رواية قصص الحب الفصل التاسع عشر 19 - بقلم منال كريم
قصص_الحب
الفصل_التاسع_عشر
بقلم منال كريم
/////////////
قررت شروق تعترف لشمس حبها،فهي أصبحت تعشقه حد الجنون، كان دائما و ابدا يقف معها دائما.
تنهدت بحب ثم قالت: شمس أنا.
قاطع الحديث ،جميله بصوت عالي: شروق.
التفت شروق لها بصدمة و قالت :جميلة
جميلة بدموع و رجاء: محتاجلك يا شروق.
تقترب جميلة من شروق بخطوات بطيئة جداً ،خائفه من رده فعل شروق.
تقف شروق ولا تعلم
ماذا تفعل؟!
هي تشتاق الى رفيقة الدرب
إلى أختها، وصديقه الطفولة، لم تنكر أنها مشتاق لها، لم يفرق معها جاسر، هي من فرقت معها
اقتربت جميله و لم تنتظر ردة فعل من شروق، ألقت نفسها في حضن شروق وبكت بشده
تسمرت شروق مكانها ، لكن لم تأخذ ثانيه، و بدلت جميلة الحضن بكل شوق وحب وذكريات الايام بينهما تعيد نفسها أمامهم الاثنين و الدموع لا تنتهي.
أما شمس ابتسم فهو يعلم أن شروق ناقصة بدون جميلة...
جميله بدموع: اسفه، آسفه، اسفه حقك عليا يا اختي و صاحبتي أنا غلطانه أنا آسفه.
لم تأخذ وقت طويل بل سامحت جميلة فورا.
شروق بدموع: وانا سامحتك سامحتك والله سامحتك وخلاص مش زعلانه منك ولا من جاسر انتي اختي وهو جوز اختي والله العظيم دي الحقيقه الماضي ماتت من جوايا ، الدنيا مش مستهل كل ده.
كانت تقصد بهذا الكلمات تخبر شمس أنها لم تعد تحب جاسر
وشمس كان سعيد بهذا الكلمات
جميله بدموع: انا تعبانه اوي يا شروق
شروق بدموع: مالك يا حبيبتي
جميله بدموع: بنتي تعبانه اوي عندها سرطان و ممكن تروح مني.
خرجت شروق من حضنها و قالت بصدمة : الف سلامة عليها يارب.
جميله بدموع: يارب.
شروق بحب: وانا ديما معاكي يا جميلتي.
@@@@@@@@
في المستشفى
يقف جاسر أمام غرفة العمليات واستغراب أين ذهبت جميلة؟
قالت له سوف أذهب الى الحمام و تأخرت كثير.
نظر بصدمه مع ابتسامة
وهو يري جميلة تمسك ايد شروق
و ابتسم أكثر عندما وجد شروق تمسك ايد شمس.
كانت شروق تسير في المنتصف ايد تمسك جميله وايد شمس
وارسلت شروق فى الطريق رساله لجميع الاصدقاء محتواها
بنت جاسر وجميله تعبانه وفي المستشفى وكفايه خصام وعتاب وندم الدنيا مش مستهله
حان وقت نرجع شله الاصدقاء🫂 تاني زي ما كانت سهر عايزه
وعلى راي سهر لازم
نعيش ونحب ونفرح ،لان ممكن بكرة يجي و احنا مش موجودين...
❤️❤️❤️❤️
أمر شمس إدراة المستشفى أن يتكلف بعلاج بنت جاسر دون الفصح عن هويته...
شمس بهدوء: أن شاء الله البنوته تكون بخير
حضنه جاسر و قال بهدوء: أن شاء الله ،شكرا يا شمس
شروق بهدوء: ألف سلامه عليها يا جاسر
جاسر بهدوء: الله يسلمك.
و فجأة قال يونس بصوت عالي: بنت اخواتي أخبارها ايه.
ابتسم الجميعو نظروا إلى مصدر الصوت كان يونس و معه ياسمين..
ذهب يونس وحضن جاسر
و قال بدموع: اسف، آسف يا اخوي ،اسف يا صاحبي.
يونس بابتسامه: على ايه ،ده أمر الله ،وربنا كان شيل لكل واحد فين الشخص اللي يناسبه.
ونظر إلى ياسمين و غمز له
ياسمين بهدوء: الف سلامه على البنوته يا جميله
جميله با ابتسامه: الله يسلمك يا ياسمين، شكرا ليكي على كل حاجه
قالت بابتسامة: العفو يا حبيبتي.
يونس بابتسامه: شروقي عامله ايه
شروق بابتسامه: الحمد لله بخير.
يونس: ازيك يا شمس
شمس : الحمد لله
يونس : شروق دي ياسمين،
ياسمين دي شروق
شروق بابتسامه: اهلا وسهلا
ياسمين بابتسامه: اهلا بيكي
حضنتها شروق و قالت بهمس: والله بيحبك
ياسمين: نعم
خرجت شروق من حضنها
و ابتسمت.
بعد وقت وصل فارس وفرح
فارس : لسه مفيش أخبار
جاسر بحزن: مفيش حد خرج من العناية المركزة.
فرح بابتسامه: أن شاء الله ربنا يشفيها وتكون عروسه ابني
جميله بدموع: أنا اطول يكون ابنك جوز بنتي.
يونس: تصدقه لقينا على بعض
جواد و نغم..
شروق: صح أسماء جميله جدا
سامر بصوت عالي: بس أنا مش موافق على الجواز دي
الجميع بسعاده: سامر
سامر با ابتسامه: ايوه طبعا عمري ما سيب اصحابي فى مواقف زي ده
وقف الجميع في حاله قلق وتراقب خوف على البنت
يقف فارس و فرح وهما يمسكون ايد بعض.
يونس وياسمين يقفون بجوار بعض
جاسر وجميله يمسكون ايد بعض
تضع شروق رأسها على كتف شمس.
بعد ساعات طويل خرج الطبيب ركض الجميع عليها
الطبيب: الحمد لله البنت بخير وعدت مرحله الخطر .
كان الجميع سعيدو يبكوا و يبتسموا معنا.
بعد وقت ذهب كل الاصدقاء وتبقي جاسر وجميله
@@@@@@
فى سياره يونس
ليعود إلى الغردقه مع ياسمين
ياسمين با ابتسامه: يونس الفرح امت
يونس باستغراب: فرح مين
ياسمين بابتسامه: فرحنا
يونس باستغراب: مش فاهم فرح مين
ياسمين بحب: بحبك ،بحبك و
موافقه على الجواز منك.
أخذ يونس فرامل
ياسمين بصوت عالي : اه براحه
نظر لها و قال بهدوء :قولي تاني
نظرت له و قالت بحب : بحبك.
يونس بحب: اخيرا اخيرا وأنا كمان بحبك بحبك بحبك
ياسمين بحب: والله أنا كنت بتعذب و أنا بقول أني مش بحبك.
يونس بحب: بس مش عايز كلام عن العذاب و الحزن والفراق
حان وقت الفرح والحب تمام
ياسمين بابتسامه:تمام
يونس: أن شاء الله الفرح بعد مرور سنه علي وفاة سهر كان نفسي تكون معي
ياسمين: ربنا يرحمها ويغفر لها ويسكنها فسيح جناته
يونس : يارب
@@@@@@@@
عند فارس
في الشقة
يجلس فارس على الأريكة وتقف فرح أمامه
فرح: فارس عايز اقولك حاجه
قام فارس وقف ولف أيده حوالينا رقبتها وقال: لا أنا عايز اقول حاجه الاول.
فرح : ايه
فارس بندم:: عارف أني معقد و تعبتك معايا كتير حقك عليا
سامحني
فرح بابتسامة:أنا مش زعلانه منك
فارس بحب: بحبك بحبك يا فرحه حياتي يا أحلي ما في الدنيا وبحبك واحاول اتغير سامحني.
فرح بحبك: وأنا بحبك اوي والله ومش زعلانه منك بحبك
وكمان عندي خبر حلوه
فارس : ايه
فرح بسعاده: التأمين يتكلف بكل خسائر العياده ويراجع العياده زي الاول.
فارس بسعاده: بجد أنا نسيت موضوع التأمين خلاص
فرح : تفتكر ازاى وأنت كنت قافل على نفسك وحزين أنا كنت بسعي فى الموضوع وقولت مش اقولك الا لما يخلص
فارس بحب: بحبك بحبك بحبك
وحملها ولف بيها بسعادة.......
@@@@@@@@@
عند شمس
فى غرفه النوم
يجلس شمس على الأريكة يعمل على اللاب توب.
وتجلس شروق على السرير وتهز قدميها من التوتر
وتفكر في طريقه لتعترف بحبها لشمس
شمس: انتي كويس يا شروق
شروق بعصبية: اه
شمس با ابتسامه: ليه العصبية
شروق بعصبية: مفيش
أكمل شمس عمله
شروق لنفسها: اي الراجل البارد ده.
قامت شروق و ذهبت إليه
و أغلقت اللاب توب بعصبية
نظر له و سأل بتعجب: مالك
جلست على قدمه ولفت يدها حوالينا رقبته ونظرت له.
أما هو كان سعيد بهذا القرب
شمس بحنان: شروق الشمس زعلانه من حاجه
شروق بحزن: زعلانه منك
شمس بحنان: انا لا يمكن ازعل حبيبتي.
شروق بدموع: هو ده سبب زعلي منك
شمس بحنان: اي هو
شروق بدموع: آخر مره قولت ليا شروق الشمس و حبيبتي امت
شمس بهدوء : حبيتي النهارده
لكن شروق الشمس مش فاكر
شروق بدموع: شوفت بقا انا خلاص مش بقيت شروق الشمس صح
شمس بحب: لا طبعا انتي شروق الشمس و شروقي وحبيتي وكل حاجه فى الدنيا
وضعت شروق يديها على خد شمس ،
و سألت بخوف و دموع:
بجد لسه بتحبني ولا مش بقيت تحبني.
اقتراب شمس منه وسند مقدمه رأسه على مقدمه رأسها
و قال بحب: كل يوم بحبك اكتر من اليوم اللي قبله.
قالت بدون مقدمات ، بحب: بحبك يا شمس
ابتعد عنها ونظر لها بعدم تصديق و قال : قولتي ايه
شروق بحب:: بحبك ،بحبك
شمس بصدمة: شروق
قالت بدموع: عارفه أنك مش تصدق اني بحبك صح، أنت عندك حق أنا بعد اللي عملته والسبب اللي اتجوزت علشانه ليك حق مش تصدق
لكن والله العظيم بحبك ،بحبك
بعد كل الوقت والمواقف اللي مرت واحنا مع بعض لازم أحبك
شمس بحب: وانا بحبك و مصدق عارفه ليه
شروق بدموع: ليه
شمس بحنان: أولا امسحي دموعك و بطلي عياط.
شروق: حاضر، ليه بقا
شمس بهدوء: علشان انتي من أول يوم وانتي صريحه معايا
يبقي لازم أصدق يا شروق.
شروق بحب: بحبك يا شمس بحبك وعمري ما كنت اتمني حبيب افضل منك.
شمس بحب: وأنا بحبك يا شروق الشمس....
@@@@@@@@@
عند سامر
عاد المنزل ويشعر با الوحده و الحزن
وفعل الشئ المعتاد لكي يستطيع النوم يأخذ صوره سهر وقطعه من ملابسها في حضنها وينام ويتحدث معه دائما
@@@@@@@@@@
بعد مرور عام
عاد الاصدقاء مثل الماضي ولم يتركون بعض وأصبح الجميع سعيد فى حياته إلا سامر
ولكن يوجد غصه فى قلبهم بسب فراق سهر
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
يونس وياسمين يحضرون ل زفافهم
فارس وفرح يعيشون حياة سعيده وحب ومع ابنهم جواد
جاسر وجميله أصبحت بنتهم نغم بخير ويعيشون أيضا حياه هادئه وفى سعاده وحب
شمس وشروق كل يوم يزيد حبهم لبعض وشروق حامل فى اربع شهور
💔💔💔💔💔💔
أما سامر
فهو مازال يعيش في ذكريات سهر ولم يستطيع النسيان
فهو ياكل ويعمل فقط بدون شهيه للحياه.
أكثر شي يحبه فى يومها عندما يعود إلى المنزل ويأخذ صوره سهر وقطعه من ملابسها ويتحدث معها عن يومها.
/////////////
اليوم زفاف يونس و ياسمين
كانت الأجواء سعيدة رغم وجود حزن على سهر.
و فجأة أغلقت الضوء و تعمد على مكان واحد فقط، نظر
الجميع بصدمة و قالوا : سهر.
و لنا لقاء أخر في الفصل الأخير ✍️
قصص_الحب
روايات_بقلم_منال_كريم
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله العظيم و اتوب اليه
لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عنا
اللهم انصر اخواننا في فلسطين والنصر لجميع البلاد العربية والإسلامية
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
• تابع الفصل التالى " رواية قصص الحب " اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق