رواية جسد بلا روح الفصل الثانى والعشرون 22 - بقلم خاتون عبد المنعم
الحلقة الثاني العشرين
{{جسد بلا روح}}
نرجع حبة بالوقت بتحديد عند سالم ورحاب سالم روح واول ما دخل
سالم بعصبية: بقة انتي عوزه تفضحيني في وسط. اهلي
رحاب: انا مش عوزة افضحك ولا حاجة انا بفوقك قبل ما تندم يا سالم رجغ حق منال يا سالم
سالم:اية يا رحاب هتعملي فيها امام الدعاء الفلوس دة والدهب بتاع امي دي حقي
رحاب: لو من حقك كانت امك قالت ولا سمير الله يحمهم فوقة ياسالم الكفن ملهوش جيوب مش هتاخد حاجة من الدنيا يا سالم اسم مني
سالم.:وفري كلامك.لنفسك انا عارف بعمل اية و اعملي حسابك مراتي التانيى هتيجي تعيش معاكي من بكرى
رحاب:حاضر ربنا يهديك يا سالم
سالمو:ههه بقة انتي ترشدني فوق يا رحاب اوعي تنسي تاريخك انتي راقصة يا رحاب وانا اللي توبتك
رحاب: وانا من ساعة ما اتجوزتك وانا صيناك ومش هنكر اني كنت رقاصة بس ربنا غفور رحيم يا سالم فوق يا اخي حتي قاضي الارض بتاعة العيلة مش واخد بابك منها
سالم: انتي تخرجي منها وحسك عينك حد يعرف باي حاحة من كل دة بصها وخرج وهي فضلت تعيط وستتغفر ربنا
هنرجع لكتلة الحقد مش الشر لان الشر بيتعالج لكن الحقد عمرة ما يتعالج لانة موجود في الدم وبيتولد مع الانسان
المهم سارة كانت قعدة مع نفسها وبتفكر ازي ترجع عمر
سارة لنفسها :طب اعمل اية خالتي ورفضة تعمل حاجة معاية وقال اية المرض الوحش جلها دي انا اقطع ايدي انك بتدبري حاجة كبيرة يا خالتي طب اعمل اية هتجنن...... بس مفيش غير الواد حاتم هو اللي هيساعدتي اتصل بية
سارة: الو انت فين ياض عوزاك
حاتم :عوزة اية يا سارة انا مش فاضي
سارة :اغصب نفسك وتعالي عوزاك
حاتم :قولي عوزة اية بسرعة في ايدي شغل
تعريف صغير بحاتم اخو سارة الصغير واد. صايع بتاع كباية وحشاش وعلي طول مسطول
سارة :عوزاك معاية اصل انا ريحة امسك عمر متلبس مع مرات إخوة
حاتم :عمر مين
سارة :جوزي انا هفهمك احنا هنروح ونعمل فضيحة لمنال بنت خال عمر في بيتها ولعمر كمان انا عرفت اني عمر قاعد عندهم في البيت هنعمل فضيحة لعمر
حاتم: هو مش طلقك
سارة: يادي النيلة ايوة طلقني انا بقة عوزة اروح اظبطة مع مرات اخوة
حاتم: هي بنت خال عمر ولا مرات اخوة هو متجوز مرات اخو وبنت خالة كمان جامد الود دة متجوز اتنين
سارة: يا حمار افهم منال بنت خال عمر ومرات محمد اخو عمر
حاتم: فهمت انتي عوزة تمسكي عمر مع محمد صح
سارة: همسك. عمر مع محمد ازاي يا حمار
حاتم: مش انتي اللي بتقولي
سارة: حاتم يا حبيبي تعالي بس وانا هفهمك.
حاتم: تمام بس هاخد. تمن مجيتي
سارة: ماشي تعالي بس
بعد. شوية حاتم. وصل بيت امة
حاتم: سارة ازيك عمال اية فينك.
سارة: ينهار اسود هو انت مش لسة مكلمني
حاتم: انا محصلش
سارة: ماشي اسمع يا حاتم يا حبيبي انا عوزك. معاية نمسك عمر حوزي مع منال مرات اخوة
حاتم: ايوة وانا ممكن اعمل اية معاكي
سارة: انت بس هتكون شاهد وانا بعمل الفضيحة
حاتم : وانتي فكرة اني كدة عمر ممكن يرجعك دي ممكن يقتلك فيها هو وأخوة
سارة :لا محمد مش بتاع مشاكل ولاحد في العيلة دى بتوع مشاكل احنا هنعمل فضيحة منها منال تطلق وعمر يرجعني وبعدها هحليلك بقك
خاتم :طب وانا ومال بقة بكل دة
سارة :يا غبي انتي هتجيب ستات يكملة معاية الفضيحة ويقولو كلام علي منال وفضحتها القديمة محمد.طبعا مش بتاع مشاكل هيطلق منال ومنال الكبيرة طبعا هتضغط علي عمر يرجعني لم تعرف اني بنت اخوها هي السبب في كل اللي حصلي وطبعا انا بدمعتين قهر مني هصعب عليها وتخلي عمر غصب عنة يرجعني
حاتم :يا بنت الشياطين بس انا هاخد كام في الموضوع دة
سارة :لا كتير انا اول ما ارجع لعمر هنغنغك في العز معاية ولا
حاتم :طبعا معاكي بس لو احمد اخوكي عرف هيعلقنا
سارة:متقلقش احمد سافر اسكندرية في شغل من امبارح ومش راجع غير اخر الشهر
حاتم :تمام هنبتدي امتة
سارة: حالا هستناك علي أول الشارع بتعهم انتي والستات اللي معاك بس انا عوزة ضرب لو حكمت وفي ضرب انا هضرب منال والستات تكتفها وتسيب الباقي علية ماشي
حاتم: وعمر ومحمد. هيسبومي تضربيها
سارة: لا انا عرفت اني محمد بياخد كيماوي وبيرجع منة مهدود انت بقة هتكتف عمر ووخدو من الستات تكتتف حماتي وانا ومعاية وحدة تاني نضرب منال
حاتم :تحت امرك
طبعا أنا كنت بتكلم مع عمر والباب خبط
عمر فتح وكانت الصدمة كانت سارة ومعها الجيران وستات معرفهمش هي جية وفي عينها الشر هي واللي معها ومرة وحدة قعدة تزعق
سارة بزعيق : اتفضل شوفو اهو فاتح الباب وهو لبس هدوم البيت تعالو يا ناس شوفي الست الشريفة اللي مقرطس جوزها وجيب اخو في بيت. هو يا عيني تعبان ومش قادر تعالي وشوفة اللي خلت جوزي يطلقني عشان وسختها تعالو يا ناس اتفرج علي وشوفوا بعنيكم
منال بزهول :انتي بتقول اية يا مجنونة انتي
سارة بزعيق :بقول اية بقول اني اخو جوزك اللي واقف دي كان متجوزك قبلي ولم خد غرضة منك لبسك لاخوة بعد مكشفك. هلي حقيقتك وسابك يا زابلة النسوان ودة جزات الغلبان العيان جوزك اللي نايم فوق بعد ستر عليكي
منال بزعيق :انا زبلة يالمامة حشرة
سارة بزعيق :ايوة انتي انتي اللي جوزي طلقني بسببك اسمعو يا ناس لم لقتي جوزها مش مالي عينك ومريض لفتي علي اجو جوزي اللي كان في الأصل جوزها قبل ما اخوة يستر عليها وعلى فضحتها اللي كانت اسبب في طلقها من عمر
منال بزعيق : انا يا حسالة انا يا مزبلة اطلعي برة بيتي يا حقيرة
عمتي جت بسرعة مع انها كانت تعبانة اوي : اية اللي بتقولي دى يا سارة عيب يا بنتي كدة
سارة بزعيق : يا جبروتك شوفو القدرة جيب طلقها وحماتها موجودة وتلقو جوزها الغلبان نايم عيان فوق مش قادر
عمر بزعيق :اخرس يا حيوانة اطلعي برة
سارة :شوفتم اهو بيدافع عنها اصدكم هو دي جزاتي اني استحملتك وانت مش بتخلف
وحدة من الستات اللي سارة ماجراها :ربنا يستر علي وليانة دي ولية قدرة يختي
وحدة تاني :دى لزم تفضح في الحتة كلها عشان تكون عبرة هي وهو
وحدة تاني :لا دي تضرب علقة وتفضح
منال بزعيق :برة يا لمامة يا زبالة منك ليها
سارة : انتي بتشتمني يا فجر طب تعالي بقة وجت تضربني عمر بعدها عني ووقعت بعيد وعمتي شدتني جوة وبعدة الستات عني
عمر بزعيق :ابعدي عنها زبالة منك ليها
سارة بزعيق :شفتو اهو قدامكم يا ناس بيحوش عن عشقتة شفتو الجبروت
عمتي وقفة مش عرفة تعمل حاجة ولا تقول حاجة من اللي بيتقال
عمتي:اطلعي برة مش كفاية اللي عملتي فيها برة
سارة بدموع ومكر :حتي انتي يا حماتي شفتو يا ناس دي انا قولت انك الوحيدة اللي هتقفي جنبي وتقولي لابنك يرجعني انا كنت جية ابوس رجل عمر يرجعني بس سمعت اللي بييحصل من بنت اخوكي مستحملتش وانتي عرفة اني بحب عمر ازاي ووفقة اني اعيش معها وهو مش بيخلف ولا عشان هي بنت اخوكي هتسكتي وتنامي الفضيحة زي ما عملتي زمان واجبرتي ابنك الكبير يستر عليها
وحدة من الجيران:كل دة يحصل منك اخس عليكي ميبنش عليها دي الاستاذ محمد محترم جدا
سارة بدموع كدب :,واكتر من كدة هي السبب في طلقي من زمان وهي كدة وحتي ابوها عملها كشف يشفها بنت ولا لا ولو كدابة عمتها تكدبني
منال بزعيق :؛اخرس يا حسالة يا زبالة يا لمامة يا حشرة برة بيتي
سارة بزعيق :انا يا بنت الكلب
بصراحة أنا سمعت شتيمة أبوية وكان وحدة مش متربية ورديت علية
منال بزعيق :انا بنت كلب يا صد الصد بارد الرد يا للي مش قادر يلمك حد يا إبرة مصدية جبت الكوم مرمية ياللي العشرة منك بقرش في سوق النسوان ياللي منعرفش قصلك من فصلك اية أن كنتي نسيتي نفسة انا اعرفك نفسك اية يا أحقر مهنة علي وجة الأرض يا اللي كنتي بتكملي عشاكي نوم (محدش يسال انا جبت الكلام دة من فين انا نفسي معرفش انا قولت كده. ازاي )
ومرة وحدة
مننننننننننال و صوت الرعد دة كان صوت محمد
انا بصيت لقيت اللي واقف زى الأسد عينة حمرة ووشة في شر الدنيا والآخرة بصراحة خوفت منة جدا ورجعت لوري من الخوف
منال بخوف :ممممحمد انت ننننزلت لية
محمد بنبرة تحزير :خشي جوة وانتي يا سارة ليكي راجالة يترد عليهم وانت خش علي اوضتك يا راجل تعرفي يا سارة لو كنتي راجل كنت ربيتك كويس بس انا مش بمد ايدي علي حريم برة
واحد. من العمارة: يا استاذ محمد. عيب اللي مراتك عملتة مع مرات اخوك
ممحمد بشر: كل واحد. يحط لسانة جوة بقة محدش يعرف حاجة عن حياتنا واللي هيجيب سيرة مراتي هادبة برة
رزع الباب في وش الكل
انا خوفت من شكل محمد اوى دخلت جري اوضة عمتي واستخبيت فيها
محمد بزعيق :ممممنننال انتي فييييين
منال بخوف :الحقني يا عمتي هيموتني
عمتي :خليكي جنبي متخافيش
محمد دخل علينا وعينة بطق شرار وزعيق :هي فين المحترمة اللي وقفة تشرشح زي اي ست زبالة
عمتي :اهدي يا ابني سارة اللي بدا هي كانت سكتة وسارة اللي شتمت خالك ومنال مستحملتش بعد كل اللي عملتة اهدي يا ابني انت تعبان
محمد بزعيق :أخرجي انتي منها يا امي هي فييييبن المحترمة
عمتي :محمد البت حامل اوع تعمل حاجة يا ابني هتندم بعد كدة
محمد وهو بيجز علي سنانة :انا هدي هي فيييييبن
منال بخوف وانا طلع من تحت السرير :ااااانا ههههنا ووووو اللة هي اللي غلطة فيه الاول
محمد قدم علية ومسكني من شعري كنت عملة زي الكتكوت المباول محمد اطول مني وان قزعة:قداممممممي
منال وهي بتغمز لعمتها :محمد بطي ااااة الحقني
عمتي هي فهمت اني بمثل :يلهوي مالك يا بنت
محمد بخضة :شفتي عملتي اية بتهورك
منال :ااااة ابني لا ونبي يارب الحقني يا محمد
محمد جة يشلني مقدرش صعب علية اوي حضنتة وعيط في حضنة كنت مقهورة علية جدا
محمد بديق :عمر تعالي شيل مش قادر اتصلي بالدكتورة بسرعة يا امي
منال بدموع علي حال محمد :متخفش انا كويسة
محمد :كويسة اية بس
عمتي :استني يا ابني هعمل حبة نعناع يمكن تكون مستهوية ولا حاجة
محمد : حسة باية
منال بدموع :انا كويسة متخافش
محمد :شفتي هي جية عشان عرفة أنها هتستفزك وانتي تردي عليها وانا اسمع كدة و ممكن اضربك وانزل اللي في بطنك
منال بعياط : والله هي اللي شتمت بابا وانا محستش بنفسي دي غير الاتهامات اللي قالتها علية انا وعمر والناس كنت بتتفرج علينا
محمد وهو بيحط ايدة علي بطني :حسة بأية
منال وانا بحضن محمد :انا اسفة حقك علية سمحني
محمد :في وحدة محترمة تعمل كدة تقف تشرشح زي است اللي مش كويسة
منال :خلص بقة مش هعمل كدة تاني دي اول مرة واخر مرة
عمتي :خلص يا بنت بقة بطلي تمثيل ياختي الواد عيان
محمد زى ما يكون افتكر حاجة انتفض : انتي بتمثيلي انتي بتمثيلي علية
منال برتباك : وووالله
محمد بمقطعة :بس اوعي تتكلمي معاية لحد ما تعرفي غلطك
منال بعياط :محمد
محمد سبني وطلع لفوق وانا قعدة اعيط وعمتي تطبطب علية وعمر زعل علية
عمتي :محمد طيب سبية شوية لم يهدي اطلعي صلحية
عمر :ايو يا منال محمد لم يهدي تعرفي تتفهمي معا
منال بعياط :لا هو مش هيتكلم معاية هو زعل مني. منك لله يا بعيدة كل مصيبة تيجي منك
وبعد ساعة. طلعت لقيت محمد قاعد ومكشر وبيفكر في حاجة قعدة جنبة
منال بكسوف :انا اسفة متزعلش والله كنت خائفة منك لتعمل فيه حاجة
محمد متكلمش بس ادني ضهرة
منال لفيت لية :طب حقك علية انا اسفة
محمد مش عاوز يرد وعلي وضعة
منال بشهقة من العياط : كدة خلص انا اروح انام مع عمتي بدل انت زعلت مني ومش هتشوف وشي
محمد بردة مكشر ومش عاوز يتكلم انا نزلت بس قعدة علي السلام مدخلتش أوضى عمتي وقعدة العيط كانت أول مرة محمد يزعل مني كدة قعدة اسبوع علي كدة. هو أول ما يشفني يكشر في وشي حتي لو بيضحك يكشر في وشي حتي الاكل كان اول ما اخش يقوم خلص عرفت اني مفيش امل محمد يسمحني استنيت لحد ما نزل
منال بحزن :عمتي انا ريحة عند بابا بدل هو مش عاوز يتكلم معاية وكل ما يشفني يقوم من علي الاكل انا همشي وخلية برحتة في بيتة انا مغلطش عشان العقاب دة كلة انا كنت برد عليها وهو اللي علمني كدة
عمتي :العقلي يا منال محمد مدايق من اللي عملتي
