رواية غجرية أسرت قلبي الفصل الواحد والعشرون 21 – بقلم أسما السيد

رواية غجرية أسرت قلبي – الفصل الواحد والعشرون

انا مش عارف ياساجي انت ليه
مصمم تعمل الفرح عند عمتك ساليمه..
مكنا عملناه هنا وخلاص..
(ساجي)
عارف انه حزين ومش عاوز يقول..بس لو يعرف مخبيله ايه في المزرعه هينط من مكانه من الفرح بس ميهمش..خليه زعلان
واللي يصبر ينول..
من اسبوع كلمني الراوي وطمن قلبي علي صبا..
اسبوع كان كفيل يغير حالنا كلنا..
اسبوع رجع فرحتنا الضايعه، وبدل حزننا تاني لفرح..
كلنا كنا اتفقنا ان مفيش فرح
الا اما نطمن علي صبا..
حتي طارق الملهوف..قدر حزن ألياس اللي وقف معاه وقفت رجاله، وكان ليه بصمه في حياته..
عشان كدا قررنا كلنا فرحتنا متمش الا برجوعها..
ولما رجعت كانت فكره الراوي المجنونه اننا نسحبه للمزرعه غصب عنه..
الغبي لو فكر شويه
كان قدر يوصلها علي رأي الراوي..
بس اللي مستغربله ان ازاي صبا
قدرت تصبر علي بعد ابن النوارس..
معقول زي ماقال الراوي..
صبا اللي عندي مش صبا اللي تعرفوها..
دي صبا جديده هتتفاجأو بيها..
ابتسمت وكتمت ضحكتي وانا شايفه هايم في صورتها اللي علي تليفونه..وفي دنيا تانيه..
واتنهدت وسبته وقمت..أرتب لفرحتنا كلنا..
فرحه جديده..وبدايه سعيده لينا كلنا..
سبته وأنا بأكد عليه الفرح بكره وهناك هنكتب كتابنا كلنا..دي دعوه من الراوي ولازم نلبيها..
غمض عينه بتعب وقال ماشي..ماشي..
خرجت وانا بصبر نفسي ان بكره هيكون أسعد واحد فينا كلنا..
ـــــــــــــــــــ
في بيت مؤيد..
سبأ وتمام
بعد ماخلصت المهمه..صدر امر بنقله اسكندريه..
وبقي محتار في جامعه سبأ لانه مينفعش تنقل الا في اجازه اخر السنه..
وفاضل علي امتحات اخر السنه شهور بسيطه..
اضطر يرحل ويسبها مع اهلها وفي اجازتها بتيجي هي..
لانه للاسف مبيعرفش ياخد اجازه زيها..
كل شهر يومين تلاته
بتجيهم يصبر نفسه بيهم
واللي نصهم بيضيعو مع مؤيد ونيسان وساره..
في الجنان والتسوق..
لانهم للاسف عايشين كلهم في بيت واحد..
ــــــــــــــــ
وفي اوضه تمام..
قاعده سبأ حزينه..وزعلانه..
اتنهد تمام بحزن مصطنع عليها..مش عارف شاغله دماغها الصغنن ليه بالكلام دا.. وهما اساسا عايشين عيشه طبيعيه..
كل شهر في نفس الميعاد..بيقوم جنانها واللي الحمدلله بيكونوا اجازتها..
غمض عينه وفي نفسه..الطم..ولا اجيب حد يلطم معايا..
قرب منها وحاضنها..حبيبي زعلان ليه؟
وبضحك كمل..ولا هو نكد الشهر المفضل..؟
سبأ بحزن ودموع نزلت تجري..مفيش حمل بردو ياتمام.انا كدا مش هخلف صح..؟
مؤيد مقدرش يمسك نفسه عليها..
بصتله هي بغيظ وضربته بكوعها..اوعي كدا..انت بتستهزأ بمشاعري..
تمام بهدوء بعد ماخد نفس..طب اهدي كدا..ونعقلها..
هو الجميل المقطقط دا اللي هو انتي يعني..بتيجي هنا كام يوم في الشهر..؟
وبيبقوا الحمدلله وبلا فخر ايام ايه؟
سبأ بتفكير..بتاع ثلاث ايام كدا..وبعدين بتسأل ليه..مانا لازم اروح عشان الجامعه ياتمام..
وانت شغلك اتنقل هنا..وسايبني وهجرني لوحدي..مش مسامحاااك..عااااااااااا
تمام بصدمه….
بس قرر يجاريها.. لو انفتحت مش هتسكت.. ياعيون تمام انا فاهم ومقدر بس ياقلبي عاوز أقولك ان الايام بس مش مناسبه وبعدين ماانتي اصريتي نكشف والطبيبه شرحتلك..
ان الايام اللي بتجيها مش مناسبه..
ومقدرش يمسك نفسه..ضحك بقوه..
وهو بيولول..ياغلبك ياتمام..الجوازه دي مبصوص فيها والله..
سبأ بحزن..ضربته تاني في بطنه..برده زعلانه وبعدين متنكرش الشهر ده قعدت اسبوع كامل معاك..
رجع لورا وهو بيضحك بعلو صوته..ونام علي ظهره وخدها في حضنه وقعت جاره..
وادور وغمزلها..سيبك انتي..احنا نبدأ من الشهر دا
مش السنه خلصت..وخلاص تنجحي بس
وأنا هحولك هنا..يعني متقلقيش انا قتيلك لحد مااجيب منك اورطه عيال…
اومال ابويا يتجوز ويخلف..ويجيب قبلي ولا ايه؟
دي حتي عيبه في حق الشباب..

 

انكسفت ودفنت راسها في حضنه..سااافل اوي علي فكره..
تمام رفع وشها وخطف شفايفها في رحله طويله..مفقوش الا علي خبط ساره..
ـ انت يازفت ياتمام يابن عمي..
ـ انتي يازفته ياسبأ..فرحي وفرح امي بكره وانتو بتحبو في بعض..
تمام بغيظ..ماشي ياساره الزفت وزق سبأ اللي بتضحك ومش قادره تمسك نفسها..
ـ انتي متفقه معاها صح..؟
ماانا عارفك غبيه..وبتفصلي امي في اهم اللحظات..
لسه هيخطفها تاني..جريت من قدامه وهي بتقوله..
بصراحه ااه..اعقلي ياتمام يا حبيبي..انا مفسوده..
وجريت خرجت برا الاوضه..لقت ساره في وشها..
مسكتها ساره من ايدها..
ونزلو يجرو عالسلم..
ساره بضحك، علي تمام اللي نازل يجري وراهم..
ـ اجري ياسبأ هينفخنا..
تمام بغيظ..والله ماانا سايبك ياغبيه انتي وهي….
نيسان بصدمه من منظرهم..انتو مش هتعقلو ابدا..
ايه فرقه المجانين دي…
مؤيد من وراها وهو ماسك في ايده طبق الكيكه..هو في أحلي من الجنان ياقلب مؤيد..
نيسان برفعه حاجب..ااه يا حبيبي فيه..
وقربت منه…
ـ في يا حبيبي الكيكه اللي كل يوم تاكلها..
مؤيد بغمزه..لا وحياتك في اللي عملت الكيكه..اللي هموت واكلها اكل..
ابتسمتله بغيظ من وقاحته اللي مبتنتهيش وزقت الطبق..لبس في وشه..
ـ قليل الادب..
وهنا صوت من قدامه..عارفه.. مهو مش شايف.
ـ اكيد الحيوانات اللي عايشين معاهم..
سبأ وتمام وساره في صوت واحد..
ـ اوبا..قصفت جبهته..
فتح عينه بصعوبه بعد مامسح الكريمه من عليها، وبهدوء قرب منهم ورماه عليهم بكل قوته..
انا قولت ان انتو اللي،بصين ليا في عيشتي ياكلاب..
ـ صرخو وجريو وهو بيجرو وراهم زي العيل الصغير
ـ هربيكو ياكلاب..استني ياتمام الكلب..
ياللي مش فالح في حاجه ياخايب..
ـــــــــــــــــــــــــــ
في بيت ثريا..

 

مين قال ان الشباب بالسن..الشباب شباب القلب والروح..
قاعده ثريا بفرحه بتنقي هي وبنتها هتلبس ايه في فرحها بكره علي طارق.
واللي يشوفها هي وبنتها يقولو اخوات..
مش ام وبنتها..
الفرحه زيناهم الاتنين..وهما بيودعو عمر وبيبتدو عمر تاني سعيد..
سوزان بفرحه..شوفي الفستان دا ياماما..ايه رايك؟
ثريا..تحفه ياقلب ماما..بس لازم تسألي سامر علي رأيه مش ناقصين خنقه..
سوزان بتنهيده…متفكرنيش من ساعه ماعرف ان كله هيتجوز بكره، وهو عمال يدعي عليا..
ثريا بقهقه..والله حرام..انتي مفتريه انتي واخوكي ليه كدا..؟
سوزان بغيظ..ماهو السبب انا خايفه النتيجه تطلع واسقط ياماما..
ثريا بحب..خدتها في حضنها..سقطي مسقطيش..مضيعيش عمرك في البعد ياسوزان..
سوزان..بهدوء..خايفه ياماما..
ثريا..من ايه؟ من غيرته؟
ـ الغيره ملح الحب وانتي بهدوء حاولي تحتويه وتغيريه..سامر ميتعوضش ياسوزان..
مين في الدنيا يقبل ست مش كامله..هو قبل وراضي.،صحيح انتي سليمه ومحدش قربلك..
بس هو ميعرفش..دي نقطه تشفعله ياقلب ثريا..
متضيعيش عمرك وافرحي ياسوزان..الفرح حلو يا حبيبتي
سوزان بتنهيده..وفرحه مداريه من كلام امها وتفكيرها راح للحظه اللي هيعرف فيها سامر انها سليمه محدش قربلها..
ياتري هيفرح؟
ولا هيزعل لانها خبت عليه؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

بالمزرعه..
علي العشا..
قاعده صبا والراوي وساليمه عالاكل..
عالارض زي قاعده الجنوب كلهم..
قاعده عربي زي مابيقولو..
وقدامهم الاكل اللي بتتوحم عليه صبا كله..
مفجوعه زي ما مسميها الراوي
بس طلباتها اوامر لازم يلبيها.. رفع الراوي راسه لقاها بتبصله بصه زهق ونفخه وشها..
الراوي.. بااه ليه مابتاكلي يامفجوعه..؟
نفخت صبا ومدت شفايفها لقدام…. وملامح الزعل والشوق بانت عليها..
ضحكت ساليمه.. وقالتله.. موال كل ليله.. اشتقت لابن النوارس..
بصتلهم صبا بغيظ. وشاورتله بصابعها..
تقدر تبعد عن ساليمه دقيقه..
بصلها الراوي بغيظ منها وحاوط ساليمه بدراعه.. فال الله ولا فالك.. مرتي حبيبتي..
بصتله صبا بغيظ.. وحطت ايدها علي وشها بحزن
انفجر الراوي بالضحك وقال.. أحنا جولنا مهتخرجيش من اهنه الا ولدك علي يدك..
بس مجولناش ان خايب الرجا بتاعك ميجيش اهنه..
رفعت وشها بصدمه.. كانهم براسين.. يعني ايه؟
ـ يعني ايه؟
رجع تاني الراوي يمد ايده للاكل
ومد ايده ليها بالمعلقه..
يعني تاكلي اجده وتستهدي بالله.. وغمزلها..
وحط المعلقه في بوقها.. بلعتها.. وبصت لساليمه.. اللي بتغني.. غني فرح بس مهتمتش
بصتلها صبا وافتكرت الصوان..
ـ هو ايه الصوان اللي بيتعمل دا ياخاله سليمه..؟
ـ مين هيتجوز.؟
ساليمه بهدوء بعد ما بلعت ضحكتها بالعافيه عليها وعلي تعبيراتها..
ابدا ياروح خالتك دا فرح حد من حبايب الراوي..عملينه هديه منينا..
بصت تاني للراوي اللي بيبصلها بضحكه مش عارف يداريها..
وقالتله..
ـ مش مرتحالك مش عارفه ليه؟
هنا انفجر الراوي في الضحك..ومسح ايده ومدلها ايده.. ساعديني يابجره انتي..
قامت صبا..وقربت منه..ومسكت ايده..واديرت لساليمه اللي بتضحك عليهم..
جوزك بقي راجل عجوز ياساليمه..
ساليمه بحب..واني بعشج العجوز ياقلب ساليمه..اطلعي انتي منيها.. وحدفتها بالمنشفه..
قعد الراوي علي كرسيه وقعدت جاره صبا وحطت ايدها علي خدها..
الراوي بخبث..شكلك حزينه جوي علي فراجه..
صبا بنبره توسل ليه، متديني اكلمه من تليفونك؟
الراوي ببرود..لاه..وجومي من جدامي..
صبا بتأفف..هتتحاسب علي كدا علي فكره..
الراوي من وراها..اه هتحاسب بسببك يامجنونه..
اني ماربيتك من زمان..
صبا…. اتربينا..اتربينا..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
اليوم التاني..
بخيمتين بعاد عن عيون صبا..
انقسم الرجال والستات
في خيمه الرجال..
قاعد الراوي في وسطهم فرحان بيهم وبعشقهم..وبحكاياتهم وفرحان اكتر اني الكل بيلف يلف ويرجع لمزرعته..
مزرعته اللي بناها بالحب طوبه طوبه
هو ومرته..
اتنهد وهو بيبص للحزين الشارد..
وندهله..ألياس..؟
بصله ألياس…نعم ياعمي..
الراوي بحب..تعالا جاري اهنه..
بتنهيده قعد الياس…اؤمرني ياعمي..
بحب طبطب عليه الراوي..الامر لله ياولدي..قولي..اشتقتلها…؟
بغصه في حلقه بلعها بالعافيه..
ـ الدنيا من غيرها وحشه اوي ياعمي..حاسس اني تعبان..تعبان اوي..
الراوي بهدوء سأله..وايه اللي يريحك؟.
حط ايده علي وشه ياجل ماحد يسمعه..
ـ حضنها..
ضحك الراوي وغمز لساجي وعدنان..
واتنفضوا يجروه جر..ياجل مايشاركهم فرحهم..
وفي ركن بعيد برا الخيمه واقف طارق
يرن علي ثريا..كل دقيقه..زي الطفل الصغير..
سامر من وراه..بغيظ..
يابختك..يابختك..
طارق بصدمه..بتقر عليا ياسامر الزفت..؟
يخربيتك دانا خللت علي ماوصلت للمرحله ديه..
سامر وهو بيشوح بايده..ياشيخ روح بقي..
كله هيتجوز..ماعادا انا..ايه كلب اجرب..
طارق بصدمه..انت ياسامر الزفت..خد هنا..انت مفصول من شركتي علي فكره..
اديرله سامر ورفعله حاجبه..وشهر العسل؟
حك طارق راسه بتفكير..ماهو بعد مااجي ان شاءالله.
سامر بغيظ..مردودالي ياطاروقه..انا هعمل السبت..
عشان الاقي الحد..ماهي مبدومش علي فكره..
هنا جه ساجي من وراه وضربه..علي راسه..
والله خايف من قر امك دا..تبوظ الليله..
سامر بغيظ..اااه انتو اتلميتو بقي
اهلا بالعرسان..
اما اروح اشوف الزفته التانيه، هتلبس ايه؟
عشان منكدتش عليها الليله..
طارق بتنهيده..الحمدلله لقاله شغله تشغله..عننا..
انفجرو كلهم من الضحك علي سامر..
ودخلو يكملو لبس..
الياس بزهق..انا مش عاوز البس ياعدنان حاجه..
عدنان بضحك..باااه كيف اجده ياشيخ النوارس..
الليله فرح ولازمن ولابد نلبس ونشيك..
بقله حيله ونفس مقفوله طاوعه الياس..
وهو بيتمني لو كانت جاره الليله..
ــــــــــــــــــــــ
وبخيمه البنات..
كانت انتهت الميكب ارتيست اللي جبوها معاهم من اسكندريه..
من زينتهم كلهم..
ساليمه بحب..ربي يحرس ويبارك..عرايس حبايبي كلهم..
وقربت من ثريا…وباستها..ربنا يسعدك ياثريا..تستهليها ياجلبي..تستهلي السعاده كلها..
ثريا بتنهيده..خايفه ياساليمه..خايفه اوي..
حاسه اني اول مره بتجوز
ساليمه بحب..ماهي فعلا اول جوازه ياصغيره..
ثريا بحزن..لسه فاكره ياسليمه..
ساليمه..وعمري ماانسي..كان دايما عمي يناديلك ياصغيره يامقطقطه..عشان جيتي فلته منيه زي ماكان بيجول..
ضحكت ثريا وعنيها دمعت..
كنت دايما اقوله فالته ازاي.؟
ساليمه..كملت وقالت..
كان يقولك بكره تكبري وتجربي..كأنه كان حاسس باللي هيجري..
ربنا يرزقك ببنوته حلوه وتكون فالته ياثريا
ثريا بصدمه وكانها افتكرت…معقول؟
ساليمه..بحب..هيراضيكي ويراضي قلبك وقلب العاشق الولهان..وبكره تقولي ساليمه قالت..
وسابتها ومشيت..وثريا بتمد ايدها تحسس علي بطنها
وبتهمس..معقول…؟
ضربتها بنتها..بكتفها وغمزتلها في المرايه..ومدت ايدها وحاوطت امها من ورا..
سوزان..سمعت كلامكو علي فكره..
ثريا..بصدمه..ياقليله الادب..
سوزان بضحك..وليه لا..دانتي ماكملتيش ٣٨سنه..
واللي زيك اساسا لسه متجوزوش ياماما..
وغمضت عينها تحسب..
يعني ياست ماما بعد تسع شهور من دلوقت عاوزه استلم منك اختي الصغيره..
ضربتها بكوعها في بطنها والكل ضحك عليها..
بس ساليمه كانت كأنها مصممه..
خرجت ورجعت وبايدها كوب كبير من خلطه عملتها سميحه..ليها مخصوص
منفعتش مع ساليمه لان العيب مش منها..
واصرت علي ثريا تشرب كاسه كلها..
ثريا بغيظ..حطت الكوبايه..مجانين والله..
ضحكت نيسان بقوه…
وهنا بصتلها ساليمه..بصه..رجعت بيها نيسان لورا..
نيسان..وهي شايفه كوبايه تانيه في ايديها ليها…لا بتهزري..مش معقول..
بصتلها ساليمه بخبث..هتشوفو بعد تسع شهور..
وهنا قبل ماتشرب نيسان الكوبايه… كانت شربتها سبأ.
سبأ بضحك..سيبك منهم..انا هموت واجيب نونو والله..
ضحكو عليها…واصرت ساليمه تسقي نيسان زيهم..
ــــــــــــــــــــــــــــــ
قولتلك لا اوعي ياساجده..انا مش خارجه ولا راحه ولا جايه؟
ساجده بغيظ..يابت انتي فقر ليه..قومي البسي اللبس اللي جابتهولك ساليمه واغزي الشيطان..
صبا بهدوء..قولت لا يعني لا وكفايه اني طاوعتك وزوقتيني زي العروسه..روحي انتي..
ساجده..رمت الهدوم عليها وبغيظ..
فجريه من يومك انا رايحه الفرح ابتدا من بدري..
مع اني عارفه انك هتندمي…
صبا بلامبالاه شوحتلها بايديها..ياشيخه بقي..
ساجده رجعتلها تاني..وسألتها..فكري؟
صبا بغيظ..فكرت..
ساجده.. بضحك.. طب فكري تاني؟
صبا بغيظ.. مش جااااااايه..
هزت ساجده كتافها وخرجت..
براحتك..
ـــــــــــــــــــ
ألياس..

 

شايف الكل فرحان وسعيد..من قلبي حزين منهم..معقول مش حاسين بعذابي ومراري في بعدها وقررو فجأه يفرحو كلهم..
معقول للدرجه دي نسيوها..بس انا فرحان لهم مش عاوز حد يدوق اللي انا حاسه
اصل الفراق صعب..صعب اوي..
نار بتسري في قلبي لا ليها اول ولا اخر..
وقلبي بيردد..بحزن..
معقول هونت عليكي ياصبا…
هان عليكي ابن النوارس..معهدتكيش قاسيه قوي كدا..
حسيت اني عاوز ابكي..
ولمحت عدنان بيهمس للراوي..شويه ولقيته بيطبطب علي كتفي..
ـ جوم ياولدي متضغطش علي حالك اكتر من اجده..
بصيتله بصه امتنان..بصه بتقوله..
تشكر لانك رأفت بحالي..
وقومت..انا عاوز انفرد بحالي واسرح في ذكرانا سوا..
ذكرانا البعيده…
لسه هروح عالخيمه اللي جاي منها… لقيت الراوي بيجولي..روح علي بيت عمتك ياالياس..
مكانك جارها ياغالي..الخيم للعرسان..
اتنهدت وهزيت راسي..
اااه..
(صبا)..
حسيت اني مشتقاله..والشوق في قلبي الليله كبير..وقاسي..
وفجأه افتكرت كلام سميحه..ازاي احارب شوقي بالتعبد والصلاه..والاستغفار الكتير..
قومت من سريري ولبست اسدالي الابيض
اللي جبتهولي ساليمه..
بتقولي بتطلعي كيف الملايكه فيه ياصبا..
اتوضيت ولبست حجابي..
ودخلت مكان الصلاه اللي مخصصه الراوي في بيته..
هنا بحس بالراحه..بحس اني طايره في السما..
ونويت اصلي ركعتين قضاء حاجه..
يقربه مني ربنا..
يقرب مابينا..وينور بصيرته وبصيرتي..
يجمعني بيه علي خير..ويفرحنا بابننا..
ــــــــــــــــــــــ
الياس..
ابتسمت وانا داخل البيت..البيت دا الوحيد اللي ملامحه مابتتغيرش وملامحه ثابته في دماغي..
فاكر اوضتي اللي كل مااجي هنا تاخدني ليها ساليمه وتقولي..اوضتك وعلي اسمك يالياس..
انا مخلفتش..ولو اتمنيت..هيبقي اتمناك انت تكون ولدي..
كنت بتمني بقلبي، واقول ياريتك كنتي امي بجد ياعمتي..
ياريت..
لسه كل مكان هنا زي ماهو..
حتي صوت الراوي وهو بيردد الاذان وهو بيأمنا في صلاه الفجر كلنا، في وداني..
اتنهدت وانا حاسس في قلبي نار..
وقررت اروح اصلي ركعتين يمكن تبرد نار قلبي..في بعدها..ويهدي حزني منهم كلهم..

 

بهدوء قربت من الركن اللي بيفصل بيني وبينه، باب صغير كدا..
وخلعت نعلي وفتحته بشويش..
انصدمت وانا شايف ست فيه، وبتسلم وبتختم صلاتها..
رجعت لورا بكسوف..وانا بقول اكيد ضيفه كالعاده من ضيوف الراوي..بس ازاي؟
الراوي عمره مايقولي ادخل وحد هنا..مش عادته ولا طباعه..
بس شهقت بقوه وهي بتندار، وعيني وقعت علي عينها..
حطت ايدها علي بوقها..وهي بصالي..
وبشهقه..نادتلي بشوق..ألياس..
اتسمرت في مكاني..وانا لسان حالي..
معقول..دي صبا..
بس اللي حصل بعدها..ورعشه قلبي في حضنها..
اكدتلي اني مش بحلم..وان دي حبيبتي الغايبه صبا..
(صبا)
لو بعدو عني ومبقوش يقولولي حاجه في وداني..ولو خسرت علمي كله..
مش هخسر احساس قلبي بابن النوارس..
كنت بصلي وساجده وبدعي وأنا كلي يقين بربنا..انه هيجمعني بيه عن قريب..
وواثقه في احساسي..
اول ماسلمت حسيت بحركه ورايا وبصيت بهدوء..بس وقعت عيني علي حياتي كلها..
ألياس..
شهقت بصدمه وهو حاله مكنش احسن من حالي..
حبيبي لما بيتصدم بيتسمر مكانه..انا عارفه..بس انا شوقي ليه، هو اللي اتحرك من مكانه..
قمت بسرعه ولسوء حظي ولطول اسدالي كنت هقع..بس قبل مااقع فاق و كانت ايده سانداني..
ـ صبااا..
دموعي نزلت وارتميت في حضنه زي المجنونه..
ـ عيون صبا..اتأخرت عليا اوي يابن النوارس..
كان لسه مفاقش..من صدمته..بس ايده كانت محوطاني..
حتي ابنه كأنه حاسس ان الغايب رجع من تاني..
وقرر يرحب بيه هو كمان..لدرجه بقي مش هادي في بطني..
بس مستسلمتش..هفوقك يابن النوارس..
بس حسيت بايده..اللي بتحسس علي بطني اللي بقت باينه اوي..مانا دخلت في اول السادس..
ضحكت..وهو زي المغيب لسه بيهمس باسمي وايده بتحسس علي بطني..
ـ ابننا يابن النوارس..
ساعتها فاق..وصوت تنهيدته وصلت لعنان السمااا
ـ ااااه ياصبااا وحشتيني ياقلب ابن النوارس..
واتحول شوقه البارد لنار قايده..
حرقتني بس حرقتني بشوق..شوق طال انتظاره..
ـــــــــــــــــــــــــ
بفرحه في قلبها اتنهدت وهي سامعه صوت تكه المفتاح وصوت ضحكهم اللي خارج من القلب..
ـ الحمدلله..
وبحب حاوطها الراوي..الحمدلله ياساليمه..
كنت خايف يطول العتاب ويفجدو حلاوه اللقا..
بصتله ساليمه بحب..انت اللي حلو اوي ياقلب ساليمه..
تعرف فرحت كام جلب الليله..
الراوي بحب..ومن بين كل الجلوب دي..يكفيني يفرح جلبك ياجلب الراوي..
ساليمه بحب..فرحانه جوي..جوي..
الله يديم فرحتنا ياغالي..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
بخيمه
ساجي ومهره..
حضنها بقوه..ولف بيها..هييه اخيرا بقيتي مراتي…
مهره بجرأه اكتسبتها من جلسات علاجها النفسي اللي بتشاركها فيها امها..
همست في ودنه..اخيرا يابن الغجر..
نزلها بهدوء..وقلعها طرحتها اللي زيناها.. اللي اتفاجئ بيها.. في الفرح وهو بياخد ايديها من تمام..
الليله كانت كلها مفاجأت..
ساجي بهمس.. هو أنا قلتلك ان الليله انتي جميله..
هزت راسها وقالت لا..
ساجي بغمزه.. غلطان.. طب انتي جميله الجميلات كلهم ياقلب ساجي..
لسه هتتكلم.. كان خدها بعالم تاني..
قالها بحبك يامهره..
وبنشوه من قربه ردت هي….
ـ وانا بعشقك ياساجي..
ـــــــــــــــــــ

 

وقرب باب خيمه مؤيد
قاعد تمام وسامر.. زي الغفر.. ومعاهم قاسم وعدنان..
مولعين نار.. وبيتسامرو علي صوت عدنان..
وفي الخيمه..
رفعت نيسان نقابها اللي فجأته بيه..
اتفقت تهاديه بيه هي وثريا.. وبصراحه كان في قمه فرحته وهو بيمارس سطوته عليها كالعاده..
بس المره دي للاسف كانت راضيه..
مين قال الدين تزمن وكبت.. الدين حريه.. وكل واحد حر في بيته..
وبشماته فيه..
قلعت نقابها وغمزتله.. مالك يامؤيد.؟
مؤيد بقهر.. شايفه ابني ابن 🐕.. عملي قاعده سمر جار الخيمه..
انفلتت ضحكتها وخلعت باقي طرحتها ونزل شعرها زي الشلال..
وهي بتسب وتلعن في ام المشروب اللي شربته..
حاسه انها بقت وقحه اوي.. وعاوزاه يقرب منها..
استغفرت في سرها… اللهم اغزيك ياشوشو علي راي ساره..
رفعت عينها.. لقيته واقف زي المسحور بيبصلها..
(نيسان)
قرب مني.. ومشي ايده علي وشي..
ـ لسه جميله زي ماانتي يانيسان..
عضيت علي جانب خدي من جوا.. واناحاسه اني هموت من كسوفي ورغبتي فيه..
ومحستش غير بايده اللي بتسحبلي سوسه الفستان..
شهقت بصدمه.. مؤيد..
مؤيد برغبه في عيونه….
والله لو الجن الازرق بره الخيمه..
لتكوني مراتي الليله يانيسان..
نيسان بصدمه..عيب يامؤيد..🤭
مؤيد..يخربيت مؤيد..ارحمي مؤيد يانيساان..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعلي أرض الحبيب
كانو الحبيبين واقفين..
طارق اول ماانكتب الكتاب طار بيها..
هي كانت رافضه الفرح وكان نفسها
تبدأ معاه من هنا..
بعمره تغفر ذنوبه وذنوبها كبيره وصغيره..
وصلو، واصرت تصلي الاول في الحرم..
وهو كالعاده بينفذلها اي طلب..
صلو وبعدها ادير وقرأ دعاء الزواج علي راسها..بأطهر بقاع الارض…
وخدها ورجعو للفندق….
دخلها اوضتها ومد ايده خلعلها نقابها..
ـ بقيتي احلي بالنقاب ياثريا..
ـ ثريا بهدوء..مبسوط كدا..
اتنهد تنهيده طويله وقرب باس راسها..عمري ماكنت مبسوط في حياتي الا وانتي جاري..
بس انهارده وانتي علي اسمي حاسس اني مالك السما بايديا..
ـ بعد عنها بهدوء.. واتنهد..
ياارب الصبر..
ضحكت..وزقته بايدها علي برا..
تصبح علي خير ياطارق..
طارق من برا..وانتي من اهله ياقلب طارق..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في حضن ابن النوارس..
بعد لقا زي النار بينهم..
عماله تحكي وتحكي..حكتله من يوم فراقهم..
لحد اليوم..وايده رايحه جايه علي بطنها..
سكتت..ودفنت راسها في صدره…
الياس بلهفه….اتكلمي ياصبا متسكتيش..
رجعت بصتله..وبابتسامه..
ـ بس انا اتكلمت كتير..
الياس..بخوف لتكون حلم زي كل ليله..ويقوم مفزوع يلاقيها مش جاره..
لالا..اتكلمي..وحشني صوتك..وكلامك ياصبا..
صبا بتنهيده..قربت منه تهديه وحطت ايدها علي لحيته..
بس هو عينه اتملت دموع…وهو بيسألها للمره اللي متعرفش عددها لحد دلوقت…
انتي هنا بجد ياصبا..؟
ـ وفي كل مره تقرب منه وتدفن نفسها في حضنه..تأكدله..وتطمنه..وقبل منه تطمن نفسها..
ـ انا هنا عيون صبااا….والله هنا..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بعد عشر ايام..
خلصت العمره..وخلص معاها شوق طارق..
بفيلا بعيده بالجونه..
بعد بيها عنهم كلهم..

 

بهدوء واقف في بلكونه اوضتهم سوا..
مش عاوز يضغط عليها وخصوصا لان لسه راجعين من السفر..
بس الشوق في قلبه كبير ليها..
اتنهد وبص بعينه للبحر البعيد..اااه ربنا يصبرني
ياارب…
لسه بيكمل الكلمه سمع همسها باسمه..طارق..
عينه اتسمرت عليها..
ولسانه اللي مبيبطلش كلام زي مابتقوله..
من الجمال سكت..

 

(طارق)
أول ما همست باسمي..
عيني اتسمرت عليها..
ولساني سكت لوحده..
وفي بالي جت مقوله..اول مره افهم معانيها..
ـ الصمت في حرم الجمال جمال..
ولقيت رجلي اللي بتترعش بتقرب منها..
وقلبي كل ماقرب بيدق اكتر واكتر..
انا طارق داخل علي الاربعين، في عشقها هو هو نفسه الشاب في العشرين..
كانت لبسه قميص طويل بس مقسم جسمها
بلون العسل شكل عنيها..
وبتعض علي شفايفها….
وشعرها اللي بيطير مع الهوا اللي جاي من برا..
غمضت عيوني وذكري ليلتنا البعيده رجعت تهفف علي عقلي خليتني زي المغيب…
وفي حضنها رجعت طارق الصغير..

 

ثريا..
ـ ايدها اللي مدتها علي صدري تدور علي اسمها..ودتني لعالم تاني..
عالم يشهد الله ماروحتوش ولا مره ولا اتهز جسمي لاي ست في الدنيا غيرها هي..

 

ـ شفايفها اللي اتحطت علي وشمي طيرت عقلي وكالعاده في كل حياتي ثريا هي المسيطره..
وغبت معاها في دنيا ياما استغفرت ربنا اني مفكرشي فيها كدا..
وعلي صدرها غمضت عيوني لاول مره..من ٢٠سنه..
نووم عميق.. زي طفل صغير في حضن امه نام بعد نهار طويل من العفرته واللعب..
مفيش علي اسمي غيرها هي..
ثرياااا.
لا عاوز غيرها..
ولا قبلها ولا بعدها..واخيرا بعد فراق
اتقابلنا..وصارت ليا..
ياما اتخيلت لقانا..بس اجمل من كده متخيلتش
الحب حلو والوفا نادر..
ولله الحمد عشت وفي ليها..
ماهو مملاش عيني غيرها..
ثريا وبس..
ـــــــــــــــــــــــــــ
الياس..

 

بعد ثلاث شهور..
وببسمه فخوره بيها كنت واقف ساند كتفي قدام خيمه سميحه…
وصبا بتسمعلها آخر سوره..
سوره البقره..
جسمها كان بيتنفض وهي بتسمع..
كنت خايف عليها….بس كنت مطمن ان مع اخر كلمه..
هترجعلي صبا واحده تانيه..
صبا جديده..واللي جندتهم ليها سميحه هيفرقوها..بخيرهم وبشرهم..الله يسهلهم..
صبا حبيبتي ربنا انعم عليها بعلم احلي من علمهم..علم البصيره..
واللي بتشوفه بحلمها..بيتحقق..
دا بقي نور رباني..
مش شغل جن ولا عفرته.. ماانا مقولتلكوش..
دي جنود جندتهم زمان الست اللي علمت سميحه
من الجن..مسلمين..بيساعدوها..بس مايعلم الغيب
الا رب الغيب..
دا شرك..ولما فاقت سميحه وعرفت قررت تخلص صبا وتخلص نفسها وتطلقهم لحال سبيلهم..لا يؤذونا ولا نأذيهم..
طول الثلاث شهور مفرقتهاش لحظه واحده..
حتي الحفظ كنت بحفظهولها انا..
الدنيا حلوه لما تكون مسيره بمشيئه الخالق..تعيش يومك بيومه..
مش نجري ورا خيالات..بندخل بيها بعلم الخالق الخلاق..صحيح مأذوناش..
صحيح كانو خير..بس زي ماقالت سميحه والراوي..دا شرك صغير هيجر شرك كبير..
واحنا والشرك الله لا يجمعنا ابدا..
ابتسمت سميحه براحه..وهي بتصدق ورا صبا..
الله يفتح عليكي ياصبا..
حطت ايدها علي قلبها..وهي بتقول..
كدا بريئه من ذنبك ياصبا..
سامحيني يابنتي..خليني اقابله برضا..
كان غرضي خير والله اعلم بالنوايا يابنتي..
بس لما عرفت انو شرك صغير..واني شايله ذنبي وذنبك..اصريت نتخلص منهم سوا..
اتمني بقلبك يرحلو..ياصبا..
بهدوء ديرت وشها ليا..وعلي وشها ابتسامه رضا..
همستلها بشفايفي..بحبك ياصبا..
وقتها غمضت عينها وهي بصالي..
وبهدوء..
ـ ارحلوا..لا تؤذوني ولا اذيكو..وزي ما دخلتم اخرجو..
ومع شهقه منها..
كانت زيها بتشهق بيها سميحه..
سميحه اللي ابتسمت برضا..وغمضت عنيها..
وكأنها كانت مستنيه الخلاص من اثمها..
وراحت عن الدنيا..راحت الي باريها..
وعلي صلاه العصر..
كانت غسلتها صبا بايديها وكفنتها زي ماوعدتها هي وساليمه…
وبهدوء..حطها الياس في لحدها..
وانقفلت صفحه وبدأت صفحه جديده..
مع صرخه صبا آخر الليل في المستوصف القريب في قلب المزرعه..
وبدمعه فرحه استقبلت النونو اللي اتمنته منه بين ايديها..
ـ جبنا نونو ياالياس..
ـ وبفرحه مش سيعاه قرب منها وخدها في حضنه بابنها..
احلي نونو..في الدنيا من احلي صبا..
ـ انا هسميه علي.. علي اسم علي الراوي..
ـ طب بحبك يا ام علي..
ـ وأنا بعشقك يابن النوارس..

 

غجريه اسرت قلبي ✍️اسما السيد✍️

 

قد تأتيني في شبابي وقد تأتيني شيخا..
وقد تأتيني بعد ليالي من الشوق واللوعه..
وقد اكون علي الوعد، ولم يلمسني غيرك..
وقد أنساك في ليالي عذابي
وتأتيني بحلمي لتذكرني ليلا..
تأتي تعاتبني..
أنسيتيني ياعشقي..أنسيتي قلبا بالشوق ملتهبا..
فأصرخ انا والشوق يحرقني..
حاشا لله..أن انسي
وان تلهيني عن عشقك الدنيا..
عشقي انا لك كالنار كلما اسقيه، يزداد لهبا..
عشقا غجريا…فارسيا…لا خلاص منه ابدا..
عشقا متجددا بلون عيونك العسليه..
عشقا من نار..عشقا ابديا…

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية غجرية أسرت قلبي) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق