اشواك الورد (رواية عزيز وورد) الفصل الرابع 4 – بقلم ميفو السلطان

اشواك الورد (رواية عزيز وورد) – الفصل الرابع

الحكايه الرابعه والخامس

الحكايه الرابعه والخامس

#اشواك_الورد

#حكايات_mevo

البارت الرابع… بقلمي ميفو السلطان

بعد ان نطق الجد باسم ورد تلبس عزيز الشياطين واحس بنفسه ينتزع منه وبوادر سلخ في داخله وفوران في جسده وقام وصرخ.. سمعني اكده يا جدي بتجول اخد مين..

نظر اليه عابد بتعجب ويقول.. مالك يا ولدي بجولك خد ورد مرتك واطلع فوج ماجولتش حاجه شينه..

ليستدير الي جابر وصابر ويهتف بفحيح.. يا نهاركو اسود ومطين بطين انتو جوزتوني ورد بت صابر… كانت هناك اخري قد ماتت تماما فعزيز قد تحول كيف الشيطان ومنظره اصبح كالثور الهائج وصدره منتفخ لتنكمش وتنزوي وتبدا بالارتعاش والرعب ..

هتف الجد.. فيه ايه يا ولدي..ميفوميفو

لتخبط الحاجه سعيده علي صدرها…. يادي السواد والفضيحه اللي حطت علينا  وعليك يا ولدي.. .وزينات وجميله يشعران بالشماته والفرح.

نظر الجد اليهم بانفعال.. ماتنطجو انتو اتجنيتو اياك فيه ايه..

اقترب عزيز بجبروت وهو يصرخ.. بقي مالجتوش في الكفر كلاته جوازه شوم الا دي.. تجوزو عزيز الجبالي لورد.. عزيز يتجوز ورد.. ورد المعيوبه.. انا اتجوز جوازه الطين والفضيحه دي كان يصرخ في وجه صابر وجابر.. وصابر جامد لا يتكلم وجابر قد بان عليه الوهن فجأة فاحس بالنصيبه التي اقدم عليها..

هتف عابد.. فيه ايه يا ولدي عيب الحديت ده ازاي تجول إكده. حجك عليا يا حاج جابر ابننا بس متعصب..

صرخ عزيز.. اسكت يا جدي جابر الهلالي ضحك علينا وادانا البت المعيوبه اللي عنده.. البت اللي امها طفشت وابوها حبسها سنين يخبي فضيحه بته و َمرته..و عزيز الجبالي علي اخره الزمن يتبلي بورد المعيوبه اللي سيرتها علي كل لسان. انا اتفضحت علي اخر الزمن..انا عزيز بجلاله جدره وشه اندعك في الطين.. الهلاليه جابو راسي الارض ولبسوني العيبه وحدفو عليا العار بتاعهم..

ليحاول عَمه ان يهديه.. اهدي يا ولدي اهدي وتترمي عادي في الدار واجوزك بتي تبقي ست ستها يا ولدي..اهدي يا ولدي اكده.. ما هتتسمالكش ست يا ولدي وتجعد بعيد عنك ماتلمحهاش تخدم من سكات يا ولدي.. اهدي الله يخليك.. هناخدها ونجفلو عليها بعارها يا ولدي ونخلصو الجوازه تمت وخلصنا و هتخرج علي كفنها.. اهدي الله يرضي عنيك. .. . ميفو ميفو..

لتهتف زينات بسرعه… ايوه يا ولدي جميله مكتبوالك من الاول.. سيبها اهنه مالهاش عازه وبتي هتبجي مرتك عن حج.. هملها تترمي في اي موطرح وبتنا تبقي ست الدار..انت هتزعل علي المعيوبه دي ماتنجهرش اكده يا ولدي.. دي ماينزعلش عليها اهو الخدم زادو واحد  يا ولدي وجميله هتبقي نوراه الدار.. ماتنجهرش يا  جلبي..

كان كلامهم ينزع احشاء تلك الجَميله المستكينه التي تنتحب بقهر من جراء كلامه وسكوت جدها وابيها. كان الكل ينهش فيها واهلها لا ينطقون كانهم عبيد عندهم..كانت عيناها تنزف دما وقهرا..

صرخ عزيز ويشير عليها بقرف.. .. تترمي فين. اتجنيتو اياك.. انا اخد دي ليه انا عزيز اللي النجوع بتعمله حساب دي تبقي مرتي علي اخر الزمن.انا اللي زينه البنات تتمني ابصلها بس.. اخد دي.. ورد.. اخد ورد اللي العيبه طايلاها من اولتها لاخرتها.. انا عزيز.. يادي الطين اللي اتحط عليا..البنته  خلصت خلاص.. ماتو عشان عزيز يتبلي بدي.. اه يا حرجه جلبي هموت منكو لله…. مرتي اللي هتبقي ست الجباليه واول بختي تبقي معيوبه. انتو ايه الفجر ده وجايبينها ومخبينها يا ظلمه عشان ماتتفضحوش وجايبنهالي تلزجوهالي..مخبين الشين والعار عشان تحدفوه علي عزيز.. مالجتوش الا عزيز.. جايبنلي جرفكم وعيبتكم تجهَروني وتبلوني بيه..جايبين اللي ماحدش في الكفر كلاته هوب ناحيتها من عيبها وشينها جايبنها لعزيز سيد الناس ..دي.. سيد الناس ياخد عار البلد ليه يا كفره.. وتاخد جدي لحاله  وتكتب عليها عشان ما اعرفش عملتكم السوده.. تضحكو علي جدي الراجل الكبير اللي ماخبرش ان اللي بيجوزهالي مفضوحه في الكفر كلياته.. بتضحكو علينا يا هلاليه ومن سكات تلبسونا البت الشينه المفضوحه في البلد.. اللي مفيش راجل يهوب ناحيتها من عيبتها.. . بخت كتو خدتو تاركو مني وموتوني بدل فضحتي اكده.. كان يدور هائجا وما يطوله يكسره انا يا جدي تعمل فيا اكده انا تجيبلي بت َمفضوحه في البلد كلياتها ماحد هوب يتجوزها عشان عارها تجوم تجوزهالي ورد تتجوز عزيز الجبالي.. انا عايز اجلبها نار دلوك مش عزيز الجبالي اللي تحدفوله عيبتكم يا ولاد الهلاليه مش عزيز اللي ياخد الشينه اللي سيرتها علي كل لسان مش عزيز الجبالي اللي اخد دي علي اخر الزمن. اه يا جتتي اللي هتموتني اروح فين دلوك اجوم اجتلكم دلوك واللا اجتلها والا اعمل ايه.. اخرج للبلد اجول ايه.. خدت بت صابر عشان العيل الصغير ياكل وشي.. البلد هتعملني مجلته يا كفره.. عزيز العالي اللي مفيش بت تطوله اخرتها ورد يا مري.. طب ايه دلوك ايه فاكريني هسكت. الهلاليه فضحو الجباليه يا عابد يا جبالي.. الهلاليه  اللي بتهم عملت العار بدل مايجتلوها جايبني الم عارهم.. الهلاليه عايزيني اعيش متعاص طول عمري ووشي في الارض.. عزيز اللي طول عمره عزيز و ماحد يجدر يهوب ناحيته الهلاليه لبسوه ورد عشان يعلمو عليه.. بس علمو عليا بفضيحه وعار.. العار دخل دارنا يا عابد يا جبالي..

كان هناك صمت مطبق كان ينهج كالثور المدبوح وجده مصعوق و والدته تبكي علي حظ ابنها .وصابر وجابر لا ينطقون  كل ذلك وهيا قد اصبح القهر ينغز جسدها وكلام عزيز دبحها ومزع احشائها وتنظر الي ابيها وجدها الصامتين بذهول لا تصدق ذلك الصمت. فالجد متهالك والاب جاحد صامت لا ينطق  ويتلقي كلام عزيز المعيب في حق عائلته ولا ينطق كانت احست بالجنون ألهذه الدرجه رخيصه الهذه الدرجه لا يعتبرونها منهم بل عار حقيقي  والحاج عابد مذهول وجنبها سعيده تندب حظ ابنها بتلك المعيوبه وعمه يهدئه ويخبره بانه سيجوزه ابنته لتصبح ستها وتصبح هيا خدامه للجباليه وهناك ذلك الجاحد الذي طعن شرفها امام عيلتها دون خوف او حتي ذره خشا من ربه كان كالثور الهائج يصرخ بهم ولم يعمل حساب الراجل العجوز الذي تهالك وجلس يحط يده علي راسه.كان قد قال وقال وكال وفاض الكيل.. كان قد كفي ووفي بنعتها بابشع الكلام والكل صامت كانه السيد وهم العبيد كان جحوده لا يوصف وكلماته تقطر سما .الا ان ماجعلها تشعر انها مست وجنت ان ابيها وجدها لم ينطقا ويوطيان في الارض.. كأنهما يقران بذنبها وانها فعلا معيوبه ومفضوحه.. وانهم بلو عزيز الجبالي ببنتهم الشينه وانها فعلت العيبه امامهم ورأوها.

هنا قد قلبها من حديد وفار جسدها وتحولت الي فرسه جامحه تطيح في من امامها تحولت ورد الملاك لجبروت لم تعد تحتمل ظلم الدنيا . كان الصمت مطبق علي الجميع بعد ان بخ عزيز كلام كالسم نزل علي قلب ورد جعله يفور كما فار تنور نوح عليه السلام.. ففاض بها الكيل من تجبر البشر جميعا. اب جاحد وعائله مقيته وزوج لا يمكن ان يوصف بانسان كانت تنظر مذهوله لماذا الصمت ماذا فعلت في دنيتها لتتحمل كل هذا الهوان وهيا التي عاشت ملاكا لا تفعل الا كل الخير لهم تعذب وتطحن وتستغفر ربها ولا تلجأ الا اليه ماذا فعلت وليس لها احد ولا عون الا الله. ليلهمها الله قوه هائجه لم تعرف كيف خرجت منها كانت ورد ورده ملائكيه سحقت قهرا لتقوم تبرز اشواكها لتغرزها في صدورهم جميعا لم تهتم بابيها ولا ذلك المتجبر ولم تهتم باحد اهتمت بدرء الظلم عنها فكفاها السنتهم التي تلوكها لسنتين مرار شافت فيهم السواد لتقوم وتقفز وسطهم  وتكشف عن وجهها بعنف ليظهر ملاك فتاه رائعه الجمال فتاه ذا طله ملائكيه فاتنه من يراها يظن انها ليست الا من الخيال.. بهت عزيز قليلا من فعلتها ورجف قلبه من طلتها الرائعه وما جعله مبهوتا اكثر ماصدر منها.

هنا تصاعد  غضب والدها عندما سمعها تصرخ.. بس بس انتو ايه كفره ماعندكوش رحمه ياللي ماتعرفوش ربنا..يللي ما هتوردوش علي جنه واصل.هتروحو من ربنا فين . كانت قد اصبحت كالفرسه الجامحه وطاحت بهم تقف في وسط الرجال وعينها تشع كره لهم جميعا واصاب عاصم وعابد الشلل فكيف لفتاه تفعل ذلك ما هذه القوه

اما عزيز فتراجع قليلا يهدي نفسه ويتاملها كانت عيناه مسلطه علي وجهها مثل الصقر لا يحيد عنها كانها مسته..كان يلتهمها بعينيه وقلبه يرجف. وجدها تهالك ووضع يده علي راسه

ذهب اليها ابيهاوصفعها علي وجهها بشده  لتقع ارضا . ويصرخ.. انت يا بت ازاي تفتحي خشمك في مجعد الرجال.

قفز قلب عزيز مره واحده لمرأها فقد سال الدم من انفها من قوه صفعته وظن انها ستنوح وتخاف من والدها ليندهش ليجدها تقوم وتقف لهوتمسح انفها و تدور كالمجنونه.وتقول.. بحقد وقوه ارهبتهم.. هما فين يابوي الرجال هما فين انا مش شايفه رجال..

بهت الجميع.

لتكمل صارخه بقوه ابهتتهم وارجفت قلوبهم وعزيز منصعق من منظرها لتكمل بقوه واستعلاء.. الرجال يابوي بناتهم مايتنعتوش بالعيبه ويسكتو. الرجال يابوي بناتهم ما يتهموش في شرفهم ويسكتو. الرجال مافيش حد يهوب ناحيه شرفهم وحريمهم.. الرجال اللي يسمع حد بيرط  علي حريمه يجتله. ساكت ليه يابوي وهو هيتجوز عليا ويجبلي ست ستي ما هو انا معيوبه وماشرفش.. انطج ساكت ليه.. وهو واجف يتبجح ويجول عليا معيوبه ساكت ليه يا جدي وموطي راسك كت شفتني فين بعمل العيبه يا جدي يا كبير الهلاليه.. ورد الهلالي عملت ايه عشان توجف لدول وتسَمعهم ينعتو بنتك بالشينه وتسكتلهم.مين دول اللي يتجبرو ويوصمونا بالعار والهلاليه يسكتو.. الهلاليه مايسكتوش لده .مين ده اللي يوجف يجول هجتلكم وههجتلها كان مين في بلده عشان يتجرأ ويجول إكده . . كنت امتي شينه يا ابوي.. طب ماجتلتنيش ليه لما انا سبه ومعيوبه وشينه..

كان عزيز قلبه يرجف ان هناك انثي تقف هكذا في حضرت  الكل.. وهما علي رؤسهم الطير والوحيد الذي لاحت انفراجه وابتسامه علي وجهه هو عابد الجبالي لشئ في نفسه.. كان صابر كلامها دخل لقلبه لاول مره

لتكمل.. عارف ليه يابوي ساكت عشان كت بتعشج امي اللي طفشت من جبروتكم وشركم ساكت عشان بتكرهها َفبتكرهني وجايبني لولد الجبالي يذل فيا عشان تاخد حجك من مرتك يابوي.. الراجل ماهيسيبش راجل يجول علي بته شينه الا ويكون ممزع مصارينه .عارف يا جدي لو كت جويه و جادره كنت مديت يدي وطلعت روحه بيدي ولا اتهزلي شعره..ليرجف قلب عزيز من قوتها وكلامها يدخل علي قلبه يصعقه وهيئتها قد سلبته تماما .لو كت راجل كت عرفته مجامه يابوي.. لو كت راجل كان عياري دخل جلبه خلص عليه. ليرجف قلب عزيز وينبض بشده ويفور جسده من جملتها ويسهم في وجهها اكتر.. لتكمل  لو كت راجل كت عرفته مين هيا ورد الهلالي. بس اني مش راجل. اني مره بميت راجل. اني مره هلاليه ماحدش يطولها ولا يعيبها . سنين يابوي وانت حابسني ماشفتش طرف الشارع ولا هوا ربنا.. يبقي جبتلك العيبه منين رد لو تعرف ياللي بتجولي واجفه في وسط الرجاله.. ايوه واجفه في وسطيهم وهجف اكتر واكتر لاني ما لجيتش راجل يجفلي يجبلي حجي منيكم و َمنيهم.. حط يدك يا جدي كمان علي راسك خزيان بس عارف خزيان ليه. لان بدور هيا اللي كانت هتبقي مكاني بس ازاي لازم نحدفلهم البت اللي صابر الهلاللي بيكرها َمش عايزها عشان عيله الجبالي تذل فيها. واجف ساكت وموطي وهما هيرموني كيف الكلبه ابقي خدامه ويجبولي ست يتجوزها تبقي فوج راسي.. اكمل سنيني هوان و ذل ذي َما عيشتوني في ذل يا ظلمه ياللي ماهتشفوش رحمه ربنا.موطي راسك يا كبير الهلاليه لعيل من دور عيالك يعيبك ويشينك في عرضك..ليبهت عزيز ويتراجع.. لتصرخ اكثر.. موطي راسك ليه يادي المرار الطافح.. . فوضت امري فيكم.. فوضت امري في رجاله جابو العيبه لروحهم.. رجاله يتنعتو بجله الشرف ويسكتو. رجاله جايبين بتهم وعارفين هيتعمل فيها ايه.. افرح يا جدي يا جابر يا هلالي بتكو المعيوبه هتتذل اكتر  وهتخدم الجباليه وهتطلع في كفنها كيف الكلبه وانت يا ابوي نام وارتاح انك خدت حجك من نعمات المعيوبه اللي طفشت منيكو.. يا ريتها ماتت وموتتني اكرملي من اليوم الغبره ده اللي اشوف رجاله الهلاليه واجفه مطاطيه اكده وموجفهم راجل جد اعيالهم يتبجح ويذل فيهم ومفيش حد نطج ولا وجف الا  مره هيا اللي وجفتلهم . مش حاسين بالعار من نفسكو.. انتو كيف اكده يا دي الجهر اللي انتو فيه.دا يوم موت الهلاليه كلياتها.. يوم ماحطو راسهم في الوحل بيدهم مش بيد ده.. ده يجول والكل يجول بس انتو لاه انتو تجفو وتجيبو مصارينه َو مصارين غيره.. بس اجول ايه الهلاليه موتو نفسهم بيدهم ومش خابره هما خايفين ليه وعيبتهم جايه منين.. انتو عيبتكو مش مني انتو عيبتكو منكو. بس انا مش خايفه ولو هموت دلوك ولو هيجطعوني..دا يبقي يوم المني كمل سكات يابوي لاني هاخد حجي بيدي جدام البلد كلياتها هاخد حج سنين العيبه اللي ماعرف جاتلي من وين يا ابوي.. خليك ساكت وهتشوف ورد الهلالي هتعمل ايه وافرح يا جابر يا هلالي بت ابنك هترجعلك سمعتك.اسكتو كمان َانا ما هسكتش دانا هعلي صوتي وهعليه وهيبتي هتطول الكل.. ورد الهلالي هتجبلكو شرفكو. ورد الهلالي هتخرس ده وغيره. ورد الهلالي ما هتسيبش حجها واصل.. اصل اني ورد.. وردة الهلاليه كلها اللي مافيه راجل يوصلها الا بطلوع روحه.. وطو كمان وطو يا رجاله.. رجاله الجهر والحزن وطي يا جابر يا هلالي يا كبير كبير الهلاليه ..بس اني  لاه الله في سماه ما هوطي لجنس مخلوج واصل  .المره اللي بضفر رجاله الهلاليه هترجعلك هيبتك وتشيل شينتك يا جابر يا هلالي.. وطي راسك يا كبيرالهلاليه وورد هترفعالك دلوك.. ورد هتعليك فوجيهم كلهم وهتوصل رجابتك السما.. ورد الهلالي  هتخلي ابن الجبالي يبلع لسانه ويلم حاله ويعرف بيتحدت عن مين..ورد هتعلي طرف كعبها عالكل والكل يطاطي وينخرس.. اني المره اللي اتعابت بغير وجه حج بتجولك ارفع رجابتك و اجف  شد حيلك واجف كيف الاسد عشان اني هلاليه شريفه تخلع جلب اللي يفكر بس بس انه يبص مش يجول.. يبص لطرف توبها.. طرف توبي اللي صنف الجباليه ماحدش يطوله.

واستدارت بعنف لتقف لعزيز اللذي كان قلبه قد تحول الي شعله من نار كيف تكون هناك انثي بهذه القوه لم يتخيل في حياته ان يري فتاه هكذا كانت فتنه في حد ذاتها تحولت الي شعله من النار لتظهر بمظهر لا يوصف من روعته.. كانت كطوفات ناعم نزل عليه اهلكه.. كانت قد قالت وكالت وابهتت الجَميع وقلبه سيخرج من مكانه من جَمالها وقوتها وخاصتا عيونها التي الهبته من قوتها …فرسه عن حق كان غاضبا فلم تقف امامه انثي من قبل تقف له هكذا تناطح الكل .. كان كلامها ينغرز بداخله ولا يعلم كيف دخل لقلبه ابهته وصرعه.. ما هذه القوه.. من اين تاتي انثي بهذا الشكل قوه ضاريه وانوثه طاغيه وعيون ليس لها وصف كانت قد استدارت فسرح في عينيها كانها جنيه اخذته بعيدا.. ولكن مازال في جعبتها ما ستجعله يجن منها…

لتقول وتعلي صوتها وتنظر اليه باستعلاء وتشير اليه بيدها دليل الاستهزاء .. وانت يا إبن الجبالي.. كنت شفت طرف ورد الهلالي فين عشان تجول عليا معيوبه وشينه.. كنت شفت طرف كعبي فين يابن الجبالي يا كبير يا عالي يا زينه الشباب ياللي هتجعد في يوم وتحكم بين الناس.. هتحكم ازاي بالعدل يابن الجبال من غير شوف . تحكم عليا بتاع ايه ليك عندي ايه شفته يا ولد الجبالي.. كان كلامها من قوته يدخل كالخناجر بداخله لتكمل.. دا ربك جال وتيقنو.. انت اتيقنت كنت جبتني من احضان الرجال يابن الجبالي. انت عارف اللي يتهم حد تهمه زي اكده عِجابه ايه عند ربنا. الله في سماه ربك هيحرجلك جلبك في يوم علي عيبتك من غير حج. ماتنطج …..واجف تتبجح ان ورد معيوبه وهما ساكتين وانت طايح. طب اعمل حساب الراجل الكبير اللي جاعد حاطط يده علي راسه.. كنت خدني ارميني في اي مجعد واحبسني سنين عمري اللي جايه. كنت اعمل حتي الستر يا راجل.. دا اللي يستر وليه ربه يستره. بس لاه ازاي لازمن ابن الجبالي يتجوز ست عن حق في نظره .ياخد نقاوه البلد ماهو مش جليل سلطان في نفسه  وانا معيوبه وشينه مانفعلوش.. جبروت عزيز الجبالي ماتنفعلوش ورد المعيوبه. بس اني هجطع لسان اي حد…. اي حد عاد يجول اكده يابن الجبالي..كلامك اللي اتجال هخرس ألسنت اي حد يعاود يردده.وهعرفك ان ورد يحفولها عشان يوصلولها.. ورد اللي شرفها بصنفك كله. ورد اللي هتخلع جلبك وجلوبهم لو نطجتو بالشين والعار عليها. ورد اللي ما هتسكتش لا ليك ولا لغيرك حتي لو موتني.. ورد هتمد يدها تاخد جلبك تدعكه تحت رجليها ولا تبصله.. انا ورد اوعي لحالك واعرف هيا مين ورد ان كنت انت عزيز الجبالي اني الورد. اني الورد كله.. ورد الهلالي اللي لا يطلها انسي ولا يلمحها جني.. ورد اللي هتركعك انت وغيرك وتخرسكو.. جدامك حلين والكل يسمعهم َورد الهلالي بتجولك دلوك حالا هتاخد حجك يابن الناس وتعرف الشينه حالها كيف والعيبه واصله لفين وتخرجني لابوي يا يجتلني يا تجفلو خاشمكو ولا تنطجوش بكلمه واي حديت تاني ماهسكتش عليه.. مش انت راجل وبيجولو سيد الرجاله انا بجولك اهوه خد حجك واديني حجي يابن الجبالي وعرف الناس ان ورد الهلالي يا اما معيوبه يا اما ستك وتاج راسك وست الهلاليه والجباليه كلياتها.. ورد الهلالي اللي نعتها بالعيبه بتجولك جدام الكل ادخل عليا دلوك يابن الجبالي وطلعني بشرفي يا تطلعني ترميني ليهم واتجتل ونوخلص. انا الموت دلوك راحه ونعمه من وجفتي بين عالم ما هتوردش علي جنه.. عالم مايعرفوش يعني ايه حج ولا شافوه.. عالم اتنزعت الرحمه من جلوبهم.. خد حجك يا عزيز يا جبالي ولو رايد تخليها عالمشاع ودخله بلدي  دخل عليا ستات الجباليه كلياتهم ياخدو شرفي معاك ماهيهمنيش المهم اخد حجي منيك ومنيهم.. ورد الهلالي هتدخل المجعد وتاجي تدخل عليها وتبقي راجلها يا تموتها وتدفنها.. دا اخر الكلام وما هيحصولش غيره ولا هرضي بغيره ولا هسكت يا اما تموتني دلوك..هتدخل عليا راجل وتاخد شرفي ياما اسمع ضرب نار والناس تعرف ان ورد الشرف يركعلها ويوجف  خزيان جدامها .او اسمع ضرب النار دخل جلبي ويريحني منكم ومن دنيتكم. خلصت اكده يابن الناس .. واستدارت وخاطبت الحاجه سعديه بادب.. وين مجعدي يا اماي…

كانت سعديه مصابه بالشلل.. لم تري مثل هذا من قبل وما ان قالت لها اماى حتي رجف قلبها..

هب صابر ليهجم علي بته  ليصرخ عابد….. خدي بتنا لمجعدها يا حاجه..

لتاخذها سعيده وتمشي و ورد ترفع راسها بشموخ..

لتقف فجاه وتستدير وتخاطب جدها وابيها.. واه يا جدي انت وابوي اول ما البيه العالي زين شباب الجباليه ياخد حجه وتسمعو ضرب النار وظغاريط النسوان وتعرفو ان بنتكو مش شينه وشرفكو رجعلكو  اعتبروني ميته خلاص جبتوني ودفنتوني وخرجتو من حياتي.. بس خرجتو مرفوعين الراس بسببي.. انا دخلت اهنه عشان اردلكو شرفكو .. انا هعيش واموت ورد الجبالي اللي هتعرفكو الشينه دي هيبقي شكلها كيف بعد شويه وتستدير..

اما جدها شعر بالتمزق فقد قضي علي ورده جميله لتتحول الي اشواك تغرزها في قلوبهم جميعا بلا رحمه راحت ملاك الورد واتت اشواكها لتدافع عن نفسها من غدرهم وظلمهم واهتز صابر من هول كلامها وتحوله لوحش ينهشها وهيا لم تفعل شئ وصمته المشين امام عزيز وهو يسب ابنته.

وجلس عاصم مذهولا و هو يهتف.. ايه ده هو فيه اكده يا عالم البت دي كيف اكده..

ليبتسم عاابد.. مالها يا عاصم بت ولدي عزيز مالها عروسه الدار البدر اللي دخل ينور دارنا. اللي ما هسَمحش لحد واصل  يتحدت عنيها بكلمه. فعابد له نظره ثاقبه كانت كيف الفرسه الجامحه وعزيز لا يليق به الا فتاه كهذه.. كانت انثي جامحه لايقدر عليها الا عنفوان عزيز فكان يعلم ان ابنه عاصم ضعيفه مدلله ولا تصلح لعزيز ولكن تلك الفرسه التي وقفت ونهشت قلوبهم جميعا ولم يهتز لها شعره لا تليق الا بولده.كان يعلم انها صادقه شريفه عفيفه فهو رجل حكيم .ليقول لجابر وابنه…. بتكو في عنينا يا حاج جابر وانسي اي كلام اتجال اللي يدخل دار الجباليه يتشال عالراس الغلط عندي اني وافجت مايتعملهاش ليله كيف البنته كلياتهم.. بس ملحوجه لينادي علي الغفر….. انت ياد منك ليه.. انت يا ولد.. وجف شباب الجباليه كلياتها بره بالسلاح عشان بت الهلاليه دخلت دار الجبالي.. ورد الهلالي عزيز ولدي هيدخل علي مرته زينه البنات والرجاله عن اخرها توجف ماعاوزش عيل ولا راجل من الجباليه في داره  ولدي هيدخل علي بت الهلالي والرجاله علي وجفه يضربو نار يعلو شرف بتنا العفيفه الغاليه بت الغالين لينصعق الجميع مما قاله.. وقعد الجد مبتسما ينظر إليهم وهو الوحيد الذي يشعر بالسعاده..

لتلطم زينات علي ما قاله الجد.. كيف يا حاح ناخد الَمعيوبه ويتعملها ضرب نار كمان لاه يا حاج مايصوحش.. بتي جَميله لازمن تتجوز عزيز الليله عشان الفضيحه والجرسه..

هتف الجد بعنف.. اجفلي خاشمك يا زينات وبطلي رط نسوان.. لتجلس زينات مقهوره وتبكي جميله والكل في وجوم.

اما ذلك الصنم الذي اخذ دشا مثلجا نزل علي جسده جمده من هول قوتها و جموحها فكان  اصابه الشلل واحس برهبه.. هيا كيف أكده.. انا ماشفت اكده واصل. دا وجفت نهشت جلبي وانا مانطجتش.. دا خلتنا كلياتنا مانسواش واصل. عزيز الجبالي كيف اتخلجت اللي تجف جصاده اكده.. كان يطحن داخله ما بين غاضبا لحاله فهو ليس كاي احد وبين تعجبه  وانبهاره من تلك الفرسه التي وقفت تناطحه وخلعت قلبه كما قالت. كان يشعر بالرهبه ولاول مره يرجف قلبه لانثي واي انثي فورد الهلالي تسحر من تراه بانوثتها ورقتها ولكنها الهبته بعنفوانها وجموحها. مالي اكده مش علي بعضي دانا عزيز الجبالي يتجاله اكده.. ايه البت دي كيف جادره اكده وهيا كيف الملاك.. كيف اتحددت اكده وهيا كيف الورده.. منين طلع كل ده. دا واجفه كانها نجمه ماهتخلينيش اطولها.. ايه ده جمر واجف يناطح ويهبش الجلوب.جمر وطاح في الكل ونوره خزج عنينا كلنا.. . جلبي هينخلع ومش حاسس بجتتي.. انا واجف والرعشه جواتي هتموتني ودي راحت ولا كانها عملت حاجه.. جت منين دي وايه اللي مخبياه ده.. ورد الهلالي اللي سبيتها وعيبتها لما طلعت روحها وجفت جلبي وحاسس اني روحي بتطلع.. ايه الفوران اللي في جتتي ده وايه الجوه والنعومه دي.. هيا خلعت جلبي صوح. فيه حلاوه اكده دا كامله مكمله مفيش فيها عيب. دا مايطولهاش عيب من اساسه.. وضع يده علي قلبه..دج دج لما هتفط من مكانك  كيف انا هتجنن البت وجفت لي جلبي ايه اللي حاصل فيا ده…طب هعمل ايه دلوك.. البت نار والعه  هرست جتتي وجادت فيها هشيم والدخان طاح يخنج نفسي.. ايه  يا عزيز.. ايه اللي حصلك.. دانت هتفطس ونفسك ماعرفش تاخده.. البت فارت وفورتك وراحت وسابتك بتهري وتغلي هتطحن نفسك وهترشج في السجف من نارك من منظرها.. ايه يا جدع ده ماعداش عليك واصل….

قاطع الجد تفكيره وهتف…. يلا يا ولدي اطلع لمرتك يلا يا جلب جدك ماتسيبهاش واصل فاهم يا عزيز دي مرتك يا ولدي ومالكش غيرها دلوك..

صعدت هيا فوق برفقه الحاجه سعيده التي لم تنطق وادخلتها وقالت.. حاجتك عنديكي كلياتها مرصوصه وتركتها وخرجت هاربه فبداخلها شئ معجب بتلك الفتاه ولكن موت زوجها علي يد تلك العائله يغل قلبها من ناحيتها..

جلست ورد فتره تستعيد وعيها وخلعت الملس الاسود وظلت جالسه تفكر فيما فعلته لتحمد ربها انه اعطاها القوه وانها نهشت قلوبهم جميعا كان كل ما يهَمها في دنيتها الليله وفقط شرفها وفقط.. ستتحمل وتتحمل وما ان تاخذ حقها فليفعل مايشاء فليتزوج فليحبسها او حتي يقتلها لا تهتم فروحها متعلقه بتلك الليله لتتجلد وتقول ….جومي يا ورد انت اصلا ميته جومي وخدي حجك منيهَم وقامت وفتحت الدولاب لتخرج قميص نوم حريريا ابيض دليل الطهر والنقاء قصير وذو حمالات رفيعه بفتحه صدر وضهر كبيره وفتحه جانبيه ولبسته ولبست فوقه روبا شفافا يبرز مفاتنها كانت فاتنه شعله من الجمال بشعرها الرائع وجسدها الغض الجميل وكان القميص قد اضفت هيا  عليه نورا فوق نوره من جمالها  كانت كأمها التي ألهبت صابر وجننته لتاخذ فتنتها وتزيد عنها عيونها التي تلهب من امامها.. كان جسدا يشع انوثه بثناياه المنحوته الرائعه التي يركع لها اي ان كان. وقفت تنتظر ذلك المدعو زوجها ومر بعض الوقت وقلبها يرجف وهيا تجلس علي السرير تنتظر ان تكمل عليه وتنهش قلوبهَم جميعا لتاخذ حقها منهَم جميعا لتجلس مرفوعه الراس تنتظر من سبها وووصمها بالعار لتجعله يبتلع كلامه وتخرس به كل ألسنه النجع كله..جلست وكلها عزم ان تسترد شرفها وتخلع قلوبهم جميعا ثم رميها بلا رجعه.. لتنتظر العزيز لياخذ شرفها ليجعلها عزيزة العزيز بعد ان طال شرفها…

لنري ماذا سيفعل العزيز واي ضربات اخري تنتظره من تلك الرقيقه  ليسقط صريعا لها ام سيكمل كما هو عزيزا لا يبالي.. سنري ايها العزيز..

ميفوميفو..

#اشواك_الورد

#حكايات_mevo

البارت الخامس

كانت هيا جالسه منتظره ذلك الذي سبها واهانها تنتظر ان تاخذ حقها من الدنيا علي يديه ليدخل هو اليها ليتصنم فجاه ويصاب بالشلل فامامه انثي خلعت قلبه من اول نظره كان واقفا عالباب مشلولا مصعوقا ليلتصق بالباب .. مين دي وهيا كيف اكده.. ايه يابن الجبالي انت ماشفتش اكده واصل.ايه البت النار دي .هيا عامله اكده ليه.. جلبي هيوجف ايه اللي جدامي ده دا بتضوي ضي. كان قلبه يرجف من اول شعرها الرئع الذي ينسدل بحريريه لوجهها المشع نور وعينيها الرائعه وشفتيها التي تغوي القديسين لينزل بعينيه علي جسدها الذي يظهر منه ما اشعله كانت عينيه تلتهم جسدها المنير من رقبتها المنحوته نزولا بصدرها الغض الرائع وخصرها المنحوت ببهاء لباقي جسدها الذي اهلكه واخذ انفاثه. كان قميصها يخفي ويظهر جسدها باثاره ألهبته.. كان عزيز الجبالي من الشخصيات الجامده الذي لا يهزه شئ ولكن ما هذا الجسد كان رقبتها وصدرها وذراعيها وقدميها كلؤلؤ يلَمع بقوه نور دخل الي عينه ليهوي علي قلبه يصرعه.. ظل واقفا لا يعرف ماذا يفعل لاول مره يرتبك عزيز الجبالي  بعنفوانه وجبروته وكلامها بالاسفل من اساسه اشعل .. كان واقفا يخشي ان يقترب  ليتحول لشخص مسحور بتلك الرائعه… انثي استدعت رجولته وعنفوانه.. انثي خلقت لتغوي العزيز..

لتكمل هيا عليه وتقوم وتتجه اليه وهيا تنظر الي عينيه بقوه.. انا جدامك يابن الجبالي خد حجك واديني حجي..

شعر ببعض الغضب وبدا غضبه يتصاعد رويدا من قوتها ومن داخله المشتعل فهو غاضب من نفسه اكتر فهيا تحرقه وتجعل جسده يفور ويلتهب ليقول.. ماتلمي نفسك بقه انا سكت تحت احترام للرجاله وانت واجفه تناطحي فينا..

ضحكت بسخريه ليندهش لتهتف.. كل ده وسكت دانت احترمتهم احترام من العالي . امال لو كت اتكلمت كت عملت ايه خرجتهم بصاجات يابن الجبالي. تصدج احترامك كان يفرح الجلب . طب ماشي هسكت يا عزيز بيه ها هتاخد حجك ميته عشان نوخلص بقه..

كان مصعوقا فصرخ بها.. انت ما بتخجليش يا بت انت كيف اتجولي اكده.واجفه جدامي مبينه حالك ولابسه اكده وكشفه كلك وبتعرضي نفسك انا ماشفتش اكده. انت مالك واجعه اجده ايه الجرف ده. فيه مره تعرض حالها اكده وواجفه تبصيلي وعينك في عيني وعايزاني اخد ايه في ليلتك الطين دي. خلي عندك حيا وخشا ايه البجاحه دي.

لتدخل كلماته تمزق احشاؤها فهي تعرض نفسها عليه فعلا ولكنها لم تبين تاثرها. لتقترب منه بشده جعلته يشتعل لتقول بسخريه فجه.. .. واخجل من ايه واحده عايزه حجها َبتطلبه . وفين الجرف اني بجول للراجل اللي بيتهزله رجاله بشنبات يديني حجي.. اخجل ليه انا واحده رايده الحج والشرف من راجلي . ودي ليله حجي ورجوع شرفي والبيه جوزي ماهيحركش الا يكونش فيه حاجه يابن الجبالي. انا لبسالك اهه ومبينه حالي عشان تتنحرر وطبع الرجال يغلب والا فيه ايه.. جول وانا اطلع اخبر العالم اللي بره..لتكون جته كده عالفاضي والشويتين بتوع تحت والفرعنه بيدارو حاجه إكده والا إكده.. وضحت بسخريه.

انصعق مما قالت ليصفعها علي وجهها بشده.. ضحكت مره اخري.. فصرخ… بها انت يا بت مجنونه صوح مانا ماشفتش اكده واصل..

لتقول بقوه واقتربت اكثر ونظرت في عينيه ليحس بنار في جوفه تتصاعد لتحرق جسده.. .. ها عيب وعيبت.. سب وسبيت ضرب وضربت فيه لسه حاجه تاني. اسمع يابن الجبالي الليله دي بموتك وموتي.

صرخ عايزه ايه في ليلتك الغابره اني عديت ليك كلامك تحت .

ضحكت ساخره ..اكده وعديت دانت عديت علي رجابيهم كلهم ماخليت دوست من غير رحمه كننا عبيد عندك .

صرخ ..ماني لبست واحده ماعايزهاش .

اقتربت منه ….واني كمان مش عايزاك .

صرخ…. انت تطولي عزيز يا بت دانتي مدعوكه من خلج الله .

اقتربت ..تاني تاني بتعيب ..هو انت مابتخافش ربنا خالص ..لاه يابن الناس يا ريتني ماعشت اشوف اليوم ده يا ريتني كت مت وسيبت دنيا مابتعرف ربنا ..بس خلاص انحطينا فيها ولازمن اكمل اني ماهكملش حزن اكده يابن الناس .

هتف ..امت عايشه في حزن طول عمرك فين الحزن انك جايه ننضفلك شرفك اتجوزتي سيد الناس وانت لوحدك سبه وعيبه ابوكي عرضك علي جرف البلد ماحد خده واجفه تتبجحي وتجولي مابتخافش ربنا وانت كتي خفتي لما اتعاصتي وركبك العيبه ..يا بت دانتي جايبينك متخبيه عشان البسك دا سواد ومرار طافح .

اقتربت منه فرجف قلبه فهيا تقف امامه بهيئتها الانثويه الهالكه …نظرت اليه وظلت تتفرس فيه ليصرخ بتبصيلي ليه اكده مامصدجاش نفسك انك واجفه جدام سيد الناس .

ابتسمت بسخريه ..لاه ما مصدجاش نفسي اني واجفه لراجلي وبيجولي الكلام ده .

صرخ اني مش راجلك ولا هكون راجلك في يوم انت بلوه انحدفت عالجباليه ولبسناها .استدار وشد جلبابه لتندفع وتشده بعيدا وتقف امام الباب ليصرخ بعدي واجفالي ليه اكده .

صرخت ..ابعد لاه ماهبعدش يابن الجبالي عايز تعدي عدي علي جتتي ..اليوم ده يوم خلاصي وانت وسيله خلاص من الحزن ده اسمع ماهتخرجش من اهنه الا وانت راجلي وماهتعديش واصل بره عتبه الباب دي الا وانت راجلي .

صرخ ..انت ايه مافيش خشا خالص مافيش احساس متعوده علي جله الحيا والفجر

خلعت روبها ليبهت ويرجف قلبه نظرت اليه بقوه ….دلوك .. يا تاخد حجك يابن الناس وتديني حجي  يا تطلع تجول ان عزيز الجبالي ماجدرش ونبقي ساعتها مفضوحين كلياتنا وكل واحد فضيحته شكل.لو ما عارفش يابن الناس جول ماتخجلش خلي النسوان يخشو ياخدو شرفي بدالك. انا ماهيهمنيش واصل مين ياخد شرفي. يا تاخد شرفي من سكات يا روحي تطلع ونتفضحو كلنا يبقي انا معيوبه وانت مفضوح..وساعتها الهلاليه والجباليه هيتساو في الفضيحه والجرسه.. .هتخرج بره عتبه الباب هلم عليك الخلج واجول مابيعرفش وابقي جابل بقه فضيحتك هيبقي عزيز المفضوح ومرته المعيوبه .

اشتعل عن اخره ومس كلامها رجولته ليشدها من يدها اليه….. طب يا بنت الهلالي طلبتيها وهتنوليها وهنشوف اخرتها فضيحه والا ايه في ليلتك الغابره دي.. وشدها الي الفراش وهجم عليها كان غاضبا من كلامها فعاملها بعنف في البدايه وهيا كانت كالجثه بين يديه  جسدها يشعله احس بان قلبه سيقف فهي لا تتحرك ولا تتاثر ولا تصدر اي بادره واصابت جسده وقلبه بالجنون فماذا سيحدث اذا استجابت. فما ان لمس جلده جلدها الناعم ليتحول فجاه الي دنيا اخري ونسي غضبه ولم يشعر انها لا تستجيب  منصب علي نفسه ومشاعره التي تطحن بداخله  ليهيم هو فقط بها لفتره طويله لم يشبع منها  فاخذها مرارا وتكرارا لم يحس ويراعي انها مرتها الاولي.

فهيا اشعلته مرات ومرات بوقوفها وتناطحها لهم وبجمالها واخيرا بهيئتها التي الهبته  ..  كان شعورا غريبا فهو تعشقه كل الفتيات ولم تؤثر به اي انثي لتاتي تلك الجامحه لتشعله وتصعد به الي قمه رغبته..  . ما هذه المشاعر التي اصبحت كالمراجل بداخله..  وحاول مرارا ان ان ينتهي من فورانه ولكنه لا يشبع منها  لقد طاحت الورد بالعزيز واهلكته ليسقط صريعا وجسده يأن من فرط ما شهده  الا ان عالمه كان خيالي وتخيلها تستجيب ليهتاج مشاعره اكثر ويجتاحها اكتر ولا يتركها الا بعد مرات اهلكته .

لم يشعر بمدي بؤسها ولكنها كانت من تحملها اصبحت تأن من الوجع ودموعها تنزف بشده وبدا جسدها يرتعش ليحس بها ويعلم انه زاد وفاض ولم يشعر بنفسه وانها انهكت تماما ليقاوم نفسه بشق الانفس فهو مازال راغبا ويبتعد بهدوء ولكنه يقبض عليها في احضانه كان ليس مستعدا ان يفلتها بعد..ليشدها اليه اكثر هدا نار جسده قليلا.. تنهد وظل يتحسس جسدها بهدوء لا شعوريا يسترجع ماكان فيه كان في دنيا بمفرده  فهي لم تعد قادره وهو ادرك ذلك ولكن جسده ما زال يحرقه .

اما تلك التي فقدت نفسها كان كل ذلك فوق احتمالها فهو كان عنيفا في البدايه وهيا كالملاك البرئ.. كان قد استغرق معها اكثر من اللازم لتنهك تماما وهو استباحها بعنفوان.. شعرت انه في عالم لوحده بعيدا وهيا بعيده بقهرها وبؤسها.. ليس لها حيل الا ان تستكين لينتهي منها وهو لا ينتهي ويعيد ويعيد حتي فاض المها وأنت وجعا كانت قد احست انه سيقتلها من رغبته لتحس به يتشنج بعد ان صدحت أناتها ليبتعد ويكف وياخذها بين احضانه وهو ينهج بشده يضمها ولا يفلتها   ودقات قلبه تحت اذنها كطبل صارخ كان يمسدها بحنان شديد ويتلمس شعرها ويقبله  تحس ان زوجها تحول لشخص اخر غير ذلك الجاحد كانت لمساته حنونه وهمساته غريبه..  يلصقها به كان روحه ستخرج ان افلتها   اين ذهب ذلك الجاحد الذي اوجعها . لتحس بداخلها يرتعش مما هيا فيه ولكن حان وقت عودتها مره اخري. لتشحن همتها وبدات تتجلد مره اخري كانت تعيش جحيما تريد ان تخرج منه وابتعدت عنه بصعوبه وقامت ولبست ملابسها التي ضاعت في خضم عنفوانه و َهجومه عليها..

ليستدير وينظر اليها كان عزيز لتستجمع قوتها َتعود تلك الفرسه الجامحه مره اخري لتصعقه. وتكمل علي ما تبقي منه كان مرتخيا مغمضا عينيه مشاعره تطحن داخله  … ليفتح عينيه باسترخاء فكانت  تاخذ نفسها بصعوبه.. كان الالم يفوق تحملها ولكنها تحملت ونظرت الي الفراش لتجده ملطخا بشرفها الذي استعادته اخيرا كان هو عينيه منصبا عليها وعلي ماتنظر ليعرف ما تفكر به ويعرف انها ظلمت من كل البشر وهو اولهم الا انه صعق عندما راي تلك الانثي تستعيد جبروتها مره اخري وتقف له وتقول وتصرخ.. جوم…

قطب حاجبيه لتصرخ.. بجولك جوم جوم يابن الجبالي اجف جصادي دلوك.. …

كان مصعوقا من صراخها فهو تعب مما كان فيه وهيا وجهها يصرخ وصدرها ينهج بشده مما فعله بها وجسدها عليه اثار جموحه وعنفوانه ووجهها احمر من شده ما مرت به. ومع ذلك تعود مره اخري تناطحه ..

لتصرخ فيه بجنون…. بجولك جوم..

نفذ صبره ليقوم ويهتف. انت اتجنيتي انا متجوز َمجنونه. ليقوم مستجيبا بانهاك واضح.

انصعق مما اقدمت عليه فوجدها تتجه للفراش وتنزع الملايه التي عليها علامه طهرها بالنسبه لهم لينصعق لتقترب منه بقوه.. انت خدت حجك والعدل انك تديني حجي خد واديها لامك وخليها تطلعها للرجال بره واسمع ضرب النار بودني يابن الجبالي اظن ده العدل..

وقف متصنما كان لم يمر بهكذا موقف ولا هكذا انثي.. كان لا يتحرك..

فاقتربت منه لتمسك يده وتضع الفرش في يده.. خد يابن الجبالي ياللي هتحكم بين الناس احكم عليا دلوك وجولهم مرتك كيفها.. يا إما ابوي يخش يجتلني دلوك ياما اسمع زغاريط وضرب نار.. ظلت تنظر في عينيه بقوه

اما هو فكانت الضربات تتوالي في وجهه منها تصرعه من هول تلك الانثي وما يخرج منها ولم يجد حلا لها وتصديها له وهيا تقف امامه بملابسها الناعمه لا تهتم بما يظهر منها و الذي يلهبه كانت كأن هناك ما تلبسها ليخرج ليعطي الفراش لامه ويخبرها بما يجب ان تفعل لتسعد سعيده وتنشرح وتبدا بالزغاريط وتنزل علي َمكان الرجال لييصدح الصياح في البيت وتطلق الخادمات الزغاريط ولا يكفون علي ذلك.

رجع اليها ملهوفا يراقبها فهيا احدثت به امرا ا. وجدها تركن وجهها عند الشباك كان وجهها يتقطر ألما لا يعرف ماذا يفعل ولا يعرف لاول مره كيف يتعامل مع انثي بهذا الشكل.. ا. وما ان احست به لتصرخ به.. هما ما بيضربوش نار ليه انت مابتدنيش حجي ليه كانت كالحمل الجريح الذي ذبح وينتظر موته كانت تنتظر ان تاخذ حقها من بلد باكملها لتكمل حياتها ميته لا تهتم بشئ.

اما هو لا يعلم ماذا اصابه اراد ان يقترب ويحتضنها بقوه لا يعلم مالذي يؤلم صدره وخاصه بعد صراخها هكذا.

لتصدح في الافق الاعريه الناريه اعيره شباب الجبالي باكَملها الذي اوقفهم الجد عابد ليرد لتلك المسكينه حقها.. ليعترف الشباب الذين لاكوها بالسنتهم بشرفها وانها ست بنات الهلاليه زوجه كبير الجباليه القادم. كانت الاعيره لا تتوقف. و هيا تركن وجهها علي الشباك وبدات عيونها تنهمر َمنها الدمع بقوه لتحس اخيرا ان دنيتها توقفت عند تلك اللحظه فكان كل طلقه تدخل علي قلبها تريحه وتميته اكتر.. كانت كل طلقه تبعث فيها الحياه وتعود لتسحبها من مكانها. كان دخولها بيت الجبالي لهدف واحد اخذته عن جداره. فعابد الجبالي قد وعي ما فعلته ولماذا فعلت فاستدعي شباب الجباليه عن بكره ابيهم ليجعلها سيده علي رؤسهم. كانت الزغاريط والاعيره الناريه قد اعادتها الي ما كانت عليه تلك الورده الملائكيه الخانعه الهادئه التي لا تريد من عالم البشر شئ. عادت الي ربها تحمده وتشكره ليعود ما اخذ منها بهتانا وزورا .ظلت واقفه لفتره وهو لايجرؤ علي الكلام احس انه تبدل واصبح رجلا اخر فليس هو عزيز القاسي الذي لا يتاثر بشئ عزيز . اصبح عزيز ملك انثي حولته تماما.. لم يمر بهذه التجربه التي هزت كيانه قلبه ينخلع وهيا تركن هائمه ودموعها تسيل بهدوء لا تنطق مغمضه عينيها بسكون غريب كانها ترتاح من دنيا كلت قلبها ونهشت صدرها..

كان لكل عيار يستحضر ذكري مريعه بداخلها ذكري ضرب امها ذكري هروبها ونعتها بقله الشرف.. كانت الاعيره تصدح والذكريات تتوالي وتخبطها من كل حدب لتغيبها عن الدنيا.. ينطلق عيار ليفجر ذكري عيبتها ووصمها بالعار عيار اخر ينهش قلبها من عيشه الذل والهوان وعيار ياتي ليذكرها برميتهم لها لذلك الجاحد وتتوالي الاعيره وتتوالي الذكريات لتصل لذكري تبجحه سبه لها ووقوفها وتصديها لهم وياتي اخر عيار لينزع احشائها بذكر قريبه ذكري عرض حالها علي رجلها ذكري دفن عزه نفسها ومرطه نفسها وطلبها من ذلك الذي سبها ان ينول شرفها لتنتهي الاعيره وتنتهي الذكريات ويموت الداخل المحترق ليحل محله اللا عيشه واللا مبالاه ليحل محله موت نفس بريئه ليس لها ذنب..

احل مكان تلك الجامحه سبات وسكون مطبق.. راحت ورد وراح معها الوجع.. راحت ورد وخلقت ورد اخري تتنفس فقط.. ا لا تبالي فقد وصلت لنهايه رحلتها وحطت علي اخر رصيف في سباقها مع الدنيا التي دعكتها ولم تبقي فيها حيل تقف فيها مره اخره فتركتها عن طيب خاطر لهم لن يطأها رجلها ما حييت.

مر الوقت بعد ان توقفت الاعيره وعم الصمت تغمض عينيها وتتخللها راحه غير عاديه تنساب في جسدها.. احست ان تلك الاعير خدر ينتشر بهدوء ليداوي هياجها وقهرها.. كانت الاعير بمثابه استرداد لروح الورد  لتفوح رائحتها تلهب انف العزيز ولكنها لا تبالي.. اصبحت الورد لا تبالي بما حولها فليذهب العزيز ويبتعد.. فلتموت دنياها الف مره فليفعلو ما يشائون بها فقد فاح مسكها ووصل رائحتها لانف الكل رغما عنهم..

عرف الكل ان الورد برائحه تلهب الانفس وان الورد الذي دعسوه بارجلهم قد مد جذعه وعلا وعلا حتي علا الرؤوس مره واحده لتقف تنظر اليهم من عليي وهنا فجرت رائحتها ونشرته لترغم الكل علي الاعتراف بأنها الورد.. بانها وردة العزيز رغم انفه وانف الجميع.. لتعود ورد وتغلف نفسها بزجاج عازل لا تابه بخارجه ولا تريد ان تخرج منه لتصبح ورده يراها العين ويشتهيها ولا يستطيع اي كان ان يصلها الا ان يكسر ذلك الزجاج بيده لينغرز الزجاج في يده وتتفجر دمائها وهو يحاول بشق الانفس ليصل اليها..

لتستدير بهدوء وذهبت اليه لتنساب منها الكلام باريحيه ونعومه وهدوء كانت تحولت لملاك هادي ناعم نسمه عابره حالمه وصوت ملائكي زال منه كل الحقد والبغض  ووقفت امام العزيز وقد خلعت عنها الجموح والعنفوان ورمتهم ارضا وظهرت الورده الرقيقه التي تشع براءه وجمال  .. كانت تقف في هيئه تجعل قلبه سينشق عينان حمراء من البكاء ووجه يضج حمره مما حدث لها وشفتان متورمتان من اجتياحه لها وجسد عليه كل علامات الرغبه التي تفنن في وضعها عليه.. كانت مهلكه واراد ان يقربها ياخذها في احضانه ولكنها لها جوله اخري لتسقط الضربه القاضيه علي قلب العزيز تصرعه ان اخره..

لتستدير الورده الحالمه ذو الهمسات الرقيه لتهمس للعزيز وتحرقه عن اخره بقولها.. .. دلوك انا خدت حجي يابن الناس..وانت خدت حجك برضه .. دلوك بجولك شوف حالك زي ما كت عايز واتجوز بت عمك تسعد.. انت جولت اني ما هتسمالكش ست وانا بجولك كتر خيرك لو عملتها وانا هعيش إهنه كيف ماتجولو اجعد لحالي في مجعدي لا هضايجك ولا هتسمع حسي واصل.عيش حياتك كيف كيفك ماهتلاجنيش في سكتك واصل.. . اللي شفتها تحت دي واحده تانيه طلعها وجع السنين… انا حجي رجع وانت خدت حجك انك ماتجوزتش المعيوبه يابن الناس. ارفع راسك خلاص ماعتش سبه ولا شينه.. بس من هنا لحد دفنتي انا بجولك الله يسهلك حالك ويحليلك دنيتك بعيد عني.. انا هعيش إهنه اللي جدي عابد وامي سعيده يأمرو بيه هنفذه ولو علي رجبتي اني بعرف في الاصول يابن الناس. وانت اسعد ببت عمك انشالله من بكره.. انا عمري ما وجفت لحد اكده بس بعيد عنك ربنا يكفيك حرجه سرجه شرفك يابن الجبالي.هعيش عمري شايله ليك انك السبب في رجوع شرفي يابن الناس انت كت وسيله اخد بيها حجي من الدنيا الجاحده ..عيب وسب وجهر ومرطه نفس ..سنين عيبه ماعرفش جاتلي منين ..كانت دموعها تسيل …ماحدش عاش اللي عيشته ولا يتحمله بس اهه ربنا وراضيه ماهكفرش من ساعه طفشان امي والعيبه اللي لبستني واني راضيه ضرب وذل وتعيب مافيش يوم فرحت الفرح ليه ناسه واني مش من الناس دي …بس اهه نصيبي في دنيتي …واكده جفلتها عليا خلاص ومن هنا وجاي اعمل كيف مابدك ماهتلاجنيش في سكتك واصل.. انت دلوك خلاص اطمن انت لا مجبور ولا حد ضحك عليك ولا لبسك جوازه لاه يابن الناس انت راجل حر عاد. خدت بت شريفه باعتراف الكل وكله هيكتم ولا ينطجش.. عزيز الجبالي مالبسش الشين ولا العار. عزيز الجبالي ما حدش لازجله حاجه معيوبه. عزيز الجبالي ما حدش ضحك عليه ولا هيبقي مجلته بين الخلج.. عزيز الجبالي خد شرف ورد والكل وعي وشاف يبقي خلاص ارفع راسك وما تشيلش الطين ولا تنجهر اهو يوم ومر بمراره وجهره.. اهو يوم رجعت الحجوج لاصحابها.. انت خدت حجك اني مش معيوبه وانا خدت حجي ان البلد عرفت اني شريفه و شرفي الكل شافه بعينه والكل اعترف بيه. .. خابره وواعيه انك مش عايز دي جوازه ومجدره وبجولهالك. . الله في سماه لو عديت علي رجبتي العمر كله ما هطلب منك واصل انك تبقي لي راجل.. اطمن يا ابن الناس.. دلوك هملني وعيش حياتك كيف ماتريد احنا اتوحلنا عشان التار واهه الجوازه تمت والتار اندفن وانا اندفنت َمعاه.. ورد الهلالي ماتت. ماتخافش من حد ميت يا ابن الناس.. اني لا هعملك مشكله ولا هجرب منك من اصله ولا عايزه اجرب كيف مانت برضك مش عايز.. خلاص اكده العيبه راحت وانت اخرج برات الهم ده كله وخرج حالك واجفل علي دي جصه وهات لك واحده ترغبها وتريدها ما هنطوجش ولا ليا صالح من اساسه.. انا يابن الناس لا دي سكتي ولا ده طريجي.. سكتي اتجفلت انهارده خلاص وهعيش العمر كله مستنيه خرجتي. دخلت اهنه بالابيض وانت فاكره السواد يريد ربك ويشاء ان الابيض يطلع ابيض عشان ربنا عادل ورحيم واللي لبست الابيض هتعيش اهنه مستنيه تلبس الابيض برضك وهيا بتتكفن ومن هنا لحد كفني ربنا شاهد اني هبعد عن سكتك بالمشوار عشان ترتاح والجهره اللي دخلت جلبك ارميها علي طول دراعك.. لا عاد فيه جهر بعد اكده ولا حزن اسود.. انفض ده كلاته وعيش زي ما كت مخطط لحياتك..امحي اليوم الغابره ده من حياتك كنه ما حوصل. كمل كيف ما كت رايد وعيش واسعد واسعد حبايبك. بت عمك تجيبها تتجوزها تعملها ست الدار تعمل كيف كيفك انت حر. انت خلاص مالكش زوجه اعتبرني كرسي والا كنبه بعد وشك عنه عشان ما تنجهرش ولو ماتحملت يابن الناس استني علي الاقل سنه وتطلجني ورجعني بيت ابوي ماهتفرجش كلها بيوت توجع َتموت تصبح علي خير (قلبه يامه البت خلصت عالواد😁😁) .. واستدارت وذهبت الي الدولاب واخذت بيجاما بكم حريريه محتشمه ودخلت الحمام تاركه ورائها صنم مشلول..

تاركه شخص توالت عليه ضربات اهلكت قلبه.. كانت ذو عنفوان وقوه نهشت قلوبهم لتعود رقيقه حالمه تاركه دنياه التي اقتحمتها لتنغرز بداخله.. واختارت ان تخرج من دنيته بكيفها. قامت َورد لتبهت الجميع وتاكل احشائهم َتاخذ ما ارادت وتبعد كبرق خاطف اعمي العيون وألهبهم ورحل.. .. فهيا الان التي لا تريد والتي لا يصل اليها احد.  نجمه عاليه سيتمني العزيز الف مره لو عاد به الزمن ليخرس ويكتم انفاسه حتي تعود اليه.. ورد تركت دنيا العزيز بعد ما ان اقتحمتها وخطت بقدمها ليري طرف كعبها لمحا ليعيش هائما لتخرج في لحظه من تلك الدنيا تاركه اياه وسط الغيوم بعد ان هلك ليحلم ان يصل لطرف كعبها حتي لو حفي وانذل. ولكن هل الورد بعد ان تغلفت بالزجاج هل سيستطيع ان يصل الي رائحتها احد حتي لو كان العزيز . فهي فلا تريد منه شيئا فما ارادته اخذته واستحقته عن جداره وقبعت بداخل القفص الزجاجي مستكينه وحيده لا تريد ان تخرج خارجه ولا ان يمسها ما خارجه ويدخل لها لتنام الورد بداخل القفص وتذبل. وذلك العزيز ينظر من الخارج بعد ان دخلت رائحتها وانغرزت بداخله لا حيله له الا ان ينظر ويمتع نظره ولا يعلم هل سياتي يوما ليلمس تلك الورده ام ان الزجاج سيبقي زجاجا عازل لقلب الورد عن قلب العزيز.. سنري..

قلم ميفو السلطان ..

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (اشواك الورد (رواية عزيز وورد)) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق