رواية اسلام وكارما كاملة (من الفصل الأول للأخير)

رواية اسلام وكارما كاملة من الفصل الأول للأخير بقلم سلسبيل أحمد وهي رواية قصيرة ولكن سوف نشاركها كاملة عبر موقع كوكب الروايات

رواية اسلام وكارما كاملة

– اية قلة الادب دي؟
= فين قلة الادب دي
– خارج البلاكونه بفانلة!!
= دي قطونيل
– قطونيل هي هتفرق؟
– طب احترم نفسك بقي وغور اللبس تي شيرت
= انتي مالك؟
– بطل رخامه يا اسلام و اللبس تي شيرت
= لا الجو حر مش عاجبك ادخلي انتي وبعدين خدي ازاي تخرجي فالوقت ده اصلا
ضحكت على تغيره للموضوع : بجد ؟ انا في بلكوتنتنا براحتي بقي ولا انت بتقول اي كلام
– لا وانا كمان براحتي
= طب وانا كمان براحتي بقي هقلع التي شيرت ده زيك
– عشان اشلك راسك قبل ما التي شيرت يخرج منها
= يع يمهزق بطل قرف متجوزة مجرم
– لا متجوزة الى بيقبض عالمجرم
= خلاص ياحبيبي عرفنا انك ظابط
– مقدم يحبيبتي مقدم
= يلهوي على تقل دمك
– خلي بالك عدم احترام الزوج جريمه
= اسلام
– نعم
= اتلهي
– طب مش ناويه تصالحيني
= انت الى مزعلني يا بارد وانا مش بكلمك
– امال بتكلميني ليه دلوقتي؟
= عشان كنت خارج من غير تي شيرت
– وانتي مالك
= معاك حق
– خدي بس استني متدخليش كارما!
دخلت وسبته انا بحب اسلام من طفولتي تقريبا هو ابن عمي الى كل بنات العيله كانت بتحبه برضو عشان قمور و مقدم فالداخليه وعنده كاريزما وتقيل كلامه قليل اوي مع الكل لكن معايا كان مختلف عملنا فتره خطوبة وبعد شهر طلب ايدي واتجوزنا كان الموضوع سريع اوي
لحد دلوقتي بعد اسبوعين من جوازنا جينا البيت عند جدو فالاجازه كان يوم اجتمعت فيه العيله بتاعت بابا عمامي الاتنين و عمتي وانا و اسلام
وسمعت اسوء حاجه ممكن حد زي يسمعها
فلاش باك #
– ها عامل اية مع كارما يا اسلام
= كويس
– شوفت قولتلك كارما مناسبه ليك
= لكن متنساش يا جدو انت الى فرضتها عليا
– عشان عايزك تتجوز وتتلم
= اها انا ابويا نفسه مقدرش عليا بس حضرتك بقي روحت اخدت معاد مع عمي وحطتني قدام امر واقع وانا مرضتش اصغرك
باك #
ساعتها مقدرتش اكمل واسمع باقي الكلام لما حد في موقفي يسمع ان حب طفولته اتجوزه مجامله يبقي هعمل اية!
اتخانقت مع اسلام على سبب تافه وروحت ابات في اوضه لوحدي لحد ما اشوف هطلق ازاي..
– كاااارماااا
= اسلام؟ اطلع بره جاي ليه؟
– مش هتبطلي عند بقي ولعب عيال
= لو سمحت
– يعني هتنامي لوحدك
= اه ومش هكلمك
– امال بتخرجي البلاكونه ليه ها؟ يعني مش عشان وحشتك
= والله لو اعرف ان الاوضه الى هبات فيها بلاكونتها جمب بلكونتك مكنتش خدتها ولا خرجت
– بقي كدا
= اه
– طيب تمام براحتك
خرج و سابني طبعا هيتحايل ليه مهو مغصوب عليا
الله يسامحك يا جدو
قعدت عالسرير و نمت لكن صحيت الساعه 1 بليل على صوت نكش بفتح النور لقيته فار قعدا اسرخ وفي ثواني لقيت اسلام فى الاوضه جريت عليه لاقيته حضني وهو مخضوض : فيه اية!
= فار … فار كبير اوي تحت السرير
– طب اهدي ، اهدي خليكي بره وانا هخرجه
خرجت وهو قفل الباب لقيت البيت كله صحي من صوتي وعرفوا ان في فار
جدو بصلي – انتي كويسة يا ليلي
= انا مش هقدر ابات هنا تاني يا جدو
– يابنتي اهدي بس
= لا حضرتك عارف اني مش بحبهم
” فالواقع عندي فوبيا منهم ”
= اسفه يا جدو عالي حصل
اسلام خرج : موته خلاص
بنت عمتي بصتله بأعجاب: جدع والله قتلته ازاي
اسلام تجاهلها وبصلي وانا فرحت اوي : انتي كويسة
شوفت وشها وهو بيطلع نار وقالت
– مش كنت تباتو سوا احسن متسرعينا فنص الليل عشان حتت فار
وطيت راسي فى الارض من الاحراج لقيت اسلام قرب ورفع وشي وباسني قدامهم كلهم : متخافيش مفيش فران هتخضك تاني
اتوترت جدا خد ايدي ودخلنا اوضته وقعد فضلت واقفه وانا مش فهماه
بعدين فوقت ومسكت موبايلي
– هتكلمي مين دلوقتي
= هكلم احمد اخويا يجي يخدني
– بتقولي اية؟
= مش هقدر ابات هنا انت عارف اني بخاف منهم فا لو سمحت تسبني يعني
– خلاص هوصلك انا
= لاء
– هي دماغك دي مفهاش غير عند بتعملي كدا ليه
= مش بعمل حاجه وشكرا عشان لحقتني
– كارما انا جوزك معتقدش مفروض نتعامل كدا
حتي معرفش زعلتك ف اية
= مزعلتنيش
اتكلم بنفاذ صبر:…

رواية اسلام وكارما تكملة الفصل

– هتكلمي مين دلوقتي؟؟
= هكلم احمد اخويا يجي يخدني
– بتقولي اية؟
= مش هقدر ابات هنا انت عارف اني بخاف منهم فا لو سمحت تسبني يعني
– خلاص هوصلك انا
= لاء
– هي دماغك دي مفهاش غير عند بتعملي كدا ليه
= مش بعمل حاجه وشكرا عشان لحقتني
– كارما انا جوزك معتقدش مفروض نتعامل كدا
حتي معرفش زعلتك ف اية
= مزعلتنيش
اتكلم بنفاذ صبر- لاحظي اني مبتكلمش مع حد مش بتحايل على حد ولا بدادي ومليش خلق لكل ده بس احنا فى بينا علاقه لو ناسيه احنا متجوزين
= لو شايف اني زهقتك متتحايلش وسبني عادي
– اسيبك ازاي مش فاهم
= معرفش شوف انت طلقني مثلا
– انتي عبيطه هو انتي مغصوبه عليا يبنتي في اي
= هو احنا في بينا حب مثلا؟ متجوزين ليه
بصلي بنظره غريبة – يعني انتي مش بتحبيني
= لاء و احمد بيرن بعد اذنك هكلمه
مسك الموبايل مني
– اسلام هات الموبايل
= لاء
قربت – اسلام لو سمحت هات الموبايل
= لاء
قربت اشده منه رفعه لفوق بسرعه فا خبط في صدره وكنت قريبه جدا منه قربني اكتر بأيده التانيه وباسني
فضلت متنحه وبصاله
اتكلم بثقة: بتحبيني
زقيته بغل بعيد عني: روحني دلوقتي بدل ما انزل لوحدي
– ماشي يا كارما زي ماتحبي
روحنا البيت بتاعنا زي ما طلبت ولما دخلت بصلي حسيته هيتكلم ويسأل مالك فا مشيت من قدامه ودخلت الحمام بس بعد وقت كنت هنام سمعته بره كأنه خارج فا خرجت
– انت رايح فين الفجر؟
= مهتمه تعرفي يعني!
بصيت للارض
= مش مهتمه هو بس تلاقيه حب استطلاع او مهتمه والعند بتاعك مانعك تتكلمي عموما عندي مهمه فى شرم الشيخ
– هتسافر! انت ازاي كنت خارج من غير متقولي !
= اعتقد انتي عارفه اجابه السؤال
ده هيمشي !! عاوزة اقوله اي حاجه ! عاوزة اقوله متمشيش او خلي بالك من نفسك شغله كله حْطر! بس ازاي انا مش قادره انا من يوم ما سمعته هو وجدو واتبني بينا حاجز!

* بعد يومين *
– ها يجدو برضو مش هيجي؟
= مش عارف بس هو موصيني متبقيش لوحدك باتي هنا انهارده ومتخفيش مفيش اي فران
– ابتسمت بحزن لما افتكرت حضني ازاي وانا خايفه من الفار
الليل جه والكل كان نايم وانا بس الى صاحيه طلعت على سطح البيت دايما بحب الاماكن العاليه بتحسسني اني شايفه العالم يمكن عشان طول عمري حابسه نفسي..
سمعت صوت ومفكرتش فحاجه غير فران وكنت هصوت لقيت الى بيحط ايده على بوقي
– ششش متخفيش انا مش فار هشيل ايدي واوعي تسرخي احنا الفجر يحببتي
= اسلام؟
– هو انتي مستنيا حد غيري ولا اي
مشاعر كتير اقوله وحشتني ؟ ولا انت كويس ولا احضنه ولا اعمل أ.. قاطع افكاري وحضني هو
= عارف اننا مش كويسين دلوقتي بس وحشتيني اوي مع انك حتي مكلمتنيش تسألي عليا مش يمكن اخدت رصاصه وموت ؟
خرجني من حضنه وهو بيبتسم بزعل بس انا دموعي كانت مغرقة وشي
– كارما مالك في اية انتي كويسه ؟
مش كويسه من غيره مش كويسه وانا كاتمه فقلبي كتير! مش كويسه وانا قاسيه على حبي الوحيد!!
= انا كويسه بس مش .. مش عارفه
– ششش طيب اهدي تعالي معايا تحت
_________________
نزلنا وفضل حاضني اداني امان وحب معرفش ازاي
= هديتي؟
– ايوا انا
= انتي فيكي اية انا عاوز افهم محتاج افهم عشان المشكله متكبرش
– انا سمعتك انت و جدو سمعتك وانت بتقوله قد اية مدايق عشان خلاك تتجوزني و سمعت انه خد معاد من بابا بدون علمك وحطك قدام امر واقع انت بختصار مكنتش عايزاني مش بتحبني
بصلها بأندهاش: فعلا
– فعلا اية؟
= فعلا ده حصل
– انا مبسألكش انا عارفه انه حصل وكنت شكه كدا كدا عامة انا هاروح انا عند بابا وتقدر تمشي في الطلاق
اسلام بصلها:

يتبع الجزء الثاني اضغط هنا

أضف تعليق