منال :يعني أنا بعد كل اللي هي عملتة انا اللي غلطانة بردة خلص بدل غلطانة امشي انا خلص مليش وجود في حياتة هو. من ناحية تصرفات مبقاش عاوز يتعامل معاية وانا مش هفرض نفسي علية ابقي سلامي علية ولو عاوز يطل. سكت مكملتش الكلمة وقمت وفتحت الباب ونزلت محمد شفني وانا ماشية كان قاعد في الورشة شفني وانا ريحة نحية بيت بابا مشي وراية وشفني وانا طلعة وصلت البيت
ماما بخضة :منال في اية مالك
منال بحزن :مفيش أنا كويسة عوزة اقعد لوحدي سبوني لوحدي
ماما:انتي اتخنقتي مع محمد ولا مع عمتك
منال بديق :انا مش بتخانق مع حد انا عوزة اكون لوحدي سبوني بقة
ودخلت أوضتي وقفلتها علي نفسي
بابا خبط علية
بابا :منال منال مالك في اية
منال بزعيق :عوزة اكون لوحدي سبوني بقة لوحدي
بابا: اتصلي بمحمد شوفي في اية يا اسماء
ماما :لا انا هتصل بختك هي اللي هتقول في اية
بابا :ماشي اتصلي بسرعة
ماما اتصلت وسالت عمتي وعمتي حكت كل حاجة وخناقتي مع سارة ماما قفلت مع عمتي وحكت اللي حصل
بابا :بنتك غلطانة
ماما : سارة اللي ابتدة يا محسن
بابا :حتي لو سارة غلطة بنت نزلت لمستواها ووقفت قصدها وزعقت ومعملتش احترام لجوزها العيان لا وغير كدة مثلت علية التعب وهي عرفة هو بيخاف ازي عليها وزودة غلطها أنها نزلت من غير ما جوزها يعرف يعني بتقول انت مش فارق معايا. ولا حتي زعلك فارق معاية والله لو محمد مجنون ممكن يطلقها في حركة زي دة
ماما :بعد الشر دي محمد بيموت فيها
بابا :الراجل مهما يكون بيحب مراتة لو نزلت منة قدام اي حد ممكن. يكرها ربنا يستر
انا فضلت في أوضتي حبس نفسي مش بخرج غير قليل حتي الاكل بأكل اللي يعيشني انا واللي في بطني عدة ١٥يوم ومحمد مش سأل فية كان في فصل الشتاء انا بعشق فصل الشتاء والمطر اوى في اليوم دة المطرة كانت شديدة اوى لدرجة أنها قعدة يومين تمطر (لو حد فاكر ) كنت في أوضتي وسمعت صوت المطر فتحت البلكونة ومديت ايدي المس المطر عجبتني خرجت بجسمي ومحستش بنفسي غير وانا وقفة في المطر وهي نزلة علية معرفش قعدة قد اية تحت المطر شديت كرسي وقعدة لم شفت عربية شبة عربية محمد بس لا مش هي حزنت وقعدة معرفش اية اللي حصل مفقتش غير وانا في المستشفي ومتعلق محليل وفي قناع علي وشي وانا مش عرفة اخد نفسي الكل كان موجود الا محمد فتحت عيني ادور علية مش موجود غمتة تاني وصوت من جواية بيقول خلص مش عوزك زهق منك فوقي وعيشي للجي اللي في بطنك عوزك لو محمد مش عوزك فوقي بقالك كام يوم عند ابوكي وهو مش سأل فيكي اللي في بطنك عوزك فتحت عيني وشفت محمد انا شيفة بس زي الحلم وسمع بس بردة حلم اقعدة المستشفي ١٠ايام فقت ولقيت بابا قعد جنبي
منال بتعب :انا فين وآية اللي حصل
بابا بحزن :انتي في المستشفي واللي حصل انك فضلتي تحت المطر طول الليل محدش حس بيكي دي لو ماكنتش سلمي فتح الشباك عشان تشوف المطر مكنش حد عرف بيكي كنتي موتي انتي واللي في بطنك الدنيا كانت برد ومحدش فاتح الشبابيك عشان نعرف انتي قفلة علي نفسك مش متخلية حد يخش يشوفك
منال بدموع : كنت سبتني كنت استريحت وريحتكم مني وريحته كل واحد فيكم ههه للدرجادي مبقتش مهمة عندكم حتي لو مبخرجش ورفضة حد يخش يشوفني كنتم ادخل انت او حتي فريد وسكت عمتا شكرا يا بابا تعبتكم معاية محمد سأل علية يا بابا
بابا بارتباك:لا محمد زعلان منك اوي وغير كدة. انتي عرفة جلسات الكيماوي وانى بيرجع تعبان منها اوي
منال بحزن :ربنا يشفية
بابا :هو بصراحة محدش قال انك تعبانة لمحمد عشان ميتعبش اكتر
منال :كويس انا عوزة أخرج من هنا مش عوزة ارجع بيتك
بابا:يعني ترجعي بيتك تاني
منال :لا انا عوزة اروح حتة واكون لوحدى عوزة اكون لوحدي محدش معاية مش عوزة حد يشغل بالة بية أو اكون حمل علي حد فيكم
بابا : اية الكلام دة حمل اية بس يا بنتي
منال :اسفة بس هو دة اللي واضح انتم مهما اكون لوحدي محدش يسال وهو ربنا يشفية مسالش يبقى اية زهق اقرف مني
بابا :منال انتي غلطتي لم سبتي بيتك وقبلها لم نزلتي من مستواكي لسارة واللي عملتي فيكي وانتي معملتش احترام لجوزك العيان
منال بتنهيدة :صح انا غلط صح لم تجي بيتي وتتهمني في اخو جوزي وتفرج علية كل سكان العمارة يبقة انا غلط لم تشتمني بيك يبقة انا غلطانة لم افضل في بيت جوزي وهو مش طيقني وعلي طول مكشر في وشي ولم اقعد علي السفرة وهو. اول ما يشفني يقوم يبقى انا غلطانة صح انتم صح انا غلط تعرف نفسي بس اكون مرة مش غلط في عنيكم بس حتي لو مش غلط بردة انا غلط
بابا :انتي غلط يا منال كنتي استني مترديش وشوفي جوزك هيرد ازاي مش تقفي تشرشحي زي اي وحدة مش متربية
انا كنت عوزة انهي الحوار لأن عرفة مهما هقول بردة غلطانة
منال :انا عوزة أخرج من هنا
بابا :حاضر بس هترجعي علي بيتك مع جوزك
منال بحزن :,ماشي
وفعلا رجعت محمد اول ما شفتي دخلة انا وبابا قام جري وطلع فوق وقفل علي نفسة انا حزنت وبصيت لبابا وتجمعت في عيني دموع بس متحجرة وخلص اتكدة اني مبقاش لية مكان في قلب محمد ولا في بيت طب انا غلط في اية مش هو اللي كان ديما يقول ماسكتيش ردي ولم رديت دي كان رد فعلا من محمد أنة يبعد عني خت نفس وطلعت وخبط علية مفتحش
منال بحزن :لو واقف وري الباب اسمنعي انا مش جية افرض نفسي عليك ولا جية اقعد في مكان مش مرغوبة فية ولا حتي جية اخد هدوم لا ابدا كل حاجة انتي اللي جيبلها انا مليش حق في حاجة هنا بس انا جية اطلب طلب منك عرفة اني غلط لم نزلت لمستوى سارة وعرف اني غلطت اكتر لم كدبت ولم خرجت من غير اذنك بس اللي وجعني انك تشفني وحتي متسلمش علية ولا حتي تعرف انا كان فية اية انا وابنك انا مش طلعة عشان اصعب عليك لا ابدا انا جيت عشان انا عرف انت خلص مش عوزني هتقدر تعيش من غيري مع اني الغلط مش كبيرة أوى كدة عشان تسبني بس خلينا في المهم طلبي انك تسمحني في الاول والطلب تاني طلقني وطلب كمان (وانا بعيط) اوع تحرمني من ابني بعد ما خلف دي لو عشت بعدك وبعيد عنك عرفة انا طولت عليك اخر حاجة والله مش هكتر عليك في الخزنة ورق تنازل عن كل حاجة انت كتبها لية وكمان كل الدهب والهداية عندك في الخزنة اخر حاجة بجد هتوحشني اووووووى اوع تنسي بعد. موتي مع اني عرفة اني ابني أو بنتي هفكرك بية اشوف وشك بخير يا ابن عمتي انا بعشقك سلام ووعد مني مش هتشفني تاني ولو افرض نفسي عليك
ونزلت وسبتة
محمد في الآوضة بيعيط مش قادر يفتح الباب
محمد بدموع :سمحني كلة عشان خاطرك وعشان خاطر اللي في بطنك الإشعاع غلط عليكم وانا عرفك عندية مش هتبعدي عني لزم اعمل كدة علي عيني يانور عيني
فتح الباب واتاكد .اني مش وقفة
محمد بصوت عالي :بس انا مش هطلقك يا بنت خالي عوزة تعيشي زي مانتي عيشة طلق مش هطلق وخروج من بيت ابوكي بكسر رجلك وحسك عينك تحولي تخرجي من غير معرف قسما بالله هقطم رقبتك
ورزعه الباب ورجع فتح الباب وسمع آخر كلمة من بابا
بابا بزعيق :يعني اية مش هترجعي بيتي هتروحي فين يا بنت محسن وانتي مسمعتيش كلام جوزك
منال بحزن : انا هروح عند خال هقعد في بيت جدي لوحدي مش عوزة اشوف حد ولا حد يشفني وعمتي هتقولي
عمتي :يا بنتي افهمي محمد ميقدرش يستغني عنك الإشعاع
منال بمقطعة :لو سمحتي محمد مبقاش عوزني خلص وانا مش هفرض نفسي علية
بابا بزعيق :يا بنتي بطلع غباء لزم تكوني جنب جوزك
منال. بزعيق :وهو مش عوزني دى اول ما شفني طلع جري وقفل علي نفسة تفهموا اية من كدة واحد مش حابب وجودي في نفس المكان اللي قاعد فية افرض نفسي علية لية
وسبتم ومشيت رحت بيت بابا كنت مش عرفة اعمل ابة انا عرفة محمد في عصبيتة لو كسرة كلامة فعلا ممكن يكسر رقبتي واخيرا اخد قرار
منال بحزن:شهاب ممكن توصلني البلد عند خالك
ماما بستغراب :البلد لية وبيتك هتسبية وكلام جوزك اعقلي يا منال
منال :انا مش لية بيت انا هروح اقعد عن خالي في بيت جدي
ماما :طب ختي الاذن من جوزك
منال بقهر :انا طلبت الطلق من محمد ومش عوزة نقاش كفاية كدة
ماما :يا مصبتي انتي اتجننتي يا بت تسيبي جوزك وهو عيان اناس تقول ايه عليكي
شهاب :منال محمد محتاجك اكتر من الاول الإشعاع بيبهدلة دى غير الكيماوي
منال :هو مش عوزني يا شهاب اول ما شفني طلع جري وقفل الباب علي نفسة خلص محمد خد اللي عوزة وزهق مني
شهاب :لا يا منال هو بيبعد عشان خاطرك انتي واللي في بطنك
منال : والله كتر خيرة اول مرة اعرف اني البعد بيكون كويس للزوج والزوجة
شهاب :افهمي محمد ميقدرش يكون في مكان انتي موجودة فية عشان غلط عليكي
منال :مش فاهمة
شهاب : اقعدي وانا افهمك الدكتور قال إني لو في حد حامل في البيت الإشعاع غلط علية حتي الاطفال من سن سنة لحد ٩سنين غلط عليهم محمد لم عرف فضل يفكر ازي يبعدك عن البيت واكيد لقة طريقة التجاهل دي اكتر حاجة ممكن تخليكي تبعدي وهو يكون مطمن عليكي وعلي اللي في بطنك
منال :انت بتقول اية طب مقالش لية وبعدين الدكتور قال إني هياخد كيماوي وبعدها إشعاع
شهاب : ايوة بس رجع وقال لزم الإشعاع مع الكيماوي وبعدين عشان انتي عندية مهما يقول هتفضلي في البيت عشان متبعديش عنة والدكتور قرر اني هياخد جلسة كيماوي وجلسة اشعاع وهو متبهدل
مسكت الفون رنين علي محمد
منال بعصبية :انت بتعمل فية كدة لية لية عوز تكون لوحدك لية انا مش فرق معاك لية ما قولتش اني الإشعاع غلط علية وعلي اللي في بطني لييييية
محمد :طب ممكن تهدي عشان اللي في بطنك انا عرفك ممكن تضحي بنفسك عشاني وانا مقدرش اؤزيكي
منال :اقفل وتكلم فيديو كول.
محمد بحب :حاضر
اتصل بية كان شكلة غريب اوي خاسس اوي وشكلة تعبان جدا
منال بخضة سهقت :يا نور عيني يا قلبي من جوة مالك
محمد:كفاية عياط عارف اني شكلي متغير بس كلة يهون خلص فاضل جلستين واخلص من كل دة وفوق بقة ليكي واعلمك ازي تخرجي من غير إذن وتطلبي الطلق يا بنت محسن دي انا هكسر رقبتك
منال بدلع : اهون عليك
محمد: تهوني ازاي يعني انا بردة اقدر يا نقطة ضعفي وقوتي بس بردة انا زهلان
منال بغني: حقك علية متزعلش مقدرش ونبي ونبي مقدرشي حقك علية متزعلش خاص بقة قلبك ابيض
محمد.:لا زعلان اوي كمان ولم هخف هتصلحني
منال :خلص بقة يا مودة قلبك ابيض انا مكنتش اعرف
محمد :بجد زعلان انك تقفي تعملي اللي عملتي دة في وحدة متحترمة تعمل كدة تشرشح يا بنت محسن
منال:,هي اللي مستفزة وشتمتني وشتمت بابا وبعدين انت اللي قولت ردي علي اي حد يديقك
محمد : ايوة قولت بس تقوم تقفي وتشرشحي دي انا كنت مصدوم منك
منال : والله معرفش انا عملت كدة ازاي بجد. سمعتي عرفت ارد
محمد: ايوى عرفتي بس نتتكراش تاني بس بردة زعلان
منال: متزعلش بقة والله لم تخف خالص هصلحك
محمد :والهبل اللي قولتي من شوية
منال :اسفة كنت صعبان علية نفسي منك ومش كنت فهمى ولم فهمت غلط نفسي
محمد :طب. اعمل فيكي اية. بحبك وقدرش ازعل منك
منال :بس انا اللي زعلانة منك انا كنت في المستشفى ١٠ايام وانت مسالتش فيه
محمد : مين قال انا كنت بقعد برة بعيد عنك واسال عليكي
منال :بس بابا قال انك مسالتش عني
محمد :انا اللي قالي عشان تبعدي
منال :وهنت عليك
محمد :غصب عني قسما بالله انا بجد باخد الإشعاع وبعدها الكيماوى وبتقطع ربنا ما يكتبها علي حد
منال:امين يا رب
محمد :بس انا لمحت بطنك يعنى كبير حبة انتي باعة زيتونة
انا حطيت ايدي علي بطني :شفت يا لولي بابا بيترقك عليكي يا جميلة
محمد :لا انا اقدر دي لولي حبيبة بابا هتروحي الدكتور امتة
منال : في أول الرابع
محمد.:وانتي كدة في الكام
منال :في أول التالت
محمد :بس بطنك كبيرة مش شكل تالتة خلي شهاب يرح الدكتورة معاكي
منال :ايوة ما هي الدكتورة المرة الجاية هتعرف نوع الجنين كمان كان نفسي تكون معاية
محمد :معلش هنعمل اية بس وانتي هناك
اتفتحي الفيديو عشان اشوف واكون معاكي
منال :لسة زعلان مني يا محمد
محمد :عمري مقدر ازعل منك سمحني عشان بعت عنك بطريقة دي
منال بدلع :محمد عوزة منانجو
محمد :احنا في الشتاء اجيب مانجو من فين انا دلوقتي
منال :مليش دعوة عوزة مانجو
محمد.:تعرفي انتي طلباتك غريبة اوي مرة رنجة ومرة مانجو احيب مانجو منين دلوقتي انا.
منال :هي يعني أنا اللي بطلب مش ابنك اللي بيطلب
محمد.:طب استني اشوف يمكن ماما مخزنة عندها
منال :طب شوف
محمد.نزل :ماما عندك مانجو
عمتي :انت نفسك في مانجو اعملك عصير
محمد :لا دي منال عوزة تاكل مانجو
عمتي :انتم صالحتها وهي عرفت انك بعتها عشان خايف علية
محمد.:ايوة ربنا يهديها ومتعندش وترجع البيت
منال بزعيق :يا محمد المانجو
عمتي وهي بتلف حولين نفسها :بتتكلم من فين دى ربنا يجعل كلامنا خفيف عليها ايوة يا اختي عندي اصبري
محمد.رفع الفون لعمتي
عمتي بصة لقتني :يا مقصوفة الرقبة خضتني قلت انك تحت الكنبة
منال : هههههههه لا انا في الفون ابعتي المانجو ابن ابنك عاوز ياكل مانجو
وعدة ٣شهور وانا في السادس دلوقتي ومحمد.خلص خلص الكيماوي بس فاضل جلسة وحدة إشعاع أتفقنا انا وهو اني بعد آخر جلسة بعدها ٢٠ايام هروح علي بيتي وفعلا كنت قعدة بحضر شنطتي وتلفون رن
منال :الوي مين
....:مدام منال عثمان
منال :ايوة مين
..:انا فاعل خير
🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔 يا تري مين
• تابع الفصل التالى " رواية جسد بلا روح " اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق