رواية اين اشلائي الفصل الرابع عشر 14 – بقلم رشا منصور

رواية اين اشلائي – الفصل الرابع عشر

الجزء الرابع عشر

الجزء الرابع عشر

#الجزءالرابع #عشر

#أين #أشلائي

سمير….

الدكتور وحيد ده أنا مش طا’يقه. علشان كدا قررت ألعب معاه شويه أو بمعنى اوضح دمحا يلعب معاه…

اتفقت مع ريمس أنه يقول ل دمحا يتفق مع قر’ين. الدكتور وحيد أنهم يلعبوا ب تفكيره. ويو’هموا أن هويدا ناويه تساومه. ع فلوس بما أنها عارفه مكان دفن؛ الجثثe.

وبعدها تتخلصr منه وتصاحب الدكتور عبد العال وتبقي كسبت. المال$ وترسم بعدها ع المستشفى تاخدها ولا مش بعيد تخليه يبيعها. وتنصبe عليه وتاخد فلوسها،،،..

وريمس قالي سهل أوي ثواني واعتبر أنه حصل.. وفعلاً اختفي. لحظه وبعدها رجع…

قولت له إيه هو دمحا مش هيعرف يتصرف. رد ريمس وقالي

يا سمير الموضوع خلص والدكتور وحيد دماغه. بقت قا’يده. نااار.

ودمحا بيسوي. فيه ع الهادي…

قولت له أبن حلال ويستاهل.. خليه بقي كدا يومين وبس وكل حاجه هتنتهي….

ودخلت نمت وطبعاً روح أحمد وايه معايا واقفين حواليا.

وتاني يوم لقيت المقاول قالي

يا سمير أنارشامنصور كلمت جوز بنتي اطمن هو هيسأل ع الأوراق المطلوبة ويبلغني…

قولت له كتر خيرك والله أنا حاسس كأنك زى أبويا ربنا يبارك في عمرك

وابتديت أشوف شغلي وحاولت أني اركز بقي. كلها كام يوم والموضوع هيخلص وساعتها روح أحمد هيسيبني وهنكشف. ساعتها قصاد الكل إني مش فاهم حاجه في الشغل…

هويدا….

أول ما صحيت من النوم فضلت ادور على أى مفرش أو ملايه سرير تنفع تتعمل خمار. وفعلاً لقيت ملايه ستان ابتديت أقص. واخيط وعملت خمار ونقاب. ولبست عبايه سوداء. وفوقها النقاب ونزلت أخدت السيارة ودخلت سوبر ماركت كبير واشتريت معلبات أكل علشان منزلش من البيت تاني وبعدها دخلت قسم الأدوات والتجهيزات واشتريت جروف. ومنجل. واحبال ومشمع. ولما جيت احاسب الكاشير. سألته هو في هنا رخام ينفع ل حمام السباحة….

رد وقالي لأ يا فندم بس في آخر الشارع محلات سيراميك…

واخدت الحاجات وطلعت ع الشقه وقررت لما أروح انفذ. طلبات الأرواح أكون بردو بالنقاب. أحسن حد يشوفني…

وفجأة وأنا قاعدة شوفت خيال أسود معدي بسرعة جسمي اتنفض. كله وبعدها ظهر تاني وفضل واقف ثابت. في ركن الاوضة..

وقفت وأنا بترعش وقولت والله أنا بجهز الطلبات أهو علشان انفذ. امركم. ولو عاوزين أى حاجة تانية أنا مستعدة المهم رضاكم.

بعدها الخيال اختفي…

سمير…

اثناء وجودى في الشغل لقيت هيا واقفه تتكلم مع روح أيه وكأنهم بيحكوا فيلم… ناديت عليها بصوت هادئ وقولتلها يا هيا عاوزك في خدمة…

دلوقتي دمحا طول الليل بيظبط في الدكتور وحيد.. والدكتور عبد العال بقي بيثق فيا ومش هيعمل أى حاجة إلا لما يسألني يبقي مش فاضل إلا هويدا… حاولي تعرفي هى ناويه ع إيه ؟؟ يمكن تكون عاوزة تهرrب وتسا’فر…  وحاولي تخليها تلاحظ وجودك.

وبعدها ب دقائق رجعت هيا وقالت دى اشترت. أدوات للحفر. ولما شافتني قالت إنها مستعدة لتنفيذ. كل طلباتنا…

قولت لها كدا تمام أوي ..  كدا فاضل مهمتي أنا بقي بس طالب منك حاجه صغيره تبلغيها ل دمحا ويبقي كدا الدور عليهم هما…

وبعد ما خلصت شغلي روحت المستشفى وقابلت الدكتور عبد العال وقولت له اطمن في خلال تلات ايام كل حاجه هتخلص بس مش عاوزك تعرف الدكتور وحيد أى حاجة..

ودلوقتي أنا طالع غرفته في حاجه عاوز اقولها له بخصوص هويدا

تخصه هو بس خلي بالك المفروض أنك ولا شوفتني ولا عرفت حاجه يلا سلام يا دكتور وع ميعادنا بعد تلات ايام..

وقولت في بالي يا ريمس عرفني طريق غرفته… فضل يهمس بصوته ويبلغني أتحرك ازاى لحد ما وصلت ودقيت ع الغرفه ودخلت…

أول ما شافني قالي انت لوحدك… اومال فين الدكتور عبد العال ولا خلاص مبقاش طا’يق. وجودي…

قولت له محدش يعرف إني جايلك ولا حتى الدكتور عبد العال أنا في رسالة جاى ابلغها لك وامشي…

رد الدكتور وحيد وقالي اتفضل  بس الأول قولي أنت عرفت غرفتي منين ولا فتحت كل الغرف…

قولت له الجنn اللي معاك هو اللي بلغني… وبدل ما تشغل تفكيرك بيا.. اشغله باللي ناويه تتاجر. بك..

قالي قصدك هويدا ؟؟ إيه الجنn بتوعك بلغوك.هى ناويه تعمل إيه ؟

رديت على الدكتور وحيد وقولت له هويدا ناويه تساومك. ع الجثثe بمعنى أن السا’حر. اللي راحت له فهمها أن علشان تقدر تخرج. الجثثr من مكان دفنها/٠ لازم يكون في منتصف الليل والقمر بدر يعني بعد بكره بالليل..

وبعدها السا’حر هياخد. الجثث. ويعمل عليها تعا’ويذ. ويخليك تتعذبe ليل.ونهار..

وعلشان تتخلص من عذ’ابك. لازم تدفع لهم!!! المشكلة مش هنا..

المشكلة انك هتفضل تحت امرهم طول ما الجثثr لسه معاهم..

وحتى لو سافرت خارج البلاد. مش هتقدر تهرrب من مصيرك. ويبقي مافيش قدامك حل غير

إلا تفضل تدفع لهم.   أو.   تموtت نفسك..

وهنا صر’خ الدكتور وحيد وقال لأ استحاله. لازم يكون في حل. لازم ادمر’همm قبل ما يد’مرونيe . قولي أى حاجة تخليني اعيش ومستعد ادفعلك أنت الفلوس. كلها…

مش مصدق. معقول هويدا تعمل كدا معايا أنا. طب ليه… هموtتك يا هويدا. وب ايديا واخلص منك قبل ما تخلصي. مني..

قولت له أنا مش محتاج فلوس واى حاجه محتاجها الجنn بيوفرها. ليا وع العموم أنا جيت اقابلك علشان عندي الحل لمشكلتك.

أنا عرفتك هويدا هتعمل ايه بعد يومين أنتظر هناك وشوف بنفسك لو هى عملت كدا يبقي كلامي صح ولو معملتش. يبقي الاضمن لك أنك أنت اللي تنقل الجثثn ولوحدك علشان تضمن أن مافيش حد يقدر يساومك،…

ودلوقتي أنا دوري أنتهي وبعد تلات ايام ميعاد جلسه التحضير. ويبقي كدا كلكم في أمانn ع أذنك يا دكتور وحيد..

أتمني تقدر تغير مصيركn. …. سلام.

وخرجت من عنده وروحت اشتريت العشا ورجعت ع الموقع واكلت مع عم اسماعيل وسمعت معاه اغاني نجاة وعبد الحليم

وأول ما ظهرت ليا روح أيه وبعدها خرجت من الباب فهمت أنها عوزاني بره…

خرجت ومشيت بعيد عن الاوضة وقعدت ع حجارة. وقولت تعالوا كلكم أنا منتظركم…

وهنا ظهر. دمحا وهيا وروح أحمد وروح أيه ولقيت آيه بتقولي كان نفسنا ندفن. في مقابر’ واهلنا تعرف مكانا . لكن كدا مافيش حاجه حصلت… فرقت إيه إذا كان العامل اللي دفنها. مع بعض من هويدا وهى بتدفن’ كل واحد لوحده…

محدش عارف أننا امواتt . ولا إحنا مرتاحين ولا أهلنا. اللي ميعرفوش عننا حاجه مرتاحين.

كان نفسنا نرتاح زى البني ادمين. وندفن. مش كفايه تعذ’بنا. وأحنا شايفين. نفسنا بنق/طع…. 😥

قولت لها اطمني يا أيه أنا عند كلمتني وكل الناس هتعرف حكايتكم.

وهما هياخدوا جزاءهم..

المهم يا دمحا عملت اللي هيا بلغتك به.. رد وقالي أيوة ومعايا واحد كمان للدكتور عبد العال..

قولت كدا حلو أوي… كله هيخلص كمان يومين..

ورجعت الاوضة ونمت وأنا حاسس أن الخطة. ماشية مظبوط..

وفجأة لقيت ريمس بيصحيني..

وسمعته بيقولي دمحا بيبلغك أن الدكتور وحيد خرج من المستشفى

ورايح عند هويدا علشان يقtلها…

قولت له الله يخر’بيته. هيبو’ظ ليا الخطه.. خرجت من الاوضة بسرعة وقولت ل هيا بسرعة تروحى عند هويدا وتخليها تنام في غيبوبة. متسمعش أى دق على الباب حتى لو انك/سر. عليها.

ويا ريمس بلغ دمحا يعطل في الدكتور وحيد المهم من غير ما يعر’ضه. لأي إزاء…

بعدها جاتلي فكرة وقولت ل ريمس إيه رأيك لو……..

رد وقالي ده كدا الدكتور وحيد 😱🫣😂

يتبع….

بقلم.       #رشامنصور

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية اين اشلائي) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق