رواية حلم الصعيد الفصل الثانى عشر 12 – بقلم مليكة محمد
الفصل الثاني عشر
وعندما نزلت وجدت امها تصرخ وتقول : انتو مشغالين بنتي خدامه عندكو انا ممكن اخده وامشي عند قرايبي متفتكروش انى معنديش بيت
وعندما نزلت مليكه اكثر وجدت انها تصرخ علي صفاء فقالت صفاء : والله ما حد جال انها خدامه هي اللي كانت عايزه
ردت عليها بسخريه : والله انتي هتعرفيني بنتي ولا اي بنتي مبتحبش الحجات دي انا هاخدها وهمشي من هنا لو عيزينها تعالو اتكلمو مع عيله العشماوي
ولكن هذة المرخ لن تسكت فهي فهمت ما تريد نزلت مليكه بسرعه ووقفت امام صفاء وقالت لها : انا مسمحلكيش انك تتكلمي معاها بالطريقه دي دا مش بيتك عشان تعلي صوتك فيه ياريت بعد كده تلزمي حدودك وانتي بتكلمي اصحاب البيت ده
قد سمعت نعمه الحديث فارادت ان تقوم بخناقه فنزلت وقالت : ابااااه عليكي يا مليكه كيف بتتحدتي مع امك اكده
ردت عليها : بقولك اي يا بت انتي فكك مني عشان مش فضيالك ثم تابعت تعالي يا ماما اطلعي ريحي فوق مشيت معها امها الحقيقيه ولكن توفقت عندما قالت لها مش انتي ومسكت يد صفاء ومشيت معها ولكن توفقت عندما قالت امها : انتى قليله الادب ومتربتيش فقالت مليكه : هنبقي نشوف حكايه التربيه دي بعدين يلا يا ماما واخذتها الى الاعلي
صفاء : لي اكده يا مليكه مينفعش اللي حوصل ده انتى اكده بتبوظى علاجتك بامك بلاش يا حبيبتي انا مزعلتش
ردت مليكه بابتسامه : متخافيش هي كده كده بايظه من زمان المهم دلوقتي استريحي ومتنزليش خاالص غير لما اطلع اجيبك لما جدو واسلام ييجو
وبالفعل خرجت خارج الغرفه ونزلت للاسفل ووجدت امها واقفه هي ونعمه وعندما نزلت قالت لها : بصي بقي ابعدي اللي في دماغك ده محدش هيمشي من هنا والله عايزه تمشي استني بابا لما ييجي وقوليله وشوفي رايه غير كده احترمي الناس اللي هنا كويس جدا
ردت امها :ل الله علي التربيه لا عرفت اربي فعلا
قالت : مليكه بقولك اي يا نعمه معلش ينفع تطلعي فوق يعني دي مشاكل عائليه مش لازم تكونى هنا
وبالفعل غادرت نعمه وهي تستحلف لها وعندما صعدت اتصلت باسلام وقالت له : حبيبي الحج بسرعه مليكه وامها تحت ومش عارفه اي اللي بيوحصل عشان مليكه خلتني اطلع فوج انتو فين ده حتي اخوها مش موجود
رد اسلام :الرجاله كلاتها بره معايا طب فين امى خليها تفض الخناجه
ردت بخبث : ما الخناجه اصلها حماتي لما تيجي هبجي اخبرك
قال اسلام احنا في الطريج سلام
واغلق وهذه الافعي تبتسم علي ما سيحدث بعد قليل
عند اسلام
اسرع شويه يا بنى خلينا نوصل بسرعه
قال الجد : في ايى يا ولدي اي اللي حصل
قال اسلام :لما نوصل يا جدي
رد عليه الجد :طيب يا بني بس عند اول كشك وجفني عايز اشتري حاجه مهمه
وافج اسلام حتي لا يقلقهم وبالفعل توقف السائق ونزل اشتري الجد الحلوي لمليكه فاشتري من كل الانواع لانه لايعرف اي نوع هي تفضل وركب السياره تحت ضحك الجد وابو مليكه وخيها واسلام مستغرب لما يضحكون ولما كل هذه الحلوى ايوجد اطفال قادمون وقاربو علي الوصول
اما عند مليكه
مليكه : ادينا بقينا لوحدينا عايزه تقولي اي
ردت بقسوه : بقولك ان احنا هنروح هناك غصب عنك وهتتاسفي عن اللي عملتيه يا اما هحبسك
ضحكت مليكه وقالت : تصدقي ضحكتيني انا اول مره اشوف ام بتقول لبنتها هحبسك جديده عليا
ردت عليها : كويس انك عارفه انى امك وليا كلمه عليكي وهتعملي اللي بقول عليه غصب عنك
ردت : انتي عارفه كويس اوي ان محدش بيقدر يخليني اعمل اي حاجه غصب عني صح اتكلمي براحتك بقي
ردت عليها : انا مشوفتش في قله ادبك
اقتربت منها بشده فهي تريد ان تنهي هذا الحوار وقالت : وانا مشوفتش في بجاحتك ابدا
ابعدتها امها عنها وكانت ستصفعها لكن امسكت يدها مليكه واقتربت وقالت بكل غضب : مش هيحصل عمر ما واحده زيك هتقدر تعملها انتي فهمانى ولا لأ ياريت الرساله توصل ومتوصلنيش لدرجه اني اقول كل حاجه عشان انتي اللي هتندمي مش حد تاني افهمي بقي لكل واحد خلق لو نفذ خلاص مبيبقاش علي حاجه ركزي في كلامي كويس اوى وافهميه
ودخل علهم الاربعه وهم هكذا فعلمو بتوتر الجو عندما راو اقتراب مليكه وهي ممسكه بيد والدتها وتعصر يدها الاخرى بشده وقال الجد : في اي اللي بيحصل اهنيه ده مالك يا مليكه
واخيرا ابتعدت عنها مليكه وتحولت من وحش غاضب الي قطه سعيده وذهبت الي جده واحتضنته هو ووالدها ووقفت امام اخاها عندما تذكرت وابتعدت عنه ولكنه قام بشدها اليه وحضنته مليكه بشده فهي تشتاق اليه وبشده ثم ابتعدت عنه وقالت له : امممممممممم لينا قاعده متنساش
رد هو : يا تري هتطلبي منى اي بقي
ردت هي : مفاجاه يا فوزى
قال والدها: مش هتسلمي عل اسلام ولا اي
لم تتوقع ابدا ماذا ستفعل وذهبت امامه وقالتله : اذيك يا اسلام
ثم قال والدها : اي دا بس كده انتي حضنتينا كلنا اشمعني هو
كانت تقف نعمه في الاعلي تشتاط من الغيظ
اقتربت منه مليكه واحتضنته ولاول مره تشعر بهذا الشعور ما يصيبها صدم اسلام من الحوار الدائر ولا يعرف ما سيحدث وعندما احتضنته شعر بكهرباء تسير في جسده بالكامل لا يعرف ماذا يفعل الان فقام بتقريبها اليه وقبل راسها وقال لها : بخير انتي كيفك
ردت عليه بخجل تام فهي الان تريد ان تنشق الارض وتبلعها : تمام
وعندما كادو ان يدخلو اوقفتهم جميعا وقالت : حاجتي تطلع يا اما كلكم مش هتدخلو ابدااا
ضحك الجد واعطاها كيس كبيير يحتوي كل شئ اخذته منه وتركت هذه التي تقف امامها وجلست علي الكرسي وربعت رجليها وفتحت الكيس وبدات باصدار اصوات تدل علي فرحتها الشديده نزلت رحمه ووجدت مليكه هكذا قالت لها : بتعملي اي يا مليكه بتاكلي اي
ردت مليكه : تعالي اقعدي جمبي تاكلي معايا دي حجات حلوي
ردت رحمه باستغراب : له ميصوحش انا كبرت خلاص
ردت مليكه بتذمر : يعني اي بقي لا هتاكلي اهو واخذت تطعمها بايديها
واقترب منهم اخيها وقال : هاتي شويه يا مليكه فهو يعلم ردها ولكن كي يمزح معها
قالت ببرود : توء توء انت متعاقب دلوقتي ابعد كده ابعد
ضحكو عليها جميعا وفتحت كيس الجيلي ووقفت بفرحه وقالت : يااه انا بقالي كتير اوي مكلتهوش
رد عليها الجد : والله يا بتى اني معرفش اي دا بس جبته ليكي
قالت : لا انا هدوقكو وذهبت تطعم جدها وابيها واقتربت لاخيها وقضمت بتاعته وقالت انت ليك نص واحده بس وذهبت الي اسلام واطعمته مثل الجميع بابتسامه كبيره وقالت : ثانيه واحده هطلع اجيب ماما عشان اكلها معايا وعشان تاكلو بقي
وبالفعل احضرت والده اسلام واطعمتها وجلسو بحب شديد يتحدثون ومليكه تاكل هي ورحمه بساعده شديده واسلام يتاملها ويتامل طفولتها الشديده واثناء تناولهم الحديث في كل شئ قالت ام مليكه : هو انتو مش هتاكلونا ولا هنفضل كده مستنيين حضراتكو لما تخلصو كلام
قال والد مليكه : انتي بتقولي اي اسكتي معلش يا جماعه هي مش قصدها حاجه
قال الجد : له عادي محصلش حاجه يلا يا ولاد حضرو الاكل
قالت مره اخري : هو انا بنتي خدامه هنا ولا اى ما تقوم تعمل معاهم ولا اتشلت وشاورت علي والده اسلام
كاد اسلام ان ينطق عندما قامت امه حتى تذهب ولكن لم يلحق فامسكتها مليكه واجلستها مره اخري وقالت : سدي ودنك يا رحمه يا حبيبتي
ثم تابعت لو انتي شايفه اني خدامه عشان بخدم اهلي فاعتبري اني خدامه حاجه كمان الاصول بتقول لما تبقي ست محترمه وقاعده عند ناس تقومي تساعديهم متبقيش قاعده كده والله ماما طبخت الصبح ومشيت كويس بصراحه انا شاكه في نقطه الشلل دي متوجهه لحد غلط هاااااا هنمشي تبع الاصول ولا بجاحه عشان ابقي عارفه
ردت عليها والدتها : انتي اللي هتعلميني الاصول لا فرحانه بيكي اوي وكمان انتي بتقولي لواحده تانيه غيري يا ماما انتي مقولتيهاش ليا من اكتر من 10 سنين احترمي نفسك يا مليكه انا عرفت اني مربتكيش ابدا وبعدين بتكدبي دي كانت قاعده في المطبخ مبتعملش حاجه
ردت مليكه : والله لو شفت انك متعرفيش الاصول هعلمهالك مش عيب وببلاش يا ستي اهو وكويس انك واخده بالك من الحته دي اصل كلمه ماما دي مهمه اوي مش اي حد خلف يبفي ماما المعلومه وصلت ولا اي وحوار انك معرفتيش تربيني دا اظن اتكلمنا فيه من شويه بس هقولك علي حاجه لو انتي معرفتيش تربيني لي كنتي بتعملي اي كنتي مشغوله ب ايه بابا وبينزل الشغل ومحمد كبير اي اللي شغلك وقامت بالغمز لها لو افتكرت هقول ارتبكت امها بشده ولكن تابعت وياريت تقومي بقي عشان نحضر الاكل بس قبل ما تقومي اعتذري
قالت امها : عمرى ما هعتذر لحد في مستواها ابدا
هذه المره حقا غضبت فقالت : يووووووووه في ااااي انتي محسساني انك مولوده في باريس علي فكره بقا هي احسن منك بكتير حطيها في ودانك هي امي مش انتي لو اقدر اشيلك من حياتي هعمل كده مش هتردد ثانيه انتي منتهيه بالنسبالي من سنين افهمي بقااااااا
وانخفضت مليكه وقبلت راسها وايديها : وقالت لها القمر ده ميعيطش ابدا ثم تحدثت في ودنها لتخبرها بشئ بصوت منخفض بشده لتضحك بشده صفاء ويفرح كل من في الغرفه لان مليكه ردت اليها فرحتها مره اخري وقالت مليكه : لالالالالا احنا ندور علي عريس بقي
ردت عليها صفاء : اختشي يا بت عيب اكده
ردت مليكه : طب بصي ناخد راي اسلام وعندما نظرت اليه وجدته منزعج قالت مسرعه : لا يا حجه ابنك هيقتلني خليكي جمبه يا حجه انا قايمه بقي احضر الاكل
وبصت تجاه ياسمين ( امها الحقيقيه ) وقامت بالتلويح لها بمعنب باي باي ثم ارسلت لها قبله في الهواء بمنتهي البروده حتي ذهبت والدتها وهي منزعجه بشده
قالت لها صفاء : ليه اكده يا بتي
قالت لها : والله انتي طيبه اوى وذهبت وتركتهم يتكلمون واملات السفره بالاكل ونادت عليهم
حتي يجلسو ولكن لا تعلم اين تجلس هي الان فذهبت الي الجد وقالت له : اقعد فين دلوقتي
قال لها الجد: اجعدي جار جوزك با بتي
وعندما هي ذاهبه جلست نعمه بجانبه سريعا حتي تضايق مليكه ولكن ابتسمت مليكه ووجدت امه تجلس في الجانب الاخر له فجلست هى بجانب نعمه واثناء طعامهم قالت ياسمين : اي دا اى الاكل دا يعععع فعلا هي نفس انتو بتاكلو ازاى كده
ضحكت مليكه بشده علي هذه الحركات وبكت من كثره الضحك ولا احد يفهم ماذا حدث فقالت مليكه : انا اللي عامله الاكل مش ماما الاكل مش عجبك بقي زى بنتك نعمل اي مش قادره قوى قومي والله
ولكن جلست اكملت اكل ولم تتحدث مره اخري واثناء اكلهم قامت نعمه باستفزاز مليكه بعده طرق ولكنها لم تعبر لها واعتبرتها غير موجوده ولكن تعدت نعمه كل الحدود فقامت بادلاق الشوربه علي مليكه وقالت : اسفه يا مليكه مكنش جصدي
ردت مليكه بهدء : لا يا حبيبتي مفيش حاجه عن اذنكو يا جماعه كملو اكلكو انتو
وذهبت مليكه وهي تتالم بشده الي غرفتها ولكن هي تتحمل على نفسها وعندما وصلت الى غرفتها فتحت المياه علي الجرح فهي لا تقوي علي تحريك يدها لتخلع ملابسها فابتلت ايضا
في الاسفل
قالت رحمه : انى هطلع اشوف مليكه يا جدى
ولكن قاطعها اسلام وقال لها : له خليكى كملي وكلك انى هطلع اشوفها
وبالفعل نهض ودخل الي غرفتها واسمتع الى صوت المياه فعلم انها بالداخل فخبط كثيرا ولكن لم ياتى رد فدخل عليها وجدها تتالم ولكن بصوت منخفض وتبكي بشده فاقفل المياح وحملها ووضعها علي السرير وقال لها : اهدي متبكيش اكده
ولكن لم تقوي مليكه علي التحدث من وجعها الشديد فقام بايقافها وانزع عنها ملابسها فظهر تيشرت كات قطنى وشورت قصير ترتديهم مليكه اثناء نومها وقام بفردها مره اخرى علي منتصف السرير وقال لها : استحملي شويه هحط الكريم ده وبعدين هترتاحي
وبالفعل قام وضع الكريم مكان الحرق حتى انتهى تماما وقال لها دلوجتي هترتاحي
ونامت مليكه من فرطه التعب وجلس بجانبها حتي غفي مكانه هو ايضا
فصعدت رحمه لتطمان عليهم ووجدتهم نائمين واخبرتهم انزعجت نعمه بشده واقسمت علي تدمير مليكه
كده الفصل خلص يارب يكون عجبكو بحبكم جد
`• تابع الفصل التالى ” رواية حلم الصعيد ” اضغط على اسم الرواية