تظهر سا’حرة. وتاخد أى حد منهم علشان كدا خلينا البيت اللي بجواري لكل أطفال القرية يناموا ويلعبوا فيه وبنرسل لهم الأكل إذا وجد 😔…

والكل أشتغل في همة ونشاط وع نهاية اليوم كنا انتهينا من نص الأرض وحفرناها أكتر من متر زى ما قال لنا شريف..

وقولت ل أهل القرية في الصباح الباكر كلوا خبز الشعير ونشتغل كلنا وبعد ما نخلص في أكل موجود من خيرات شريف وسوزان

وفي الصباح أول ما وصلنا الأرض لقيت جزء منها عليه تربة. سوداء معرفش جت منين وبعدها ظهر شريف وهو معاه عربة.

محملة بالتراب.الاسود وقال لنا يلا كملوا حفر بقيت الأرض واضغطوا، ع التربة الخصبة وتكون كلها متساوية علشان لو خلصنا انهاردة نبدأ الزراعة من بكره الصبح…

والكل فرح وبدؤا يهللوا بأسم شريف وفي المرة اللي بعدها حضر ومعاه زجاجات ممتلئ بالعصير لكل أبناء القرية

الجن.برك…

عملت زى ما طلب مني شريف وحضرت له كمية كبيرة من التربة الخصبة وجمعتها قدام الدولاب علشان يكون سهل عليه يضعها في العربة ويذهب بها ل قرية الأحلام ويرجع ياخد غيرها..

لحد ما خلص الكمية وقالي محتاج عصير كتير للناس اللي شغالين هناك أكيد تعبانين وعطشانين…

جهزت له عصائر متنوعة واخدهم لكل أبناء القرية ولسه هبدأ أرتاح سمعت صوت صر’يخ…

نزلت بسرعه لقيت سوزان واقفه وبتبصلي وتقولي هما قالوا يا ستات ولا يا رجالة…

قولت لها مش فاهم هو مين اللي قال… أنتي عاوزة إيه وكنتي بتصر’خي، ليه أصلا ما البنات بخير وبتلعب أهي..

لقيتها بتقولي…

بقي مش مكسوف قاعد طول الوقت بتساعد راجل زيك وسايب واحدة ست ضعيفة. لوحدها ومحتاجة المساعدة..

قولت لها هى مين دى اللي ضعيفة.. ناقص تقولي أنك مكسورة،الجناح. ؟!!!

بصتلي بطرف عينها وقالتلي اغسل المواعين ونضف المطبخ واعملي شاي ومتنساش العصير للبنات وتعالي لعبهم شويه..

وسابتني ودخلت غرفتها…

أنا لازم اشوف حل مع الست المفترية. دى أنا قاعدى مع الساحرrات أرحم منها بكتير…

شريف…

أول ما خلصت توصيل التربة كنت تعبت من كتر جر العربة وقررت أنزل غرفتي أرتاح شويه وأول ما نزلت لقيت برك. في المطبخ وبيغسل المواعين وعمال يقول كلام مش مفهوم..

قولت له أبن حلال أنا جعان هى سوزان خلصت المحشي ولا لسه

بصلي وقالي خلص وبغسل الحلل..

شوفلك حل ل مراتك دى أنا جنn مش خدام، عندها دى حتى الأكل كلته كله ومافيش حتى طبق ليا بعد كل التعب ده…

قولت له يعني إيه ده أنا جعان أتصرف اعملي أى ساندوتش ..

لقيت برك. بصلي وقالي أمشي من قدامي 😵‍💫🙃..

فتحت التلاجة ملقتش غير جبن بس عملت ساندوتش ودخلت ل سوزان وقولت لها اومال فين المحشي ؟!

سوزان…

إيه متفتكرش سوزان إلا علشان الأكل لكن تشوف برك، مغلبني وبدل ما تاخد صفي تنحاز له…

روح ل برك. خليه ينفعك ويعملك محشي واخرج من الغرفه دى روح نام في غرفة البنات…

شريف…

سوزان طر’دتني من الغرفة وأول ما خرجت لقيت برك واقف ليا وبيقولي…

كنت فاكرك هتقدر عليها وتساعدني لقيتك أنت محتاج اللي يساعدك. روح نام مع بناتك…

ربنا يسامحك يا سوزان خليتي شكلي وحش، قدام الجن…

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية بوابة الاحلام) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق