رواية هذا قدري و حسم – الفصل السابع
بصت ليهم عمته بغيظ وقالت بحقد باين في عيونها
جرا اي يا ولد اخوي يعني محدش اطمن علي عروستك
ايمان اتوترت جدا ووشها قلب مائه لون
فهد لما سمع سؤالها سيطر علي غضبه وعيونه بقيت
حمرا وسمع همسات الضيوف منهم اللي بيقول عندها حق
تسأله ومنها بيقول يا عيب الشؤم عليها ست ناقصه
بص ليها فهد بغضب وبعدين قرب من ايمان وبص في
في عيونها بنظرات معناها متخفيش انا جمبك وبعدها قرب
منها ولف ايديها حولين وسطها
بتملك قدامهم وبص في عيونها جامد كانت نظره عيونه كلها
حب وثقه وكان صوته حسم لاي شك وقال بصوت جهوري ليهم كلهم
مراتي يا عمتي كانت ست البنات ودلوقتي ست الستات
وباس دماغها قعدو يزعرطو ستات العيله بصت ليه عمته
واتكلمت من بين أسنانها مبروك يا ولدي عقبال العوض
بص ليه فهد بسخرية وقال تسلملي يا عمتي
ومريم قربت والفرحه باينه في عيونها وخضنت ايمان
وقالت مبروك يا حبيبتي وخضنت فهد وبركتله كمان
ام فهد كانت مبسوطه برد فهد علي عمته وقربت تاني ليهم
بفرحه وقالت مبروك يا ولدي ربنا يسعد قلبك ويزقك الخلف الصالح وعيونها دمعت
فهد قرب من امه وخضنها وبأس دماغها وايدها
فهد رد عليها وقال تسلملي يا امي ربنا يباركلنا في عمرك يا
حاجه وتفرحي باحفاد احفادك ولا اي عاد يا ام فهد اي
الدموع دي
ام فهد سيطرت علي دموعها وقالت دي دموع الفرح يا ولدي
بعدها فهد قرب من مريم وقالها بصوت واطي
خليكي معها يا ام زين متخليهاش تقعد مع اي حد لوحدها
انت شايفه كلهم عايزين ياكلوها وهي واقفه ضحكت مريم
هي وفهد بصوت عالي وبعدين قالها انا رايح المندره لابوي
والرجاله
مريم وهي بتضحك ردت من عيوني يا اخوي متقلقيش
دخل فهد المندره لقي ابوها قاعد وسط ضيوفه أول ما شافه
الفرحه ظهرت في عيونه وقال اهلا يا عريس اهلا وقام حضنه
وسط الناس وقاله الف مبروك يا ولدي عقبال ما افرح
بعوضك بأس ابديه فهد وقاله في حياتك يا ابوي
وقعد جمبه علي الدكه الصعيدي كانت الضيوف تبارك لفهد
وهو وقاعد فجاءه بص ليه ابوها وقاله بصوت واطي
إنت عملت اللي في دماغك يا ولدي انهي المهزله دي
كفايه أكده مش عايز فضائح انت سامع
بص ليه فهد وإتكلم بطاعه حاضر يا ابوي النهارده متقلقش
بص ليه ابوه وخبط علي كتفه بحنيه وقال ربنا يباركلي فيك
يا ولدي عارف انك هتعمل الصح
ام عند الستات بره قربت ام فهد من ايمان وبصت ليها بفرحه
وكانت ماسكه علبه كبيره قطيفه وقالت
دي هديه العمده لمرات ولده الغالي هو مشغول مع
.
الضيوف عشان أكده قالي اديها ليكي واباركلك مكانه
ايمان بصت علي محتوي العلبه لقت فيها دهب كتير
كانت مبرقه عيونها وقالت تسلملي يا ماما بس ده كتير
بصت ليه أم فهد بحنيه وقالت ازي تقولي ماما وتقولي كتير
لا كتير ولا حاجه يا بتي انتي غاليه كيف ولدي فهد
وطلعت علبه كبيره ملونه وقالت بحنيه ام دي هديتي انا ليكي
اوعي تقول لا كمان مش هتبقي لائقه علي كلمه ماما
ايمان بصت ليه شافت نظراتها كلها حنيه هديه طلعه من
القلب كان صعبان عليها الناس الطبيه ازي قدور يخدوعهم
كانت بتفكر تقوم وتنهي المهزله دي بس فكرت هي كده
هتفضحهم قدام الضيوف والبلد وقالت هما ذنبهم اي اذا كان
ابنهم غلط فاقت من شرودها لما لقت ام فهد مسكت ايديها
وبتلبسها غوايش حسيت انو ايدها هتتكسرمن تقلهم
وفضلو ستات العيله ينقطوها فلوس ودهب
بعدها بفتره ايمان لاحظت انو ام نورهان مش موجوده
مرضيش تسال حد بعدها شكت في فهد وقالت اكيد هو عنده
جابه اساله هو
وبعدها بشويه طلع فهد من المندره وقرب منها بابتسامه
وقعد جمبها وهمس بصوت واطي ليها وقال
انتي عروسه قمر يا حضره المحاميه ولا اقول يا حرمي
المصون ايمان اتكسفت ووشها بقي احمر
وأمه لاحظت انو ايمان متوتره ولما شافت فهد بيضحك
فهمت انو هو السبب بصت ليه بابتسامه وقالت
خد عروستك يا ولدي والوكل هطلعو ليكم تلقي يا عيني
عروستك تعبت وضحكت
فهد قام وقالها بلهفه عندك حق يايمااا ومسك ايد ايمان
ام هي برقت وجسمها اتخشب كأنه كهرباء مسكت فيه بس
شدها وخدها من ايدها قدامهم وطلع الدور المخصص ليه
واول ما دخلت شالت أيده بسرعه وصرخت فيه بكل قوه
كفايه تمثيل حرام عليك انا زهقت بصت ليه بعيون حمرا
وقالت فين ام نورهان وأبوها عملت فيهم اي انت قتلتهم صح
عيونه بقيت حمرا وقال بصوت واطي
وطي صوتك انتي وبتكلمني عشان مقصش لسانك. لو سالتي
بالادب كنت هرد عليكي بالادب بس شكلك متعملتهوش
وهعلمهولك علي ايدي يا قطه يا حضره المحاميه المحترمه
ابص ليها وكمل بصوت كلها وعيد وقال اهل صحبتك رجعو
بيتهم مش انا لا اخلهم رهائن عندي بعد ما نفذتي كلامك
وشاطره اهو بس لو ماشيتي عوج سلاحي موجود لسه
ردت عليه عليه بقهر وقوه وقالت وفر كلامك انا مش بتهدد
يا ابن القناوي
بص ليه فهد ورد بسخرية وقال ما هو واضح انا واقفه اخر
الأوضه بصت ليه ايمان وقالت انا واقفه جمب الشبك من
الحر انا مش خايفه كتم فهد ضحكته علي جنانها
ام ايمان كملت وقالت وانت ازي مقولتش قدامي أنهم ماشين
كمل فهد بنفس السخريه هما هيفضلو هنا لغيت أم حضره
المحاميه تطلق كده محدش هيشك ليه اهلك موجودين في بيت
جوزك يا ايمي مثلا
كانت ايمان اول مره تسمع اسميها منه كان جميل وملفت في
نطقه بنسبه ليها لانه دائما يقول يا حضره المحاميه
قربت منه وقالت بلهفه هات تلفونك اكلمهم اطمن عليهم
فهد بص ليها بغيظ وقال لا مش هينفع دلوقتي في وقت تاني
واخرسي دلوقتي عشان امي جايبه الاكل وطالعه هي ومريم
عشان لو سمعو صوتك الحلو ده هتعملي شوشره وانا مش
ناقص وجع دماغ بصت ايمان ناحيه الشباك وبقت تتحسبن
بصوت واطي سمعها فهد وبقي يضحك بصوت بصوت
واطي علي المجنونه اللي وقعت في حظه
عدي اسبوعين وكانت ايمان اتعودت علي فهد وأهله
