رواية المنتقبة الجميلة الفصل الثالث 3 – بقلم رحاب عمار

رواية المنتقبة الجميلة – الفصل الثالث

البارت 3

البارت 3

البارت3لــــ«المنتقبه الجميله»

بقلم«رحاب عمار»

“يآنفسـ كفي عن آلمـعآصـي وآكتسـبــي فعلآً ج ـمـيلآ لعلآ آلله يرح ـمـني”

مريم بخوف:مصيبه في مصيبه

روميساء خافت جدا وكل الافكار الوحشه جت في بالها

روميساء بتوتر:ايه اللي حصل قولي بسرعه وبلاش لعب الاعصاب ده!

مريم: حاضر والله هقول اهو

روميساء وصبرها خلاص نفذ:هاا اخلصي وقولي

مريم بتوتر من رد فعل روميساء:فكره البت منه بنت طنط سعاد

روميساء بستغراب:آه فكرها وهنسها ليه وهي اصلا في وشي 24ساعه؟

مريم:آه م أنا لسه هكمل اهو اصبري عليا

روميساء استغفرت في سرها:آه اسفه كملي حضرتك

مريم: منه بقا ياستي قبلتني  النهارده علي اول العماره كده،وبعدين سلمت عليها وتكلمنا شويه المهم،أنا لسه بكلمها ولقيت الفون بتاعها بيرن برقم غريب بصيت ليها بستغراب وبقولها مين ده، لقيتها بتبكي وتقول ده واحد زبالة مش سيبها في حالها خلاص بقالو فتره كبيره المهم،أنا طبعا صعبت عليا البت فقولت ومالو لواسعدها مش هيجرا حاجة فعرضت عليها انها تديني ارقم وهكلم الواد ده علي اساس اني رجل يعنى؟،المهم اخت منها الرقم وسجلتو وبعدين دخلت ليه علي الوتس وشتمتو وكلمتو علي اساس اني رجل والواد خاف مني بجد ههههههه بس بقاا الفرحه مش بتكمل، أنا كان معايا فيرس اللي قولتلك عليه فروحت    قلتلوا خد الفيرس ده علشان لاتكلم منه ولا غيرها وبعت الفيرس،بس للاسف الفيرس طلع مش شغال فا الواد استغل الفرصه وبعتلي فيرس كتير جدا فااناعشان الفون بتاعي مش يبوظ مسحت الوتس خلاص وبع…..ايه مالك يابت بتبصيلي كده ليه؟

روميساء كان وشها كلو احمر من الغضب

روميساء بغضب: مــــــــريييييم مش هسيبك انهارده عاااااا

وجريت  ورهاا

مريم بخوف من روميساء وشكلهاا: خلاص والله اخر مره مش هعمل كده تاني والله يلهووووي ياما الحقينييي من البت دي عاااا

ليلي خرجت من المطبخ بصت عليهم وهزت رسها في ياس من حركات مريم وبعدين دخلت المطبخ تاني ولا كان في حاجه؟

روميساء بغيظ: اقفي عندك والله ما هسيبك ابدا

مريم: سلامآ قولا من رب رحيم انصرف انصرف ابعد يا شيطان

روميساء: مــريييييم عااااا مش هسيبك

مريم لسه مستمره في الجري

ومش راضيه تقف ابدا

مريم: يلهووووي ياما البت هتكولني والله اخر مره خلاص يا روما بقااعااااا

ونسيبهم يحلو مشكلتهم هههه

♡♡♡♡♡♡♡…….

“في بيت احمد الشافعي”

منال كانت بتجهز الاكل واحمد بيتفرج علي التلفزيون

منال:يلا يا احمد الاكل هيبرد

احمد:حاضر جي اهو

وقام مشي عند السفره

احمد:الله تسلم ايدك الاكل شكلو تحفه

منال:طيب اقعد كل لحسن يبرد

احمد قعد ياكل هو ومنال احمد ملاحظ أن مرتو مش بتكل

احمد:مالك ماتكلي

منال بصت ليه وعايزه تقلو علي حاجه بس خايفه من رد فعلوو

احمد:لا انتي مش طبيعيه خلاص مالك فيكي ايه؟

منال:هاا ولاحاجه

احمد بنظره شك: منال اخلصي قولي مالك!

منال بتنهيده:بص أنا مش بحب اخبي عليك حاجه!

احمد:آه منا عارف ها قولي بقااعيزاني  اعرف ايه

منال:روميساء

احمد بستغراب:مالها روميساء يعني؟

منال بتوتر:انا بقول يعني بما أن روميساء كبرت مشاءالله عليها،فلازم تعرف كل حاجه بقاا ولا أنت ريك ايه؟

احمد قام مره واحده من علي السفره بغضب:أنا قولت ميت مره قبل كده اسيره دي متجبيهاش علي لسانك تاني!

منال بعصبيه:لا هجبها تاني وتلات كمان حرام عليك تخبي عنها حاجه زي كده!

احمدبغضب وصوت عالي:لاخر مره بحذرك متفتحيش الموضوع ده احسن ليا وليكي مفهوم

منال:طيب وذنب البنت دى ايه؟

احمد بص ليها بغضب وبعدين سابها ومشي

منال:ربنا يهديك وتريحني وتقول  لبنتك علي كل حاجه يارب

♡♡♡♡♡♡♡♡…….

“عند روميساء”

تانى يوم صحيت من النوم اتوضت و صلت فرضها وبعدين خرجت من الاوضه بتاعتها ورحت  تصحي مريم

روميساء:انتي ياهانم قومي يلا عشان نروح الجامعه يلا وبعدين خرجت وسبتها

مريم صحت وبعدين صلت ولبست  وخرجت عند روميساء عشان يروح الجامعه

وصلت روميساء ومريم  الجامعه

وحضرو المحاضره بتاعتهم

مريم: روميساء اسبقيني انتي وأنا  هحصلك هعمل حاجه كده وجيه

روميساء: تمام بس ماتتخريش عليا

مريم: حاضر والله

روميساء قعت في الكافيه بتاع الكليه تنتظر مريم وهي قعده لقت بنت جيه عليها

البنت: ممكن اقعد معاكي شويه؟

روميساء ببتسامه: آه طبعا اتفضلي يا…

البنت: ميرا اسمي ميرا

روميساء: آه اهلا عشت الاسامي يا ميرو

ميرا بخبث:  تسلمي ياقلبي وانتي اسمك ايه؟

روميساء: اسمي روميساء

ميرا: اسمك جميل يا روما

روميساء: انتي اجمل

ميرا وهي بتبص في مكان تاني ورسمت علي وشها الاستغراب

ميرا: ايه ده بصي كده

روميساء بصت مكان ما ميرا شورت ليها وستغراب أن ما فيش حاجه!

روميساء بصت علي ميرا تاني روميساء: مافي… ايه ده هي راحت فين!

ميرا اختفت من الكافيه وراحت ورا الجامعه

ميرا: الوو….

وبعد شويه خلصت المكالمه وبتسمت بشر

ميرا: واخيرا خلصنا منك يا روما هههههه هتوحشيني اوي

وبصت علي الشنطه اللي في ايدها بنتصار

♡♡♡♡♡….

“عند مصطفي”

كان واقف قدام باب الكليه اللي فيها روميساء ومسنيها تخرج

فجا سمع صوت حد بيكرهو جدا

البنت#: مصطفى ارجوك سيبك منها وتعالي أنا، أنا بس اللي بحبك هي لا مش بتحبك ولا هتحبك ارجوك اديني فرصه بس اثبت ليك اد ايه انا بحبك.

مصطفى: وأنا مش بحبك ولا هحبك ابدا وميهمنيش حبك ليا اصلا عشان اديكي فرصه أنا بحب وهفضل احب روميساء بس ولاخر يوم في عمري انتي فاهمه،وبعدين بص ليها بقرف وسبها ومشي

البنت بتبكي من كلام مصطفى ليها وصدوليها دايما حتى مش بيديها فرصه تعبر عن حبهااليه

البنت وهي بتمسح دموعها بغل:والله لندمك علي كل دمعه ليا ياروما بس اصبري عليا بس ومصطفى مش هيكون لحد غيري ابدا.

♡♡♡…

“عند روميساء”

مريم جت وعلى وشها اثار دموع

روميساء بستغراب:مريم انتي اتخرتي كده ليه ومالك شكلك معيطه كده ليه؟

مريم لسه هترد عليها،شافت مجموعه من العساكر وضابط دخلين من باب الكافيه

الضابط:محدش يتحرك من مكانو

وبعدين بص علي كل واحد في الكافيه وبص علي روميساء ومريم وراح عندهم

الضابط وهو بيشاور  علي  روميساء: انتي  روميساء  احمد  الشافعي

روميساء  بتوتر: ايوه  حضرتك  أنا روميساء

الضابط  بيشاور لي  العسكري: تعال اقبض  عليهاا

روميساء بصدمه: وحضرتك  هتقبض  عليا  ليه!

الضابط: بتهمت  المخاضرات

روميساء ومريم  بصو  لي  بعض  بصدمه  وبعدين  بصو  لي  الضابط

روميساء ومريم بصوت واحد: مخاضرات….

يتبع…..

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية المنتقبة الجميلة) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق