رواية الام الهوى – الفصل الخامس
٥….. وقالت… ديماحسيتك زعلتي من شويه وعيطتي ما كنتش اقصد اصل الناس بره بيقولو كده وانا طبعا مصدقتش فا قولت اسالك وديما مالت على رياض
وقالت بصوت واطي….حبهرك اتفرج على فنون الرد وحطت ايدها على كتف رياض
وقالت…. مش مهم الناس يقولو اللي يقولوه انا اهم حد عندى جوزي حبيبي وهو عارف ان هو اول واحد في حياتي صح يا ريو رياض ضرب على وشه بايده ومازن ضحك
وقال …صح هي الناس مش مهم المهم ريو هو اهم واحد رياض بصله بحده ومازن وسكت وديما بصيت لرياض
وقالت… ايه عجبتك بهرتك صح
رياض قال بسخريه… جدا ما فيهاش كلام يارا بصت لمروان
وقالت… يا ديما شوفتي مروان جابلي ايه هديه جوازنا وحطت ايدها على العقد اللي في رقبتها
وقالت …جابلى ألماظ حقيقي مش تقليد وبصت لمروان و مسكت ايده
وقالت… شكرا يا قلبي ربنا ما يحرمني منك
مروان بصلها وقال…. على ايه يا روحي دى حاجه بسيطه ماكانش حلو على الملكان انت اللي حلتيه
رياض مسك بطنه وقال بالم…. اه
مروان قال خضه ….مالك حبيبي فيك ايه
رياض قال… القولون بيشوفك بينتفخ اخ يا مصاريني ياني
ديما قالت …بصوت واطي اهدى ما تبين لهاش انها غيظاانه خليها تفكر ان احنا مش شايفينها وان احنا مش خايفين منها
رياض قال… ده اللي هو ازاي انتى مش شايفه جايب لها عقد بكام هيشلني
ديما قالت… تمام شايفه بس اهدى برده
يارا قالت… مروان حبيبي هيعملي حفله عشان اتعرف على الناس وكل الناس تعرف ان انا بقيت مراته ايه رايكم نعملها هنا ولا نروح نعملها في مكان تاني
رياض قال بنفاذ صبر ….حفله ايه دي اللي هتعملوها ولزمتها ايه اصلا
مروان قال… ازاي لازمتها ايه احنا عايزين كل الناس تعرف ان احنا اتجوزنا مش كده ولا ايه يا حبي وبص لرياض
وقال… بتحبني قوي فاعايزه كل البنات تعرف ان انا اتجوزت عشان ما فيش واحده يعني تقرب مني وكده بتغير عليا
رياض قال …اه يارا بتغير مش تقولى كده مبروك علينا الحفله حيث كده بقى اروح اشوف هلبس ايه في الحفله
بقلم جيجى
ديما قالت …مش مهم اي حاجه كده كده كلنا لبسنا بس
يارا قالت… انا عايزه كريدت كارد عشان يعني لو رحت اتسوق وانت مش معايا اجيب لك حاجه كده ولاكده وغمزت لمروان وقالت …واخد بالك انت يبقى معايا فلوس
مروان قال بتوهان…. طبعا طبعا اللي انتى عيزاه رياض اعملها واحد عشان تصرف براحتها
رياض قال…اه لا الصراحه في متلجمه في المصاريف فعلا نعملها
ديما قالت… انا هنزل اشم هوا بره في الجنينه واجي تاني بس يارا ناديت عليها
وقالت …هو انتى رياض جابلك ايه بمناسبه جوازكم اوبس نسيت انتوا اتجوزتوا بطريقه مش لطيفه اسفه انى فكرتكم انا كنت فاكره يعني انه جبلك حاجه زي كده اكيدمحسن كان جايبلك وقالت ….لا هو هيجيب ليه هو طفش سوري يا حبيبتي جت كده بس
مروان قال… يارا اتكلمى معها كويس انتى بتقولي ايه انتى هتبقي زى الناس المتخلفين اللي بره رياض كان بيحب ديما من زمان ده حتى رسم لها لوحه في المرسم بايديه
لو شفتيها تحفه ديما بصت لرياض وخرجت لبره وراحت على المرسم بتاع رياض وتفاجئت بلوح كتير جدا ليها من وهي صغيره ولوحات ليهم سوا
ديما قالت …لما هو بيحبني من زمان كده وراسملى كل اللوحات دي ليه خطب يارا طلعت جرى علشان تسأله لقت محسن في وشها عند رياض
رياض بص لمروان بغيظ… وطلع وراها بس وقف مكانه بصدمه لما شاف ديما واقفه مع محسن واتقدم عليهم بخطوات بطيئه عشان ما يحسوش بوجوده لحد ما قرب وبقى سامع الصوت
محسن قال …ديما انا كنت مخطوف اخدو التليفون بتاعي وبعتو منو كل الرسائل والحاجات دي انا ما مشيتش منك يا روحي انا بحبك
ديما بصتله بصدمه وقالت …انت كداب خطف ايه اللي انت بتتكلم عنه مين هيعمل كده بس
محسن قال… ما اعرفش انا كنت فرحان وبلبس البدله وحسيت حد خبطنى على دماغي وما حسيتش بنفسي غير تاني يوم واما رجعت جرى علشانك ماما قالتلى على الي حصل انا مستحيل اعمل كده فيكى يا قلبي
ديما قالت …. يعني انت مهربتش انا كنت متاكده انا كنت هتجنن انه انه ليه هتهرب
محسن قال….. بحبك يا روحي وجاهز اتجوزك بس خلي رياض يطلقك ويلا نرجع انا وانت ونعيش وانتى اكيد مش هيبقلك عده يعني نقدر نتجوز النهارده بس ديما نزلت دماغها في الارض بحرج
محسن قال…. مالك بتبصلى كده ليه انتى رياض ما قربش منك صح ديما ردي عليا ما تسكتيش كده انتم اتجوزته عشان الناس بس صح….
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية الام الهوى) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.