كانو حنين عليها كانت شايفه حنيه الاب في ابوه وامه
مقصرتش في حقها كانت ايمان حاسه بالدافي والامان
وسطهم كانت بنسبه ليها هي دي العيله اللي فضلت طول
عمرها تدور عليها ام ومريم رجعت بيت جوزها بعد فتره
من الفرح ام فهد مكنتش قدره تفهم طبعه مره جلاد ومره
جوز رومانسي حنين كل يوم تتنقارهي وهو قدام أهله
ويفضلو يضحكو علي جنانهم كان بنسبه لايمان جو أسري
كانت محرمه منه
وفي يوم كانت ايمان قاعده في اوضتها دخل عليها فهد
وقال مساء الخير بصت عليه ايمان بغيظ وقالت مساء النور
بصت ليه بعيون حمرا وقالت انت لقيت نورهان يا ابن العمده
فهد ركز في الكلمه وعرف أنها محضره مصبيه بص ليها
بملل وقعد علي الكرسي
ام ايمان كملت وقالت انا لسه مكالمه امها وقالت هي
مرجعتش ولا محدش عارف هي راحت فين
ومقهورين علي بنتهم
لما ايمان ملقتش رد منه صرخت فيه بقوه وقالت لقتيها رد
فهد بص ليها ببرود وقال ايوه لقتيها
ايمان اتكلمت بنفس العصبيه وقالت امال مرجعتش ليه بيتها
افهد بص ليها بنفس البرود وقال مش شغلك دي موضوع
يخصني انا
ايمان صرخت فيه وقالت ازي انت موتها ما انت متعود
تلوث ايدك بدم البشر
تعصب فهد قوي وخبط التلفون في الحياطه.بكل قهوه وقهر
وقال انتي غبيه ليكي اسبوعين هنا شوفتني قتلت حد سمعتي
من اي حد في البيت بيقول اني بقتل طيب شوقتنا عصابه في
البيت حد جي وقالك جوزك قتلي قتيل هااا ردي
انتي اللي غبيه ومقفله دماغك يا هانم وبترسمي احداث
وأصدقها انا كنت غلطان لما فكرت انك فهمتني بس انتي
ماتستهليش
قال كلامه وفتح الباب وطلع وخبطه وراه بقوه وسبها ونزل
سعتها كان الوقت نص الليل ام ايمان فضلت سهرانه
تبكي لغيت ما الصبح طلع حاسه مش فاهمه حاجه مش عارفه هي المظلومه ولا هو
نزلت الصبح كانت عيونها ورمه وأمه قاعده لوحده
ايمان اتكلمت وقالت صباح الخير يا ماما
ام فهد ردت عليها بحيره وقلق وقالت صباح النور يا بتي
وركزت في ملامحها وقالت بقهر
الود افهد دي غلطان ازي يسيب عروسته ويسافر
ايمان انتفضت من مكانها وقالت انتي بتقولي اي سافر
ام فهد كملت بنفس نبره الحزن وقالت هو مقالش ليكي يا بنتي
دي مشي بالليل متاخر ومرضيش يزعجك قال انك نائمه
مرضيش ياخد هدوم معه قال هياخد من اللي في الفيلا في
القاهره
ايمان دموعها كانت علي وشك الهبوط وقالت هو سافر
فين يا ماما
بصت ليه أم فهد بحسره وقالت رايح لندن يا بنتي عنده مشكله
في الفرع هناك تبع الشغل بتاعه
ايمان بصت ليها وقالت هو هيقعد كتير هناك يا ماما
ابتسمت ام فهد وقالت معرفش يا بنتي هو قال لما تتخل المشكله هيرجع أن شاء الله
وكملت وقالت قولتله ياخدك معه تقضو شهرعسل مرضيش
وكان مستعجل وقالي مش هيكون فاضي عشان يقعد معكي
عشان كده قال وقت تاني
بصت ايمان لبعيد وقالت بحزن في سرها
هو كان مستعجل لدرجه مغيرش هدومه ولا اخد هدوم معه
ولاعشان ميدخلش الأوضه اللي انا موجوده فيها …….
تتوقعو فهد فعلا عنده مشكله في الفرع ولا كان بيهرب منها
هل فعلا ممكن يكون قتل نورهان 😱
شاركو معايا رائيكو في التعليقات ♥️حبايب قلبي ياريت
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية هذا قدري و حسم) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.