Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جسد بلا روح الفصل العشرون 20 - بقلم خاتون عبد المنعم

 رواية جسد بلا روح الفصل العشرون 20 - بقلم خاتون عبد المنعم 

الحلقة العشرين

   {{جسد بلا روح}}

في مكان تاني تحديدا عند رحاب كانت بترجع واغم عليها سالم كان في البيت سمع صوت خبط

قام جري شاف رحاب وقعة فوقها وخدها للدكتور

عند الدكتور

اادكتور ط/: خير حسة باية 

 رحاب: انا من فطرة كدة وانا معدتي تعبانة جدا غير اني مقبتش اكل زي الاول بيفضل في وجع جامد في معدتي وبنهج من اقل مجهود  فيها 

الدكتور: تمام طب في اي اعرض تاني 

رحاب: لا بحس اني عوزة انام ديما ورجلي ديما ورمة 

الدكتور بعد الكشف: طب لزم نعمل التحليل دي والاشعة دي لان انا شاكك في حاجة 

سالم: خير يا دكتور 

الدكتور: انشاء لله خير بس هو في شك انى المدام عندها كنسر في المعدة وانة في المرحلة الاخيرة 

رحاب: يعني مفيش امل يعني خلص هموت 

الدكتور: الاعمار بيد الله  يا مدام الاول نسوف التحاليل والاشعة 

سالم: طب مفيش اي علاج عملية مثلا انا مستعد 

الدكتور: منقدرش نحدد دلوقتي بعد التحليل والاشعة ممكن بعدهم  نكرر انا هكتب علي مسكنات لحد ما تعمل المطلوب 

رحاب مايشة هي وسالم وطول السكة تعيط وسالم مش بيتكلم رحاب شوفت عقاب ربنا يا سالم 

سالم ساكت مش بيتكلم وصلة البيت رحاب منهارة وسالم قاعد بيفكرة 

عند محمد 

محمد نزل واستلم الطرد كان من وفاء  كان فرن كهربائي  (ميكرويف)

وكان معها  عدتنين فون احدث حاجة  محمد استلم 

عمتي :اية دى يا محمد 

محمد :دى طرد من وفاء وجوزها بمناسبة الجواز واني خرجت من المستشفي  بسلامة وجوز وفاء كاتب حاجة عليها كاتب الف مبروك وربنا يتم  شفاك علي خير يا محمد 

عمتي : والله يا ابني الراجل دة محترم اوي الحمدالله اني خالك لحقوق قبل ما يطلق اختك وحل المشكلة 

محمد: خالي طول عمرة بيعامل وفاء زي منال بظبط وطول عمرة في ضهرك يا امي احنا اللي غلطنا فيهم كتير وخصتا انني وعمر 

عمتي: خلص يا محمد بقة كنت معمية وربنا رجعني لية تاني 

محمد؛: الحمدلله  انك رجعتي في اللي كنتي بتعملية قبل ما تندمي وتخسري خالي 

عمتي بندم: و الله  يا ابني انا مكسوفة منة ومن منال انا اللي  عملت معها كتير وغلط فيها كتير اوي البت بقة بتخاف مني والله  يا ابني شيلاني ومش مخلية علي جهدها جهد دي بتبقة تعبانة وتجي تسال في حاجة عوزها مش عرفة اكفايها ازي البت دي 

محمد: منال قلبها طيب ومبتزعلش من حد يا امي انتي بس ارجع معها زي الاول وهتلقي منال رجع زي زمان وهي مش محتاجة مكافأة منك عمليها زي وفاء 

عمتي: انشاء لله مفيش اخبار علي فادى 

محمد.:هو اتصل وقال وصل بسلامة هو وولدة ومراتة 

 عمتي : الحمدالله هي منال منزلتش لية لحد دلوقتي  عوزين نفطر دي عليها طبيخ  يجنن البت غلبتني نفسها في الاكل جميل اوي مقصوفت الرقبة 

محمد  بإحراج :لا معلش منال مش هتنزل النهاردة اصل يعني 

عمتي: لية هي تعبانة  فيها حاجة هي فعلا تعبة امبارح اوي و البت سارة حرق دمها بس شوفت كانت وقفة ازي ولا اجدها ست بيت انا كنت خايفة لتقصر في حق حد من الضيوف 

محمد بإحراج  :لا هي كويسة  منال راجل يا امي بس يعني هي  يعني عروسة وكدة 

عمتي  بفرحة :هو انت  

محمد بإحراج .: ايوة هي سأل الدكتور وعرفنا كل حاجة أنة عادي يعني مفيش اي ضرر

عمتي  بفرحة :لووووووووووووى الف مبروك يا  ضناية ربنا يبارك في صحتك ويرزقك بالزرية الصالحة اتصل بخالك و طمنة ومتنساش تبشرة 

محمد بابتسامة  :اكيد طبعا يا ماما  منال صاغ سليم ورفعة راس ابوها واخوتها 

عمتي: بجد يا محمد 

محمد. سكت وبصة لعمتي  حبة وقام: انا لزم اروح لخالي و مش ناسي يا امي لو عوزة تطمني انتي كمان مفيش مانع 

عمتي باحراج :ربنا يرزقك الذريه الصالحه يا ابني لوووووووووووو ووي الف مبروك 

محمد  ابتسم بحزن : الزرية دي بقة في علم الغيب يا امي  لأن الكيماوي مش هيخلني اخلف 

عمتي  بخضة :بتقول اية يعني الدكتور قال اني مش هتخلف لو خت الكيماوي 

محمد بدموع  :ايوة يعني بردة هظلم منال معاية وهحرمها من أنها تكون ام شفتي انا بحكم عليها تعيش معاية  وانا مش قادر احقق اقل حاجة أنها تكون ام  

منال  وهي نزلة من علي السلم :ومين قال كدة انك. هتحرمني من السط حقوقي انا كفاية علية  انت بقة ابني وجوزي وحبيبي وبعدين انت مش اناني ولا ظالم انت حبيبي وروحي ودنيتي  عمتا  انا سالت لو ممكن نعمل حقن مجهري قبل ما تاخد الكيماوي وقال ممكن بس العملية غالية 

عمتي  بدموع :مش مهم نعملها ونروح لكل دكتور  يقدر يسعدنا 

محمد بفخر  :بجد  انتي نعم بعتها ربنا لية كل يوم بعرف اني محظوظ بيكي 

منال  بحب :انا اللي محظوظة بيك وبحنيتك وبحبك اوع تقول انك اناني تاني او انك بتظلمني انا رضية بكل حاجة يكفني حبك وحنانك. علية 

محمد.:بجد مش عارف هفضل احبك كدة لحد امتة انا خلصت فيكي كل كلام الحب  وقرب مني عشان يبوسني 

عمتي : احم احم انا هروح اقعد عند عمر حبة  واسبكم برحتكم وهقول انكم سفرتم لحد ميعاد اول جلسة للكيماوي 

منال  بعدة عنة وبكسوف  :لا. يا عمتي خليكي احنا لسة هنسال ونشوف  

محمد :طب وموضوع تجميد الحيوانات المنوية اخبارة اية  

منال :لا حرام شرعا فبلاش منة انا سالت دار الافتي وعرفت اني حرام 

عمتي :سالتي  ازاي وانتي مخرجتيش 

منال :عن طريق النت اللي بكلم منة الدكتور اللي عمل العملية لمحمد

عمتي :بص يا ابني اطلع انت ومراتك غيرة.وروحة لخالك الاول طمنة عليكم  وبعدين روحة  للدكتور اللي بيعلاجك واسال اكيد هو يفهم اكتر مننا 

منال :صح يا عمتي واكيد الدكتور مش زي النت يلا يا محمد اطلع غير وانا كمان وكمان نسأل علي مواعيد اول جلسة للكيماوي

محمد :ماشي 

وفعلا رحنا والدكتور اكد اني المرض مش بيعدي بس فرصة الخلفة ضعيفة بعد الكيماوي 

محمد :طبعا يا دكتور انت عارف اني احنا لسة عرسان جداد ويعني بسبب اللي حصل اجلنا ميعاد الدخلة وعملنها امبارح  يعني كان دخلتنا المبارح  وحضرتك بتقول اني اول جلسة للكيماوي بعد ١٠,ايام شور علينا نعمل اية في موضوع الخلفة 

الدكتور :بصراحة أنا  مش دكتور امراض نساء بس في دكتورة صديقة في العيادة اللي جنيبي ممكن تستشروها في الموضوع دة 

منال :خلص يا محمد نروح نشفها

محمد :شكرا يا دكتور 

ومشينا ورحنا فعلا لدكتورة بعد فطرة دخلنا 

منال:مساء الخير 

الدكتورة :اتفضلو خير 

محمد بإحراج :بصي يا دكتورة الموضوع اني كنت مريض سرطان وعملت عملية ونجحت وانا والمدام لسة  يعني كانت دخلتنا المبارح وطبعا  يعني 

انا حسيت اني محمد محرج 

منال :انا عوزة اسال علي الحقن المجهري عشان  جوزى بعد ١٠ايام هياخد اول جلسة كيماوي وطبعا فرصة اني نخلف هتكون  معدومة 

الدكتورة :تمام قبل الحقن في كام سؤال ليكي  ممكن اعرف اخر مرة البريوت جت امتة 

منال باخراج : خلصة من ٣ايام  

الدكتورة :كويس جدا اتفضلي اكشف عليكي 

فعلا دخلت والدكتورة كشفت علية 

محمد  بقلق :في حاجة 

الدكتورة :لا مفيش حاجه  المدام زي الفل بس انا شكة اني في حمل بس هو مش ظاهر عشان كان امبارح علي القاقل  لزم نتستني ١٥يوم عشان نتأكد 

محمد :يا دكتورة انا عرفتك الموضوع واني انا لو اخت الكيماوي مش هخلف  ١٥يوم اية بس 

الدكتورة :ممكن تهدي انا بقول في شك اني المدام حامل 

محمد :وانا سمعت حضرتك وسمعتك كمان بتقولي عشان نتأكد لزم نستني ١٥يوم وانا مفيش عندي فرصة تاني استني  

منال  بتوتر :اهدي يا محمد 

يا دكتورة ازاي حضرتك بتقولي نستي ١٥يوم وهو قبل  ١٥ هياخد اول  جلسة كيماوي دكتورة من فضلك انا عوزة اعمل حقن مجهري حتي لو في حمل اعملي الحقن 

الدكتورة :مينفعش اعمل حقن وانتي ممكن تكوني حامل دي في خطر عليكي 

منال :مش مهم انا اعملي  الحقن ارجوكي انا في داهية بس اخلف

محمد  بغضب :انتي بتقولي اية انتي كمان 

الدكتورة :طب حضرتك ممكن ترجع تاني للدكتور وممكن تأجل الكيماوي  اسبوع  واحد يعني هيكون بعد ١٥عشان بس نتأكد لو في حمل يبقة مبروك لو مفيش يبقة نعمل الحقن علي بركت اللة 

منال  بصة لمحمد بحزن : هي ملها معقدة كدة لية يا رب حلها من عندك 

محمد خدني وروحنا واحنا زعلنين جدا  محمد كان حزين جدا طول الطريق متكلمش 

محمد بحزن  :أنا طالع انام تصبحون علي خير 

منال بحزن  :ماشي أنا هقعد حبة وهبقة. احصلك  

عمتي بقلق  :في اية ملكم الدكتور  قال اية

منال بحزن  :خير انشاء الله وحكيت كل حاجة لعمتي وانا منهارة 

عمتي  بقلق :بصي يا بنتي اللي عوزة ربنا هيكون واضح اني ربنا بعقبني  انا علي اللي عملتة  فيكي باني اشوف ابني بيتحرم من الخلفة وهو مش قادر يعمل حاجة 

منال :متقوليش كدة يا عمتي كل شيء مكتوب والمكتوب مفيش منة مهروب انا هكلم الدكتور واعرف لو في خطر علي  محمد  اني ناحل الكيماوي لو في خطر انا هروح لدكتور تاني وقنع محمد نعمل الحقن حتي لو في خطر علية وعلي حياتي انا المهم  عندي محمد يكون سعيد ولو كدة  يبقة خلص ربنا عاوز كدة

عمتي: معقول يا منال  بتحبي محمد اوي كدة 

منال بدموع: انا مش بحب محمد انا بعشق التراب اللي بيمش علية انا عندي الموت وهو يعيش تعرفي لو في خطر علي حياتي من الحقن هعملة بس محمد يكون مبسوط انا مش مهم محمد عندي بالدنيا كلها 

عمتي حضنتني ودمعة: حقك علية يا منال حقك علية يا بنتي كنت هتعس ابني بايدي كنت هحرمة من الخب دة كلة قومي اطلعي لجوزك ربنا يسعدكم. وانشاءاللة ربنا هيوضيكم 

محمد.كان وقف وسمع كل حاجة 

طلعت وشفت محمد قعد في البلكونة في الضلمة وطفي كل النور وسرحن دخلت غيرة وخدة دش ولبست قميص مغري جدا  واتسحب لحد ما وصلت لمحمد 

منال بوستة من خدة  :حبيبي مالك 

محمد بديق .:مفيش عاوز اقعد لوحدي لو سمحتي 

منال :لية كدة مش كنا خلصنا من الحكاية الوحدة دي 

محمد. بنرفزة :عاوز اقعد لوحدي من فضلك 

منال قربت منة اكتر  وقعد علي رجلة ولفيت ايدي حولني رقبتة   :تقعد لوحدك وتسبني ينفع كدة بردة 

محمد. زقني  بعصبية : ايوة اسيبك  اية المشكلة يعني مش  من حقي قعد لوحدي ولا حرام اقعد لوحدي 

منال  بستغراب :لا مش حرام ولا حاجة بس احنا لزم نكون مع بعض مش كل واحد لوحدة ونفكر مع بعض مش دة كلامك. 

محمد. بعصبية قام وقف: لامش لزم نكون مع بعض كل واحد يكون لوحدة وكل واحد يحدد طريقة لوحدة  وانا عوز احدد طريقي لوحدي من جديد  وانتي لزم تحددي طرف من جديد

منال قربت منة وحضنتة من ضهرة : بس انا محددة طريقي و انا عرفة فين  طريقي انت طريقي انا مليش طريق غيرك انت 

محمد.بعد عني  بغضب  :طريق مسدود ملهوش مخرج احسن تختاري طريق تاني 

منال  رجعة قربت منة: بس انا عجبني الطريق دة وهفضل فيه مش عوزة اغيرة

محمد.مسك ايدي  : بكرة تزهقي وتحبي تغيري عشان يكون لكي رفيق طريق بسعدك ويخليكي ام 

منال بوست ايدة   :انت رفيق طريقي اللي هفضل معها لحد ما اموت 

محمد شد ايدة مني  :مبقتش انفع  رفيق طريق تعبان مقدرش علي أنة اكمل معاكي هحرمك من حقك انك تكون ام  

منال :لية كدة لية اليأس دة  لية اكيد في حل لكل حاجة ولو مفيش حل انا رضية انت عندي بالدنيا انت ابني وحبيبي وجوزي وابوية واخوية وكل ما لية   

محمد بغضب  : هتعسك عشان مفيش حل انا هعمل الكيماوي كمان ١٠ايام وانتي لزم عشان نتأكد انك حامل مستني ١٥يوم اكون خدة الكيماوي وفرصتي في الخلفة راحت  انعدمت يعني بحكم عليكي انك تعيشي تبصي علي كل طفل  واتمني انك يكون عندك زية 

منال :طب اية يعني حتي لو مش حامل انا مش عوزة عيال انا عوزاك انت انا كفاية علية وجودك في حياتي 

محمد  بزعيق :هتعيشي عمرك كلة من غير اطفال هتكبري وتعجزي وانتي  محدش  معاكي يشيلك بعد. موتي 

منال : بعد الشر عليكي انت معاية نكبر مع بعض وتعجز مع بعض ونشيل بعض انا مش عوزة عيال انا عوزك انت وبس 

محمد بزعيق  : بس انا عاوز انا محتاج اكون اب محتاج اسبلك ذكرى مني مش لم اموت الكل ينسني حتي انتي ممكن تنسني وتعيشي مع حد تاني 

منال :بعد الشر عليك   انا عمري ما  هنساك ولا اقدر اعيش مع حد غيرك  طب تعالي نعكس كدة انا مكانك وانت مكاني لو انا اللي فيه المرض دة انت ممكن تسبني وتتخلي عني وتقول انا عاوز اكون اب زى دلوقتي انا مقولتش اني عوزة اكون ام انت اللي عاوز انا مش عوزة اكون ام  انت اللي بتقرر مكاني سألتني عوزة اكون ام ولا  لا خدة قرار وحكمت مكاني انت بتظلمني  كدة لية

محمد  بزعيق :دلوقتي مش عوزة بكرة تفكري لم تشوفي كل اللي حوليكي ببسالة لية مخلفتيش لحد دلوقتي  وقتها هتقولي اية عشان جوز. بقة عقيم مش بيخلف  جوزي مش راجل مش قادر يحقق اقل حاجة ما تردي هتقول اية  

منال  بدموع :هقول انا اللي عقيمة مفيش مني امل مش بخلف وجوزي صابر علية   جوزى سيد الرجالة وانا اللي مش بخلف وهو اللي صابر علية  

محمد. بغضب :متضحكيش علي نفسك هيجي يوم وانتي اللي هتكون عوزة تكون ام 

منال بنفاز صبر  :انا مش عوزة حاجة غيرك 

محمد: افهمي بقة انا مش هقدر اسعدك وهحرمك من حقك كام

منال:انت عاوز اية هات من الاخر قول انك مش عوزني قول انك بتتخلي عني خلص نسيت حبنا خلص نسيت كلامك بتبعدني عنك لية قول يا محمد انك مبقتش تخبني قول انك تقدر تعيش من غيري  متقول 

محمد ادني ضهرة : احنا طرقنا لحد هنا وانتها لزم اسيبك تشوفي حياتك وتتجوزى وتخلفي مقدرش اشوفك تعيسة  وانا السبب 

منال بصدمة  :انت بتقول اية انت عاوز تسبني بجد انت عاوز تسبني  فهمني قولها صريحة بتتخلي عني يا محمد بعد اية ولية عشان اية العيال انا مش عوزة عيال انا عوزاك انت 

محمد: افهمي 

منال بعصبية: افهم انت بقة بعادك عني يعني الموت عوز تقتلني 

محمد بصوت  مخنوق  ودموع.: منال انتي  انتي 

منال  بنهار : قسما بالله لو نطقتها لكون رمية نفسي من البلكونة ومريحك  مني انا كنت هدبح نفسي عشانك ودلوقتي انت اللي بتدبحني بايدك  بتموني 

محمد لف وبص علية  ورجع تاني وداني ضهرة

محمد. والدموع في عينة: غصب عني مقدرش اشوفك تعيسة 

منال بحزن شديد  :خلص يا محمد اعمل اللي يريحك  انا مشي  وانت برحتك مش عاوز تكمل طريقك معاية  وتكون لوحدك  خليك لوحدك خلص اتخلي عني اقتلني  بس اعرف انك بتحكم علية بالموت لأن جسمي مش هيكون لغيرك قلبي مش هيكون في حد غيرك انا همشي يا حبيبي وسندي واماني  همشي بس متندمش علية اوعدك اني حتي لو سبتني انا هفضل منال محمد رضوان  

قربت منة وبوستة من ضهرة 

وخرجت وسبتة نزلت لقيت عمتي بتعيط بصيت عليها

عمتي: استني يا منال 

بصي لعمتي ومسحت دموعي و

 خرجت رحت بيت بابا وانا عرفة اني محمد هيجي بس لا محمد مجاش سبني لوحدي عد يوم وانا لوحدي كل ما حد يسال اقول محمد مسافر وانا جيت اقعد معاكم تاني يوم بليل اوى  لقيت الباب بيخبط جامد اوي 

جريت افتح كان فريد فتح  

فريد بزعيق:مين الحيوان اللي بيخبط كدة محمد مالك عامل في نفسك كدة لية 

محمد. كان مبهدل اوي كنت اول مرة اشوفة كدة مع امة مكانيكي بس هو بطبعة نزيه 

محمد زق فريد ودخل شدني علي أوضتي  وحضني اوي  وفضلة يبوس فية زي المحنون :وحشتني وحشتني اوي اوعي تسبني تاني من غير اضيع انا غبي بس والله مكنت عوزك اظلمك  معاية  ولا عوز احكم عليكي انك تتحرمي من شعور الأمومة 

منال  بعياط في حضنة :انت اللي وحشتني اوي كنت عاوز تسبني لوحدي هان عليك. منو حبيبتك

محمد بجنون: حقك علية اسف انا غبي انا مقدرش اسيبك اموت لو بعد عني روحي كانت بتطلع مني وانت بعيد عني 

منال بدموع: بعد الشر عليك 

 مش انا اللي بعت   انت اللي بقيت تفكر لوحد انت اللي قررات وحكمت لوحدك 

محمد :كنت غبي يلا نرجع بيتنا البيت من غيرك جهنم مقدرتش اقعد فيه من غيرك نزلت بعدك وقعد في الورشي مطلعتش حتي اشوف امي هي اللي كانت  بتنزل تشفني 

منال : لية تعمل كدة في نفسك  وبعدين انا مبعتش الا يوم واحد 

محمد  بندم : يوم واحد بس زي دهر عدة علية زى سنين كتير وعاملت كدة عشان انا جرحتك بكلامي تعالي نشوف دكتورة تاني غير دة   سمحني يا منال    

منال : مقدرش ازعل منك حد يزعل من روحة احنا نشوف غيرها ونسأل تاني ودة كان رايي في الاول بس انت بقة متسرع مدتنيش فرصة اتكلم 

محمد :حقك علية اول مرة اكون كدة اول مرة مكنش هادي واخد قرار بعقل بس بجد انا بموت في بعادك.عني  هي حاجة تدايق سمحني  بس انا عوزك. مبسوطة

وفضلة يبوس فية زي المحنون و يبعد عني ويبص في وشي وبرجع حضني ويبوسني  

منال : مقدرش ازعل منك عشان انت كل حاجة لية  علي فكرة محدش يعرف انك مزعلني الكل عارف انك كنت مسافر 

محمد :هو انا بحبك من شوية يلا عشان نروح البيت من غيرك وحش اوي عوز اصلحك. برحتي

منال :خد إذن بابا يا شاطر 

محمد.:حاضر وخرج كان غريد  عرف بابا اني محمد هنا محمد عرف بابا أنة كان مسافر في شغل ولسة راجع وخدني وروحنا كانت عمتي نائمة طلعنا ومحمد ابتدي يتأسف لية بطرقتة كان احلي ليلة  في حياتي بعد ليلة دخلتي 

 أصبح نزلت أحضر الفطار وعمتي صحبة 

عمتي : حمدالله بسلامة كدة يا منال تسيبي بيتك 

منال :سمحني يا عمتي محمد كان هيطلقني 

عمتي :اية بتقولي اية اتجنن دة ولا اية يطلقك دي ميقدرش دي بيموت فيها دي بيعشقك يا هبلة 

منال: بعد الشر علية عرفة والله  وانا بعشق تراب رجلية 

محمد من وراية وهو بحضني  :دي اتهطل بق انا كنت عوز تطلقك  يا مفترية

منال :هتنكر انك كنت عاوز تطلقني  وكنت وبتفكر 

محمد :خلص بقة يا منو اسف حقك علية ميبقاش قلبك اسود  انا كلمت الدكتور وطلبت منة اني نأخر الكيماوي كمان 15 او 20يوم وشرحت الموضوع وهو تفهم الحكاية بس هيكون في جلسات زيادة 

منال :ربنا يتم شفاك علي خير يا حبيبي 

ورحنا ادكتور تاني وتالت نفس الكلام لزم نستني علي القلق 15يوم عشان يعرفة في حمل ولا لا وعد ١٠ايام وانا مستنية اي اعراض تظهر علية بس مفيش سالت عمتي قالت 

منال :هو اعراض الحمل اية هو انا لية مش ظاهر علية حاجة 

عمتي :يا بنتي كدة غلط هو مش بيظهر  دلوقتي انتي مستعجلة لية 

منال :نفسي افرح محمد يا عمتي 

عمتي :خلص ارجعة للدكتورة تاني 

منال :لم يرجع محمد لزم نروح الدكتورة 

عمتي:هو راح فين 

منال :قال نزل لحد الورشة هيقفل حساب وريجعها ويحاسب الصنيعية 

عمتي: ربنا يقوية انتي بس اهدي كدة غلط 

وفعلا محمد طلع ورحنا للدكتورة 

الدكتورة : انتم متسرعين اوى والتوتر غلط علي فكرة

منال بغضب  :حضرتك احنا شرحنا الوضع عامل ازاى وحنا كلامن الدكتور  اني ممكن ناجل الكيماوي حبة وقدمنا أقل من شهر وحضرتك قولتي اني ممكن اكون حامل 

الدكتورة :طب اتفضلي نكشف تاني 

نسيب عصافير الحب ونروح لحد تاني 

عمر وسارة في شقة عمر كان قاعد بيتفرج علي الماتش وسارة دخلت علية 

سارة  بحقد : شوفت اخوك ومراتة راحة لدكتورة عشان يشوفون موضوع الخلفة 

عمر بلامبالة :طب وانا مالي مروح ودة مديقك في اية 

سارة  : وانا هديقة لية  بس يعني محمد. هيخلف وهو مريض ازي 

عمر بصلها ةبشر : حد قلك اني مرض اخوية مش هيخلية يخلف  اخوية راجل يا سارة  

سارة بلعة رقها: انت لية مش ملهوف علي الخلفة زي اخوك  مع انة متحوز من فطرة. صغيرة بس عوز يخلف بسرعةو انت لىة مش  بتودني لدكتور يشوف العيب فمين انت مش عاوز تخلف مني 

عمر  بالامبالة:اخوية ملهوف علي الخلفة عشان بيحب مراتة بيعشقها وهي بتعشق التراب اللي بيمش علية  مش زيك 

سارة قربت من عمر  باغرء :وانت مش بتحبني يا عمر انا بعشق التراب اللي بتمش علية 

عمر فضل زي ما هو بس بيبصلها و بنفس الطريقة  :لا مش بحبك انتي مراتي وبس لكن حب لا  انا مش حب هو انا من يوم ما اتجوزتك كلامك كلام في الحب معتقدش 

سارة  بدهشة :مرات وبس يعني اية انت مش بتحبني  لم انت مش بتحبني اتجوزتني لية 

عمر اتعدل وبص لسارة  : لية انتي نسيتي  انا اتجوزتك لية  كان عشان نكيد منال دي علي قولك وانا الغبي اللي مشيت وراكي وسمعت منك ومدتش فرصة لمنال عشان اعرف الحقيقة ايوة انا مش بحبكزي ما انتي مش بتحبني متستغربيش كدة   اصل انا  عرفت اني كل اللي حصل تخطيت منك ومن خالتك  و انا كنت فكرة إنسانة كويسة بس طلعتي حقودة  وبتغير من منال قلبك كلة كرة لابنت خالي

سارة بلعت رقها  :انا عملت  كدة عشان بحبك انا بحبك اكتر من منال لو هي كانت بتحبك مكنش وفقة علي اخوك وبعدين منال متجوزة محمد عشان عندة فلوس اكتر منك طمعانة في اخوك 

عمر  ضحك :  بجد هههههه سارة متكدبيش منال اتجوزة محمد عشان تستاهل كل خير  عشان صبرة علي الوحش ربنا  رزقنا بمحمد مش عشان طماعة زيك منال طول عمرها عينيها مليانة مش زيك بتبص للي في ايد غيرها منال اللي عندها اكتر من محمد يعني مش محتاجة زيك بتبصي اللي في ايد. غيرك بطلي بقة تفتري عليها 

سارة  بحقد: انا طماعة وببص للي في ايد غيرى انا يا عمر كنت بصيت لاية عشان تقول كدة 

عمر بلا مبالاة  :دي اقل واجب انك طماعة انتي نسي عملتي اية مع منال والجواب والمكالمات ولا كلو كوم و في بيت محمد اخوية كوم  ولا في حاجات منال كوم تاني  يا مفترية دا انتي كنتي بتكسري الحاجة عند وعيظ في منال عشان عندها اللي مش عندك انتي انسانه حقودة قلبك اسود 

سارة  بغضب :لم انا وحشة كدة مخلني علي ذمتك لية 

عمر  بضحك :أن كان علية والله اطلقك  بس اللي صعبان علية امك الغلبانة  الست الطيبة اللي جابت شيطان زيك ههه امك يا سارة  اللي من يوم ما اتجوزنا مرحتيش تشفيها امك يا سارة اللي كل كام يوم تقول عوزة فلوس عشان امي عوزة دواء وانتي بتخديد الفلوس عشان تحطي في البريد في دفتر التوفير بتاعك  وانا ساكت  وعارف بس عشان عارف اني دة انتقام ربنا مني في اللي عملتة في منال  واللي صدقتة عليها فصابر عليكي  عشان امك لاكن انتي ولا تهمني انا عرفت كل حاجة يا سارة وسمعتك انتي وخالتك الحربية 

سارة بخوف  : سمعت اية عمر

عمر: -سمعتك وانتي بتفقي علي منال وانك هتتصلي بحد و##خ يتصلة بيها ويقول محمد عمل حادث وفي حالة خطر وتروح منال في نفس الوقت محمد يكون مستني تحت البيت ويشفها وخالتك الحربية تتصل بالبوايس ويجي يقبض عليها وتبقة فضيحة انتي اية يا شيخة شيطان  

سارة بتوسال: 

 عشان خاطري عمر  نروح للدكتور عوزة اكون ام 

عمر :متروحي حد حيشك بس ادعي ربنا انك تكوني بتخلفي   بعد كل اللي عملتي في منال واكيد ربنا هياخد حقها منك  وبعدين عوزة تكوني ام لية عشان تطلعية طماع  وحقد زيك عشان تزرعية فية اية  الغل من كل اللي حولية  

سارة: انا مش حقودة انا بحبك يا عمر  

عمر  زقها وقعة علي الارض و قام وسبها وخرج 

سارة مسكت الفون واتصلت بخالتها

سارة :الو يا خالتي محتاجاكي 

رحاب  بتعب :عوز اية يا سارة 

سارة :عمر عرف كل حاجة  

رحاب :مش عمر وبس دي محسن كمان جالي  وعرفني اني كل حاجة عملتها اتعرفت 

انسي منال يا سارة  وعيشي بقة مع جوزك وحولي تحبيبية فيكي 

سارة :انا عوزة اخلف من عمر يا خالتي الخلفة اللي هيخلي عمر يحبني  

رحاب :وانا اعملك اية في دي كمان . 

سارة :عوزة اروح للدكتور اشوف العيب في مين 

رحاب :خلص نروح الدكتورة اللي في العمارة اللي جنبي 

سارة :انا جيلك يا خالتي 

رحاب :تعالي ذ

نرجع بقة العصافير الحب 

الدكتورة كشفت 

الدكتورة :انتي اخر مرة حصل فيها علقة امتة 

محمد. بتوتر :امبارح في حاجة ولا اية 

الدكتورة :زي ما توقعت المدام تقريبا حامل بس بردة مش واضح عندي اوي ممكن نستني كمان اسبوع 

منال بعصبية  :محمد انا مش فهمى حاجة يعني حامل ولا مش حامل 

الدكتورة :بصي هو واضح قدامي ظهور نطفة بس ضعيفة اوي عوزاكي تستريحي لمدة أسبوع واشوفك بعدها 

محمد بتوتر  :يعني في امل ولا هتعمل الحقن المجهري

الدكتورة :اسبوع كمان ونقرر  

روحنا وانا ومحمد جوانا امل اني اكون حامل عدة اسبوع وانا تقريبا مش بتحرك في يوم كان ريحين للدكتورة الباب خبط فتحت عمتي كانت


🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔


• تابع الفصل التالى " رواية جسد بلا روح  " اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات