رواية جسد بلا روح الفصل السادس والعشرون والاخير 26 - بقلم خاتون عبد المنعم
الحلقة السادسة والعشرين والاخيرة
جسد بلا روح
كنت مع محمد ومش قدره ابعد عنة بس في وجع في ضهري وفي جسمي مش قدرة استحملة وجع عمري ما حسيتة وجع رهيب جدا بدرجة اني حضنت محمد وعورتة في ضهرة
منال بالم :اةةةةةة الحقني يا محمد اة الحقني تعبانة اوى اةةة
محمد بخضة :في اية مالك بص علي السرير شف دم منال انتي كويسة
منال بصويت :لا اةةةةة هات الدكتورة بسرعة اةةةةة وجع شديد اوي الحقني بموت
محمد بخضة ولعبطة: طب اعمل اية
منال : اةةةة هات الدكتورة بسرعة اةةةةةةة
الدكتورة جت وكشفت علية
بعد فطرة دخلوني العمليات كنت بولد
محمد كان لوحدة اتصل بماما وبابا وعمتي وجم
انا كنت بولد وصوتي مسمع اخر المستشفي
منال :منك لله يا محمد يا ابن منال اااااة
محمد: الله يسمحك مش هرد عليكي
كنت بصوت ومحمد برة زي المجنون كل شوية يدخل والدكتورة تطردة وهو مش قادر يشفني بتوجع بابا كان واقف يدعي هو ماما وعمتي شهاب كان ماسك محمد اللي كان عاوز يخش ويفضل معاية باي طريقة
بعد فطرة. طلعة الدكتورة وهي والممرضات شايلة ولدين وبنت
محمد بفرح :منال ولدى صح هي فين كويسة مخرجتش لية مين دول
الدكتورة :مش عاوز تشوف ولدك
محمد بفرحة .:ووولدي دول صح لا انتي بتهزري مين فيهم ابني منال فين
الدكتورة :استاذ محمد منال جابت ٣تؤام متماثل شبة بعض جدا وهي كويسة اهدي
محمد. بلغبطة :يعني انا انا جبت ٣ بجد لا انتي بتهزري يا مانت كريم يا رب الحمدالله والشكر لله الحمداللة الحمدلله منال هي فين انا عاوز اشفها
الدكتورة : استاذ محمد اهدي كدة غلط عليك
محمد:انا مش مصدق بجد انا خلفت 3 منال انا عاوز اشوف منال
الدكتورة: هي في الافاقة متقلقش هي كويسة جدا وكمان حبة هتطلع
محمد بعد عن الاولاد .:انا واخد إشعاع من شهرين ممكن اشلهم ولا في خطر لو في خطر انا همشي
الدكتورة :لا طبعا تقدر تشلهم برحتك مفيش خطر
محمد شال البنت بفرحة شديدة :حبيبة قلبي اةةةةة يا عمري شبة منال اوي سما اسمك سما لا لا منال قالت نجمة عشان تكوني نجمة في سماي انا وماما اة يا رب ربنا يحفظك يا رب انتي وأخواتك وقرب من الولد وشالة وانت معاز ايوة انت معاز وقرب للتالت وانت بقة حمزة ايوة حمزة شكلة الكبير صح هو دة الكبير صح
الدكتورة :صح هو الكبير حمزة الكبير ربنا يخلي ويبارك فيهم
الدكتورة هي والممرضة خدهم بس محمد وقغها بتكشيرة
محمد. بخضة :,لا خليهم معاية هيفضلة معاية وخدهام فين دول ولادي
الدكتورة بابتسامة :لا لزم دكتور الاطفال يشفهم الاول وبعدين نرجعهم
محمد :انا هاجي معاكي بس منال لزم اشوف منال طب اعمل اية
ماما :خليك يا حبيبي وشهاب هيروح معهم
بعد فطرة انا خرجت وكنت بين الفوقاني والمتخدرة
محمد باس راسي : حمدالله بسلامة يا قلبي
منال بدوخان :محمد ولدي سارة هتموتهم لا لا ابعدي عنهم محمد ولدي الحقهم اةةةة بحبك اوي يا محمد اةةةة
محمد :روحي قلبي سارة ماتت وانتي جبتي ثلاث زي القمر
منال :هما فين اة محمد ولدي
محمد :فوقي بقة شوفي جبتلنا اية وخشتني كنت هتجنن واني بتولدي
منال: اةةةة محمد اةةةة سارة ابعدي عن محمد
ماما: سبها تفوق برحتها
شوية وشهاب جة :مبروك يا حمادة علي ما جالك
بابا :ربنا يحفظهم يا ابني ويتم جميلة معاك انت وهي
عمتي :منال عمل اية
محمد :الحمد لله ربنا جبر بخاطرنا وجبنا معاز وحمزة ونجمة بس حمزة هو الكبير
عمتي:مشاء الله تبارك يارب احرسهم من العين الوحشة يا رب لزم ندبح حاجة يا محمد.
بابا :ايوة الشرع كدة يا ابني لزم تدبح لكل واحد فيهم خروفين والبنت خروف
محمد :انشاء الله بس أمهم تقوم معرش هي لسة نائمة اية
عمتي :نوم الهنا سبها
بعد فطرة ابتدب افوق
منال :محمد اه بطني بتوجعني اوي
محمد وهو قاعد جنبي :لزم مش ولدة قيصري لزم تتوجعي
منال ومحمد.بيعدلني عشان اقعد :ولدي فين يا محمد
شهاب :ثواني ويجو لحد عندك
شهاب جة بالولد
منال :مشاء الله مين دول انا عرفة اني حامل في تؤام
محمد.؛ايوة ثلاتة مشاء الله
دخلة الدكتورة :مساء الخير حمدالله بسلامة يا مدام منال
منال : الله يسلمك طمنيني عليهم
الدكتورة :لا مشاء الله هما تمام حتي مش محتاجين يخشة الحضانة صحتهم تمام استاذ محمد تقدر بكرة تنزل تسجل الاولد في الصحة عشان التطعيمات
منال :ايوة صح سمتهم اية
محمد.: زي ما اتفقنا حمزة ومعاز ونجمة
منال : الله الاسامي جميلة اوي بس معاز دة انا مختارتوش
محمد.:عارف انا اختارت
منال :دكتور انا هخرج امتة
الدكتورة :كمان اسبوع
عمتي :تخرجي بالسلامة انشاء الله عقبال ما تخرجي اكون جهزة الآوضة بتعتهم
محمد : ايوة هجيب سرير كمان
عدة اسبوع انا بقيت كويسة وخرجة من المستشفي محمد مكنش ببسبني خالص وعلي طول جنب الاولاد فرحان بيهم جدا جية وخرجني كان شهاب سائق وانا ومحمد وماما شيلين الاولد كنت حسة بفرحة محمد أنة طاير من الفرح وكلمة فرحة كانت قليلة علي اللي هو فيه روحنا واول ما نزلت من العربية محمد حط.حمزة علي رجل شهاب ونزل جاب خروف وقال
محمد.:انزلي
نزلت ومحمد.دبح خروف تحت رجل نجمة ونزلة ماما وانا شلتة معاز وبردة محمد.دبح خروف ونفس الحكاية عملها مع حمزة بس محمد حط رجل حمزة في دم الخروف وطبعها علي باب الورشة محمد طلع معانة ونزل ودبح باقي الخرفان .كان جيب خمسة خرفان اول ما طلعت ابتدة الزاغارية
عمتي :اطلعي علي اوضك بسرعة وهاتي العيال يا اسماء بسرعة عشان ميستهوش طلعت وبعد.شوية محمد طلع كنت برضع حمزة
محمد : حمدالله بسلامة يا حمزة
منال بحب : الله يسلمك يا ابو حمزة اللة يا محمد الوضة تجنن بس كدة كتير اوى
محمد وهو بيحضني :تحت رجلك يا ام عيل وعشقي انشاء الله يوم السبوع في كمان عجل هيدبح لتلاتة
منال :كفاية يا محمد انت دبحت حسب الشرع خلص ملهوش لزمة العجل
محمد:لا العجل دة عشان العقيقة ودة نقطة من واحد صحبي اصل دي جمايل بتترد ولسة هتشوفي في حاجات كتير جية ليهم
عد اليوم وجة يوم السبوع وانا كل يوم اشوف فرحة محمد في ولدة مش ببسبهم خالص محنون بيهم يوم السبوع كان ناس كتير جين يباركة لمحمد ولية محمد من كتر الناس عمتي قالت لزم طباخ عشان الاكل هما مش هيلحقة يعملون حاجة فعلا محمد جاب طباخ وكان سبوع ولو الفرح بعد السبوع الكل كان هلكان محمد طلع كنت نايمة من التعب بس حسبة بية
محمد :ياة الوحد تعب جدا وعاوز ينام كان يوم متعب
بص لقى حمزة صاحي
حمزة باشا سهران لية
حمزة ضحك ومحمد شالة قلبي من جوة تعرف يا حمزة انت وأخواتك فرحتي اللي كانت ضيعة والحمدلله لقتها عوزك تكون راجل تخاف علي اخواتك وعلي ماما دي منال الاقلب ياض اوع تزعلها لحسن انا اللي هقفلك تعرف انا فرحن جدا عشان لو مت هكون سايب سند وحماية لامك واختك
منال :بتكلمة كان فاهم دي لسة صغير يا حبيبي وبعدين ربنا يخليك وتكبرهم
محمد.: الله اعلم بكرة يكبر ويبقى سند ليكي انت واختى منال عوزك تحبيبيهم في بعض خليهم يخافة علي بعض لو م
منال قومت وقفا قدامة :بعد الشر عليك ربنا يخليك وتعلمة يحبة بعض هو الدكتور قال حاحة في اخر اشعة وتحليل
محمد بتنهيدةة :لا دي حتي مطمن جدا بس اموت علينا حق
منالو: ربنا يخليك وتربيهم وتحبلهم في بعض
محم: حق انشاء الله
وعدة ست سنين كان عمر من بعد اللي حصل غي المستشفى مكنتش بشوفة غير بسيط جدا عمر اتجوز وخلف وكل حاجة جميلة جدا وبابا رفع قاضية تاني وكسبها وخدنا الأرض وعملنا عليها مشروع
محمد دخل ولدي مدرسة لغات محمد كان قاعد بيشتغل ولقة اللي دخلة بتعيط
نجمة المدلعة زي امها بظبط واكتر بعياط :بابا
محمد طلع من تحت العربية وبخضة :نور عيني بابا مالك يا روحي
نجمة بعياط :رامز ابن عمو عمر ضربنا في الحضانة وقال محدش غيري يتكلم معاكي
حمزة بعصبية :مانا ضربتة عشانك يا نجمة الله مش لية لزمة تقولي لبابا
معاز:وانا مش قولت لية ملكش دعوة باختي اية بتقولي لبابا لية بقى واحنا مش رجالة وبنحميكي
محمد بستغراب :انت ضربت ابن عمك يا حمزة
حمزة برجولة مش منسبة لعمرة :ايوة عشان بيضرب اختي ومش محترم وجدي انا ومعاز
محمد.:ولم عمو عمر يزعل منك
معاز :بابا انت عارف اني كلة الا نجمة محدش لية دعوة بيها
محمد:طب اتفضل انت وهو وخد اختك معاك علي فوق ماما زمانها قلقان عليكم لم أطلع نتكلم
انا كنت ببص من البلكونة علي الاولد وعمتي قعدة ولقيت باب اوضة الورشة بيتفح
منال جريت هلية بخضة :مح في اية مالك نوجة بتعيطي لية يا حبيبتي
حمزة بنوفزة : رامز ابن عمو عمر ضربها وانا ضربتة ومعاز زعقلة وزقة وقعة علي الارض
عمتي :كدة يا زوما تضرب اخوك مش كدة عيب
منال :حمزة انت ضربت ابن عمك انت غلط لم ضرب اخوك
حمزة :بس هو مش اخوية هو ابن عمي
منال بغضب :اية انت قولت اية سمعني كدة تاني
حمزة :رامز مش اخوية ابن عمي عمر
منال بزعيق :انت بتكررها تاني اتفضل علي اوضك متتكلمش معاية لحد ما تعرف غلطك اتفضل
معاز:ماما حمزة مش
منال بمقطعة :مسمعش صوت حد فيكم من امتة يا استاذ حمزة. احنا بنفرق ونقول دي ابن مين انتم في العيلة دة اخوات مش ولد عم ولا ولد خال سمعت يا حمزة
حمزة :يا ماما هو كل ميشوف نجمة يضربها وانا بتعصب محدش يضرب اختي
محمد كان طلع وجة وفق جنبي
محمد. :تعالي يا حمزة انت عارف اني رامز صغير صح وهو بيحبك لم تضربة هيكرهك وغير كدة عم عمر هيزعل منك هو انت مش بتحب عمو عمر وبتحب رامز
حمزة حط وشة في الارض :ايوة بحبة بس هو علي طول يضرب نجمة وكمان ساعات كتير يضرب معاز وانا مش بحب حد يضرب اخواتي فبتعصب يا بابا
منال :حبيبي رامز صغير ومش لية اخوات وانتم اخواتى فأكيد انتم بتبعدة عنة وعشان كدة بيحاول يخليكم ديما معها
معاز:انا اسف يا ماما اني زعقت لاخوية الصغير
حمزة :انا اسف يا بابا بس لو سمحت قول لعم عمر ميخليش رامز يضرب نجمة او معاز ممكن
محمد. :حاضر بس انت لزم تعتزر لاخوك رامز
حمزة :حاضر
نحمة:
مش بكرة الجمعة والكل مجتمع عند جدة محسن
منال :ايوة دي فرصة حلوة عشان تعتزر فيها لاخوك يا حمزة
حسيت بدوخة اللي من فطرة كانت بتيجي وتروح بس مخدش في بالي
سبت الاولد وطلعت لمحمد اللي قام وطلع عشان يغير دخلت لقيت بيقلع التيشرت قربت منة وحضنة من ضهر
محمد :روحي قلبي وحشتني
منال وانا بشم رحتة: انت وحشتي اوي رحتك حلوة اوي يا محمد
محمد والف لية :انتي اكتر كنت فاكر اني حبك لرحتي هرمونات حمل بس طلعتي بتحبي رحتي بجد
منال وانا بشم رحتة وابوس صدرة : هرمونات اية بس انا بعشق رحتك من اول مرة وراتني فيها جسمك فكر منال الاقلب
محمد. :طب فاكر بس هو فين جسمي ما خلص
منال: خلص اية انت خلص خفيت ورجعت احسن من الاول وجسمك رجع زي الاول واحسن انا بخاف حد يشوفك من البنات اللي بتستغل معخم يخطفك مني
محمد: ههههههه مخدش يقدر يخطفني غيرك يا نور عيني يعني عجبك جسمي
منال وانا بتنسح فية زي الاقطة : اوي انت عجبني من زمان يا روحي بموت فيك
محمد:طب بصي دة اية دة
بصيت لقيت واشم اسمي علي دراعة مجنون منال بالفرسي
منال بحب :لا انت خلص بقيت مهوس
محمد.:هوستني بحبك
منال :بعشقك انا مجنونة بحبك مكنتش فكرة اني بحبك كدة حبك دي زى الهوى من غيرة حبك اموت
محمد : بعد الشر عليكي تعالي عوزك في موضوع ملهوش حل
منال بدلع :تؤ انت موضيع كتير مش بتخلص وبعدين موضوع اية الباب مفتوح حد من العيل يطلع
محمد بشقاوة .:نقفلة
وراح للباب وقفلة بالمفتاح
الباب اتقفل نشوف حل للموضوع بقة
منال بدلع :تؤ تؤ مودى لا مش دلوقتي نتغدى الاول وبليل عملة مفاجاء ليك
محمد. وهي بيحضني ويبوس فيه :طب نحل نص المشكلة دلوقتي وبليل نكمل
منال بدلع :تؤتؤ بليل في حاجة حلوة ليك
محمد :منو انا قولت هنحل المشكلة دلوقتي يعني دلوقتي وبليل نحل غيرها هي المشاكل بتخلص
منال :ههههههههه سافل
محمد :جدا وغرقت انا وهو في بحر العشق اللي مش عاوز يخلص لكن بيزيد
بعد فطرة
منال وانا في حضن محمد :مودى
محمد :اممممم
منال : بحبك اوى معرفش كنت هعيش من غيرك ازاي (انا حسيت بدوخة تاني) محمد انا عوزة اروح للدكتور
محمد.اتنفض : فيكي حاجة انتي تعبانة
منال :لا بس شكة في حاجة وعاوزة اتأكد منها
محمد.:حاجة اية قولي متخضنيش
منال :اصل يعني انا حسة اني ممكن اكون حامل
محمد.بتكشيرة :حامل ازي وانا مبقتش اخلف بعد الكيماوي والدكتور قال كدة
منال :عشان كدة انا قلقلنة اعراض حمل وغير كدة هي متأخرة علية خايفة يكون عندي حاجة في الرحم
محمد.: لا كدة لزم نروح للدكتور بسرعة قومي حضري الغدة وهنزل نروح للدكتور بعد الغدة
منال :انت مكشر لية دي ممكن يكون إرهاق
محمد :هنشوف يلا قومي.
وفعلا قام خد دش وانا كمان بس محمد كان ساكت ومكشر واي حد يكلمة ميردش بعد الغدة نزلنا ورحنت للدكتورة بعد الكشف
الدكتورة :الف مبروك المدام حامل بس
محمد قطعها. بستغراب : حامل انتي بتقولي اية ازي حامل انا مش بخلف
وبصلي حامل ازاي يا منال
منال بصدمة :انا حامل طب ازاي
محمد. بغضب :متردي علية انا انتي حامل ازي يا هانم حامل ازاي فهمني
منال بزهول :لالا يا محمد اوع تفكر في كدة انا مش بخرج من البيت وانت عارف كدة
الدكتورة :استاذ محمد اهدي لو سمحت انت عرفت ازاي انك مش بتخلف
منال بدهشة :هو ينفع واحد كان مريض سرطان وواخد كيماوي واشعاع يخلف
الدكتورة:وآية المشكلة في كدة
محمد. بزعيق: انتي بتهزري انا سالت وعرفت اني بعد الكيماوي والاشعاع مش هخلف اللي في بطنها دة بقة من مين يا ست هانم
منال بصدمة :محمد
محمد بغضب مسك ايدي .:انطقي يا هانم انا مش بخلف بعد اللي حصل دي من مين
الدكتورة : لو سمحتو اهدي يا ستاذ مين قال اني انك بعد الكيماوي ممكن متخلفش انت واخد الكيماوية من امتة
محمد بعصبية :من ست سنين
الدكتورة :بعد الكيماوي ممكن الحيوانات المنوية تأثر بس تكون موجودة بس ضعيفة واحتمال يكون في حامل دي لو حصل بعد الجلسات مباشرة لكن انت بتقول انت بقالك ست سنين يعني ممكن تكون كل حاجة رجعت لطبيعتها
منال بصية لمحمد بصدمة من محمد :شكرا يا دكتور
شكرا الدكتورة ومشيت طول الطريق متكلمتش بس سكتة روحت مصدومة من رد فعل محمد كلمة من مين توجع اوي اشك وحش روحنا وانا مخنوقة من محمد
منال بزعيق :نجمة حمزة معاز انزلة بسرعة
عمتي :دل لسة طلعين ينامة يا بنتي
منال بجمود :معلش يا عمتي خليهم بنزلة
الاولد نزلة
منال :حمزة أمسك ايد اخواتك ويلا بينا
محمد بزعيق :علي فين يا هانم
منال :بعد اذنك انا ريحة لبابا
عمتي :محسن في حاجة يا منال
منال :لا يا عمتي انا مشية وانت يا ابن عمتي لم تأكد من اني اللي في بطني ابنك بيت أبوية موجود سلام يلا يا ولد
جيت امشي لقيت محمد مسك دراعي
محمد :اية خلص بتخديد قرار من دماغك ملكيش راجل
منال نطرة ايدة :بعد اللي قولتة عند الدكتورة انا مليش مكان عندك لم تتأكد انك بتخلف واني كلام الدكتورة صح والدك موجدين بس انا لا نظرة الشك في عينك قتلتني متوقعتهاش منك ابدا
محمد بغضب :خش جوة واطلعي اوضتك
عمتي :هو في اية اول مرة تتخانقة كدة
منال : ايوة اول مرة نتخانقة واول مرة ابنك يشك فيه ولية عشان رحت للدكتورة تأكد من اني حامل ولم طلعت حامل البية ابنك يا عمتي بيقول من مين بعد اللي قالة اعمل اية لم انا اللي مبشفش الشمس من غيرك تشك فيه اسال امك أن كنت بخرج ولا محبوسة انا بيت بابا لم تأكد من انك ممكن تخلف بعد الكيماوى ابقة تعالي وحلها مع بابا
خدة ولدي ومشيت
عمتي :محمد هاسبها تميش
محمد. :نزل وراية جري لقني وقفة وسندة علي العربية
محمد قرب :اركبي يلا يا ولد
منال :لا شكرا انا هوقف توكتك شكرا
محمد بغضب :اركبي متجننيش عليكي
منال :اية يا محمد هتضربني في الشارع
محمد.بابتسامة :حمزة خد وأخواتك واطلع فوق عند تيتة منال انا وماما ريحبن مشور ولم نرجع هاجي اخدكم ونروح نتفسح ماشي
نجمة بفرحة :هنروح الملاهي صح يا بابا
محمد :من عيني حاضر يلا اطلع يا حمزة وخد اخواتك معاك
محمد فضل واقف لحد ما عمتي بصة تطمنة اني الاولد طلعة ركب محمد وطلع بية وقفنا في مكان مبين القاهرة والإسكندرية
محمد. بحيرة :اسمعني للاخر لو سمحتي انا عارف اني تعبيري خاني واني غلطان بس انا كنت مصدوم لو فكرة وقت حملك الاول اني الدكتور عرفنا اني مش ممكن اخلف بعد الكيماوي تاني وانا كنت عارف دة وانتي كمان بس لم تيجي انتي دلوقتي وتقولي حامل يبقة لزم اتجنن والشيطان يلعب بدماغي بجد انا مش فاهم ازي الدكتور زمان ياكد اني استحالة اخلف ودلوقتي انتي حامل دي حاجة تجنن ردي علية بذمتك دي اية انتي نفسك كنتي مصدومة لم عرفتي مبالك انا رجال وبغير علي مراتي بجنون اعمل اية انا من غيرتي عليكي مش بخرجك ادني عقلك
منال :تقوم تتهمني وتقول من مين اللي في بطنك للدرجي انا ممكن أفرط في نفسي عشان شهوة انا ممكن اكون كدة انت شيفني ممكن اكون عبدة للرغباتي ولشهوتي
محمد.:لا طبعا أنا استحالة أقول كدة عليكي بس انا متلغبط من اللي حصل. يا منال انا واحد صنيعي في وسط السوق وبشوف الحلو والوحش اعرف احكم علي اللي في أيدي إن كان حلو ولا رخيص وانتي اغاليا حاجة في عمري انتي وولدي بس لزم افهم ازي دة حصل وانا اتقلي اني مش هخلف تاني هو انتي فهمة اني شكيت فيكي ولا حتي بتهمك دي لو حصل كنت قتلتك وشربت من دمك من غير ماحد يحس
منال :واللي قولتة عند الدكتورة دي اية مش كدة بتشك فية وتتهمني اني
محمد. بمقطعة :اوي حتي تفكري اني ممكن اشك فيكي لا ابدا اللي حصل دي كان مجرد شيطان وتحكم فيه واسف لو جرحتك
منال بحزن :جرحتني انت قهرتين معني انك تقول من مين اللي في بطنك يبقة انت بتقهرني يا محمد بعد الحب دة كلة تفكرة اني ممكن
محمد.: والله مقدر بس اللي حصل لغبطني خلني مش فاهم ولزم نسأل ونعرف ازاي دة حصل ولو في خطر عليكي م ن اللي في بطنك ينزل والله انا كنت مكتفي بولدي منك بس طبعا لو في امل اني نخلف تاني اية المانع بس الاول نعرف ازاي دي حصل. بجد حقك علية سمحني
منال :لا انت غلطت فيه وشكيت فيه كمان وانت اكتر واحد عارف اني فضلتك علي شغلي مع انك كنت متفق معاية اني اشتغل وانا.فضلتك انت تقوم تعمل كدة فيه
محمد.:انا اسف والله ما كان قصدي يا روح قلبي خلص بقة يا منو متزعليش
منال :لا زعلانة ومش هسمحك ابدا
محمد.مشي بالعربية وصلنا اسكندرية كل دة وانا مكشرة ومش بتكلم مع محمد.وهو بيحاول يتكلم معاية وانا مش برد علية وصلنا عند. فندق صغير
محمد.:اتفضلي انزلي ممكن
منال :احنا فين
محمد.:في اسكندرية هنقعد لبكرة كلة مع بعض ونرعج كان نفسي من زمان نقدي مع بعض حتي يوم واحد ممكن
منال :لا انا مش عوزة انت متستهلش اني اقعد معاك ولا حتي ثواني
محمد :طب أهون عليكي
منال : ايوة زي ما انا هنت عليك وشكيت فيه
محمد :طب انزلي مش هنتكلم في الشارع يلا
نزلت ومحمد حجز اوضة في الفنادق وطلعنا
محمد. :اولا انتي متهنيش علية ابدا وانا عمري ما شكيت فيكي بس والله العظيم انا متلغبط لحد دلوقتي منال انتي لزم تكوني مقدرة موقفي ايوة التعبير طلع مني بالغلط بس والله علي قد ما اتصدمت علي قد ما فرحت اني هجيب عيل تاني منك خلص بقة يا منو حقك علية
منال :انت وجعتني يا محمد كلمتك قدام الدكتورة كانت صعبة اوي علية
محمد.:اسف سمحني بس بعد ما نرجع لزم نفهم اللي حصل وزي ما قولت لو في خطر علىكي من الجنين ينزل
منال بدلع :طب يلا صلحني انت زعلتني اوي
محمد حضني وفضل يصالح فيه وانا ادلع علية لحد ما طلع النهار ونمنا من التعب في حضن بعض بعد الضهر صحيت لم محمد قام وصحني نزلنا انا وهو ورحنا اتمشيني وفسحني كان يوم يجنن وحنا مشين شفت يفطة لدكتور،خصوبة
منال :محمد.دكتور خصوبة اهو تعالي نطلع نسأل ونعرف ممكن
محمد.:عارف انك لسة زعلانة بس
منال بمقطعة :انا مش زعلانة بس زي ما انت عاوز تعرف وتفسر اللي حصل انا كمان عوزة اعرف ممكن
محمد.:ممكن يلا
طلعنا و وبعد فطرة محمد دخل
محمد.:مساء الخير
الدكتور :مساء الخير اتفضل خير
محمد.باحراج :دكتور انا كنت مريض سرطان وواخد كيماوي واشعاع بس قبل ماخد الكيماوي والاشعاع خلفت عشان الدكتور أكد اني مش هقدر اخلف بعد كدة انا بقالي ست سنين واخد العلاج بس اكتشفت اني مراتي حامل انا عوز اعرف هو ممكن اخلف تاني ولا ....... انا اسف بس انا متلغبط
الدكتور :،واية اللي يلغبطك هو المفروض قبل ما كنت تاخد الكيماوي ،يتم تحديد فرص الحمل بعد العلاج الكيميائي بالاعتماد على ثلاثة عوامل: العمر، وجرعة أدوية السرطان، ونوع العلاج هو . ممكن يعاني بعض الأشخاص من العقم المؤقت وفي البعض الحالت ممكن يصاب البعض الآخر بالعقم الدائم. فمهما كانت النتيجة، كان لزم استشارة أخصائي الخصوبة يمكن أن تساعد في التغلب على مشكلة العقم الناجم عن العلاج.
محمد :يعني أنا ممكن يكون كان عندي عقم مؤقت
الدكتور :دي بيرجع لنوع العلاج
فضل الدكتور يسأل محمد وهو يجاوب وانا قعدة برة هتجنن الدكتور طلب من محمد مجموعة تحليل
طبعا محمد عرف الدكتور اني احنا من القاهرة اني مش هينفع نتابع معها والدكتور عرف محمد علي دكتور تاني في القاهرة اني هو هيتصل هيفهمة واني محمد ممكن ياخد التحليل ويروح بيها
بعد فطرة محمد خرج وهو مكشر
منال :اية طمني
محمد.:هعمل تحليل وبعدها اعرف ان كان عندي عقم مؤقت ولا دائم
منال :طب واللي في بطن محمد قسما بالله ما خونتك يا محمد
محمد :مين جاب سيرة الخيانة الدكتور قال إني في مرضي من الكيماوي بيجلهم عقم مؤقت وفي ناس كتير بيجلهم عقم دائم ودي بيتحدد بنوع العلاج والكمية انا مجبتش سيرة خيانة ابدا هو انتي متخيلة انك لو خائنة كان زمانك عيشة احنا صعيدى يا منال وانا راجل دمي حامي
منال :طب وانت مكشر لية وفر التكشرة لم تعرف نتيجة التحليل وترجع تقتلني
محمد. بتعب :منال ابوس ايدك انا مصدع من كتر الاسئلة عوز ارتاح عشان نروح للعيال ممكن
احنا كان وصلنا وطلعنا الآوضة
منال :ممكن خش تنام ساعة وانا قعدة
محمد فعلا دخل ينام وانا قعدة اتفرج علي الناس من بلكونة الفندق نمت مطرحي
حلمت
(الحلم )
كنت قعدة وسارة ومحمد.دخلين علية
منال بخضة :سارة هو انتي مش موتي محمد سارة ازي جية معاك وهي ميتة
سارة بضحك :انا مش قولت اني مش هسيبك محمد جبني وسهل الحكاية انتي فكرة هو جيبك اسكندرية لية عشان كان متفق معاية أنة يجيبك هنا عشان اقتلك واخلص منك انتي واللي في بطنك وبعد ما نخلص منك انت واللي في بطنك نعلن جوزنا انا ومحمد
منال بصدمة :,محمد
محمد.:ههههههههه وهو انتي متعرفيش يا منو اني سارة بعد طلاقها من عمر انا اتجوزتها وعيش معها هنا في نعيم اسف يا حبيبتي بس سارة دي طلعت انضف منك كفاية انها مش خائنة وحمل في الحرام وجوزها مش بيخلف
منال :محمد والله ما خونتك محمد وحيات ولدنا ما خونتك
سارة : منال متقلقيش ولدك عندي محمد بعت جبهم هما وعمتك دي حتي عم محسن لم عرف انك حامل في الحرام قال اقتلها واخلص من عارها علي فكرة الكل عرف انك فجرة وخاينة والكل قال اخلص منها قبل ما تجيب العار للعيلة
منال بزعيق :كدابة محمد انت مصدق اني خائنة واني خونتك والله يا محمد اللي في بطني دي منك
محمد خرج من حبيبة سكينة وسارة كتفتني ومحمد مسك شعري و فع راسي لفوق وحط السكينة علي رقبتي انا بصيت لقية الكل واقف بصيت للكل بستغراب محمد قرب السكينة مني ودبحني وهو مبتسم كانت آخر كلمة قولتها وهو بيدبحنا انا بعشقك يا محمد انا مش خائنة )
فقت علي ايد محمد بتصحني
محمد :منال منال مالك في اية
منال بخضة :سارة سارة انت انت لالالا ولدي ولدي انا مش فجرة ولا خائنة والله يا محمد انا مش خائنة
محمد :منال اهدي انتي كنتي بتحلمي
منال :حلم اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
محمد :انتي نمتي هنا لية مدخلتيش لية تنامي جنبي
منال :راحة علية نومة وانا بتفرج علي الناس انت عامل اية دلوقتي
محمد :لا كويس جدا انا كنت عاوز انام وبس والصداع من قلة النوم وانت دلوقتي الحمدالله كويس يلا قومي اغسلي وشك عشان الكل عمال يتصل ونجمة قلبة الدنيا وبتعيط وحمزة ومعاز عملين يحيلة فيها وهي مش عوزة تسكت
منال :حبيبتي طب يلا ولدك طلعين حنين ليك يا محمد
محمد.:و امهم مش حنينة
منال :انت اللي تقول مش انا
محمد.:امهم دي نور عيني ونبض قلبي يلا
نزلنا وروحنا في الطريق
منال :محمد انت مصدق اني مش خائنة صح واني اللي في بطني دة منك
محمد.:اكيد طبعا أنا واثق فيكي وبطلي بقة تفكري في الموضوع دة انا هعمل التحليل مش عشان اتاكد لا عشان عاوز امالي البيت عيال
منال:بس الاول نعرف ان كان الكيماوي عمل عقم مؤقت ولا
محمد.:لا نتأكد من اني معملش تشوهات في الجنين انا ياماما عرف قدراتي يا بنتي دي من اول طلعة جبت ثلاتة
منال :ربنا يديك الصحة والعافية يا رب
محمد.:يا رب
روحنا وكانت مناحة من نجمة المدلعة زي امها وأبوها يحايل فيها وهي ابدا استحالة تتصالح
محمد بصلي وضحك :بنت منال بجد خلص بقة يا نجمتي بكرة نروح الملاهي وافسحك انتي وأخواتك طول النهار اتفقنا
نجمة بزعل :لا
منال :نوجة خلص بقة بابا هيزعل منك
نجمة :خلص بس بكرة هتجبلي كل حاجة انا عوزها وهتنفذ كل حاجة انا هقول عليها
معاز:علي فكرة بقة بابا بينفذ.كل حاجة بتقول عليها من غير ما تقولي يا ست نجمة
حمزة :علي فكرة انتي مش هتروحي لوحدك احنا هنكون معاكي يعني تطلبي حاجة معقولة مكنيش طماعة
نجمة :بابا بيحبني اكتر منكم عشان انا احلى وحدة فيكم
حمزة :ههههه يا حبيبتي احنا الثلاثة تؤام متماثل يعني شبه بعض مفيش فينا حد احلي من التاني
معاز :صح يا زوما انتي عبيطة
نجمة :لا انا شبة بابا حتي شعري اصفر زي بابا
حمزة :لا انتي شعرك بني زي ماما مش اصفر انا ومعاز اللي شعرنا اصفر
نجمة :لا انا شبة بابا
محمد :بسسس انت وهي انتم كلكم حلوين انتي شعرك بني يا نوجة زي ماما وعينة لون عيني ومعاز وحمزة نفس الحكاية شعرهم بني وعنهم لون عيني يلا علي فوق انت وهو هي حمزة براحة علي اختك خليك زي معاز عاقل
الاولد طلعة ومحمد قرب مني وحط ايدة علي بطني شيفة ولدك عقبال اللي جي
منال :تطمن بس الاول ونعرف
محمد :خير انشاء الله
عدي اسبوع ومحمد فعلا راحل يعمل التحليل وبعد اسبوع راح للدكتور تاني
الدكتور :دكتور مازن عرفني الحالة
ومسك التحليل طب كويس جدا
محمد. :خير يا دكتور
الدكتور :خير جدا حضرتك كان عندك عقم مؤقت من أثر العلاج وبعد طبعا ما خلصت واتاكدة انك سليم وشفيت من المرض تماما تقدر تخلف بسهولة بس لزم المدام تتابع مع دكتورة نساء لان ممكن يكون في تشوة بس دى احتمال و بنسبة قليلة جدا بس نطمن
محمد :يعني أنا دلوقتي ممكن اخلف تاني
الدكتور :طبعا
محمد.:شكرا يا دكتور شكرا جدا
ومشي وروح وطلع جري علية دخل لقاني في المطبخ بعمل سندوتشات شلني ولف بية مبروك يا ام ولدي نقدر نجيت عيل لصبح انا عاوز عيال كتير اوى عاوز امشي في البيت اتكعبل فيهم وانس أسمائهم من كترهم
منال :اية قال عقم مؤقت أثر العلاج قول طمني
محمد. :ايوة عقم مؤقت ولم اعتفيت تماما قدرة ارجع اخلف تاني بس لزم انتي تروح للدكتورة عشان احتمال يكون في تشوهات عوزين نطمن مش اكتر
منال : يعني أنت خفيت خالص
محمد. :ايوة.واحسن من الاول الحمدالله
منال :يااااااة انا فرحانة جدا انك خفيت ورجعت تاني احسن من الاول
محمد.:يلا انا حجزة عند الدكتورة عشانك
منال :حاضر
ونزلنا ورحنا للدكتورة
الدكتورة :طبعا انتي حامل في ٣شهور بس للاسف الجنين مشوه يعني غير مكتمل النمو
محمد :مش فاهم
الدكتورة :بعد عمل السونار تبين اني الجنين غير مكتمل النمو واصلا متربي برة الحوض يعني اصلا في اي وقت هينزل
منال :مش هتحرك ولا هعمل اي حاجة
الدكتورة :حتي لو متحركتيش هينزل لانة غير مكتمل النمو
منال :طب اعملي اي حاجة عشان مينزلش
الدكتورة :مدام منال انا مش في أيدي حاجة اعملو كل دة بايد ربنا قولي يا رب
محمد بحزن : طب يعني العمل اية في كدة
الدكتورة :لزم ينزل لان في كمان خطر علي الام لأن انا مش شيفة اي نبض واضح قدامي و في خطر علي الام لو فضل ممكن يعمل تسمم لام
محمد. :اللة الامر من قبل ومن بعد اعملي اللي في الصالح يا دكتورة
منال :هتموت ابني يا محمد
محمد. :هو اصلا مفيش نبض يعني ممكن يكون ميت
منال :لا انت اصلا كنت شاكك أنة مش ابنك يعني اكيد متفق مع الدكتورة
الدكتورة :مدام منال انا مسمحش بكدة انا وريتك اني الجنين مفهوش نبض يعني محدش متفق معاية
محمد :طب انا هتفق معها لية اللي هينزل دة ابني انا كمان
منال :عشان خاطري سيبة
محمد :في خطر عليكي ممكن تموتي متتكلمي يا دكتورة
الدكتورة : انتي مش مقطنعة بكلامي انا هسمعك بنفسك اني مفيش نبص اصلا ودي غي خطر عليكي (الدكتورة فعلا كشفة تاني ولم سمعة نبض القلب كان معدوم ) انا طبعا مقدرة الوضع بس صدقني يا منال الطفل انا مش سمعة اي نبض منة
منال :خلص اللي عوزة ربنا هيكون
الدكتورة :يعني نجهز للعملية
منال :ايوة
الدكتور :,بكرة تكون هنا الساعة ١٠الصبح انتي ووالاستاذ محمد
روحنا وانا حزينة وعمتي سالت
عمتي : في اية مللكم بقولكم كام يوم مش طبيعيه
محمد. :منال حامل ولزم الجنين ينزل لان غير مكتمل النمو واصلا متربي برة الحوض يعني هينزل هينزل
عمتي:وانتي خزينة عشان كدة يا هبلة نزل المرة دي المرة الجاية يكمل متزعليش اوى كدة ربنا كريم يا هبلة انتي بطلع عياط ربنا يخلي ولدك
منال:يارب كان نفسي يكمل
محمد وهو وخدني في حضنة :معلش نعوضة
طلعت وانا فعلا حزينة ونمت بس صحيت علي وجع جامد جدا في ضهري
منال :,محمد محمد ااة محمد قوم
محمد :في اي. مالك
منال :بطني اة الحقني
محمد شال الغطة ولقة السرير غرقان دم :اية دة في اية
منال :الحقني بموت
محمد :يا ماما اطلعي بسرع
عمتي :في اية عندك
محمد نزل جري :منال بتنزف
عمتي :يا مصبتي اتصل بالدكتور بسرعة
محمد انا لسة ستني طلع وشلني ونزل بية بسرعة. وطلع علي المستشفي بعد الكشف
الدكتورة :اسفة جدا البيبي نزل
محمد:هي عمل اية انا عاوف اني البيبي هينزل هي عمل اية
الدكتور: الحمدالله كويسة تقدر تخش تشفها
محمد مستناش ودخل علي طول :منال حبيبتي الحمدالله
منال :نزل البيبي نزل صح
محمد :الحمد لله المهم انتي وبعدين نعوضة
بعد فطرة خرجة والكل عرف اني كنت حامل واني محمد يقدر يخلف تاني عدى سنة ونص وانا في سعادة وحب مش بينقص لا دة بيزيد وخصتا لم عرفت اني حامل تاني في تؤام ولد وبنت انا النهاردة وفي اول التاسع والحمدلله صحتي كويسة جدا عمتي ماتت بعد تعب كبير اوى ومحمد كان حزين عليها اوي بصراحة الكل زعل عليها جدا بابا لسة تعيان وماما لسة بتحاول تفرض سيطرتها علي بابا شهاب خلف مريم وزمرد فريد رافض أنة يتجوز عمر جاب نورة بعد رامز فادى عند اصلا اياد و نصار ومني واة من اياد مجنون نجمة سالم عزل نفسة عن العيلة هو وعيالة بعد ما شهاب عرف بابا اللي رحاب قالتة انا رحت البنك وتنزلت عن كل حاحة كتبها سمير لاولد سالم بابا حاول كتير معها بس هو مش عاوز حد يفرض علية يعمل اية مرات سالم إنسانة كويسة جدا مش زي رحاب ابدا وحولية معها كتير بس هو عشان يخلصة من الزن صفي كل حاجة مع العيلة واشتري مزرعة بعيد عن العيلة كلها وطبعا لسة بيعمل نزوات انا عيشة سعيدة جدا الحب مالي القلوب بابا اقطرح اني الكل يبيع وتشتري مزرعة ونعيش فيها كلنا بعد اللي عملة سالم رجع وقال خلي كل. حاجة زي محمد حبة جواية بيكبر وهو لوقتي اللي بحل مشاكل العيلة مع بابا الحمدالله عشنا كتير وشفنا اكتر واتعلمني ازاي نحافظ علي بعض
العبرة من القصة اني محكمش علي حاجة من غير ما اسمع وازي احافظ علي الحاجة اللي ديما معاية واخد بالي من ناس بتقف جنبي وجهم بحبة يمكن مش قدرين يعبرة علي اللي جوهم. اني في اشخاص كتير حوليك عملين بيحبوك وهم يتمني الشر ليك متامنش لحد بسهولة
####################
وتوتو توتو خلصة الحدوتة حدودتة منال ومحمد محمد اللي بيضحي عشان حبة يعيش سعيد نسيت اقول انا جبت كمان تؤم وسمتهم زين وزينة
انا شيفة محمد قعد بيحكي لاولد قصتنا عن اذنكم بقة اصل محمد وحشني اوي
💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖
ستنوني في قصة جديدة يلا اللي هاوز الجديد يثبت حضورة
• تابع الفصل التالى " رواية جسد بلا روح " اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق