رواية وردة فى وسط الصعيد الفصل الثالث 3 – بقلم ندوشة

 رواية وردة فى وسط الصعيد الفصل الثالث 3 – بقلم ندوشة 

“3”

صحيت وردة علي صوت خبط شديد علي الباب حاولت تقوم بس عمر كان حاضنها بشدة 

وردة : عمر سيبني 

عمر : نامي بس خمس دقايق 

وردة : ي عمر قوم في حد بيخبط علي الباب 

سمع صوت الخبط قام بسرعة وفتح الباب كانت فرح اللي حاولت ترسم ابتسامة علي وشها 

عمر : خير ي مرات عمي 

فرح : الوقت اتاخر والعشا جهز يلا عشان ناكل 

عمر : نازلين وراكي 

مشيت فرح ونزلت تحت اما عمر فبص لوردة اللي كانت لسة قاعدة علي السرير

عمر : يلا ننزل قبل ما حد تاني ييجي 

وردة : هغير هدومي وهنزل 

عمر : هستناكي بسرعة يلا 

وردة : لا انزل انت وانا هاجي وراك 

عمر : اللي انتي عاوزاه 

اخدت وردة هدوم من الشنطة ودخلت تغير وهو نزل لتحت كان الكل متجمع علي السفرة 

عمر : السلام عليكم 

الكل : وعليكم السلام 

الجد : فين مراتك ي ابني 

عمر : هتنزل اهي 

الجد : طيب اقعد 

قعد عمر واستنوها لحد ما نزلت اول ما شافها عمر الغضب اتملكه لانها كانت لابسة عباية محددة جسمها 

وردة : السلام عليكم 

الكل : وعليكم السلام 

الجد : اقعدي ي بنتي جمب جوزك 

قعدت وردة جمب عمر اللي اول ما شافته كدة عرفت انه متعصب اوي بس متعرفش من ايه 

جميلة بهمس لفرح اللي كانت قاعدة جمبها : مش كان زماني انا اللي قاعدة مكانها دلوقتي 

فرح : ما هو من خيبتك مقدرتيش توقعيه زي ما عملت هي 

جميلة : والله ما هخليها تتهني بيه 

فرح : اصبري علي رزقك بس وانا هخليها بكرة تمشي من نفسها 

مصطفي : انتوا بتقولوا ايه

فرح : ها لا مفيش 

بدأ الكل ياكل وكان عمر طول الوقت باصص لوردة بغضب وهي مش فاهمة هو زعلان ليه بعد مدة خلصوا اكل كلهم وشالوا الاكل 

عمر : وردة تعالي معايا فوق 

وردة : ليه 

عمر : وردة اسمعي الكلام تعالي 

اخدها من ايدها وسحبها وطلعوا علي فوق دخل الاوضة وهو متعصب 

وردة : عمر سيب ايدي بتوجعني 

عمر : دا انا هكسرهالك 

وردة : انت اتجننت 

عمر : ايوة اتجننت انتي اي اللي لابساه دا 

وردة : عباية انت شايف اي 

عمر : ما انا شايف انها عباية بس دي لازقة اوي 

وردة : ما انا طول عمري لبسي كدة ايه الجديد 

عمر : الجديد انك بقيتي مراتي وانتي هنا في الصعيد مش في القاهرة يعني الهدوم دي متنفعش 

وردة : بس انا مش هغير طريقة لبسي ي عمر 

عمر : غصب عنك مش بمزاجك هتسمعي الكلام 

وردة : ابعد عني ي عمر 

عمر شد علي ايدها اكتر وعصبيته زادت من ردها 

عمر : غيري هدومك حالا لو عاوزاني اسيبك 

وردة : لا مش هغيرها 

عمر : يبقي مش هتطلعي من الاوضة ي وردة 

وردة : انت هتحبسني 

عمر : انا قولتلك اسمعي الكلام وانتي مش راضية يبقي هعمل كدة 

وردة : انت ايه اللي حصلك ي عمر انت عمرك ما كنت كدة 

عمر : انتي ليه مش قادرة تفهمي اني بغير عليكي يعني لما تنزلي قدامهم كدة اعمل اي حتي لو اخويا انا بحبك ي وردة وانتي عارفة كدة 

وردة : وانا كمان ي عمر بحبك اوي 

عمر : يبقي تسمعي الكلام وتغيري الهدوم دي 

وردة : حاضر 

اخدت وردة هدوم واسعة ودخلت غيرتهم وعمر كان مستنيها برة طلعت بعد ما خلصت 

عمر : ايوة كدة مش اللي كنتي لابساه 

وردة : يعني كدة عجباك  

عمر : انتي عجباني من غير حاجة بحبك 

وردة بكسوف : وانا كمان 

كانت جميلة واقفة برة وسمعت كلامهم وكانت غيرانة من وردة اوي والحقد اتجاهها بيزيد 

فرح : انتي واقفة بتعملي اي هنا 

جميلة : ماما خضتيني 

فرح : سامعة كلامهم كويس واللا تدخلي تسمعي من جوة 

جميلة بعصبية : والله ي ماما انا مش متحملة كلامك دا انا فيا نار قايدة ممكن تحرق الكل 

فرح : اهو انتي كلام علي الفاضي مبخدش منك غير كلام بس 

جميلة : ي ماما 

فرح : بس ي حبيبتي انتي شايفة احنا واقفين فين وبنتكلم دا احنا كدة بنقولهم اعرفوا بنفكر في ايه تعالي معايا الأوضة ع نشوف هنعمل ايه 

أخدتها فرح وراحوا أوضتها ع يفكروا ويشوفوا هيقدروا يتخلصوا من وردة ازاي وهيعملوا ايه 

في الوقت دا كانت صفاء واقفة علي سطح البيت وسمعت صوت وراها التفتت بسرعة وكان أدهم اللي كان بيبصلها بإبتسامة 

أدهم : انتي ايه اللي موقفك هنا لوحدك 

صفاء : قولت اشم شوية هوا انتي بتعمل ايه هنا 

أدهم : جاي اشوف القمر 

بصت صفاء علي السما واستغربت لما ملقتش القمر ورجعت بصتله لقته بيبصلها بكل حب فهمت صفاء قصده ودا خلاها تتكسف جدا 

أدهم : وشك احمر ليه كدة خليني اشوف 

صفاء : بطل بقي ي أدهم 

أدهم : أبطل ازاي وأنا شايفك قدامي 

صفاء : انا نازلة تحت انت زودتها اوي 

أدهم : نازلة تحت فين وهتسيبيني لوحدي 

صفاء : لا انا هسيبك مع القمر بتاعك 

أدهم : لا انا مش عاوز دا عاوز من التاني 

صفاء : انا خايفة حد يشوفنا هتبقي مشكلة كبيرة الاحسن اني أنزل 

أدهم : صفاء أنا بحبك والكل عارف دا والكلام علي موضوع خطوبتنا 

صفاء : وأنا كمان بحبك ي أدهم بس أنا مقدرش اعمل كدة 

أدهم : انا مش عاوز غير اني اسمع منك كلمة انك بتحبيني وبس 

وفجأة قرب ادهم من صفاء وهي بترجع لورا وبتحاول توقفه بس قبل ما يبو’سها سمع صوت وراهم 

وردة_في_وسط_الصعيد 

بقلمي_ندوشة

• تابع الفصل التالى ” رواية وردة فى وسط الصعيد  ” اضغط على اسم الرواية 

أضف تعليق